Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

kl
Vad vet ni om hingsten Golden Garlic?
Såg några bilder påhonom o han såg trevlig ut, rätt mkt finney master i honom vilket förmodligen skulle bli lite för mkt inavel tillsammans med rebecca.

Han bor inte så värst många mil från mina gamla hemtrakter. Jag har inte sett honom så jätteofta men Jennifer har träffat på honom på en del tävlingar, både hoppning och dressyr.
Något särskilt du undrar över?

En ridhäst till mig själv skulle i mankhöjd behöva vara mellan 150-158cm i mkh. Bellas andra son e. Viggen är 158-159cm i mkh!

Bella är envis & tuff på det sättet att hon kan vara väldigt "testig" med folk. Jag har INGA problem i hanteringen eller körningen men exempelvis medryttaren (på min andra häst) provade och han kom bara 50m innan Bella tvärvägrade att gå, hon sätter hårt mot hårt helt enkelt & behöver en bestämd ledare om man ska få henne att göra som man vill. Mao ingen barnhäst.
Hennes avkommor har ocksåp blivit tuffa på gott & ont. Halvblodsavkomman var exempelvis en jävel som unghäst..tuff & gåpåig. Hovar flög i luften och hon testade JÄMT!
Wilbur (e.Viggen) är också hård i psyket och extremt seg (till skillnad från Bella) vilket gör honom svårriden. De andra avkommorna blev dock lättare att rida/hantera.

gillar dina råd om hingst! Gillar alla föreslagna hingstar & är särskilt svag för Uranus.
Ska ta en funderare om betäckning, är dock inte säker på att jag öht kan behålla Bella hemma då maken ska köpa in häst för jordbruk/skogskörning 6 ekonomin inte håller för hur många hästar som helst...

Men tack för hjälpen!!
Hur många av hennes avkommor har blivit överhöjdare? Om du vill ha en ridhäst, hur stor vill du att den ska vara?

Juno själv är ju liten, men båda hans bröder är ju D-ponnyer.

Jag tror inte att din Bella har gulanlag då hennes mamma ska vara mbr och Öxenholm Bobby hade inte gulanlag. Så är bara färgen rätt på mamman är nog inte gulanlag något du behöver oroa dig för.

Traven är ju den gångarten man kan utveckla mest på sin häst, det är svårare att utveckla galoppen och skritten.

På vilket sätt är hon envis och tuff?

Mina förslag:
Castleside JJ hoppinriktad härstamning, placerades långt fram vid de irländska bruksproven, och hans avkommor verkar vara väldigt populära på Irland.

Dale Mist tror inte att han är använd särskilt mycket i aveln, men såg honom på SM i fälttävlan för några år sen och gillade honom.

Garryhack Frederick tävlat Grade A hopp på Irland, MSV i Sverige och FEI dressyr. Men om ditt sto brukar ge överhöjdare så kanske han ska strykas på listan då det finns en del över ponnymåttet efter honom. Eller så avlar du en storhäst till dig själv.

Grange Flynn Sparrow Jag har ridit en halvbror till honom (e Festy) när jag var på Irland och det var en toppenponny. Flynn tävlar ju själv i fälttävlan.

Uranus tävlat med framgång i ffa fälttävlan men även ganska höga klasser i hoppning och dressyr.

vad har han gett för avkommor, hur rör han sig/hoppar.. ja allt du kan komma på :)

Varför är Dale Mist inte använd så mkt?

Trots mitt nick är jag HELT okunnig om connemaraavel :D

Jag har inte träffat någon av hans avkommor. Enligt aramennoc har han tre stycken:
Midnight Eye Född 2004 Valack u: Angeleyes RC 860
Pole Position Född 2005 Hingst u: Moy Shauna Pride RC-IRE 11609
Davy Crockett Född 2007 Valack u: Crispie

Han har gått rätt bra i dressyren, haft en del bra ritter med ganska höga procent. Tror han har segrar och placeringar upp till nationell LA. Startat FEI-program med godkänd procent. Dock har han en del dippar ibland, vet inte om det beror på något särskilt.
På Riks i somras gick han ju bra i dressyr- och ridklasserna.

Hoppningen är ojämnare. Tror han har startat upp till LA men inga regionala placeringar iaf. Har tagit några placeringar lokalt men ingen jättestjärna.

Reserverar mig för eventuella minnesförluster dock, Sverige har många ponnyer att hålla ordning på ;)

Ah, oki! Hade jag haft ett sto hade jag velat ha en unge efter honom, aldrig träffat på en häst med bättre temperament :love:

Dale Mist är en jättefin hingst men det verkar inte som om det satsats så mycket på avel för hanses del utan mer tävling. Synd, Prestation och avel borde gå hand i hand.

mizz_beauty: Vem har ni betäckt Janville med 2008?

Dale Mist är en jättefin hingst men det verkar inte som om det satsats så mycket på avel för hanses del utan mer tävling. Synd, Prestation och avel borde gå hand i hand.

mizz_beauty: Vem har ni betäckt Janville med 2008?

Janville är inte betäckt 2008. Hon fick vara bara mamma.

Ujuj...slöseri...;)

Du glömmer väl inte att meddela vem ni betäcker med??:banana:

:o Jag vet.

Lovar att meddela när den lycklige är vald.

Hoppas att det dyker upp någon rolig på premieringen kanske.

*Kl*

Bara på skoj nu då ;) Därför bryr jag mig heller inte om mina egna färgkrav :angel:

Brolötens Cinnabar RC 1265
e: Finney Master RC 41
u: Brolötens Korall RC 368 -
Lambay Inver RC 4

Tävlad Msv B hoppning, LA dressyr, Lätt ft.
Bra psyke.
Mankhöjd i mätintyget på 144,5 cm men är nog cirkus 147 cm egentligen. (Hon krympte från 146,5 cm mellan sju och åtta års ålder, mysko.)
Visad med guld, 5*8 samt 88798.
Sitter på jobbet så kan inte visa bilder men inbillar mig att de flesta här vet :p Hon är iaf gulbrun kan jag ju ge info om så länge.

Om jag får välja själv vill jag ha en hingst som inte ger risk för skimmel samt inte alltför stor risk för överhöjdare. Men eftersom det här enbart är på låtsas så kan ni få föreslå både hingstar som klarar de kraven och som inte gör det ;)
I övrigt så är jag mer intresserad av tävlingsbiten än utställningsbiten, om nu inte det går att kombinera... Cinna själv är ju tämligen mångsidig, skulle kunna ha större gångarter.

*Kl*

Nästa ponny. (Som skulle betäckas förra året men inte behagade bjuda till, frigida kossa! :devil: )
Cassiopeia Nova
e: Rooar RC 86
u: Brolötens Cinnabar RC 1265 -
Finney Master RC 41

Visad flera gånger med 38 poäng, fått åttor på allt men inte samma gång. Om någon förstår hur jag menar ;) Inte mätt officiellt men bör ligga på ca 144 cm.
Inte tävlad än, nybliven 4-åring, men siktar på debut under våren. Lättlärd och ett fantastiskt psyke. Hoppar med bra teknik och trevlig inställning. Okej gångarter, kan mer men inte riktigt lockat fram det uppsuttet.

Gäller samma sak gällande färg och storlek på henne. Finns det chans till gulbrun avkomma så sörjer jag inte ;) Själv är hon brun. Bilder får komma när jag är hemma.

*KL*

Enligt källa ska Dale Mist inte vara i avel 2009 pga skada.

Lite om de ston jag har som ska betäckas 2009:

Krathus Rebecca: Skimmel, 144 cm e. Caraway u. Lykkesholm Ratafia ue. Hamlet of Oakley. Tävlad i hoppning tom msv. Visad vid ett tillfälle med poängen 88887. Har dock en mycket trevlig trav. Nätt modell, mer bringa önskas. Välbenad. Lite dålig halsansättning. Fantastiskt psyke. Har med 99% säkerhet gulanlag.
Fick -08 ett mycket fint hingstföl e. Grange Flynn Sparrow som tyvärr bara levde i fyra månader (medfött hjärtfel). Är nu dräktig med Gräns Roeson. Är ganska övertygad om att jag ska betäcka om henne med Flynn.

China Girl: Brun, nuvarande mankhöjd ca 149 cm e. Janus u. Chera-Li ue. Myrens Wilbur.
Har nyligen köpt hästen och inte fått hem henne än. Ej inriden. Visad vid några tillfällen med 38-39 p. Stor och rejäl, exteriört korrekt och välbenad. Verkar rätt tuff och har mycket frammåtanda.
Har i år ett föl e. Carnaby Patrick Hooligan som var mycket fin och rörlig.

Har inte alls bestämt mig vad jag ska betäcka henne med. Hade Dale Mist som nr 1 tills jag fick veta att han inte skulle betäcka.
Gärna en ngt mindre lättare hingst med lätta smidiga rörelser och gärna gulanlag (allra helst en säker skimmelförärvare).
Har funderat på följande:
  • Kulan Kavat
  • Dale Haze
  • Fredriksminde Hazy Chance
  • Brolötens Joop

Tar tacksamt emot fler förslag!

Förslag till China Girl:

Blue Sham
Skimmel med gulanlag, 143 cm och ett sm-brons
i bagaget.

Golden Garlic
Skimmel med gulanlag, även han 143 cm. Tävlar LA dressyr, är efter sveriges vinst-rikaste dressyr-hingst.

Sjödalens Magnet
Gulbrun, 142 cm. Dubbeldiplom vid treårstestet.

Juno Rory
Brun, 140 cm. Passa på innan det är för sent! ;)

Senast ändrad:

Minns jag rätt från jag senast pratade med Garlics ryttare så är han mätt till 146 eller om det var 147 cm... Bara som en liten parentes :laugh:

Han är så snygg men jag tycker han ser rätt liten ut. Iofs har jag mest sett honom när han hoppat och kan tänka mig att han växer en del under ryttare när han går på dressyrbanan.

Såg Garlic på dressyrtävling i höstas, tyckte han såg jätteliten ut, funderade på om han var C-ponny :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
765
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
539
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka