Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Ingen spec rankinglista utan de man ser på tävlingar ute i ponnysverige.
Vilka klasser o vilka placeringar dom tar i allmänhet.

Angående grafit så har han väl haft en del trassel sista åren, hans ägare fanns ju här förut, kanske finns kvar?!
Hade väl fång eller nå sånt.. minnet sviker lite.
vet iaf att dom tänkte frysa ner på honom men vet inte om de blev gjort nån gång.

Ingen spec rankinglista utan de man ser på tävlingar ute i ponnysverige.
Vilka klasser o vilka placeringar dom tar i allmänhet.

Angående grafit så har han väl haft en del trassel sista åren, hans ägare fanns ju här förut, kanske finns kvar?!
Hade väl fång eller nå sånt.. minnet sviker lite.
vet iaf att dom tänkte frysa ner på honom men vet inte om de blev gjort nån gång.

Det finns mycket riktigt fryst efter Grafit.

När du skriver "förr i tiden " hur länge sedan är det? :)

När jag red ponny, dvs bara 5 och några fler år sedan (jag är född 85 och tävlade ponny tills jag var 18 dvs 2003). Så i runda slängar är mitt förr mellan 5 och 10 år sedan. Och som jag skrivit så hoppas jag innerligt att jag bara råkat se bra ponnyer då och mindre bra ponnyer nu. Jag tänker aldrig gå ifrån connemararasen även om jag har endel negativa åsikter, jag vill ju hitta trevliga ponnyer att rida i framtiden ;)

Då kan du väl lägga in en bild på en rastypisk häst som du tycker är fin? :idea:

Kanske jag kan tänka mig o göra framöver (nu sitter jag här på olovlig tid eg :devil:), fast i det stora hela är det ponnyn i rörelse jag tänker på som jag försökt förklara och det är svårt att visa med en bild. Ponnyn kan vara både tung o lång men har den gången och rörelsen genom kroppen MED sig så spelar det mindre roll. Även om jag personligen inte valt den tyngsta för fälttävlan om jag fått välja fritt.

Jag tycker att the-Connemara har många poänger i sitt resonemang och att debatten är viktig.

Under begreppet TYP ser man på rastyp, brukstyp och könstyp så en Connemara med högt betyg på typ borde betyda att den också har typ för sitt bruksändamål.

Personligen tycker jag att vissa "rastypiska" Connemaror kan vara väl grova och långa i kroppen och det kanske inte är att föredra för topprestationer?

Oj vad få ord det behövdes för att beskriva det jag menade :o

Connemaran har varit en arbetande ponny i alla tider . Läser man igenom rasstandarden så förstår man att ponnyn är byggd för att användas. Så då måste det väl betyda att för att få ett högt betyg på typ så ska bruks,ras och könstyp gå hand i hand :)

Men det ställs högre och högre krav på tävlningsponnyernas lätthet och smidighet och det är mest den typen av arbete jag som ryttare tänker på. Självklart ska dock även annat arbete vägas in men det är ju nu för tiden det mest primära våra ponnyer gör när man syftar på arbete. Barnponnyer ska man få på vägen med de som inte är tävlingsindivider så länge man inte tappar bort det goda temperamentet som jag tycker ska utmärka en connemara.

Nej, utan ett bra temperament spelar det absolut ingen roll hur perfekt hästen är för övrigt.

Grafits ägare finns fortfarande här.
Väljer att inte delta.

Grafit frystes i April 2007. Han somnade in den 20/1 pga njursvikt. Har de senaste 2 åren inte haft några problem med fången.

Va bra att du tittade in här och redde ut mitt dåliga minne :)

Jag håller just nu på o rider in min 3 åring, den är sutten på i höstas men de är först nu jag tagit tag i de här med ridningen.
Har inte varit så sugen på o börja med den lille krabaten eftersom han har varit fruktansvärt tuff i hanteringen o dfinitivt ingen barnponny.
Men nu helt plötsligt har han börjat genomgå en personlighetsförändring.
Jag trodde de skulle bli en sjulhelsikes resa att rida in honom men han sköter sig exemplariskt, pigg o glad o vill jobba hur mkt som helst.
Blir nog en riktigt trevlig ponny till slut :)

De hade ju inget med trådens ämne att göra egentligen men jag ville bara skryta lite på lillskiten :angel:

Vad roligt :) Det händer mycket i de åren, samtliga av Tigers syskon har varit mer vilda än tama (i bemärkelsen rädda) som småponnysar men när det blir dags för inridning så har de flesta helt tama och mkt trevliga o lätthanterade :)

Vad kul att det går bra med din ungponny. Jag har ju också en treåring, av den mer "långsamt-växande" typen. Jag tycker att hon mest liknar ett russ i storlek. Funderar allvarligt på att börja leta efter en 15"-sadel, men det får nog bli inridning barbacka.

Ska du visa honom på 3-årstest?

Vi får se hur de blir med 3 års.
Planen har alltid varit 3 års, tycker de är kul att få en bedömning på de unga hästarna och de är en bra erfarenhet för dom att åka på.
Men nu vet jag inte när 3 års är (gick på hösten 2008) sen måste han löshoppas, har bara skuttat över lite bommar här hemma i somras.

Puttar upp tråden och passar på att fråga vem westside fred är ?
såg att han hade två avkommor i hopptoppen 2008 för ponnier (tidningen ridpsort, Westside padraig och lexus justice)

Jag vet inte så jättemycket om honom, tyvärr. Man hittar inte mycket när man googlar heller.

Han är pappa till Glen Rua Maxwell som fick Elite-status på Irland i höstas. (Vad det innebär vet jag dock inte...) Men han har i alla fall gått bra både på utställning och i ridklasser.

Han är även farfar till Williamstown Wonder som tävlar/tävlat i Sverige.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
759
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
536
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka