Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Om jag hade haft ett sto så skulle jag nog chansat och inte brytt mej så mycket om färgen om hingsten för övrigt känns helt rätt. :)

Chansat på en med blå ögon?

Är det någon som vet hur det är med reglerna? Är de ändrade, har för mig att jag hört nåt om att Irland ändrat och då får väl Sverige snällt följa med?

Hagens O'Chief ligger på 22:a plats på Kvalitetsbedömnings-indexlistan - ungefär i mitten. I tävlingsstatistiken ligger han strax under mitten, av 160 rankade hingstar. Har för mig att han legat högre ffa i index på hoppning på Kb-indexlistan tidigare.

Hlsn Helena

Finns listan någonstans på nätet? Vore kul att kolla in hur marorna ligger och vilka stammar det är.

Har du något exempel på någon connemara (hingst eller sto )som du tycker ser ut som en tjock tax och brukar vinna i utställningsringen? Eller tycker du att alla connemaror som går bra på utställningar och således borde vara av både god exteriör och rastyp ser ut som tjocka taxar?

Kanske dags att byta ras?

och saila, jag tänker inte peka ut någon förstår ni väl? Det vet väl alla att man älskar sin häst och inte vill höra ngt negativt om den ;)

Det finns många som ser helt okej ut för min del även i utställningesringen, likväl som det finns många av den typ jag inte gärna ser. Jag bedömmer en ponny utifrån om jag vill rida den eller inte, dvs hur brukbar ponnyn ser ut att vara. Men kan bli VÄLDIGT lurad men fortfarande som jag skrev i mitt första inlägg i denna debatt så ser jag nu MER OCH MER tjuriga/lata/ovillliga ponnyer, därför har jag anledning att tro att det här tunga/tråkiga/taxliknande/utställningsavlade? börjat slå igenom i temperamentet.

Ponnyn får se hur taxig ut som helst och vara hur fet den vill sålänge den har viljan, powern och rörelsen genom kroppen MED SIG - ni fattar poängen va? Ponnyn måste kunna och VILJA avända sin kropp, och den viljan måste vara större om kroppen är otymplig. Finns viljan - underbart att se maffiga hästar! Men som sagt, jag tycker viljan börjar försvinna, och då ser man bara en tjurig tax - inget jag vill ska förknippas med connemara.

Vad menas egentligen med utställningsavlade? Är det då en uppfödare av en ras försöker avla fram en avkomma med ett utseende, rörelser och temperament som stämmer överens med rasbeskrivningen? Ska uppfödaren i stället skapa en egen typ av connemara tycker du? Det finns åtskilliga exempel på connemaror av den typen som du förmodligen menar ( "taxmodellen ) som förenar både rastyp och prestation så det finns ingen anledning att nöja sig med bara det ena. Likväl finns det även åtskilliga exempel på den typ av connemara som du troligen ser som mer prestationstypen som inget alls presterar och har ett otrevligt temperament.

Jag vet inte vad du har träffat eller umgås med för otrevliga connemaror som är så tunga, taxbenta ,tråkiga och tjuriga. Jag känner inte igen beskrivningen på speciellt många måste jag säga.

Det vore ändå väldigt intressant att få se ett exempel på en sådan här s.k utställningsavlad tax-connemara. Eller är det alla BIS och reservBIS riksvinnare senaste åren du menar? De borde ju vara utställningsavlade:confused:

Ingen av dessa har väl vad jag kommer ihåg varit speciellt tunga, kortbenta eller tråkiga. Om de sedan tävlas eller ej beror ju till stor del på vilken ägare de har och på vilket intresse denna har. Alla tränas ju inte ens för tävling utan används kanske till avel, hobbyridning, körning eller som familjehästar. Anledningen till att de ej tävlas behöver ju alltså inte vara att de är talanglösa.

Är det någon hingst du tycker tillhör taxmodellen?

Ja, eventuella blå ögon :). Vi får väl hoppas det blir ändring på det där med färgerna.

Jag vet inte hur många utställningar du varit på och så ,men jag måste ändå säga att dom connemaror man ser på bild som lyckats på utställningarna stämmer inte alls in på din beskrivning om taxar osv.. Jag tycker det låter tråkigt om du har träffat på så många truliga ponnyer. Jag har ändå svårt att se sambandet med typen här. Du tror väl inte på allvar att en guldbelönad häst har dålig ridbarhet? :confused:

Sen tror jag faktiskt inte att en ägare till en högt bedömd ponny på utställning skulle bry sej så mycket om vad du anser om den ponnyn. Så du kan nog lägga ut en bild utan risk för det : )

Senast ändrad:

Ja, eventuella blå ögon :). Vi får väl hoppas det blir ändring på det där med färgerna.

Ja, det är klart. Blir det ändring vad gäller stamboksföring och så, då kan man ju chansa lite, men innan dess vågar jag inte chansa faktiskt.

Vad menas egentligen med utställningsavlade? Är det då en uppfödare av en ras försöker avla fram en avkomma med ett utseende, rörelser och temperament som stämmer överens med rasbeskrivningen? Ska uppfödaren i stället skapa en egen typ av connemara tycker du? Det finns åtskilliga exempel på connemaror av den typen som du förmodligen menar ( "taxmodellen ) som förenar både rastyp och prestation så det finns ingen anledning att nöja sig med bara det ena. Likväl finns det även åtskilliga exempel på den typ av connemara som du troligen ser som mer prestationstypen som inget alls presterar och har ett otrevligt temperament.

Jag vet inte vad du har träffat eller umgås med för otrevliga connemaror som är så tunga, taxbenta ,tråkiga och tjuriga. Jag känner inte igen beskrivningen på speciellt många måste jag säga.

Det vore ändå väldigt intressant att få se ett exempel på en sådan här s.k utställningsavlad tax-connemara. Eller är det alla BIS och reservBIS riksvinnare senaste åren du menar? De borde ju vara utställningsavlade:confused:

Ingen av dessa har väl vad jag kommer ihåg varit speciellt tunga, kortbenta eller tråkiga. Om de sedan tävlas eller ej beror ju till stor del på vilken ägare de har och på vilket intresse denna har. Alla tränas ju inte ens för tävling utan används kanske till avel, hobbyridning, körning eller som familjehästar. Anledningen till att de ej tävlas behöver ju alltså inte vara att de är talanglösa.

Är det någon hingst du tycker tillhör taxmodellen?

Men herregud! Nu får du/ni väl ändå ge er? Hur läser ni egentligen?

Jag säger inte att ALLA är av den typen, jag säger inte att ALLA sådana tyngre typer har dålig ridbarhet, jag säger inte att ALLA av den lättare modellen direkt har bra ridbarhet heller.

Jag säger att JAG ser mer tråkiga connemaror nuförtiden än vad jag gjorde förr. Förr var jag själv ute och tävlade ponny och då förknippade jag tråkiga ponnyer med NF. Och eftersom jag nu inte är ute på spec mycket arrangemang öht så är det väldigt tråkiga att de connemarorna man ser ofta är tråkiga.

Med utställningsavlade syftar jag på att man lägger för liten vikt vid prestation och ridbarhet. Och precis som jag oxå har skrivit flera gånger så HOPPAS jag att det inte finns några utställningsavlade connamror utan att alla uppfödare lägger lika stor vikt vid ponnyns användbarthet under ryttare/framför vagn som vid en bra sida.

Men någonstans verkar iaf prestationen blivit bortglömd eller kanske bara misslyckat framplockad. Eller tycker ni att connemarona är lika starka på tävlingsbanorna nu som förr?

Kanske är det min syns på ponnyerna som fälttävlansryttare i själ och hjärta som förirrar det hela. Men jag vill tro att det fortfarande går att kombinera connamara och fälttävlan nu och även i framtiden.

Jag vet inte hur många utställningar du varit på och så ,men jag måste ändå säga att dom connemaror man ser på bild som lyckats på utställningarna stämmer inte alls in på din beskrivning om taxar osv.. Jag tycker det låter tråkigt om du har träffat på så många truliga ponnyer. Jag har ändå svårt att se sambandet med typen här. Du tror väl inte på allvar att en guldbelönad häst har dålig ridbarhet? :confused:

Sen tror jag faktiskt inte att en ägare till en högt bedömd ponny på utställning skulle bry sej så mycket om vad du anser om den ponnyn. Så du kan nog lägga ut en bild utan risk för det : )

Det tråkiga är ju att jag är inte på särskilt många utställningar/tävlingar alls nu för tiden men lägger ändå mer märke till mina sk tråkiga ponnyer nu är vad jag gjorde förr då jag tävlade ponny. DET är min grund till att connemarorna känns som att de går bakåt i aveln. Jag såg ett större antal förr och de flesta var trevliga. Nu ser jag ett litet antal och ser fler tråkiga, kort och gott. Det är det enda jag pratat om hela tiden!

Men du/ ni verkar tro att jag känner varenda connemara i hela Sverige och åker på varenda utställning året om? Måste man ha ren statistik för att få uttala sig?

Det fetmarkerade uttalandet visar hur du missförstått mig. Jag har hela tiden sagt att ALLA inte ser tråkiga ut, det finns olika varianter både i toppen och botten.

Ang tråkiga ponnyer så kan jag ju lugna er med att det är inga ponnyer jag har kontakt med, jag har en ypperligt tur att rida de trevliga :D Och i de flesta fall är även de ponnyerna guldbelönade (dock inte min egen men jag är väl medveten om att han inte är av connemaratyp i unga år och för stor ;)) så jag vet inte riktigt vart du/ni fått det ifrån att jag tycker illa om alla gudlbelönade connemaror? Jag har i flera inlägg nu förklarat varför jag är rädd att man tappat prestationsbiten mer och mer. Men är det fortf oklart så bara fråga på.

Ang bilden - nej jag tänker fortf inte peka ut någon, oavsett om människan bryr sig eller inte, jag gillar inte att peka ut folk/hästar.

Då kan du väl lägga in en bild på en rastypisk häst som du tycker är fin? :idea:

Jag tycker att the-Connemara har många poänger i sitt resonemang och att debatten är viktig.

Under begreppet TYP ser man på rastyp, brukstyp och könstyp så en Connemara med högt betyg på typ borde betyda att den också har typ för sitt bruksändamål.

Personligen tycker jag att vissa "rastypiska" Connemaror kan vara väl grova och långa i kroppen och det kanske inte är att föredra för topprestationer?

kl
Läste precis att brolötens Grafit gått bort.
Hittades död i sin box på morgonen.

En av de mest kända connemarorna i sverige.

Jag förstår hur du tänker.
jag är för dålig på utställningsbiten då jag aldrig haft nått med de o göra.
Däremot ser jag färre o färre connemaror i prestationstoppen, vilket jag tycker är tråkigt.

Connemaran har varit en arbetande ponny i alla tider . Läser man igenom rasstandarden så förstår man att ponnyn är byggd för att användas. Så då måste det väl betyda att för att få ett högt betyg på typ så ska bruks,ras och könstyp gå hand i hand :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
759
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
536
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka