Vad menas egentligen med utställningsavlade? Är det då en uppfödare av en ras försöker avla fram en avkomma med ett utseende, rörelser och temperament som stämmer överens med rasbeskrivningen? Ska uppfödaren i stället skapa en egen typ av connemara tycker du? Det finns åtskilliga exempel på connemaror av den typen som du förmodligen menar ( "taxmodellen ) som förenar både rastyp och prestation så det finns ingen anledning att nöja sig med bara det ena. Likväl finns det även åtskilliga exempel på den typ av connemara som du troligen ser som mer prestationstypen som inget alls presterar och har ett otrevligt temperament.
Jag vet inte vad du har träffat eller umgås med för otrevliga connemaror som är så tunga, taxbenta ,tråkiga och tjuriga. Jag känner inte igen beskrivningen på speciellt många måste jag säga.
Det vore ändå väldigt intressant att få se ett exempel på en sådan här s.k utställningsavlad tax-connemara. Eller är det alla BIS och reservBIS riksvinnare senaste åren du menar? De borde ju vara utställningsavlade
Ingen av dessa har väl vad jag kommer ihåg varit speciellt tunga, kortbenta eller tråkiga. Om de sedan tävlas eller ej beror ju till stor del på vilken ägare de har och på vilket intresse denna har. Alla tränas ju inte ens för tävling utan används kanske till avel, hobbyridning, körning eller som familjehästar. Anledningen till att de ej tävlas behöver ju alltså inte vara att de är talanglösa.
Är det någon hingst du tycker tillhör taxmodellen?