Cocker Spaniel-info,-bilder m.m..?

F

Fire-Eye

Hejsan, jag skulle vilja veta lite mer om Cocker spanieln. Jag har just nu en 6-årig Golden retriver som jag har haft och uppfostrat sen hon var valp. Jag fick henne när jag var 9 år gammal. Hon kan 42 trick och vi tränade agility i ca 3 år, tills vi fick reda på att hon hade en ärftlig höftsjukdom som hon skulle få problem med om hon fortsatte hoppa. Hon går lös nästan alltid och är mycket väluppfostrad. Jag har haft 100% ansvar för henne sen jag fick henne. Nu vill jag veta mer om Cocker spanieln, för jag har planerat att köpa en sådan när hunden fyller 10. Klarar jag av en cocker spaniel? Hur är dem att träna? Jag vill gärna tävla lite lydnad och/eller agility. Jag letar efter en mellanstor hund som tyr sig lite mindre till andra människor än vad min golden gör. Hon älskar verkligen allt och alla, vilket har gjort att jag har fått lägga ner 30% av träningen på att få henne att inte springa fram och hälsa på varenda människa hon ser. Dock har vi inga problem med det nu längre. Jag vill alltså ha en hund som är lite mer enmanshund än den jag har nu. Jag har ju fixat att ha den hund jag har nu galant, men retrivers är ju oftast väldigt lätta och trevliga hundar, så nu undrar jag återigen om jag klarar av en Cocker spaniel?
Jag har läst lite om dem och jag tycker att dem verkar trevliga. Men jag vill ändå veta mer från er som har eller har haft en, som ni tränat eller tävlat. Och bomba med bilder! (Dock inte på någon springer spaniel, amerikansk cocker el. dyl. - jag vill ha en vanlig cocker spaniel. Tack :banana:

Sv: Cocker Spaniel-info,-bilder m.m..?

Hejsan, jag skulle vilja veta lite mer om Cocker spanieln. Jag har just nu en 6-årig Golden retriver som jag har haft och uppfostrat sen hon var valp. Jag fick henne när jag var 9 år gammal. Hon kan 42 trick och vi tränade agility i ca 3 år, tills vi fick reda på att hon hade en ärftlig höftsjukdom som hon skulle få problem med om hon fortsatte hoppa. Hon går lös nästan alltid och är mycket väluppfostrad. Jag har haft 100% ansvar för henne sen jag fick henne. Nu vill jag veta mer om Cocker spanieln, för jag har planerat att köpa en sådan när hunden fyller 10. Klarar jag av en cocker spaniel? Hur är dem att träna? Jag vill gärna tävla lite lydnad och/eller agility. Jag letar efter en mellanstor hund som tyr sig lite mindre till andra människor än vad min golden gör. Hon älskar verkligen allt och alla, vilket har gjort att jag har fått lägga ner 30% av träningen på att få henne att inte springa fram och hälsa på varenda människa hon ser. Dock har vi inga problem med det nu längre. Jag vill alltså ha en hund som är lite mer enmanshund än den jag har nu. Jag har ju fixat att ha den hund jag har nu galant, men retrivers är ju oftast väldigt lätta och trevliga hundar, så nu undrar jag återigen om jag klarar av en Cocker spaniel?
Jag har läst lite om dem och jag tycker att dem verkar trevliga. Men jag vill ändå veta mer från er som har eller har haft en, som ni tränat eller tävlat. Och bomba med bilder! (Dock inte på någon springer spaniel, amerikansk cocker el. dyl. - jag vill ha en vanlig cocker spaniel. Tack :banana:

Du klarar säkert av en cocker, men om du vill ha en hund av enmanstyp är det inte rätt ras. Det är glada dårar som älskar allt och alla, passar ypperligt till både agility och lydnad och kräver pälsvård.

70207283.jpg

Säger som föregående talare - den funkar till allt du vill göra, men är inte på något vis mer reserverad än golden. Min lilltjej (på min avatar sju veckor, nu sju månader) älskar alla och är alltid glad :).

Tror inte cockern är svårare än golden, så klarar av gör du säkert.

Tack för svaren!

Jag vill inte ha en enmanshund, bara en som inte är så extremt tokig i folk som min hund är. Om gäster och familj kommer in samtidigt så är det gästerna hon blir gladast över. Är cocker också lika "folkgalna"? Jag har hört att dem är lite lugnare i sättet, inte lika "på" som Golden. Skrållan (min) ger sig aldrig om man inte säger till henne. Och ibland kan hon vara väldigt på mot gäster eller främmande människor. Buffar med huvudet och sätter sig på deras fötter o.s.v... Säger man till henne så går hon ju såklart och lägger sig, men jag undrar ändå om dem är fullt så folkglada?

Tror jag ska göra en tråd där jag skriver exakt vad jag letar efter för egenskaper, så ska vi se om folk kanske vet någon hund som passar mig.

Återigen, - Tack! :bow:

Jepp, de är lika galna i folk :p Mina är dock ännu galnare i mig, så kommer jag hem samtidigt med gäster så överfaller de mig i första hand. Gästerna får naturligtvis några slickar i förbifarten när "hemkommningsdansen" går...

Personligen anser jag att om det största problem man har är att hunden älskar hela världen kan man skatta sig lycklig. Cockrar har dessutom mycket "will to please" att även om mina vill heja på allt och alla vet de att de inte får. Kroppparna går som på simmande ålar, men de håller sig på mattan. När vi tränar finns inte tillstymmelsen till försök att gå fram till andra. När de jobbar så jobbar de och strular inte med annat.

Bildbombning...

070223103r.jpg

070117_091.jpg

070321130.jpg

070321176.jpg

2413.jpg

Men det låter ju jättebra!! :)

Herregud vad fina dem ääääär! (Inte alls såld, nädå...:love: )
Det lutar ännu mer åt en cocker nu kan jag lova. Jag tror att en cocker spaniel är perfekt för mig. En glad hund som gillar människor, men som kan skilja på lek och arbete (om man uppfostrar den så, såklart :D)

En sån vill jag ha! :love:

Som cockerägare får jag väl bildbomba lite jag med.

DSCN2042.jpg
[/IMG]
DSCN2038.jpg
[/IMG]
DSCN2398.jpg
[/IMG]
DSCN2173.jpg
[/IMG]
DSCN2152.jpg
[/IMG]
DSCN1416.jpg
[/IMG]
DSCN0651.jpg
[/IMG]
DSCN1064.jpg
[/IMG]
stnosar.jpg
[/IMG]

Bild nr 3 var ju bara så :rofl:
:bow:

Gud vad fina dem är!! :love:

Gillade färgen på den 3:e från slutet :)

Hur är dina hundar då? :D

Tack :bump:

Någon med mer bilder/info? :)

Jag har cocker, och jag kan "tyvärr" informera om att de är minst lika folkglada som golden, om inte mer:D

Väldigt GLADA hundar, vill alltid vara med, väldigt aktiva (min har hur mkt krut i benen som helst, och älskar att jobba!), och kan vara lite egensinniga, men inte svåra direkt.

Trots att cockern är sockersöt och väldigt snäll kräver den en konsekvent uppfostran, den utnyttjar gärna sitt söta yttre till att manipulera matte eller husse;)

Min har aldrig haft problem med att fungera med andra hundar, ta med sig överallt osv, utan det vi har fått jobba på är att tygla energin, då den gärna kokar över.
Det kan ju vara olika frpn hund till hund, men min tjej behöver ganska mkt motion och mkt stimulans för att må bra och trivas med tillvaron, men är man aktiv själv ovh tycker om att röra på sig och träna med sin hund är det ett jättebra val!

Min är väldigt mammig, och vill vara med matte helst hela tiden.
Ligga näära näära och gosa är det bästa hon vet;)

Världens mysigaste hund, och jag skulle inte tveka att köpa cocker igen:)

9748897.jpg

9748898.jpg

9748900.jpg

Har inga bra bilder då jag inte kommer åt min photobucket...
Lowa är nerklippt, ett sätt att hålla pälsvården nere om man inte är intresserad av utställning

Jag hade cocker när jag var mindre. En svart/vit och en röd. Vi gjorde det mesta med dom t ex. utställning (bara på skoj våra hundar var inga "stjärnor"), spår, agilty och lydnad, men mest mys hundar.
Dom är väldigt personliga hundar och ibland lite envisa. Den svart/vita (Selma) var min. Hon var ett stort matvrak och en sömntuta :love: . När hon kände att det var dags att gå hem och äta frukost drog hon gärnet hem själv :eek: , hon var galen i harar och skrek när hon fick syn på en :angel: , och ÄLSKADE att åka bil, sa man pappa brumbrum så satt det två galna hundar i hallen och sjöng :) . Den röde var min systers (Dolly), hon var igentligen ingen barnhund då hon hade het temprament (har hört att vissa röda cockrar har det), och var en dam som visste vad hon ville ha :D . Hon hade också en del saker för sig, varje gång man sa muu eller bää så började hon yla vilket snabbt övergick till skrik :p . Även om det var min systers hund var det mammam som hon tyde sig mest till (varje gång mamma tog av sig tofflorna i hallen visste Dolly att det var läggdags och rusade in i sängen)
Med hela det här inlägget ville jag bara säga att dom är helt underbara verelser och man kan ha dom till allt och ingenting :banana: .

Återigen:

Vad vackra dem här hundarna är! :love:

Lite egen vilja gör inget, bara det inte går överstyr. Och jag vill inte ha en überkänslig hund, då jag själv är rätt bestämd (misstolka inte, min hund älskar mig faktiskt ;) :D )

Jag blir bara mer och mer sugen ju mer jag läser. :p Detta låter verkligen som en hund för mig! Jag vill ha en hund som var snarlik Golden, dock lite mer "tänkande" och kanske lite mer energi och lite egen vilja. Min hund bara gör, och hon är inte speciellt smart - bara lättlärd. Hon har inte den energin och tröttnar rätt snabbt på saker. Så jag vill ha en hund som tycker om att arbeta med t.ex. lydnad och agility, även mycket trickträning och problemlösning. Hunden ska vara en sån gosebjörn att ha i sängen när det är kallt, och en motiverad, framåtsträvande hund när den arbetar. Och utifrån vad jag har läst så passar denna underbara ras mig perfekt!!!! Jag ville också gärna ha en hund som tyr sig mer till mig än till mina gäster om man kan säga så. Fast den får gärna vara folkglad för det, bara det inte går överstyr.
Jag har bestämt mig för att uppfostra min hund till hur jag vill ha den. Iom att den jag har nu var första egna hunden så har man ju gjort några misstag, felberäknelser eller glömt något relevant. Men misstag görs ju för att man ska kunna lära sig av dem! Så det jag har lyckats mindre bra med på denna hunden - gör jag bättre med nästa. Ska försöka ha allt i åtanke nästa gång! :love:
Gud vad jag längtar tills jag ska skaffa min cocker, fast jag vet att det är rätt många år kvar tills dess... :(
Men jag får ju inte glömma min egen älskade hund, som älskar ALLT och ALLA! Hon är en stjärna!! Och jag älskar henne så mycket!

Blenwill's Kiss Me Flintstone (Skrållan; Skrålle)

Hade hon varit människa så hade hon haft smilegropar och horn i pannan...
DSC_0357fm.jpg

Lycklig hund!
DSC_0455fm.jpg

Bästisarna...
DSC_0345fm.jpg

Ta Bollen!!!
DSC_0516.jpg

*Posar*
27ejul-0685dddd.jpg

Farlig! :D
DSC_0046fm.jpg

Älskade vän!
27ejul-0668fm.jpg

:love: Valpbilder (6 år sedan!!)
Skrllanvalpj.jpg

wrhwy.jpg

Skrllanvalpjf.jpg

Ja så liten var jag när jag fick henne. Men ville redan då ha 100% ansvar - så det fick jag. Och det har jag haft sen dess! Och hon har utvecklats till en liten älskvärd hund som kan nästan 50 trick och hon går lös överallt. Jag är så stolt och hon är så underbar!!!

Till lydnad och agility skulle jag nog hellre köpa en sheltie än en cocker faktiskt. De är inte speciellt lättarbetade i min mening och om man vill gå långt i agility så "räcker" tyvärr inte de flesta cockrar till.

Sen tycker jag att många cockrar är lite väl självständiga (envisa) för min smak men alla tycker vi ju olika!

Skulle som sagt inte köpa en cocker för lydnad/agility.

Javan

jag har en cocker men hon gillar människor men hellst skulle hon sitta i mitt knä dagligen. :) Envis är förnamnet på henne!

62874_1179350314.jpg

30861_1179350411.jpg

Så här ser hon ut otrimmad. men ska iväg o trimma henne snarT! har nyligen köpt henne..

Miamiswing: värst vad lik din tös är min Jazz! :D

Detta är Jazz(Jazzi till vardags :rofl: ), vår fyraåriga cockertik som älskar allt och alla.
Hon ligger gärna på en i soffan, men är lika gärna ute på en tre timmar lång promenad i skogen eller tränar agility och lydnad.
Hon är sjukt lättlärd, kan mängder med tricks.
Hon är mycket känslig, tål inte höga röster eller skrik, då kryper hon upp i knäet på en eller går och lägger sig under något.
Hon älskar verkligen alla, men vi som är med henne mest är nr 1.
Hon blir med en gång fokuserad och bryr sig inte om något annat när hon vet att vi ska träna.
Det enda jag inte gillar med Cocker Spaniel är pälsvården, annars så är de en perfekt hund för den aktive.
De är mycket vackra hundar som charmar de flesta.

http://i9.photobucket.com/albums/a76/hannanyvaller/DSCN2874.jpg
DSCN6353.jpg

Senast ändrad:

Hon kommer ifrån en privat uppfödare, men hennes mamma kommer ifrån en kennel som heter blå kulan eller något.. något med blå :p
Hennes pappa heter *kennelnamn* Celvin Klain. Jag är så dålig på namn :o
Men han är import ifrån Kanada.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
23 129
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 381
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 708
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden