Cocker Spaniel-info,-bilder m.m..?

Sv: Cocker Spaniel-info,-bilder m.m..?

Agilityn är inget jag vill satsa på, bara träna och ha kul! :)
Lydnaden är dock något jag verkligen vill börja med. Jag behöver inte vara bäst, jag vill bara ha ett riktigt samspel med hunden.
Och fastän jag inte gärna erkänner det så vill jag nog ha en hund med lite personlighet och egen vilja. Det blir så mycket roligare (oftast ;) ) att träna dem som är lite "svårare" för framstegen känns så välförtjänta.
Jag tycker att sheltien är lite för skygg.. En aning för lättstressad för min smak. Och sen är dem lite späda.
Det är säkert bara fördomar, för jag har egentligen bara träffat en sheltie som jag har fått möjlighet att vara med (en i samma agilityklass som jag). Men jag har verkligen fastnat för cocker, så jag tror jag håller mig till dem! Och ja, alla tycker vi ju olika - och vill ha olika typer av hund. Tack får rådet! :bow:

Gud vad fin den sista bilden var på Jazz!!! :love: Hon låter ju som en jättetrevlig hund :love:!! Är hon kontaktsökande?

Kan tyvärr inte se bilderna på Envis... :(

:) det låter som en cocker är något för dig då!:) De är lite mera att bita i helt enkelt. Det är tur det finns så många raser så att vi alla hittar något som passar just oss!:idea:

Javan

Mm :d

Precis, tänk om det bara hade funnits en hundras att "välja" på...
Hade nog blivit lite kaos! :D

:bow:

Hon är enormt kontaktsökande!
Hon hoppar framför mig i lydnadsträningen om jag ignorerar henne ;)
I Fot går hon med blicken fastnålad på mitt ansikte.

Ååh! Sån hund ska jag också ha! :d :love:

(Låter inte alls som en 5-åring som tror att man köper färdiga hundar :rofl: )

Nä men vad skönt, vill verkligen ha en följsam hund så då är det ju viktigt. Dock kanske det finns lika mycket i alla raser, och att det endast är ägarna som gör hunden kontaktsökande, vad vet jag.
Men det känns ändå skönt att veta att det går :D

:love:

Vi tävlade KM med ena cockern. Ok, hon var väl inte den snabbaste hunden, men det gick bra och säkert.

Kan berätta om min cocker. Riktigt tuff hund i psyket, lite reserverad om nya människor kommer in i huset. Folk han träffar ute är han ju glad på och så, men inte sådär som te.x golden retriever brukar vara.
Han är lite mer av en enmanshund. Såklart gäller det väl som med allt annat, de är individen som avgör.

Han har varit en liten olyckskorp också, opererat bort trampdynan (har har någon typ av sköldkörtelssjukdom), svalde en strumpa som fick opereras bort osv osv.

Han är en mycket klok hund iaf, har lärt sig många trick, även tränat en del agility, fast han är inte så förtjust i att hoppa över vanliga hinder, vill mest springa i tunnlarna. Han ÄLSKAR att åka bil. Helt tokig. I bilen viftar han på svansen hela tiden. Tokhund! :rofl:
Cockrar är ju jakthundar från början men jag tycker inte min har så mkt jakt i sig.. Utom en gång då han jagade en höna runt runt flera varv på en gräsmatta.. Stackars höna.. :eek:

På kvällarna är han trött, så när husse ska gå ut sista rundan med honom så har han inte alls någon lust. Får nästan släpa ut honom... haha.
Kräver en del pälsvård men inte direkt jättemycket. Vår hunds päls sköter sig ganska bra själv, dessutom har han inte samma päls som en cocker ska ha pg.a sjukdomen.

Skulle vilja säga att du får ganska mycket hund när du köper en cocker, de ser ju så söta o gulliga ut men kan vara ganska tuffa. Har träffat flera som varit av det lite tuffare slaget.

Hittar ingen bild på min vovve på den här datorn, ska kolla på den andra i morgon.
Lyckat till med hundköpet!

Senast ändrad:

Tack Tack! :bow:

Precis precis precis! Det är ju en sån hund jag vill ha!
Jag vill ha hund. Något att jobba med. Personlighet är bara kul! Ju mer jag hör, desto mer fastnar jag! :love:

Såg att du inte ville ha en amerikanske cocker, men själv har jag kollat lite på båda. Nu har jag bestämt mig för en amris, men jag tror definitivt att en cocker passar dig! Jag pratade med en uppfödare på amris som tidigare fött upp vanlig cocker och hon tycker att den engelska va lite skarpare. Även om jag inte tycker det är en skarp hund nån av dom direkt.

Amrisen är också väldigt följsam tycker jag. Oerhört positiv, den jag tränar kunde ingenting innan sju års ålder och nu har vi startat lydnad med hyfsade resultat! Hon älskar människor men det är helt klart skillnad på glädjen för tex mig och matte än för andra. Vi har provat agility, kantarellsök och lydnad. Och hon är med på allt, anledningen till att jag väljer amris före engelsk är mest utseendet. Jag gillar den kortare nosen även om jag hade föredragit kortare päls :cool: men min kommer vara nedklippt eftersom det underlättar när man ska röja i skogen :D

Jo en sak till, detta kanske bara är nåt jag har fått för mig, och kanske är det inte likadant med den vanliga cockern men när jag ska kolla efter valp vill jag ha en kennel med gott om meriter i dom grenar jag är intresserad av. Inte bara utställning, vilket jag tycker är ganska vanligt

osså en bild på en glad och lurvig amris
p1010100_orig_SE.jpg

Okej, Okej :)

Jag har inget emot amrisen, personlighetsmässigt. Föredrar bara längre nos och en lite större hund. :)

Din var ju ursöt!! :love:

Ja, jag kommer inte heller gå efter utställningsmeriter. Utan jag vill se prov på mångisdiga hundar med gott rykte. :)

Om du vill ha en enmans hund så ska du nog inte skaffa cocker.Cockern älskar människor iallafall mina 4cockrar.
Men du skulle nog klara av en cocker.:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
23 127
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 381
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 708
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden