Clear round

Sv: Clear round

Ville bara komma med ett lite förtydligande inlägg.

Här uppe har vi ibland, då vi inte har mkt. starter, omstart i våra lokala LD bed. clear round.

Det betyder att man då det är omstart erbjuds att hoppa om banan om man rivit eller stoppat.
Om man väljer att hoppa om så måste man betala en extra avgift, ofta på 20-30 kr utöver den ordinarie startavgiften.

Det resultat som gäller är dock det som man gjorde i första rundan, och är man felfri i den andra rundan så får man dock ingen rosett.

Detta tycker jag är ypperligt för unghästar som är ute och gör sina första starter, dock kan det gå till överdrift när vuxna människor hoppar om på sin 15-åriga valack för att den rev ett hinder...

Oj vad konstigt det är där du tävlar.. :crazy:

I många klasser här med CR bedömning får man starta om mot en avgift (som brukar vara 20kr). Får man det så står det på proppen.

På clear round hoppningar är det ju lite annorlunda. På många av dem brukar man ju få göra precis som du skriver, man hoppar en hel bana oavsett fel. Även det brukar stå på inbjudan.

Oj vad konstigt det är där du tävlar.. :crazy:

I många klasser här med CR bedömning får man starta om mot en avgift (som brukar vara 20kr). Får man det så står det på proppen.

På clear round hoppningar är det ju lite annorlunda. På många av dem brukar man ju få göra precis som du skriver, man hoppar en hel bana oavsett fel. Även det brukar stå på inbjudan.

haha jag tycker ju det du/ni beskriver låter jättekonstigt och krångligt.
Varför lixom inte bara få fortsätta runt istället för att börja om. Det är väl det som är menigen med träningstävlingar att hästen ska fatta att den inte får gå ut bara för att den stoppa utan fortsätta hoppa tills den gått i mål.

När det gäller lokala med CR bed. så är det ju precis som vanligt, efter 3 stopp är du ute och får lämna banan och komma igen till nästa klass.
Btw så har jag aldrig fattat det där med att ha CR bedömingar på lokala. Vill man hoppa CR så finns det ju speciela tävlingar för just det.

haha jag tycker ju det du/ni beskriver låter jättekonstigt och krångligt.
Varför lixom inte bara få fortsätta runt istället för att börja om. Det är väl det som är menigen med träningstävlingar att hästen ska fatta att den inte får gå ut bara för att den stoppa utan fortsätta hoppa tills den gått i mål.
Ja det är det jag menar, så brukar det vara på CRhoppningar/träningstävlingar

När det gäller lokala med CR bed. så är det ju precis som vanligt, efter 3 stopp är du ute och får lämna banan och komma igen till nästa klass.
Btw så har jag aldrig fattat det där med att ha CR bedömingar på lokala. Vill man hoppa CR så finns det ju speciela tävlingar för just det.

.. men på vissa får man hoppa om banan mot en avgift :idea:

Jag förstår inte heller att det ska CR. Jag vill vinna o inte ha CR rosett :devil:

Ja det är det jag menar, så brukar det vara på CRhoppningar/träningstävlingar

Ja, men TS verkar ju beskriva ngt helt annat. Efter 3 stopp så får man en förfrågan från speaken om man vill hopp om. Om man nickar så starat man bara om. Och det är det jag aldrig har varit med om

.. men på vissa får man hoppa om banan mot en avgift :idea:

Okej, det har jag dock aldrig varit med om. men här får man chansen att anmäla om sig men då är det som en efteranmälning och man får betala te.x dubbla avgifter och gå in o hoppa sist igen.

Jag förstår inte heller att det ska CR. Jag vill vinna o inte ha CR rosett :devil:

haha samma här. Så jäkla irriterande, om jag vill hoppa en CR så åker jag ju på en sådan. Om jag anmäler mig till en lokal vill jag ju kunna vinna riktiga priser.

På många av dem CR jag har ridit så har man fått hoppa om banan om man inte varit felfri mot en extra avgift. Ca. 20-40 kr. Så det är nog inte helt ovanligt, men då får man också en rosett vid felfri ritt andra ggn och oftast är det det resultatet som sedan står i resultatlistan.

Ja, men TS verkar ju beskriva ngt helt annat. Efter 3 stopp så får man en förfrågan från speaken om man vill hopp om. Om man nickar så starat man bara om. Och det är det jag aldrig har varit med om.

Ja det är så det är på vanliga lokala CRer.. :p

Du får allt ta o komma ner/upp hit och se hur det ska gå till ;)

Anledningen till att vi har så här uppe tror jag beror på att Pay n jump knappt existerar här uppe.
Och när det väl anordnas en så är det oftast bara för klubbens egna medlemmar och då blir det mer en "banhoppningsträning".

Ni får ju skilja på när det är en vanlig tävling med bedömningen clear round eller när det är en "clear-roundtävling" där inte TR tillämpas.

Om jag fattat rätt så ska man enligt TR få göra omstart när det är bedömning TR. Just för att unghästar och gröna ekipage börjar med det. Detta ofta mot en kostnad på 20-40 kr. Är det många starter så händer det dock att man inte får göra omstart, men då brukar de tala om det i ryttarmeddelandet.

Ja det är så det är på vanliga lokala CRer.. :p

Du får allt ta o komma ner/upp hit och se hur det ska gå till ;)

Aldrig där jag bor. har aldrig varit med om det.
haha tycker ni får komma till mig och se hur det ska gå till! Verkar ju superkrånligt så som ni har det:p

På många av dem CR jag har ridit så har man fått hoppa om banan om man inte varit felfri mot en extra avgift. Ca. 20-40 kr. Så det är nog inte helt ovanligt, men då får man också en rosett vid felfri ritt andra ggn och oftast är det det resultatet som sedan står i resultatlistan.

Okej, ja men det är ju olika från ställe till ställe. Jag har då aldrig varit med om det, men klart jag fattar att det existerar. Här anmäler man sig till två klasser och betalar ca: 80 kr/start. Sen får du hoppa dina rundor tills du gått i mål oavsett om du stannar på varenda hinder.

Anledningen till att vi har så här uppe tror jag beror på att Pay n jump knappt existerar här uppe.
Och när det väl anordnas en så är det oftast bara för klubbens egna medlemmar och då blir det mer en "banhoppningsträning".

ja okej, här är det typ såna banhoppningsträningar var och varannan dag.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 783
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
840
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix