"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Det påstås att CM saknar teoretisk utbildning, dvs vetenskapliga studier. Samma personer påstår att CM baserar sina metoder på förlegade vetenskapliga studier.

Här föreligger en tankevurpa. Det går naturligtvis inte att basera något på det man inte känner till.
Apropå tankevurpor. Är jag doktor nu då när jag läst fd svägerskans doktorsavhandling om rovdjur i fångenskap?
Viste inte att det varvså enkelt att utbilda sig :)

Det påstås att CM saknar teoretisk utbildning, dvs vetenskapliga studier.

Teoretisk utbildning är inte det samma som att läsa vetenskspliga studier.

Det är inte CM som gjort studierna. Han har bara läst en färdigskriven. Det kan alla göra, även vi.
Man kan göra en studie om vad som helst och resultatet behöver inte ens vara sant. För att det ska bli lite tyngd i en studie krävs forskning och flera studier på ämnet ur olika vinklar för att se att teorierna verkligen HÅLLER.

Brandkårs avbrytningar har vi nog alla gjort när det varit akut att bryta hunden. Då tar man till första bästa för att få stop på Cudjjo. Lär sig hunden något? Knappast förutom att matte/husse blev tvärförbannad. Det är skillnad på uppfostran o träning. När man tränar har man en plan på hur man skall få hunden att utföra vissa moment, svårighetsgraden för vad man kan kräva av hunden stiger i takt med hundens förmåga att förstå vad den skall göra.

Googla på inlärningsfas o dito kravfas, vem vet en del kanske kan lära sig träna hunden på ett bättre sätt. Ett annat förslag är att låna en bok om pedagogi på bibblan.

Ge mig ett exempel på en riktigt farlig hund, en hund som utan tvekan hugger. Ge mig ett exempel på hur man avbryter sådana attacker. Problemet med sådana här trådar är att ingen kommer med andra förslag på träningsmetoder till dessa faktiskt farliga hundar. Dom jag har sett som hon på tv förespråkar ju avlivning när hunden inte svarar på hennes sätt att träna med tex klicker och godis osv. Liksom, ge mig exempel och då inte på vanliga hundar utan hundar som faktiskt är farliga.
Min hund. Jag kan kopiera hans MH för den som är intresserad. Mentalbeskrivaren som f.ö. föder upp samma ras (som jag ville ha eftersom han hade erfarenhet av rasen) satte sig på trappan med mig efter min hund hade gjort sitt MH, la armen om mig och sa:
" Du, du går väl inte ut med den här hunden på stan?" På spökena fick en man stå bakom mig med skärp om min mage för att bromsa mig och min hund eftersom jag inte orkade hålla honom.
När den här hunden var tre år kunde jag ha med honom överallt utan problem. Men jag har alltid koll så ingen hälsar på honom.. Hunden är helt hanterbar för främmande så länge jag är med och han är gediget grundad (med enbart belöningar) i att vänta på att jag hjälper honom i olika situationer.
Min hund har blivit kallad mentalt vrak av många och jag har blivit rådd att avliva honom.
Den här hunden har lärt mig mer än jag har lärt honom. Det är han som är på min profilbild med mig.

Apropå tankevurpor. Är jag doktor nu då när jag läst fd svägerskans doktorsavhandling om rovdjur i fångenskap?
Viste inte att det varvså enkelt att utbilda sig :)
ina_jump.gif
ina_jump.gif

Min hund. Jag kan kopiera hans MH för den som är intresserad. Mentalbeskrivaren som f.ö. föder upp samma ras (som jag ville ha eftersom han hade erfarenhet av rasen) satte sig på trappan med mig efter min hund hade gjort sitt MH, la armen om mig och sa:
" Du, du går väl inte ut med den här hunden på stan?" På spökena fick en man stå bakom mig med skärp om min mage för att bromsa mig och min hund eftersom jag inte orkade hålla honom.
När den här hunden var tre år kunde jag ha med honom överallt utan problem. Men jag har alltid koll så ingen hälsar på honom.. Hunden är helt hanterbar för främmande så länge jag är med och han är gediget grundad (med enbart belöningar) i att vänta på att jag hjälper honom i olika situationer.
Min hund har blivit kallad mentalt vrak av många och jag har blivit rådd att avliva honom.
Den här hunden har lärt mig mer än jag har lärt honom. Det är han som är på min profilbild med mig.
Hunden är ju fortfarande inte ofarlig om du måste ha sådan stenkoll på den. Inte låta den hälsa osv. Den fungerar när du är med när det gäller främmande osv. Jag tror det finns mängder av olika typer av hundar som fungerar med olika typer av lösningar. Precis som med hästar där ingen metod funkar på alla. Jag kör på det och som jag även tror att CM gör, bryt det dåliga och uppmuntra det som är bra. Jag gjorde så med min när det gällde utfallen, sa till honom när han okontaktbar gjorde utfall och sen uppmuntrade jag och belönade hela tiden beteendet jag ville ha. Jag är ingen misshandlade dåre bara för att jag tog tag i min hund för att få kontakt med honom. Tig tag, satte ner och berömde och gick vidare. Sedan konstant uppmuntring när han inte responsade på den mötande hunden.

Varför skulle jag tro på att det du påstår är sant? Du gillar ju inlägg som jag vet är lögn.

Inläggen om vad CM anser, tycker, tror, baserar sina metoder på blir ju inte mer sanna för att fler skriver samma sak.
Jag har vid ett flertal tillfällen påpekat att det finns forskning som påvisar att CMs sätt att träna både är mindre effektivt och dessutom orsakar fler problembeteenden. Har du överhuvudtaget tagit del av dem?
De finns nämligen länkade.
Följande texter är kopierade från CMs hemsida:
"On the walk, your dog should always be next to or behind you. If your dog is in front of you, then she is being the Pack Leader, not you."

"Dogs enter adolescence at around 6 to 8 months of age. During this stage, your dog will begin to challenge you."

"Pack leaders eat first
Remember, when a wild pack has a successful hunt, the alpha dogs eat first, before everyone else, and it should be no different in a human/dog pack.
Never feed your dog before or while the humans are eating. Humans eat first and then, when they’re finished, the dogs eat. This will reinforce your status as the Pack Leader."

"Like humans, very few dogs are natural born leaders, but you may wind up with a dominant dog that would normally take the lead position in the pack. If you are not the Pack Leader yourself this can cause problems, as a dominant dog will gravitate toward being in charge given the chance."

Angående vargars beteende i fångenskap resp. i frihet:

Ur C-uppsats på veterinärprogrammet: "Hos vargar i fångenskap ses en tydlig linjär hierarki med alfa-, beta- och omegaindivider (Rabb et al., 1967; Mech, 1999) men de uppvisar samma typer av signaler som man ser hos vilda vargar såsom doftmarkering (Bernal & Packard, 1997; Escobar-Ibarra, 2006) öron- och svanspostion (Fatjó et al., 2006) och generell kroppshållning för att visa dominans och underkastelse (Schenkel, 1967)."

"Mech (1999) berättar att den syn som finns av många forskare på vargflockar ofta är den av att alfaparet styr och ställer med järnhand medan de underordnade vargarna hela tiden kämpar om att klättra i rang. Men i sin artikel skriver han att den vilda vargflocken bör ses som en familjeenhet där alfaparet bör ses som föräldraparet istället och att anledningen till att det är de som styr är för att alla avkommor är underordnade sina föräldrar. Mech (1999) menar att avelsparet guidar sin avkomma genom livet istället för att underkuva dem med dominant aggression. Dock vill han mena att ordet alfa fortfarande skulle kunna användas till de jätte stora vargflockarna där det är flera familjeenheter som lever i en enda stor flock där man ser att det äldsta avelsparet är det dominanta. I studien beskrivs att vargars dominans och hierarki inte är en linjär hackordning."

Här finns en artikel (med referenser) som förklarar varför teorin om dominans och alpha inte dör ut trots att forskning visar annat:
http://www.apbc.org.uk/articles/why-wont-dominance-die

F.ö. rekommenderar jag varmt Coppingers bok Dogs som tar upp det faktum att hundar inte bildar flock som varg där forskning bedrivits på förvildade hundar.

Hunden är ju fortfarande inte ofarlig om du måste ha sådan stenkoll på den. Inte låta den hälsa osv. Den fungerar när du är med när det gäller främmande osv. Jag tror det finns mängder av olika typer av hundar som fungerar med olika typer av lösningar. Precis som med hästar där ingen metod funkar på alla. Jag kör på det och som jag även tror att CM gör, bryt det dåliga och uppmuntra det som är bra. Jag gjorde så med min när det gällde utfallen, sa till honom när han okontaktbar gjorde utfall och sen uppmuntrade jag och belönade hela tiden beteendet jag ville ha. Jag är ingen misshandlade dåre bara för att jag tog tag i min hund för att få kontakt med honom. Tig tag, satte ner och berömde och gick vidare. Sedan konstant uppmuntring när han inte responsade på den mötande hunden.

Precis som att alla hundar Milan hanterar inte blir ofarliga. En del hundar anser han är så "avancerade" att de får stanna hos honom istället för att ägarna ska behöva avliva hunden.

Få hundar är ofarliga, det är miljön som avgör huruvida hunden kommer skada någon/något eller inte. En hund som har generna emot sig kan dock vara en säkrare hund, i rätt miljö, än en som har bra gener men som lever i fel miljö.

Det är helt naturligt att ha koll på en hund som upplever obehag av främmande människor (och jag vill inte att min hund ska behöva känna obehag). Det är en rädsla precis som andra rädslor. Idag (som gamling) har erfarenheter lärt honom (och träning) att människor kan vara trevliga.
Det går bra att träna hundar till att klara av mycket men du kan aldrig förändra hundens genetiska förutsättningar. Således kommer en hund med olika rädslor alltid att ha dem men vi kan dölja dem genom att lära hunden att hantera dem.
Hur bra sådan träning går beror också på hundens förutsättningar dvs hundens övriga egenskaper.
I tillägg kan jag meddela att hunden har gått på tävling som sök- och spårhund. Skallhund i söket. Den är också skyddstränad men tyvärr skadad innan vi kom ut på tävling.

Det är intressant hur en liten skara i tråden tror att vi som inte gilla CM aldrig tar tag i hunden o att vi kastar köttbullar på dem för att de inte skall försöka valla bilar, eller tugga på grannarnas barn/ute kaniner för den delen.

Precis som att alla hundar Milan hanterar inte blir ofarliga. En del hundar anser han är så "avancerade" att de får stanna hos honom istället för att ägarna ska behöva avliva hunden.
Grejen är ju att hundarna fungerar hos honom. Sen är det inte alla ägare som är kunniga att ha alla hundar. Men uppenbart gör han ju något rätt när dom fingerar hos honom. Eller är dom bara kuvade och rädda där eller vad?

Att ägarna inte alltid får tillbaka hundarna är ju inte konstigt då alla hundar inte passar alla ägare oavsett.

Sen det här med att hunden inte ska hå först osv det handlar ju om när hunden är farlig och under rehab. Då gäller det att vara konsekvent. Sen när hunden är "normal" så kan man släppa den friare utan att hunden flänger iväg och ev går upp i varv osv. Precis som med hästar. Vissa måste man vara extremt konsekventa med när det gäller allt verkligen medans vissa kan gå och beta när man leder dom utan att dom blir frustrerade och jobbiga när man ska gå. Jag uppfattar iallafall inte att CM menar att alla hundar alltid ska gå bakom osv. Utan det är när man har problem med sin hund man måste vara konsekvent.

Grejen är ju att hundarna fungerar hos honom. Sen är det inte alla ägare som är kunniga att ha alla hundar. Men uppenbart gör han ju något rätt när dom fingerar hos honom. Eller är dom bara kuvade och rädda där eller vad?

Att ägarna inte alltid får tillbaka hundarna är ju inte konstigt då alla hundar inte passar alla ägare oavsett.
Jag gissar att du missat att han stämts flera gånger (av både TV-producent och privatpersoner) där hund eller människa skadats. När det gäller hundträning så är det påvisat ett flertal gånger att aversiv hundträning leder till fler problembeteenden. Om du straffar din hund så ökar du risken för fler (och/eller värre) problembeteenden. Har du dessutom en hund med pondus så riskerar du dessutom att bli illa biten (vilket hänt CM). Det är INTE hundens fel utan människan som inte läser hundens signaler.

Sen det här med att hunden inte ska hå först osv det handlar ju om när hunden är farlig och under rehab. Då gäller det att vara konsekvent. Sen när hunden är "normal" så kan man släppa den friare utan att hunden flänger iväg och ev går upp i varv osv. Precis som med hästar. Vissa måste man vara extremt konsekventa med när det gäller allt verkligen medans vissa kan gå och beta när man leder dom utan att dom blir frustrerade och jobbiga när man ska gå. Jag uppfattar iallafall inte att CM menar att alla hundar alltid ska gå bakom osv. Utan det är när man har problem med sin hund man måste vara konsekvent.
Det har ingen betydelse om hunden går först eller inte. Men det finns folk som hävdar det fortfarande. Här går det att läsa varför sådana segdragna myter fortfarande lever kvar.
http://www.apbc.org.uk/articles/why-wont-dominance-die

Jag vittnade en som försökte alfarulla sin sex månaders valp för några dagar sen. Det kunde ha slutat med att ägaren fått ett rejält bett i ansiktet, jag tror hunden fick in ett bett på ägarens ben. Hunden blev på riktigt skit arg och allt för att hunden kollade på när de åt mat och inte gick och la sig när de sa till. Jag blir så trött! h*n ville bara testa mig, jo tjena!

Jag vittnade en som försökte alfarulla sin sex månaders valp för några dagar sen. Det kunde ha slutat med att ägaren fått ett rejält bett i ansiktet, jag tror hunden fick in ett bett på ägarens ben. Hunden blev på riktigt skit arg och allt för att hunden kollade på när de åt mat och inte gick och la sig när de sa till. Jag blir så trött! h*n ville bara testa mig, jo tjena!
:cry::banghead::cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka