Varför skulle jag tro på att det du påstår är sant? Du gillar ju inlägg som jag vet är lögn.
Inläggen om vad CM anser, tycker, tror, baserar sina metoder på blir ju inte mer sanna för att fler skriver samma sak.
Jag har vid ett flertal tillfällen påpekat att det finns forskning som påvisar att CMs sätt att träna både är mindre effektivt och dessutom orsakar fler problembeteenden. Har du överhuvudtaget tagit del av dem?
De finns nämligen länkade.
Följande texter är kopierade från CMs hemsida:
"On the walk, your dog should always be next to or behind you. If your dog is in front of you, then she is being the Pack Leader, not you."
"Dogs enter adolescence at around 6 to 8 months of age. During this stage, your dog will begin to challenge you."
"Pack leaders eat first
Remember, when a wild pack has a successful hunt, the alpha dogs eat first, before everyone else, and it should be no different in a human/dog pack.
Never feed your dog before or while the humans are eating. Humans eat first and then, when they’re finished, the dogs eat. This will reinforce your status as the Pack Leader."
"Like humans, very few dogs are natural born leaders, but you may wind up with a dominant dog that would normally take the lead position in the pack. If you are not the Pack Leader yourself this can cause problems, as a dominant dog will gravitate toward being in charge given the chance."
Angående vargars beteende i fångenskap resp. i frihet:
Ur C-uppsats på veterinärprogrammet: "Hos vargar i fångenskap ses en tydlig linjär hierarki med alfa-, beta- och omegaindivider (Rabb et al., 1967; Mech, 1999) men de uppvisar samma typer av signaler som man ser hos vilda vargar såsom doftmarkering (Bernal & Packard, 1997; Escobar-Ibarra, 2006) öron- och svanspostion (Fatjó et al., 2006) och generell kroppshållning för att visa dominans och underkastelse (Schenkel, 1967)."
"Mech (1999) berättar att den syn som finns av många forskare på vargflockar ofta är den av att alfaparet styr och ställer med järnhand medan de underordnade vargarna hela tiden kämpar om att klättra i rang. Men i sin artikel skriver han att den vilda vargflocken bör ses som en familjeenhet där alfaparet bör ses som föräldraparet istället och att anledningen till att det är de som styr är för att alla avkommor är underordnade sina föräldrar. Mech (1999) menar att avelsparet guidar sin avkomma genom livet istället för att underkuva dem med dominant aggression. Dock vill han mena att ordet alfa fortfarande skulle kunna användas till de jätte stora vargflockarna där det är flera familjeenheter som lever i en enda stor flock där man ser att det äldsta avelsparet är det dominanta. I studien beskrivs att vargars dominans och hierarki inte är en linjär hackordning."
Här finns en artikel (med referenser) som förklarar varför teorin om dominans och alpha inte dör ut trots att forskning visar annat:
http://www.apbc.org.uk/articles/why-wont-dominance-die
F.ö. rekommenderar jag varmt Coppingers bok Dogs som tar upp det faktum att hundar inte bildar flock som varg där forskning bedrivits på förvildade hundar.