"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag blev så jäkla paff och rädd. Önskar att jag hade lite mer stake men jag hade antagligen blivit påhoppad om jag öppnat käften. Jag hoppas dock hundstackaren visar hur den vill bli behandlad. Men respekt och trygghet. Att flyga på sin hund på det viset är ett rent övergrepp!

Men det är ju så att de där lite större och kraftfullare raserna med stor integritet måste ju behandlas hårt redan som unga innan de ens lärt sig vad ligg är :banghead:

Det har ingen betydelse om hunden går först eller inte. Men det finns folk som hävdar det fortfarande. Här går det att läsa varför sådana segdragna myter fortfarande lever kvar.
http://www.apbc.org.uk/articles/why-wont-dominance-die
Vissa hundar fungerar det med medans för vissa spelar det ingen roll. Hundar kräver olika för att fungera. Inget funkar på alla. Inget sätt är perfekt eller funkar på alla. Precis som med hästar så kräver hundar olika. Inget funkar på alla.

En till som läser utan att förstå. Det är uppenbart varför vissa TV-program har så stor genomslagskraft.
Joho du jag förstår. Är dock inte lika trångsynt och låst som många verkar vara. Jag höjer inte någon metod eller tränare till skyarna för alla tränare har sett som inte fungerar på allt och alla. Det är väldigt få tränare som gör allting fel.

Jag blev så jäkla paff och rädd. Önskar att jag hade lite mer stake men jag hade antagligen blivit påhoppad om jag öppnat käften. Jag hoppas dock hundstackaren visar hur den vill bli behandlad. Men respekt och trygghet. Att flyga på sin hund på det viset är ett rent övergrepp!

Men det är ju så att de där lite större och kraftfullare raserna med stor integritet måste ju behandlas hårt redan som unga innan de ens lärt sig vad ligg är :banghead:
Jag har ju en oplacering hemma som utsattes för detsamma från det han var valp. Han kom till mig som 1.5 år och det har väl tagit honom ett år att bli trygg och glad. Nu kan jag gräla på honom om han gör sånt han vet att han inte får göra, men jag har inga som helst problem med att korrigera oönskat beteende och belöna önskat. Han litar på mig, söker mitt sällskap, gör lekinviter och viftar på svansen och nästan kryper ur skinnet av glädje emellanåt. Han har lärt mig väldigt mycket och om någon som CM hade börjat trycka ner, sparka och slå hade han med rätta försvarat sig.

Jag har en trygg och glad hund som litar på mig, till skillnad mot när han kom, rädd, sviken, misstänksam och olycklig. Visst har det varit motgångar och han har bitit mig och andra, men det är svårt när man är rädd och inte förstår vad som förväntas om man är van att få stryk. Jag ser ju än idag att han kan bli osäker och rädd i olika situationer när han inte förstår, även om det inte är ofta, men om jag då backar av så han inte känner sig trängd så slappnar han av och vi kan komma fram till vad som ska göras utan att skapa en konflikt. Jag ser inte konflikter som ett självändamål, min hund ska tycka det är roligt att göra saker med mig, jag ska inte trycka ner honom för att få det gjort.

Vi får vara glada att buset håller sig till sina AST/APBT/rottismixar o inte upptäckt mallarna. En malle som utsatts för träning à CM vill jag aldrig träffa på.

Jag har ju en oplacering hemma som utsattes för detsamma från det han var valp. Han kom till mig som 1.5 år och det har väl tagit honom ett år att bli trygg och glad. Nu kan jag gräla på honom om han gör sånt han vet att han inte får göra, men jag har inga som helst problem med att korrigera oönskat beteende och belöna önskat. Han litar på mig, söker mitt sällskap, gör lekinviter och viftar på svansen och nästan kryper ur skinnet av glädje emellanåt. Han har lärt mig väldigt mycket och om någon som CM hade börjat trycka ner, sparka och slå hade han med rätta försvarat sig.

Jag har en trygg och glad hund som litar på mig, till skillnad mot när han kom, rädd, sviken, misstänksam och olycklig. Visst har det varit motgångar och han har bitit mig och andra, men det är svårt när man är rädd och inte förstår vad som förväntas om man är van att få stryk. Jag ser ju än idag att han kan bli osäker och rädd i olika situationer när han inte förstår, även om det inte är ofta, men om jag då backar av så han inte känner sig trängd så slappnar han av och vi kan komma fram till vad som ska göras utan att skapa en konflikt. Jag ser inte konflikter som ett självändamål, min hund ska tycka det är roligt att göra saker med mig, jag ska inte trycka ner honom för att få det gjort.

Va härligt att din hund fått ett bra hem hos dig.

Det är så otroligt tragiskt att människor behandlar sina djur på det där viset. Oftast är det så att hundarna faktiskt är sunda och trevliga individer i grunden men den psykiska och fysiska misshandel sätter ju så klart sina spår :(

Ge mig ett exempel på en riktigt farlig hund, en hund som utan tvekan hugger. Ge mig ett exempel på hur man avbryter sådana attacker. Problemet med sådana här trådar är att ingen kommer med andra förslag på träningsmetoder till dessa faktiskt farliga hundar. Dom jag har sett som hon på tv förespråkar ju avlivning när hunden inte svarar på hennes sätt att träna med tex klicker och godis osv. Liksom, ge mig exempel och då inte på vanliga hundar utan hundar som faktiskt är farliga.

Har en hund hemma som jag fått avbryta attacker på, hur bänder öpp munnen och tar henne där ifrån sedan blir jag fly förbannad för att jag inte läst av henne i tid.

Det svåra med henne är att dom flesta hundar kommer hon mycket bra överens med medan andra ser hon rött på redan när hon ser dom första gången.

Vissa hundar fungerar det med medans för vissa spelar det ingen roll. Hundar kräver olika för att fungera. Inget funkar på alla. Inget sätt är perfekt eller funkar på alla. Precis som med hästar så kräver hundar olika. Inget funkar på alla.
Att gå före en hund ut eller äta före en hund har ingen praktisk betydelse överhuvudtaget. Inte heller föräldraparet (det s.k. alfaparet) hos vargar går alltid först. Den mest lämpade gör det..

Mmm....vissa hundar går att kuva. Andra vänder sig emot dig mer.
CM kuvar hundar. Han botar dom inte. Vissa hundar, de starkare med mer integritet som inte är så lättkuvade....de tar han till sin ranch. De är "dom svåra fallen".

Grejen är ju att hundarna fungerar hos honom. Sen är det inte alla ägare som är kunniga att ha alla hundar. Men uppenbart gör han ju något rätt när dom fingerar hos honom. Eller är dom bara kuvade och rädda där eller vad?

Att ägarna inte alltid får tillbaka hundarna är ju inte konstigt då alla hundar inte passar alla ägare oavsett.

Och hunden till Christensen1 fungerar med sin ägare.

Har någon påstått (förutom CM) att det bara finns ett rätt sätt att fostra o träna hundar? Det finns lixom ingen bruksanvisning på dem.De är alla unika individer precis som oss tvåbeningar. Kombinationsmöjligheten blir näst intill oändlig, därför utgår man från varje enskilt ekipage.

Hunden är ju fortfarande inte ofarlig om du måste ha sådan stenkoll på den. Inte låta den hälsa osv. Den fungerar när du är med när det gäller främmande osv. Jag tror det finns mängder av olika typer av hundar som fungerar med olika typer av lösningar. Precis som med hästar där ingen metod funkar på alla. Jag kör på det och som jag även tror att CM gör, bryt det dåliga och uppmuntra det som är bra. Jag gjorde så med min när det gällde utfallen, sa till honom när han okontaktbar gjorde utfall och sen uppmuntrade jag och belönade hela tiden beteendet jag ville ha. Jag är ingen misshandlade dåre bara för att jag tog tag i min hund för att få kontakt med honom. Tig tag, satte ner och berömde och gick vidare. Sedan konstant uppmuntring när han inte responsade på den mötande hunden.

Vad gör du med en hund som antingen svarar upp på att du tar tag i den eller agerar med större aggression/frustration i utfallen?
Sen anser jag inte att en hund som man kan ta tag i och som "skärper sig" i ett utfall inte är okontaktbar. Den är fullt kontaktbar.

Vad gör du med en hund som antingen svarar upp på att du tar tag i den eller agerar med större aggression/frustration i utfallen?
Sen anser jag inte att en hund som man kan ta tag i och som "skärper sig" i ett utfall inte är okontaktbar. Den är fullt kontaktbar.

Inte är kontaktbar ska det givetvis stå...

Jag har vid ett flertal tillfällen påpekat att det finns forskning som påvisar att CMs sätt att träna både är mindre effektivt och dessutom orsakar fler problembeteenden.
Du gillar inlägg som både du och jag vet är osanna. Därför tror jag inte på dig. Det du skriver kan lika gärna vara osant som sant eller vad du tror eller dina egna tolkningar av olika studier.

Det finns ingen sådan forskning som du påstår. Man har forskat på vargflockar och har dragit slutsatser. Men CM hanterar inte vargar. CM hjälper hundar som ägaren inte klarar av och informerar vdb om vad hen gör för fel med sin hund.
Det är du mfl som är så inkörd på varg-teorier så ni kan inte se något annat.

Har någon påstått (förutom CM) att det bara finns ett rätt sätt att fostra o träna hundar? Det finns lixom ingen bruksanvisning på dem.De är alla unika individer precis som oss tvåbeningar. Kombinationsmöjligheten blir näst intill oändlig, därför utgår man från varje enskilt ekipage.
CM tar reda på vad en viss hund behöver och utgår från det.

Du gillar inlägg som både du och jag vet är osanna. Därför tror jag inte på dig. Det du skriver kan lika gärna vara osant som sant eller vad du tror eller dina egna tolkningar av olika studier.

Det finns ingen sådan forskning som du påstår. Man har forskat på vargflockar och har dragit slutsatser. Men CM hanterar inte vargar. CM hjälper hundar som ägaren inte klarar av och informerar vdb om vad hen gör för fel med sin hund.
Det är du mfl som är så inkörd på varg-teorier så ni kan inte se något annat.
Var och vem har skrivit att CM hanterar vargar :confused:
CM hänvisar ju i många av sina program till de här vargstudierna som nämns. Det är ju därför de kommer upp om och om igen, för det är det HAN bygger sina teorier på. Han tar även upp det i sina böcker och det finns att läsa på nätet i sånt HAN skrivit.
Menar du att han hänvisar sin "fakta" och "kunskap" till studier som inte finns?

Hur är det egentligen? Finns studierna eller inte?:angel:
Övriga studier har ju blivit länkade. Är de påhittade då eller?

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka