"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Ett straff är något som får beteendet att minska. Fasthållning är en bestraffning om hunden tycker det är obehagligt att bli fasthållen.
Fasthållning via ett koppel som tant Agda håller fast hunden med är alltså en bestraffning enligt dig.
Ljud kan också vara straff, pssst-ljudet som CM använder är inte positivt associerat utan negativt associerat för hunden.
Psst-ljudet är lätt att uppmärksamma. Det behöver i sig inte vara negativt. Det är associationen som jan göra att ljudet kan uppfattas negativt. Det går att associera en leverbit med något negativt och få hunden rädd/kuvad eller något annat vid lukten av lever.

Psst-ljudet används just för att få inte bara hundars uppmärksamhet. Det fungerar på människor också (utan föregående negativ associering).
Jag anser det vara "plåga" att sätta hunden i situationer den inte klara av, vänta på att den ska reagera och sen straffa bort reaktionen.
Naturligtvis är hunden inte hjälpt av att föraren försöker korrigera symptomen/ ta bort reaktionen oavsett det är med belöning eller med straff.

Jag förstår inte vad din text har med CM att göra. CM försöker komma åt grundproblemet som ofta är ägarens hantering av hunden.

Är det du som tycker att avlivning är bättre än att försöka hjälpa hunden till ett bättre liv?

Fasthållning via ett koppel som tant Agda håller fast hunden med är alltså en bestraffning enligt dig.

Psst-ljudet är lätt att uppmärksamma. Det behöver i sig inte vara negativt. Det är associationen som jan göra att ljudet kan uppfattas negativt. Det går att associera en leverbit med något negativt och få hunden rädd/kuvad eller något annat vid lukten av lever.

Psst-ljudet används just för att få inte bara hundars uppmärksamhet. Det fungerar på människor också (utan föregående negativ associering).

Naturligtvis är hunden inte hjälpt av att föraren försöker korrigera symptomen/ ta bort reaktionen oavsett det är med belöning eller med straff.

Jag förstår inte vad din text har med CM att göra. CM försöker komma åt grundproblemet som ofta är ägarens hantering av hunden.

Är det du som tycker att avlivning är bättre än att försöka hjälpa hunden till ett bättre liv?

Om hunden är rädd och får panik av kopplet och syftet är att hunden ska ge upp så absolut, då är det ett straff. Att däremot hindra hunden från att göra något den vill genom att hålla i ett koppel är inte samma sak.

Nej, ljudet är inte negativt, CM gör det negativt genom att använda andra hårdare straff så att hunden ska associera ljudet till det. Allt ifrån hotfull kroppshållning till mer fysiska straff.

Nej, CM går så gott som endast på symptomet.

Ett bättre liv - nej. Ett dåligt liv - ja.

Skillnaden är att med belöning tar du inte bort symptomen. Hunden låter inte bli att reagera för att den inte får, den både får och vågar reagera om den känner för det. Den lär sig hur den ska hantera situationen den finner jobbig ISTÄLLET.

Min hane är osäker, eller rädd för främmande människor och hundar.
När han var lös förut så rusade han fram och vrålskällde. Gick inte att skrämma bort utan blev bara mer intensiv då. Jag testade några gånger att ta honom i nacken och släpa honom därifrån vilket resulterade i en hund som agerade ännu mer på hotet han upplevde samt tappade förtroendet för mig. Han har även bitit ett par personer, med mindre skador eller inga. Hade hyffsad resursvakt och zonförsvar.

När man börjar fatta att hunden försöker skrämma bort någon för att den är rädd, och inte för att den vill bestämma och vara dominant så kan man istället jobba med roten till problemet. Att hunden är rädd. Utfall, morr och skall är endast symptom.

Dels har jag lärt honom att han inte behöver hälsa. Han får inte kontrollera om folk är farliga eller inte. Den uppgiften sköter jag. Sen har jag lärt honom att han kan, får och att det lönar sig att gå undan och att ingen hoppar på honom när han gör så. När han är lugn och vill hälsa för att han tycker någon är trevlig får han göra det. Och i 9 av 10 fall gottar han direkt in sig och sätter sig med ryggen emot (trygghetstecken) och vill bli kliad. Han känner sällan behov av att lukta av, kolla av och kontrollera om personen är farlig.

Det där går tyvärr i perioder då det finns folk som inte alls respekterar att hundar inte vill ha folk, eller andra hundar på sig och då får man börja på noll igen.

Det har hänt ett par gånger att vi stött på folk även om jag har hökögon när han är lös. Det senaste året har det hänt tre gånger tror jag. En gång en människa och två gånger hund. Vid hundtillfällena har han nyfiket gått lite närmare och sen stannat/kommit tillbaka. Den gången vi stötte på människa stannade han upp, gav ett par skall och kom sen på inkallning. Till det, från att ha helt okontrollerade utfall vid hundmöten så fort han fick syn på en annan hund och rusa fram och skälla ut både folk och fä är stor skillnad. Korrigeringar hjälper inte. Ha endast jobbat med belöningar. Så visst går det. Och det är både effektivt samt roligare för alla inblandade. Han slutar nämligen inte med tidigare beteenden för att han inte får göra dom och inte vågar, utan för att han vill göra något annat istället.

@Brille vad skulle du säga är en bestraffning?
Om det inte är att lägga på ett obehag (smärta, rädsla t ex) när hunden gör fel?

Kan man utsätta hundarna för vad som helst så länge man envisas med att kalla det något annat än bestraffning?

@Brille studier på vargar i hägn går inte att applicera på hundar( vilket är de studier CM hänvisar till ). Eftersom hunden varit varit ett tamdjur där många hundra år av avel förts för att ta bort och lägga till beteende så kan man heller inte jämföra med vilda vargar. Dingos är våra tamhumdars närmaste vilda släkting.

Varg och hund har många liknelser. Men man kan inte använda den ena som referens för den andra. Detta finns mängder av forskning på. Gjord av utbildade Etologer....

Han slutar nämligen inte med tidigare beteenden för att han inte får göra dom och inte vågar, utan för att han vill göra något annat istället.
Fast samtidigt skriver du ju att han slutat för att han inte får kontrollera situationen. Alltså har han helt enkelt sett mer fördelar med att inte göra utfallen. Det är vad det handlar om för det mesta, hundar gör det dom får ut mest av. Dom lär sig hur man vill dom ska bete sig men att hävda att man aldrig någonsin säger nej till sin hund och enbart kör med belöningar tror jag inte på.

Fast samtidigt skriver du ju att han slutat för att han inte får kontrollera situationen. Alltså har han helt enkelt sett mer fördelar med att inte göra utfallen. Det är vad det handlar om för det mesta, hundar gör det dom får ut mest av. Dom lär sig hur man vill dom ska bete sig men att hävda att man aldrig någonsin säger nej till sin hund och enbart kör med belöningar tror jag inte på.
Har någon i tråden påstått att de aldrig någonsin sagt nej till sina hundar? Länka gärna för det har jag i så fall missat!

Han får inte det nej. När han blir osäker hålls han vid sidan från det läskiga och stryks lugnande samt får äta godis. Han får inget straff. Inte ens om han skulle skälla ut någon. Att träna positivt handlar inte om att låta hunden rusa runt och göra vad som helst, det är inte positivt alls, utan att göra situationen så trevlig som möjligt och göra så hunden ska lyckas med det man vill att den ska utföra så man kan förstärka det beteendet.

Antar att jag får upprepa mig igen. Har aldrig sagt att man inte får säga nej till sin hund. Har heller aldrig sagt att straff inte får användas någon gång ibland om man anser det vara nödvändigt. Det går inte att jämföra det med att med flit sätta en hund i situationer den inte klarar av för att straffa beteendet den då visar. Han använder sig även friskt av flooding och instruktörseffekten. Gör det extra coolt i tv :up:

Du tycker inte det är skillnad på en hund som lär sig hur man vill att den ska göra genom att lära den det och uppmuntra det så att hunden VILL göra det mot en hund som lär sig genom att den får straff om den utför vissa beteenden, utan att innan veta vad som förväntas av den?

Nej kan förresten läras in helt positivt om man vill det.

Har någon i tråden påstått att de aldrig någonsin sagt nej till sina hundar? Länka gärna för det har jag i så fall missat!
Men nej är en korrigering. En del påstår att dom aldrig korrigerar ett beteende. Säger man nej till hunden så slutar den med det den gör pga att dom vet konsekvenserna och för att dom får mer beröm och får ut något av att lyssna. För att ett nej ska fungera så innebär det att det måste nångång kommit en konsekvens som gjort att hunden lyssnar på nejet, att hunden överväger och bestämmer sig för att det är bäst att lyssna.

I allas rosaskimrande världar här där man knappt verkar få bli arg på hunden alls så bör ju egentligen inte nej existera vid hundhantering och problemlösningar.

Men nej är en korrigering. En del påstår att dom aldrig korrigerar ett beteende. Säger man nej till hunden så slutar den med det den gör pga att dom vet konsekvenserna och för att dom får mer beröm och får ut något av att lyssna. För att ett nej ska fungera så innebär det att det måste nångång kommit en konsekvens som gjort att hunden lyssnar på nejet, att hunden överväger och bestämmer sig för att det är bäst att lyssna.

I allas rosaskimrande världar här där man knappt verkar få bli arg på hunden alls så bör ju egentligen inte nej existera vid hundhantering och problemlösningar.
Ett ord som nej behöver inte vara negativt för hunden. Om ett ord ska vara negativt/korregering beror helt på vad du använt för metod för att få hunden att lyda. Man kan lära in ordet nej med godis och klicker från valpstadiet. Man kan tex använda en leksak som attraktion till hunden och träna in "nej" att bryta leken med byteshsndel, godis och andra positiva metoder. På så sätt har man sen ett brytord som enbart har positiva betydelser för hunden som den MED GLÄDJE lyssnar på.
Man kan få vilket ord som helst, tom ord som godis att bli negativa och bli ett straff om de används ihop med korregeringar.

Nu har du fått en tydlig förklaring som du tidigare efterlyste på alternativ träningsmetod.

A och O är att träna en hund från valpstadiet och förbereda in komandon, inte börja när/om problemen kommer. Då har man en betydligt känsligare uppgift framför sig.

Ett ord som nej behöver inte vara negativt för hunden. Om ett ord ska vara negativt/korregering beror helt på vad du använt för metod för att få hunden att lyda. Man kan lära in ordet nej med godis och klicker från valpstadiet. Man kan tex använda en leksak som attraktion till hunden och träna in "nej" att bryta leken med byteshsndel, godis och andra positiva metoder. På så sätt har man sen ett brytord som enbart har positiva betydelser för hunden som den MED GLÄDJE lyssnar på.
Man kan få vilket ord som helst, tom ord som godis att bli negativa och bli ett straff om de används ihop med korregeringar.

Nu har du fått en tydlig förklaring som du tidigare efterlyste på alternativ träningsmetod.

A och O är att träna en hund från valpstadiet och förbereda in komandon, inte börja när/om problemen kommer. Då har man en betydligt känsligare uppgift framför sig.
Haha, jag visste att det skulle komma ett svar om att nej inte behöver vara ett negativt ord. Dock är nej ett negativt ord i den bemärkelsen att det betyder gör inte så utan såhär istället. Och visst, allt ska läras in i valpstadiet, ändrar inte att nej innebär att gör inte så, du får ut mer av att göra såhär istället. Går inte att komma ifrån. Man hindrar hunden från att göra det som den vill och får den till att göra det som du vill. Sen kan du väl kalla det vad du vill men det är en korrigering oavsett. Hunden anpassar sig till det som du vill genom att du manipulerar den dit du vill, hunden har ju oavsett inget val.

Haha, jag visste att det skulle komma ett svar om att nej inte behöver vara ett negativt ord. Dock är nej ett negativt ord i den bemärkelsen att det betyder gör inte så utan såhär istället. Och visst, allt ska läras in i valpstadiet, ändrar inte att nej innebär att gör inte så, du får ut mer av att göra såhär istället. Går inte att komma ifrån. Man hindrar hunden från att göra det som den vill och får den till att göra det som du vill. Sen kan du väl kalla det vad du vill men det är en korrigering oavsett. Hunden anpassar sig till det som du vill genom att du manipulerar den dit du vill, hunden har ju oavsett inget val.
Nej. Ett ord blir inte negativt. Har du lärt in ordet som jag skrev så betyder det inte i hundens värld "jag får inte". I hundens värld betyder det "matte påkallar min uppmärksamhet och nu händer nått kul"

Eftersom vi människor har lätt att säga nej rent spontant i dessa situationer så är det är det än viktigare att lägga grunden för hur man vill att hunden skall reagera/svara på ordet redan från dag ett.

Varför skriver du förresten "Ha ha...jag viste det skulle komma...." ? Lite nedlåtande....

Nej. Ett ord blir inte negativt. Har du lärt in ordet som jag skrev så betyder det inte i hundens värld "jag får inte". I hundens värld betyder det "matte påkallar min uppmärksamhet och nu händer nått kul"

Eftersom vi människor har lätt att säga nej rent spontant i dessa situationer så är det är det än viktigare att lägga grunden för hur man vill att hunden skall reagera/svara på ordet redan från dag ett.
Allt beror ju på vad man lägger för betydelse i orden. Hur man tolkar dom. För mig är nej ett negativt ord i bemärkelsen att det avbryter beteendet. Man säger att nej gör inte så gör såhär istället. Det är för mig ett begränsande ord, sen kan man väl kalla det för vad man vill men för mig betyder nej att stopp jag vill inte att du gör så.

Så att sålänge man inte ser på orden på samma sätt så går det inte att diskutera egentligen. Du kan inte påstå att min tolkning är fel och tvärtom för vi är inte överens om vad orden betyder eller hur man ska tolka att hunden väljer en annan väg.

Allt beror ju på vad man lägger för betydelse i orden. Hur man tolkar dom. För mig är nej ett negativt ord i bemärkelsen att det avbryter beteendet. Man säger att nej gör inte så gör såhär istället. Det är för mig ett begränsande ord, sen kan man väl kalla det för vad man vill men för mig betyder nej att stopp jag vill inte att du gör så.

Så att sålänge man inte ser på orden på samma sätt så går det inte att diskutera egentligen. Du kan inte påstå att min tolkning är fel och tvärtom för vi är inte överens om vad orden betyder eller hur man ska tolka att hunden väljer en annan väg.

Ett nej där hunden lärt sig att sluta med det den gör för att det lönar sig innebär väl inget som helst obehag för hunden? Då blir det inte negativt för hunden heller.

Hundar tänker inte som människor. Jag kan ta ett väldigt negativt ord och göra det väldigt positivt för hunden, den vet inte att ordet är negativt hos människor utan har då lärt sig att detta ord betyder att det hände något trevligt om den agerar på ett visst sätt.

För mina hundar betyder nej och deras namn i princip samma sak. Att de ska avbryta nuvarande aktivitet och invänta nya instruktioner eller få en belöning. Jag undviker dock att använda dessa ord i onödan.

Det måste vara väldigt ineffektivt att lära in nej genom bestraffningar/obehag.
'
För mig är målet att brytkommandon är eftertraktade, hunden vet att när de kommer finns chans till riktigt trevliga belöningar, de kommer inte varje gång med tillräckligt ofta för att hålla motivationen uppe. Hunden ska tänka "YES nu kanske jag får leka med den där superroliga leksaken eller får gott godis" när jag säger nej om den exempelvis vill jaga en hare. Begränsande på ett sätt men en möjlighet på ett annat och målet är att hunden ser möjligheten när den hör ordet.

Men då förmänskligar du ju hunden med att ta för givet att hunden uppfattar saker på samma sätt som du.

Ett nej där hunden lärt sig att sluta med det den gör för att det lönar sig innebär väl inget som helst obehag för hunden? Då blir det inte negativt för hunden heller.

Hundar tänker inte som människor. Jag kan ta ett väldigt negativt ord och göra det väldigt positivt för hunden, den vet inte att ordet är negativt hos människor utan har då lärt sig att detta ord betyder att det hände något trevligt om den agerar på ett visst sätt.

För mina hundar betyder nej och deras namn i princip samma sak. Att de ska avbryta nuvarande aktivitet och invänta nya instruktioner eller få en belöning. Jag undviker dock att använda dessa ord i onödan.

Det måste vara väldigt ineffektivt att lära in nej genom bestraffningar/obehag.
Namet och nej är i princip det samma för våra hundar också.

hunden har ju oavsett inget val.
Tränar du med positiva metoder har hunden alltid ett val. Konsten är att få den att välja rätt.

Ang ord och deras betydelse: Jag fick en undran från en bekant en gång, varför jag sa "det är bra" när hundarna morrade. Varför sa jag att det var bra? Då har man inte förstått att hundar inte föds med kännedom om vårt språk och vad olika ord betyder; det är något vi lär dem. Och orden betyder för mina hundar just det som jag har lärt dem. Ett lugnt "det är bra" i det sammanhanget betyder "det räcker nu, det är lugnt, koppla av", vilket mina hundar vet.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 818
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

Tillbaka