"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Nej absolut inte. Det handlar naturligtvis INTE om vad man kallar det utan vad det är. Om du skulle slå hunden och kalla det för belöning så är det enligt min mening ff misshandel.
Mina hundar tycker definitivt att slag kan vara belöning. Tex i skyddsträningen där det bankas i sidan på dem så blir de uppspelta och glada. Skulle jag däremot banka dem i sidorna vid andra tillfällen skulle de inte uppfatta det som belönande.
Straff och belöning är INTE vad DU anser angående detta, utan vad hunden anser!

För övrigt undrar jag fortfarande om Brille har någon hund och vilken typ av hund det är... Men det kanske fortfarande är hemligstämplat....
För mig är det skillnad på att se program, läsa texter och på att träna hund IRL. I synnerhet om det gäller hundar av karaktären "avlivning hotar".....

SFP_sendThumbnail1.asp
?

Det har jag svarat på redan. Läser du hela texten innan du svarar?

I HANS BÖCKER!!!
Bättre kan du än att skriva "i hans böcker" med versaler och tre utropstecken. Du får nog precisera något ställe i någon av hans böcker där han hänvisar till en viss vargstudie för att bli trodd. I annat fall är det bara ännu ett påstående från dig.

Du skrev
studier på vargar i hägn går inte att applicera på hundar( vilket är de studier CM hänvisar till )

Och varför är inte ceasars behandling av hundarna bestraffning då? (Eller misshandel). Vad är det, konkret, som gör att ett stryp som dras åt ordentligt på hundens känsligaste ställe när den gör fel inte är en bestraffning?
Att hålla en arg hund ifrån sig är svårt. Att göra det med kopplet är inte bestraffning.

Bättre kan du än att skriva "i hans böcker" med versaler och tre utropstecken. Du får nog precisera något ställe i någon av hans böcker där han hänvisar till en viss vargstudie för att bli trodd. I annat fall är det bara ännu ett påstående från dig.

Du skrev
Eller så läser man böckerna?

Mina hundar tycker definitivt att slag kan vara belöning. Tex i skyddsträningen där det bankas i sidan på dem så blir de uppspelta och glada. Skulle jag däremot banka dem i sidorna vid andra tillfällen skulle de inte uppfatta det som belönande.
Så det är det män som slår sina kvinnor tror - att kvinnan blir glad när han slår henne.

Det är inte naturligt (eller som CM säger mot "Mother nature") att bli glad när man blir slagen. Det måste vara inlärt. Hur lär du hunden att bli glad när du slår den?

Eller så läser man böckerna?
Den påstår det har väl redan läst det och borde kunna berätta var det står. Det är ju en väsentlig del i argumentationen mot CM.

Om jag läser alla CMs böckerna och alla hans texter på nätet och inte hittar CMs hänvisning till en vargstudie kommer du att återigen ifrågasätta om jag är läskunnig.

Att hålla en arg hund ifrån sig är svårt. Att göra det med kopplet är inte bestraffning.
Så det är det män som slår sina kvinnor tror - att kvinnan blir glad när han slår henne.

Det är inte naturligt (eller som CM säger mot "Mother nature") att bli glad när man blir slagen. Det måste vara inlärt. Hur lär du hunden att bli glad när du slår den?
Som sagt- varken du eller jag bestämmer vad som uppfattas som straff. Slag i sidorna vid skyddsträning benämns oftast belastning och gör hunden (i den situationen) mer taggad och uppspelt samt glad.
Det är verkligen förmätet att ens ta upp misshandlade kvinnor (vilket f.ö. är något jag träffat på ofta i mitt yrke).

Den påstår det har väl redan läst det och borde kunna berätta var det står. Det är ju en väsentlig del i argumentationen mot CM.

Om jag läser alla CMs böckerna och alla hans texter på nätet och inte hittar CMs hänvisning till en vargstudie kommer du att återigen ifrågasätta om jag är läskunnig.
Har du läst alla böcker? Om inte föreslår jag att du gör det. Ett påstående är inte osant för att du inte läst det. Har du tagit del av de utmärkta studier jag länkat? Två ganska nyligen. Den sista av dessa är inte öppen för någon form av tolkning avseende effekt av hundträning. VAr god läs konklusionen.

Att träna en hund som är rädd/arg för något (tex andra hundar) och gör utfall genom att hänga upp dem i koppel är riktigt dålig hundträning. Somliga av dessa hundar riktar om (dvs biter i annat än det den är riktad mot). Om man har en sådan hund är det USEL träning att utsätta den för upphängning. Resultatet blir (nästan alltid) att den inte alls blir varken mindre arg eller mindre rädd utan motsatsen.
Det går lätt att läsa om alternativa sätt att träna på Kommunikationsmetoden- naturliga hundmöten på Facebook. En av mina goda vänner har sådana kurser.

När det CM och upphängda hundar så cirkulerar det i synnerhet en film där hunden blir blå på tungan, vilket knappast kan anses vara bra hundträning (eller ens träning överhuvudtaget).

Jag rekommenderar dessutom en liten titt i böcker och på program om djurs känslor. Igår visade tex SVT en utmärkt dokumentär om djurs känslor. Och här finns en artikel i ämnet (med länkar i texten där fler texter med referenser finns): http://news.nationalgeographic.com/...feelings-brain-science/#.Vav4sBGQWDo.facebook

Det finns ju väldigt många fler situationer där han drar åt i strypet än för att skydda sig själv. Är det bestraffning om det görs när hunden gör utfall mot en annan hund? När den spänner ögonen i en katt? När den försöker springa ut genom dörren?

Vad är egentligen en bestraffning i din värld?

Bättre kan du än att skriva "i hans böcker" med versaler och tre utropstecken. Du får nog precisera något ställe i någon av hans böcker där han hänvisar till en viss vargstudie för att bli trodd. I annat fall är det bara ännu ett påstående från dig./QUOTE]

Om du får titel, utgåva och sida, kommer du att läsa då? Eller vill du ha relevanta sidor inscannade?

Har du över huvud taget läst någon av länkarna i tråden?

Dessutom skulle jag gärna se varför du tycker CM:s metoder är bra, gärna med länkar.

Igår visade tex SVT en utmärkt dokumentär om djurs känslor.
Det är så skönt att forskning görs inom det här området, så att vi kan få alltmer vetenskapliga bevis på det som många av oss redan vet. För mig har det alltid varit självklart, att djur har känslor och medvetande precis som vi människor. Precis som det alltid har varit självklart för mig att inte bruka våld i träning av hundarna; utan att uppfostra dem med samma kärlek, tålamod och omsorg som jag uppfostrat mina barn. Hundar känner, de lyssnar, de förstår.

Det är så skönt att forskning görs inom det här området, så att vi kan få alltmer vetenskapliga bevis på det som många av oss redan vet. För mig har det alltid varit självklart, att djur har känslor och medvetande precis som vi människor. Precis som det alltid har varit självklart för mig att inte bruka våld i träning av hundarna; utan att uppfostra dem med samma kärlek, tålamod och omsorg som jag uppfostrat mina barn. Hundar känner, de lyssnar, de förstår.
Genom många årtusendens selektiv avel har vi fått fram en lyhörd art som är experter på att läsa av oss människor.

Du skrev
Du har fått så mycket länkar serverade dig och hänvisningar till var du ska leta efter det vi skriver och hitills har du inte ids läsa ett smack själv utan bara fortsätter tjafsa i samma hjulspår. Du själv har inte kunna länka eller hänvisa någonting som stärker DINA påståenden. Utöver det häver du ur dig att vi ljuger då och då. Jag tyckte de två av hans böcker jag läste i för ett par år sen var SKIT och tänker verkligen inte åka iväg på min semester låna/köpa dom för att sitta och leta upp vilka sidor tramset står på. Det är inte JAG som vill försvara CM. Och även om jag la ner allt det besväret så skulle du bara säga att jag ljuger för hitills har du ändå inte trott på en enda källhänvisning.

Har du inte läst hans böcker? Var har du hämtat allt du försvarar CM för? Endast hans tv-show?
Vill du hålla hans metoder om ryggen är det väl du som får sätta dig och läsa på lite. Inte tusan är det mitt jobb att göra det åt dig.
För att använda mig av dina egna ord: "Bättre kan du"

Till och med mina små sällskapshundar tycker det är kalas med belastning under kamplek..
Schäfern är en annan femma. Han älskar det några varv till.

Genom många årtusendens selektiv avel har vi fått fram en lyhörd art som är experter på att läsa av oss människor.
Det är de, definitivt. Röstläge, tonfall, sinnesstämning, ansiktsuttryck, kroppsspråk - och ord.

Jag pratar ju mkt med mina grabbar och lär dem ord aktivt och de förstår mer än man kan ana. Unghunden förvånade tom mig i morse. Jag tittade runt lite och sa "ni ska få frukost alldeles strax, jag måste bara hitta mina tofflor först". Unghunden sprang raka spåret till kökssoffan, hämtade en toffla och kom med den... och toffla har jag inte lärt honom - aktivt, dvs. Han snappar ju upp ord hela tiden ändå. Det var så kul med matte som skrattade, så när han fick hämta den andra också så tog han ett ärevarv runt huset innan han kom med den. :D :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 509
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 445
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 808
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka