Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det blir lättare att förstå om man läser även frågan som jag svarade på.
"Är det bestraffning om det görs när hunden gör utfall mot en annan hund?
Nej, lyssna på vad CM säger."
Lyssna på CM för att få reda på varför det inte är en bestraffning.
Varför ska jag bevisa det? Jag läser väl för min egen skull, för att jag är intresserad av ämnet.
Varför ska jag bemöta länkarna?
Som man frågar får man svar.
Du ser bara det du vill se. Jag försöker ta reda på varför man (du mfl) inte ser något av de bra sakerna som CM gör tex belönar och uppmanar ägaren att belöna då det är läge att belöna.
Som man frågar får man svar.
Märkligt uttalande att det inte spelar någon roll vad den som är "under lupp" säger. Då är det verkligen fritt fram för smutskastning och ryktesspridning.
Ditt påstående innehåller minst två fel - "sparkar" och "för att den gör fel".
Din fråga går därför inte att besvara.
Jag förstår inte hur du fick ihop det påståendet.
Du ser bara det du vill se. Jag försöker ta reda på varför man (du mfl) inte ser något av de bra sakerna som CM gör tex belönar och uppmanar ägaren att belöna då det är läge att belöna.
Oavsett om han skrivit det rakt ut eller inte (vilket han gjort i sina böcker) så behövs inte allt sägas rakt ut. Det räcker med att läsa om forskning som bedrevs på vargar i hägn samt ta del av den åsikt CM har angående hundar och hur de fungerar. Dessa två är tämligen lika.Tack för alla intressanta länkar. Du engagerar dig verkligen.
Men jag får inte svar på frågan var CM skriver att han tillämpar en viss teori om vargar. Det är den springande punkten i hela debatten om han verkligen har skrivit det. Om CM inte skrivit det är ju alla påståenden om att han grundar sin hantering av hundar på dessa teorier obekräftade. Jag tycker faktiskt att den som kommer med påståendet bör kunna visa att det är korrekt.
Om någon ljuger om mig så är det inte osannolikt att den personen ljuger om annat/andra också.
Det jag säger är att om man tränar med positiva metoder, så väntar man inte tills hunden gör "fel" och korrigerar det. Istället lär du den från början vad som förväntas av den och belönar det beteendet.Min hund hade verkligen inte alltid ett val. Han gick inte äta vad han ville ute, han fick inte springa rätt ut på vägar , inte springa efter katter osv.
Heder åt din hund som sa ifrån - och heder åt dig som lyssnade och förstod.först tränades med straff (vilket utmynnade i att han bet mig)
Han har ju refererat till vargar i en del avsnitt i sin TV-show genom åren också.Tack för alla intressanta länkar. Du engagerar dig verkligen.
Men jag får inte svar på frågan var CM skriver att han tillämpar en viss teori om vargar. Det är den springande punkten i hela debatten om han verkligen har skrivit det. Om CM inte skrivit det är ju alla påståenden om att han grundar sin hantering av hundar på dessa teorier obekräftade. Jag tycker faktiskt att den som kommer med påståendet bör kunna visa att det är korrekt.
Om någon ljuger om mig så är det inte osannolikt att den personen ljuger om annat/andra också.
Ja han är unik min Vilde!!! En mycket klok och vänlig hund! Och en mycket duktig tränare av människor! (Han är på min profilbild).Heder åt din hund som sa ifrån - och heder åt dig som lyssnade och förstod.
Även hundar kan vara läromästare bara vi vill ta åt oss vad de säger ossJa han är unik min Vilde!!! En mycket klok och vänlig hund! Och en mycket duktig tränare av människor! (Han är på min profilbild).
Trådrubriken är en enda stor anklagelse som du försvarar med allt du kan komma på. En anklagelse som är betydligt grövre än något jag skrivit.... innan du börjar häva ur dig anklagelser.
Håller med om det du skriver. Det tror jag att CM gör också. Men de hundar som visas i TV har någon redan gjort fel med och "förstört" innan CM kommer in i bilden. CM kan ju inte ta bort det någon annan redan gjort fel och lära hunden rätt från början.Det jag säger är att om man tränar med positiva metoder, så väntar man inte tills hunden gör "fel" och korrigerar det. Istället lär du den från början vad som förväntas av den och belönar det beteendet.
Det är alltså inte så, att frånvaro av korrigeringar är samma sak som frånvaro av uppfostran - tvärtom. Använder man positiva metoder så är man steget före hunden och lär den rätt från början.
Om du läser trådens första inlägg samt länken den baseras på så förstår du varför tråden har den rubriken. Det är ett citat.....från artikeln som hela tråden bygger på.Trådrubriken är en enda stor anklagelse som du försvarar med allt du kan komma på. En anklagelse som är betydligt grövre än något jag skrivit.
Jag har bara anklagat en person för att fara med osanning och den gällde ett påstående om mig.
Håller med om det du skriver. Det tror jag att CM gör också. Men de hundar som visas i TV har någon redan gjort fel med och "förstört" innan CM kommer in i bilden. CM kan ju inte ta bort det någon annan redan gjort fel och lära hunden rätt från början.
Håller med om det du skriver. Det tror jag att CM gör också. Men de hundar som visas i TV har någon redan gjort fel med och "förstört" innan CM kommer in i bilden. CM kan ju inte ta bort det någon annan redan gjort fel och lära hunden rätt från början.
Min hund tränades med straff från början, men det missade du kanske?Håller med om det du skriver. Det tror jag att CM gör också. Men de hundar som visas i TV har någon redan gjort fel med och "förstört" innan CM kommer in i bilden. CM kan ju inte ta bort det någon annan redan gjort fel och lära hunden rätt från början.
Har ju redan nämnt långt tidigare i tråden att sambon här hjälper till att fixa till den typen av hundar helt utan en enda av de metoder CM tar till. Det går alldeles utmärkt men det tar lite mer tid irl än vad det gör på TVHåller med om det du skriver. Det tror jag att CM gör också. Men de hundar som visas i TV har någon redan gjort fel med och "förstört" innan CM kommer in i bilden. CM kan ju inte ta bort det någon annan redan gjort fel och lära hunden rätt från början.
Nej, det kan han nog inte. För att kunna det behöver man ha en dos empati, kunna läsa hund, ha kunskap om hundars beteenden och signaler och kännedom om de positiva belöningsmetoder som finns nuförtiden - och intresse för att använda dem.CM kan ju inte ta bort det någon annan redan gjort fel och lära hunden rätt från början.