Du missar poängen. Att träna med positiva metoder innebär inte att man släpper hunden vind för våg utan att lära den vad den får och inte får. Det innebär däremot att hunden fortfarande har ett val; den åker inte på stryk om den väljer fel. Man tränar den till att välja rätt.
Det där var nog det dummaste. Du menar på allvar att jag misshandlade min hund? Att det är det jag menar när jag skriver att jag inte lät min hund göra vad han ville. Att jag inte tränade med positiva metoder eller vet vad positiva metoder är, fy piip alltså.
Det enda jag gjorde när min hund inte fick tex springa mitt ut i vägen, såg jag honom vara påväg att lämna trottoaren var att först hojta till, lyssnade han inte så sa jag till med lite mer bestämd röst, 98% av gångerna så lyssnade han bra på det, få gånger så lyssnade han inte och då gick jag helt enkelt ikapp, sa till att lyssna på mig med bestämd röst och tog tillbaka honom till trottoaren. Det är inte misshandel, men du verkar ha en extremt låg nivå när det gäller vad misshandel ligger. Och ja, jag pratade oftast med honom som om han var en liten människa, han visste så precis vad han fick och inte fick göra, jag såg hur han planerade saker och ting på promenaderna.
Ibland gör hundar saker dom vet att dom inte får, utan tvekan. Iallafall min då jag inte krävde någon kadaverdisciplin hela tiden.
Man får säga till hundar, man får korrigera hundar, man får bli riktigt arg på dom också om det behövs, vilket inte innebär misshandel. Allt är inte antingen eller hela tiden. Allt behöver inte vara hysteriskt positivt konstant, hundar är inte dumma. Min hund var väldigt känsligt lagd, skulle jag misshandla honom hade han blivit hur kuvad som helst och aldrig litat på mig, framförallt inte haft humorn kvar och vågat göra saker han visste att han inte fick.
Prata inte med mig som om jag inte vet vad positiva metoder är! Jag är inte dum i huvudet. Jag har aldrig misshandlat någon hund och skulle aldrig göra det.
Och F.Y.I så nej, jag och Briller är inte samma person. Tänk liksom, två pers som eventuellt inte håller med dig om allt och du tror genast att det måste vara samma person. Liksom lägg ner.