"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Har du läst alla böcker? Om inte föreslår jag att du gör det. Ett påstående är inte osant för att du inte läst det. Har du tagit del av de utmärkta studier jag länkat? Två ganska nyligen. Den sista av dessa är inte öppen för någon form av tolkning avseende effekt av hundträning. VAr god läs konklusionen.
Nej jag har inte läst alla CMs böcker. Naturligtvis kan det stå där, det är därför jag frågar var det står. Det finns väl de i tråden som är mer pålästa om hans texter än vad jag är. Någon av er (?) borde därför kunna tala om var CM hänvisar till en studie avseende vargteorier.

Om CM hänvisar till eller på annat sätt språkligt uttrycker att han stödjer sig på vargteorier eller inte är av stor betydelse för debatten.

Jag har läst det du länkar till. Jag tror nog att jag förstått det också. De ger heller ingen referens/hänvisning till var CM skrivit, som @Voff påstod, en hänvisning till vargstudier.

Som sagt- varken du eller jag bestämmer vad som uppfattas som straff. Slag i sidorna vid skyddsträning benämns oftast belastning och gör hunden (i den situationen) mer taggad och uppspelt samt glad.
Det är verkligen förmätet att ens ta upp misshandlade kvinnor (vilket f.ö. är något jag träffat på ofta i mitt yrke).
Jag tror inte någon blir glad av att bli slagen oavsett vad det kallas.

Det finns ju väldigt många fler situationer där han drar åt i strypet än för att skydda sig själv. Är det bestraffning om det görs när hunden gör utfall mot en annan hund?
Nej, lyssna på vad CM säger.
När den spänner ögonen i en katt?
Nej, lyssna på vad CM säger
När den försöker springa ut genom dörren?
Nej, lyssna på vad CM säger
Vad är egentligen en bestraffning i din värld?
Tex att slå på någon för att den/hen inte ska göra om det den/hen nyss gjorde. Som jag tidigare skrev tror jag inte på bestraffningar.
Om jag kör på fel sida om vägen och blir upplyst om att det är fel sida är den upplysningen ingen bestraffning. Om jag får böter så är böterna ett straff/en bestraffning.

Nej jag har inte läst alla CMs böcker. Naturligtvis kan det stå där, det är därför jag frågar var det står. Det finns väl de i tråden som är mer pålästa om hans texter än vad jag är. Någon av er (?) borde därför kunna tala om var CM hänvisar till en studie avseende vargteorier.

Om CM hänvisar till eller på annat sätt språkligt uttrycker att han stödjer sig på vargteorier eller inte är av stor betydelse för debatten.

Jag har läst det du länkar till. Jag tror nog att jag förstått det också. De ger heller ingen referens/hänvisning till var CM skrivit, som @Voff påstod, en hänvisning till vargstudier.
Flera (inkl jag) har förklarat för dig vad detta grundar sig på. Leta själv och läs själv. Du har fått både länkar och böcker. Jag ämnar inte stoppa en bok under en vuxen (?) människas näsa för att den personen inte själv ids läsa. Är man intresserad så läser man. Är man inte intresserad så är diskussionen i sig helt onödig.

Flera i den här tråden har både utbildning och stor kunskap om hundar, mentalitet, olika forskning samt övrigt som rör hund (bla genetik och arvbarhet). Istället för att bara hävda att folk ljuger så går det att inhämta kunskap själv.
Den här tråden har dessutom gjort det väldigt enkelt med tanke på alla länkar som ligger där.
Avseende forskning på varg så har jag länkat om det också. Bara att läsa.
Jämför med CMs teorier om hund. Läs hans böcker.

@Brille Du upprepar att vi ska lyssna på vad CM säger, då får du vara vänlig och länka till de program du syftar på, gärna med angivande av vilken tid under programmet han säger x eller y.

Sen kan du bevisa att du läst länkarna du fått. Välj vilken du vill, och bemöt det.

Den påstår det har väl redan läst det och borde kunna berätta var det står. Det är ju en väsentlig del i argumentationen mot CM.

Om jag läser alla CMs böckerna och alla hans texter på nätet och inte hittar CMs hänvisning till en vargstudie kommer du att återigen ifrågasätta om jag är läskunnig.
För att man ska kunna berätta var det står krävs ju typ fotografiskt minne. Menar du att du kan berätta var ditt och datt står i böcker du har läst igenom nån gång för ett eller ett par år sen? Troligtvis inte. Men du kan säkert referera ihop vad boken gick ut på.

Belasta och bli slagen är två vitt skilda saker. Fraser som "klappa på" kan ha oändligt många betydelser beroende på sammanhang. Pratar vi belastningssammanhang i lek så skiljer det sig enormt för hur man klappar på en hund i straffsyfte.

Nej, lyssna på vad CM säger. Nej, lyssna på vad CM säger Nej, lyssna på vad CM säger
Tex att slå på någon för att den/hen inte ska göra om det den/hen nyss gjorde. Som jag tidigare skrev tror jag inte på bestraffningar.
Om jag kör på fel sida om vägen och blir upplyst om att det är fel sida är den upplysningen ingen bestraffning. Om jag får böter så är böterna ett straff/en bestraffning.

Vilka helt lysande svar...

Det spelar faktiskt ingen roll vad Millan säger. Att utdela obehag (tillfoga smärta t ex) för att få någon att sluta med något är en bestraffning. Läs en bok.

Om jag säger att jag inte straffar min hund när jag sparkar den i ljumsken för att den gör fel, anser du att det inte är en bestraffning bara för att jag säger det?

Och sist: menar du på fullaste allvar att du inte tycker ryckande eller nedläggning är något annat än "en upplysning"?!

Jag fattar verkligen inte hur man kan brinna för hästars väl och samtidigt vara så otroligt blind för oschysst hantering av hundar.

Flera (inkl jag) har förklarat för dig vad detta grundar sig på. Leta själv och läs själv. Du har fått både länkar och böcker. Jag ämnar inte stoppa en bok under en vuxen (?) människas näsa för att den personen inte själv ids läsa. Är man intresserad så läser man. Är man inte intresserad så är diskussionen i sig helt onödig.

Flera i den här tråden har både utbildning och stor kunskap om hundar, mentalitet, olika forskning samt övrigt som rör hund (bla genetik och arvbarhet). Istället för att bara hävda att folk ljuger så går det att inhämta kunskap själv.
Den här tråden har dessutom gjort det väldigt enkelt med tanke på alla länkar som ligger där.
Avseende forskning på varg så har jag länkat om det också. Bara att läsa.
Jämför med CMs teorier om hund. Läs hans böcker.
Tack för alla intressanta länkar. Du engagerar dig verkligen.

Men jag får inte svar på frågan var CM skriver att han tillämpar en viss teori om vargar. Det är den springande punkten i hela debatten om han verkligen har skrivit det. Om CM inte skrivit det är ju alla påståenden om att han grundar sin hantering av hundar på dessa teorier obekräftade. Jag tycker faktiskt att den som kommer med påståendet bör kunna visa att det är korrekt.

Om någon ljuger om mig så är det inte osannolikt att den personen ljuger om annat/andra också.

@Brille Du upprepar att vi ska lyssna på vad CM säger, då får du vara vänlig och länka till de program du syftar på, gärna med angivande av vilken tid under programmet han säger x eller y.
Det blir lättare att förstå om man läser även frågan som jag svarade på.
"Är det bestraffning om det görs när hunden gör utfall mot en annan hund?
Nej, lyssna på vad CM säger."
Lyssna på CM för att få reda på varför det inte är en bestraffning.
Sen kan du bevisa att du läst länkarna du fått. Välj vilken du vill, och bemöt det.
Varför ska jag bevisa det? Jag läser väl för min egen skull, för att jag är intresserad av ämnet.
Varför ska jag bemöta länkarna?

Vilka helt lysande svar...
Som man frågar får man svar.
Det spelar faktiskt ingen roll vad Millan säger. Att utdela obehag (tillfoga smärta t ex) för att få någon att sluta med något är en bestraffning. Läs en bok.
Märkligt uttalande att det inte spelar någon roll vad den som är "under lupp" säger. Då är det verkligen fritt fram för smutskastning och ryktesspridning.
Om jag säger att jag inte straffar min hund när jag sparkar den i ljumsken för att den gör fel, anser du att det inte är en bestraffning bara för att jag säger det?
Ditt påstående innehåller minst två fel - "sparkar" och "för att den gör fel".
Din fråga går därför inte att besvara.
Och sist: menar du på fullaste allvar att du inte tycker ryckande eller nedläggande är något annat än en "upplysning"?!
Jag förstår inte hur du fick ihop det påståendet.
Jag fattar verkligen inte hur man kan brinna för hästars väl och samtidigt vara så otroligt blind för oschysst hantering av hundar.
Du ser bara det du vill se. Jag försöker ta reda på varför man (du mfl) inte ser något av de bra sakerna som CM gör tex belönar och uppmanar ägaren att belöna då det är läge att belöna.

Du missar poängen. Att träna med positiva metoder innebär inte att man släpper hunden vind för våg utan att lära den vad den får och inte får. Det innebär däremot att hunden fortfarande har ett val; den åker inte på stryk om den väljer fel. Man tränar den till att välja rätt.
Det där var nog det dummaste. Du menar på allvar att jag misshandlade min hund? Att det är det jag menar när jag skriver att jag inte lät min hund göra vad han ville. Att jag inte tränade med positiva metoder eller vet vad positiva metoder är, fy piip alltså.

Det enda jag gjorde när min hund inte fick tex springa mitt ut i vägen, såg jag honom vara påväg att lämna trottoaren var att först hojta till, lyssnade han inte så sa jag till med lite mer bestämd röst, 98% av gångerna så lyssnade han bra på det, få gånger så lyssnade han inte och då gick jag helt enkelt ikapp, sa till att lyssna på mig med bestämd röst och tog tillbaka honom till trottoaren. Det är inte misshandel, men du verkar ha en extremt låg nivå när det gäller vad misshandel ligger. Och ja, jag pratade oftast med honom som om han var en liten människa, han visste så precis vad han fick och inte fick göra, jag såg hur han planerade saker och ting på promenaderna.

Ibland gör hundar saker dom vet att dom inte får, utan tvekan. Iallafall min då jag inte krävde någon kadaverdisciplin hela tiden.

Man får säga till hundar, man får korrigera hundar, man får bli riktigt arg på dom också om det behövs, vilket inte innebär misshandel. Allt är inte antingen eller hela tiden. Allt behöver inte vara hysteriskt positivt konstant, hundar är inte dumma. Min hund var väldigt känsligt lagd, skulle jag misshandla honom hade han blivit hur kuvad som helst och aldrig litat på mig, framförallt inte haft humorn kvar och vågat göra saker han visste att han inte fick.

Prata inte med mig som om jag inte vet vad positiva metoder är! Jag är inte dum i huvudet. Jag har aldrig misshandlat någon hund och skulle aldrig göra det.

Och F.Y.I så nej, jag och Briller är inte samma person. Tänk liksom, två pers som eventuellt inte håller med dig om allt och du tror genast att det måste vara samma person. Liksom lägg ner.

Tack för alla intressanta länkar. Du engagerar dig verkligen.

Men jag får inte svar på frågan var CM skriver att han tillämpar en viss teori om vargar. Det är den springande punkten i hela debatten om han verkligen har skrivit det. Om CM inte skrivit det är ju alla påståenden om att han grundar sin hantering av hundar på dessa teorier obekräftade. Jag tycker faktiskt att den som kommer med påståendet bör kunna visa att det är korrekt.

Om någon ljuger om mig så är det inte osannolikt att den personen ljuger om annat/andra också.

Du har fått svar men du lyssnar inte. De teorier han har, är desamma som de teorier som fanns om vargar. Om han hänvisar till att han vet om detta är egentligen oviktigt, förutom då att han framstår som ännu mer okunnig om han inte ens vet varifrån metoderna han använder sig av kommer. För det är inte han som kommit på varken metoderna eller grundidén, om du trodde det?

Dom metoderna han tillämpar har de allra flesta gått ifrån. Till mer etiska och trevliga alternativ eftersom att forskning säger att flockar inte bygger på dominans - undergivenhet så mycket som man trott. Hundar som lever halvvilda lever dessutom inte i fasta flockar utan lösa grupper.

Det är ingen som ljuger angående detta.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 509
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 445
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 808
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka