Jag ämnar svara helt allmänt eftersom det tydligen hänt en del sedan gårdagen...
Inlärning sker genom bestraffning eller förstärkning. Förstärkning innebär att sannolikheten för upprepning av ett beteende ökar, bestraffning att sannolikheten för upprepning av ett beteende minskar.
Positiv innebär att man tillför något och negativ att man tar bort något.
Således är positiv förstärkning något som läggs till och ökar sannolikheten för att ett beteende ska upprepas( tex godis eller leksak).
Negativ förstärkning innebär avlägsnande av något obehagligt som ökar sannolikheten för att ett beteende ska upprepas (tex öronvridning vid tvångsapportering).
Negativ bestraffning innebär att något gynnsamt tas bort för att ett beteende ska minska (tex tar undan belöning om hunden inte utför önskat beteende).
Positiv bestraffning innebär att ett obehag tillförs för att ett beteende ska minska i omfattning (påfört obehag tex ljud, våld).
Förutom det finns utsläckning, motbetingning och klassisk betingning (vilket ofta samverkar med operant betingning).
När det gäller inlärning så finns det flera studier som visar samma sak nämligen att hundar lär sig bättre och får färre problembeteenden om inte hunden utsätts för obehag (positivt straff) utan belönas för rätt beteende istället.
Det finns också någon sorts föreställning om att riktigt "svåra" hundar skulle behöva andra metoder för att kunna "rehabiliteras", men så är inte fallet. Samma gäller för dem också--- belöning för rätt beteende ger bäst inlärning och färre problembeteenden.
Jag själv har lärt mig detta den hårda vägen genom min kloke vän Vilde. Han har varit långt mer förståndig och förlåtande över de misstag som jag har begått medan han var ung.
För de som vill läsa mer så finns denna artikel med referens att läsa:
https://www.psychologytoday.com/blo...shment-effective-way-change-the-behavior-dogs
Och här finns en (av många fler) studier:
http://img2.timg.co.il/forums/1_149537364.pdf
I övrigt så vill jag tillägga att det går utmärkt att lära sin hund vad nej betyder genom att använda belöning. För mina hundar betyder nej att de ska ta kontakt med mig. Jag använder ordet nej därför att det ligger närmast vad jag använder reflexmässigt. För hunden betyder det inget mer än att ta kontakt.
Slutligen --- vi människor bestämmer inte vad som är bestraffning för en hund. Det bestäms av hundens reaktion inför det inträffade.