"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Du gillar inlägg som både du och jag vet är osanna. Därför tror jag inte på dig. Det du skriver kan lika gärna vara osant som sant eller vad du tror eller dina egna tolkningar av olika studier.

Det finns ingen sådan forskning som du påstår. Man har forskat på vargflockar och har dragit slutsatser. Men CM hanterar inte vargar. CM hjälper hundar som ägaren inte klarar av och informerar vdb om vad hen gör för fel med sin hund.
Det är du mfl som är så inkörd på varg-teorier så ni kan inte se något annat.
Jag drog de enkla sambanden i text. Eftersom du inte förstår det skrivna ordet så anser jag det totalt lönlöst att ens försöka vidarebefordra information.
Det är mycket enkelt att ta reda på huruvida sådan forskning bedrivits eller inte eftersom jag både länkat samt lämnat citat med referenser.
När det gäller olika forskning och träning så är både jag och fler med mig tämligen pålästa vad gäller hundar, deras beteenden och egenskaper samt inlärning.
Vad jag eller andra har för utbildning vet ju faktiskt inte du.

CM tar reda på vad en viss hund behöver och utgår från det.
Fel. Han ser hur en hund beter sig, utgår från sina egna teorier baserade på att hundar försöker dominera samt klättra (vilket ett flertal studier visat är helt fel) och gör sedan det klassiska felet att gå in och framkalla felbeteenden för att sedan straffa dessa (också detta påvisat i studier vara ett betydligt sämre sätt att hantera situationen än genom att förebygga och belöna rätt beteende).
I tillägg så har han pga detta sätt att närma sig problembeteenden också blivit biten flera gånger.

Det är mycket enkelt att ta reda på huruvida sådan forskning bedrivits eller inte eftersom jag både länkat samt lämnat citat med referenser.
När det gäller olika forskning och träning så är både jag och fler med mig tämligen pålästa vad gäller hundar, deras beteenden och egenskaper samt inlärning.

Jag provade att googla på etologi hund och fick fram massor med träffar om diverse forskning så svårt att hitta forskning är det verkligen inte sen om man vill läsa det eller hur man väljer att tolka det är en annan femma.

Jag insåg precis att man inte ska vara hungrig och skriva inlägg på buke, hjärnsläpp :angel:

Vad gör du med en hund som antingen svarar upp på att du tar tag i den eller agerar med större aggression/frustration i utfallen?
Sen anser jag inte att en hund som man kan ta tag i och som "skärper sig" i ett utfall inte är okontaktbar. Den är fullt kontaktbar.
Jag pratar om hur jag gjorde med min hund. Och nej, han är inte kuvad för att jag sa till honom.

Jag pratar om hur jag gjorde med min hund. Och nej, han är inte kuvad för att jag sa till honom.

Vad ansåg tränaren vara orsaken till utfallen?
Nej, jag har inte sagt att din hund är kuvad. Men en hund man kan ta tag i ett utfall och som slutar, är inte svår att bryta eller okontaktbar. Det är inte ovanligt med hundar som blir värre av straff i sådan typ av träning.

CM hänvisar ju i många av sina program till de här vargstudierna som nämns.
Hänvisar han verkligen till vargstudier i sina program och i böcker och på nätet? Då kan det ju inte vara svårt att länka till just det stycket på nätet. Det har jag frågat efter men ingen har länkat.

Jasså. Varför blev du förvirrad?

Då CM använder sig av nästan enbart straffmetoder som motivator för hundarna. Du försvarar honom men tror inte på de metoder han använder?

Om vi alla nu ljuger om vad CM gör och hur hans teorier ser ut, kan inte du förklara var han fått de teorier och träningsprinciper ifrån samt hur de ser ut? Skulle du kunna räkna upp skillnaderna mellan hans dominans-/hierarkitänk och det som kommer från forskning som gjordes på bla vargar i hägn?

Hänvisar han verkligen till vargstudier i sina program och i böcker och på nätet? Då kan det ju inte vara svårt att länka till just det stycket på nätet. Det har jag frågat efter men ingen har länkat.

Det kvittar om han säger att han hittat på allting han gör själv. För det har han inte. De metoder han använder sig av är INTE hans. Det är metoder som använts från när man trodde att hundar var djur som ville dominera och klättra i rang och man trodde att olydnad och aggression av olika slag var en brist på underkastelse från hundens sida och dominans från förarens sida. Det tänket kommer ifrån de studier man gjorde på bla vargar i hägn. Hur ofta ska man behöva upprepa sig? Läser du vad som skrivs?

Jag drog de enkla sambanden i text. Eftersom du inte förstår det skrivna ordet så anser jag det totalt lönlöst att ens försöka vidarebefordra information.
Du skrev att det finns studier av hur effektiva CMs metoder är. De artiklar du länkat till handlar om förlegade och om nya teorier om vargar. De handlar inte om hur effektiv CM är i sin rehabilitering av hundar. Jag antar att om det funnits studier som visar hur (in-)effektiv CM är med sin rehabilitering av hundar hade du länkat till dem.

Du skrev att det finns studier av hur effektiva CMs metoder är. De artiklar du länkat till handlar om förlegade och om nya teorier om vargar. De handlar inte om hur effektiv CM är i sin rehabilitering av hundar. Jag antar att om det funnits studier som visar hur (in-)effektiv CM är med sin rehabilitering av hundar hade du länkat till dem.
Som jag läser inläggen finns det studier som visar hur ineffektiva den typen av metoder är, inte att det är just CM specifikt utan de metoder han förespråkar och som han själv hänvisar till. Jag har inte någonstans sett någon skriva att det gjorts studier på CM!

Det kvittar om han säger att han hittat på allting han gör själv. För det har han inte. De metoder han använder sig av är INTE hans.
@Voff skrev "CM hänvisar ju i många av sina program till de här vargstudierna som nämns"
Så du tycker att det kvittar om det är sant eller inte det @Voff skriver.
Det är metoder som använts från när man trodde att hundar var djur som ville dominera och klättra i rang och man trodde att olydnad och aggression av olika slag var en brist på underkastelse från hundens sida och dominans från förarens sida. Det tänket kommer ifrån de studier man gjorde på bla vargar i hägn. Hur ofta ska man behöva upprepa sig? Läser du vad som skrivs?
Det är din mfl tolkning att CMs tänk kommer därifrån. Så länge ingen kan verifiera att han själv säger det är det bara påståenden som ifs kan vara sanna.

Jag har läst studierna om vargar, om dominans, alfa hit och dit. Det är inte jag som blandar ihop hundar och vargar, det är du, @Christensen1, mfl som är pålästa om dessa studier. Ni överför de facktermer ni pluggat in på CMs hantering och ropar usch och fy. Det är inte alls säkert att CM menar samma sak som det som avses i de studier du läst.

Jag har inte sett något program där han jobbar med alfarullning, dvs hunden tvingas ligga på rygg. När jag påpekat att det troligen är "dominans ner" och länkar till en studie som förklarar begreppet så får jag till svar att "dominans ner" är okänt i Sverige, och att det inte spelar någon roll för hunden om man tvingar den att ligga på rygg eller på sidan.

@Christensen1 ifrågasätter min läskunnighet eftersom jag inte accepterar hens påståenden (och du gillar det). Det är en form av härskarteknik och försök att få mig till underkastelse och acceptans till era teorier. Även om dominans-/ underkastelseteorierna är gammalmodiga när det gäller varg så är de högst levande när det gäller människor.

Som jag läser inläggen finns det studier som visar hur ineffektiva den typen av metoder är, inte att det är just CM specifikt utan de metoder han förespråkar och som han själv hänvisar till. Jag har inte någonstans sett någon skriva att det gjorts studier på CM!
@Christensen1 skrev "Jag har vid ett flertal tillfällen påpekat att det finns forskning som påvisar att CMs sätt att träna både är mindre effektivt ..."

@Voff skrev "CM hänvisar ju i många av sina program till de här vargstudierna som nämns"
Så du tycker att det kvittar om det är sant eller inte det @Voff skriver.

Det är din mfl tolkning att CMs tänk kommer därifrån. Så länge ingen kan verifiera att han själv säger det är det bara påståenden som ifs kan vara sanna.

Jag har läst studierna om vargar, om dominans, alfa hit och dit. Det är inte jag som blandar ihop hundar och vargar, det är du, @Christensen1, mfl som är pålästa om dessa studier. Ni överför de facktermer ni pluggat in på CMs hantering och ropar usch och fy. Det är inte alls säkert att CM menar samma sak som det som avses i de studier du läst.

Jag har inte sett något program där han jobbar med alfarullning, dvs hunden tvingas ligga på rygg. När jag påpekat att det troligen är "dominans ner" och länkar till en studie som förklarar begreppet så får jag till svar att "dominans ner" är okänt i Sverige, och att det inte spelar någon roll för hunden om man tvingar den att ligga på rygg eller på sidan.

@Christensen1 ifrågasätter min läskunnighet eftersom jag inte accepterar hens påståenden (och du gillar det). Det är en form av härskarteknik och försök att få mig till underkastelse och acceptans till era teorier. Även om dominans-/ underkastelseteorierna är gammalmodiga när det gäller varg så är de högst levande när det gäller människor.

Du missuppfattar. Det är ingen som sagt att CMhänvisar till vargar. De teorier som han har och applicerar på hundar är från det man kom fram till om vargar i onaturliga flockar i hägn. Om han vet var han fått sina teorier ifrån vet jag inte. Han pratar ofta om mother nature och i det vilda. Då det inte finns vilda hundar antar jag att han refererar till deras vilda "stamfader". Men det har egentligen ingen betydelse Det är samma tänk, teorier och hantering. Vad han vill kalla dom gör ingen skillnad för hunden ändå. Det enda vi försökt göra är att försöka förklara varför det är just förlegade teorier, varför folk är emot det och varifrån det kommer.

Vad anser du är skillnaden för hunden att tvingas på rygg vs på sidan?

Nej, jag försöker inte få dig till underkastelse. Detta är ett diskussionsforum. Du kan gå härifrån när du vill. Det valet har inte hundarna CM arbetar med.

CM använder sig av nästan enbart straffmetoder som motivator för hundarna. Du försvarar honom men tror inte på de metoder han använder?
Jag tycker att ditt påstående (understruket) är fullständigt galet.

Jag anser inte att tex en uppmärksamhetssignal (tex psst-ljudet) är en bestraffning eller att en tillrättavisning är en bestraffning eller att fasthållning är en bestraffning.

Jag försöker ta reda på om det finns någon substans i den svartmålning som trådens rubrik ger uttryck för. Om du anser det vara försvar så låt gå för det, det mesta tyder just nu på att det bara är svartmålning. Då tycker jag att det är ok med försvar.
Om vi alla nu ljuger om vad CM gör och hur hans teorier ser ut, kan inte du förklara var han fått de teorier och träningsprinciper ifrån samt hur de ser ut?
Jag har inte påstått att någon ljuger om CM. Jag påstod att någon far med osanning om mig och därför kan jag inte heller lita på att det den personen uttalar sig om i övrigt är sant.

Jag frågar efter var (tex en länk) det går att ta del av CMs version av det han påstås tro/anse/basera sina metoder på.

Naturligtvis har CM lärt från sina studier av de hundar som han kommit i kontakt med. Erfarna ryttare brukar säga att hästen är den nästa läraren. Jag tror att det även gäller hund/hundens förare.
Skulle du kunna räkna upp skillnaderna mellan hans dominans-/hierarkitänk och det som kommer från forskning som gjordes på bla vargar i hägn?
Nej det kan jag inte. Jag vet lika lite som alla andra hur han tänker. Jag försöker ju få fram var det står.

Nej det kan jag inte. Jag vet lika lite som alla andra hur han tänker. Jag försöker ju få fram var det står.

Alla andra vet inte lite om hur han tänker. De vet en hel del. Och många av dom har varit där, trott på samma sak och sen fått det motbevisat och fått nytt tänk och nya metoder pga den forskning som hela tiden sker.

Han förklarar hela tiden att hunden har tagit över, är dominant och att de nu måste visa hunden att det är dom som är den dominanta ledaren. Inte tvärtom. Där har du det. Det är hans teori. Problem uppstår, enligt honom, för att folk är svaga ledare och att hunden då tar över ledarrollen. Det är ju det han säger gång på gång i showen. Och det står även på hemsidan om jag inte missminner mig.

Med andra ord vet du inte alls om vad du pratar om? För du kan inte förklara några skillnader?

Jag tycker att ditt påstående (understruket) är fullständigt galet.

Jag anser inte att tex en uppmärksamhetssignal (tex psst-ljudet) är en bestraffning eller att en tillrättavisning är en bestraffning eller att fasthållning är en bestraffning.

Jag försöker ta reda på om det finns någon substans i den svartmålning som trådens rubrik ger uttryck för. Om du anser det vara försvar så låt gå för det, det mesta tyder just nu på att det bara är svartmålning. Då tycker jag att det är ok med försvar.

Ett straff är något som får beteendet att minska. Fasthållning är en bestraffning om hunden tycker det är obehagligt att bli fasthållen. Ljud kan också vara straff, pssst-ljudet som CM använder är inte positivt associerat utan negativt associerat för hunden. Hunden upphör med beteendet för att den vet att om den inte slutar kommer ett värre straff (som alfarullning, strypning, spark osv). Den slutar inte för att den undrar vad för kul CM vill att de ska hitta på istället för det den är intresserad av, utan för straffet som kommer om den inte lyssnar på ljudet.

Jag anser det vara "plåga" att sätta hunden i situationer den inte klara av, vänta på att den ska reagera och sen straffa bort reaktionen. Med flit. Att straffa en reaktion hjälper inte problemet. Om man inte anser att reaktionen är problemet då, vilket kallas att man korrigerar symptomen. En rädd hund som beter sig aggressivt kommer INTE bli mindre rädd för att den blir strypt, nertryckt, sparkad och slagen. Ganska basic egentligen.

Du missuppfattar.
Det är ingen som sagt att CMhänvisar till vargar.
Det @Voff skrev går inte att uppfatta på något annat sätt än att hen påstår att CM hänvisar till vargstudier.
De teorier som han har och applicerar på hundar är från det man kom fram till om vargar i onaturliga flockar i hägn. Om han vet var han fått sina teorier ifrån vet jag inte.
Nu påstår du något som du troligen inte vet så mycket om - varifrån hans teorier kommer.
Han pratar ofta om mother nature och i det vilda. Då det inte finns vilda hundar antar jag att han refererar till deras vilda "stamfader".
Du antar. Mother nature kan vara så mycket annat än varg.
Men det har egentligen ingen betydelse Det är samma tänk, teorier och hantering. Vad han vill kalla dom gör ingen skillnad för hunden ändå.
Samma tänk!? Vet du vad CM tänker? Det tror jag inte. Det är nog dina kunskaper om bla förlegade teorier som du överför på CM.
Det enda vi försökt göra är att försöka förklara varför det är just förlegade teorier, varför folk är emot det och varifrån det kommer.
Jag förstår att och varför det är förlegade teorier. Det gjorde jag redan innan era förklaringar.

I morgon kan dagens teorier anses vara förlegade
Vad anser du är skillnaden för hunden att tvingas på rygg vs på sidan?
Det är väl bara att känna in sig i de båda situationerna.
Nej, jag försöker inte få dig till underkastelse. Detta är ett diskussionsforum. Du kan gå härifrån när du vill. Det valet har inte hundarna CM arbetar med.
Jag har två val: 1) att skriva inlägg vilket (alltså skrivandet) kan medföra att någon ifrågasätter min läskunnighet och 2) lämna forumet = hålla tyst. Det är ju val 2) som du mfl vill att jag ska göra, avlägsna mig och hålla tyst.

Naturligtvis har CM lärt från sina studier av de hundar som han kommit i kontakt med. Erfarna ryttare brukar säga att hästen är den nästa läraren. Jag tror att det även gäller hund/hundens förare.

Och även många hästar tränas hårt. Breaking in heter det ju på engelska. Även hästar läggs ner i syfte att de ska ge upp och bli fogliga att arbeta med.

Det @Voff skrev går inte att uppfatta på något annat sätt än att hen påstår att CM hänvisar till vargstudier.

Nu påstår du något som du troligen inte vet så mycket om - varifrån hans teorier kommer.

Du antar. Mother nature kan vara så mycket annat än varg.

Samma tänk!? Vet du vad CM tänker? Det tror jag inte. Det är nog dina kunskaper om bla förlegade teorier som du överför på CM.

Jag förstår att och varför det är förlegade teorier. Det gjorde jag redan innan era förklaringar.

I morgon kan dagens teorier anses vara förlegade

Det är väl bara att känna in sig i de båda situationerna.

Jag har två val: 1) att skriva inlägg vilket (alltså skrivandet) kan medföra att någon ifrågasätter min läskunnighet och 2) lämna forumet = hålla tyst. Det är ju val 2) som du mfl vill att jag ska göra, avlägsna mig och hålla tyst.

Jag tycker du ska läsa lite etologi och återkomma sen.

Eftersom att dominansmetoder så uppenbart inte behövs tycker jag det blir konstigt att försvara det. Det är som att säga att barn inte alls far illa av lite aga så de sköter sig. Det finns forskning på att de har högre aggression dock, men det kvittar ju. Forskning kan ju ändras. Frågan man ska ställa sig är väl snarare varför man ska använda sig av aga, eller försvara den, om den inte behövs och man faktiskt kommit längre än så i fostran av våra djur och barn? Lyssna, respektera och ha en god relation anser jag är nyckeln.

Varför försvarar du hans metoder när det finns andra metoder som bygger på ömsesidig respekt istället för att man kräver och tar sin dominanta ledarroll och kräver undergivna djur? Vem vill ha undergivna djur? Det var ju något man trodde att man var tvungen till. Men det finns ju sååå mycket som bevisar motsatsen.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka