"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Ja, och det gäller även CM, därför ännu mindre anledning att gå på honom så hysteriskt då ingen faktiskt vet om hur han är i vanliga vardagen med vanliga hundar. Ingen vet hur tv vinklar allting så det antingen blir till det bättre eller till det värre. Så att sålänge inte någon här har suttit och konfronterat CM med alla påståenden och låtit honom förklara sakar och ting om hur det är så kan ingen säga något om det egentligen. Om han är så genomond vad gäller hundhantering som dom flesta här verkar vilja tro.

Det är bara en bunt människor som sitter och letar fel och då kan man hitta hur mycket fel som helst hos mer eller mindre alla som håller på med djur. Det finns inte någon som är helt igenom korrekt med allting vad gäller problemlösningar och olika sätt oavsett djurslag. Dessutom grunda åsikter på ett tv program, det är ännu löjligare. Det finns en del svenska tränare på svenska program där även om jag undrat ibland hur fasen dom tänkte där, tycka att så skulle jag aldrig göra osv. Dock inte sagt att bara för jag inte gillar en enskild bit i hanterandet av ett problem att jag avskyr alla metoder personen gör.

Seriöst, tänk till lite. Dom gör ett tv program, ska teamet och CM sitta och vänta på att situationen där hunden beter sig farligt ska uppkomma av sig självt naturligt för att sedan ta tag i det? Nej, det fungerar inte. Precis som det inte fungerar med någon tränare man tar ut. Man tar ut en tränare för att den ska se problemet. Man går dit problemet visar sig.

Är du verkligen helt allvarlig med ditt inlägg och tycker det är ok? Allvarligt?

Är du verkligen helt allvarlig med ditt inlägg och tycker det är ok? Allvarligt?
Vad tycker jag är okej? Att man går till dit problemet visar sig när man tar ut en tränare? Ja, det tycker jag är okej. Att undvika problem som begränsar vardagen tycker inte jag är en lösning.

Ja, och det gäller även CM, därför ännu mindre anledning att gå på honom så hysteriskt då ingen faktiskt vet om hur han är i vanliga vardagen med vanliga hundar. Ingen vet hur tv vinklar allting så det antingen blir till det bättre eller till det värre. Så att sålänge inte någon här har suttit och konfronterat CM med alla påståenden och låtit honom förklara sakar och ting om hur det är så kan ingen säga något om det egentligen. Om han är så genomond vad gäller hundhantering som dom flesta här verkar vilja tro.

Det är bara en bunt människor som sitter och letar fel och då kan man hitta hur mycket fel som helst hos mer eller mindre alla som håller på med djur. Det finns inte någon som är helt igenom korrekt med allting vad gäller problemlösningar och olika sätt oavsett djurslag. Dessutom grunda åsikter på ett tv program, det är ännu löjligare. Det finns en del svenska tränare på svenska program där även om jag undrat ibland hur fasen dom tänkte där, tycka att så skulle jag aldrig göra osv. Dock inte sagt att bara för jag inte gillar en enskild bit i hanterandet av ett problem att jag avskyr alla metoder personen gör.

Seriöst, tänk till lite. Dom gör ett tv program, ska teamet och CM sitta och vänta på att situationen där hunden beter sig farligt ska uppkomma av sig självt naturligt för att sedan ta tag i det? Nej, det fungerar inte. Precis som det inte fungerar med någon tränare man tar ut. Man tar ut en tränare för att den ska se problemet. Man går dit problemet visar sig.
Nu är det ju TV showen i sig det som jag o andra skriver om i denna tråd, handlar inte om honom som privatperson.

Nu är det ju TV showen i sig det som jag o andra skriver om i denna tråd, handlar inte om honom som privatperson.
Han hanterar väl hundar även som privatperson eller? Det handlar väl om hans sätt att hantera hundar på? Inte på showen i sig för isåfall kan man nog lägga ner diskussionen helt. Och om det handlar om showen i sej så bör man även isåfall ta upp alla delar i programmet, inte bara dom delarna med dom extrema hundarna och bara fokusera på det folk anser är den "dåliga" hanteringen. För jo, det programmet kryllar även av "lätta" problem som ställer till det i vardagen men som löses av allmän kreativitet och lek. Långt ifrån bara brottas med arga frustrerade hundar.

Vad tycker jag är okej? Att man går till dit problemet visar sig när man tar ut en tränare? Ja, det tycker jag är okej. Att undvika problem som begränsar vardagen tycker inte jag är en lösning.

Så du menar på fullt allvar att du är ok med att man provocerar fram ett aggressivt beteende och sen straffar det med el och ryck och sparkar i magen på hunden? Nä men ok då vet jag vad du har för värderingar angående hur man behandlar ett djur.

:mad:

Så du menar på fullt allvar att du är ok med att man provocerar fram ett aggressivt beteende och sen straffar det med el och ryck och sparkar i magen på hunden? Nä men ok då vet jag vad du har för värderingar angående hur man behandlar ett djur.

:mad:
När jag hade problem med hundmöten med min hund, så tog jag ut en tränare. Jag hade stora problem med utfallen. Vi var ju tvungna att möta andra hundar så att problemet kom fram och korrigera det då. Och då ska sägas att jag hade aldrig problem med honom annars, hade alltid honom lös, han kom på kommandon jämt, lydig till tusen men det hade låst sig vid hundmöten i koppel på smala vägar.

Så ja, min hund reagerade som jag berättat för tränaren att han gjorde, tränaren visade och berättade hur jag skulle förebygga och såklart distrahera och göra det som krävs för att han inte skulle reagera, men visade även hur jag skulle korrigera när han gjorde utfall ändå. Jag hade aldrig löst det problemet annars, vi kunde inte sitta hemma och prata med honom om problemet liksom. Bara för att man har problem på ett område betyder inte det att man har problem på alla andra områden. Då är det svårt att få bukt med det enskilda problemet.

Och nej, jag har inte skrivit att jag tycker el och att man sparkar hundar är okej, det är långt ifrån dom metoderna som han enbart använder sig av. Däremot så har även jag faktiskt tagit tag i min hund ibland för att avbryta eller få uppmärksamheten.

Senast ändrad:

Seriöst, de skulle kunna låta hundägaren beskriva problemet eller filma en situation där beteendet uppstår och sedan skulle Millan kunna arbeta utifrån det utan att själv provocera fram problemet. Då skulle man kunna fokusera på de viktiga delarna, att förklara varför hunden gör som den och och där man lär ägaren hur den ska arbeta med hunden utan att fullständigt köra över hunden.

Jag jobbar med oönskade beteenden hos katter och det är faktiskt inte alls särskilt ofta jag behöver se katten in action. Med rätt frågor kommer man väldigt långt och kan ge bra råd. Med dagens teknik är det inte heller ett problem för ägaren att filma situationen när det aktuella beteendet uppvisas.

Just nu är det 6 stycken som gillar att du @yennork påstår osanningar om anledningen till att jag gör inlägg i den här tråden. De, förutom du, som tycker det är ok att skriva osanningar och skitsnack om andra är @fio, @Sleepy, @Christensen1, @vallhund, @Voff, @DressyrMupp.

Det blir svårt att tro på något av vad du och de andra skriver. Speciellt inte om vad andra, tex CM, tycker/tänker/tror/etc.

I flera inlägg påstås att man inte alls använder någon av CMs metoder, vilka inkluderar belöning. I nästa inlägg säger samma person att det är belöning man helst vill använda.

Slutsatsen blir att trådens upprop för bojkott av CMs medverkan i svensk TV saknar grund. Det är smutskastning och inget annat.
Det är knappast en osanning att konstatera fakta. Om du läst på angående CMs sätt att träna så finns det inget som skrivs som är osant.
Fakta är att CM baserar sina teorier på dominans och underkastelse. Han tvingar ofta hundar till beteenden som han tolkar som underkastelse. Emellanåt genom att trycka ner dem.
Detta är enligt de teorier som bildades om hur vargflocken fungerar baserade på studier gjorda i hägn.
Dessa teorier har sedan dess reviderats när vargar studerats i frihet.

Visst använder CM belöning MEN han använder också aversiva träningsmetoder. Forskning visar att dessa metoder är både mindre effektiva, att de kan orsaka fler beteendeproblem och att skadar relationen mellan hund och människa.
Intressant också hur du undviker att svara när det påtalas att det mycket väl går att träna även s.k. "red zone" hundar med bara belöningar (faktum är att det är mer effektivt).

@Grazing Jag skulle inte påstå att någon letar fel. Däremot konstaterar flera av oss att CMs sätt att träna hundar inte är förenligt med varken etik eller forskningsresultat.
F.ö. kan jag meddela att det går utmärkt att träna utfallshundar som försöker bita utan att korrigera. Mina gamle mallehane (med både skärpa, försvarslust och stor social kamplust) har tränats med enbart belöning. Han tycker INTE om främmande (människor eller hundar) från början, men är idag helt hanterbar och har använts som förevisningshund på otaliga kurser med utfallshundar.

Senast ändrad:
När jag hade problem med hundmöten med min hund, så tog jag ut en tränare. Jag hade stora problem med utfallen. Vi var ju tvungna att möta andra hundar så att problemet kom fram och korrigera det då. Och då ska sägas att jag hade aldrig problem med honom annars, hade alltid honom lös, han kom på kommandon jämt, lydig till tusen men det hade låst sig vid hundmöten i koppel på smala vägar.

Så ja, min hund reagerade som jag berättat för tränaren att han gjorde, tränaren visade och berättade hur jag skulle förebygga och såklart distrahera och göra det som krävs för att han inte skulle reagera, men visade även hur jag skulle korrigera när han gjorde utfall ändå. Jag hade aldrig löst det problemet annars, vi kunde inte sitta hemma och prata med honom om problemet liksom. Bara för att man har problem på ett område betyder inte det att man har problem på alla andra områden. Då är det svårt att få bukt med det enskilda problemet.

Och nej, jag har inte skrivit att jag tycker el och att man sparkar hundar är okej, det är långt ifrån dom metoderna som han enbart använder sig av. Däremot så har även jag faktiskt tagit tag i min hund ibland för att avbryta eller få uppmärksamheten.
Vad berodde hundens beteende på?

Det påstås att CM saknar teoretisk utbildning, dvs vetenskapliga studier. Samma personer påstår att CM baserar sina metoder på förlegade vetenskapliga studier.

Här föreligger en tankevurpa. Det går naturligtvis inte att basera något på det man inte känner till.

Det påstås att CM saknar teoretisk utbildning, dvs vetenskapliga studier. Samma personer påstår att CM baserar sina metoder på förlegade vetenskapliga studier.

Här föreligger en tankevurpa. Det går naturligtvis inte att basera något på det man inte känner till.

Det är ingen tankevurpa. Det hår alldeles utmärkt att läsa precis vad som helst utan att ha utbildning eller bli utbildad. Det går även att hitta på saker själv och det resonemang man har kokat ihop kan likna andras.

Att sitta hemma på kammaren och läsa vad man kommer åt är inte detsamma som att skaffa sig en utbildning.

Visst använder CM belöning MEN han använder också aversiva träningsmetoder. Forskning visar att dessa metoder är både mindre effektiva, att de kan orsaka fler beteendeproblem och att skadar relationen mellan hund och människa.
Intressant också hur du undviker att svara när det påtalas att det mycket väl går att träna även s.k. "red zone" hundar med bara belöningar (faktum är att det är mer effektivt).
Ge mig ett exempel på en riktigt farlig hund, en hund som utan tvekan hugger. Ge mig ett exempel på hur man avbryter sådana attacker. Problemet med sådana här trådar är att ingen kommer med andra förslag på träningsmetoder till dessa faktiskt farliga hundar. Dom jag har sett som hon på tv förespråkar ju avlivning när hunden inte svarar på hennes sätt att träna med tex klicker och godis osv. Liksom, ge mig exempel och då inte på vanliga hundar utan hundar som faktiskt är farliga.

Ge mig ett exempel på en riktigt farlig hund, en hund som utan tvekan hugger. Ge mig ett exempel på hur man avbryter sådana attacker. Problemet med sådana här trådar är att ingen kommer med andra förslag på träningsmetoder till dessa faktiskt farliga hundar. Dom jag har sett som hon på tv förespråkar ju avlivning när hunden inte svarar på hennes sätt att träna med tex klicker och godis osv. Liksom, ge mig exempel och då inte på vanliga hundar utan hundar som faktiskt är farliga.
Flera här har ju beskrivigt att de eller personer de känner på något hundrelaterat vis tränat den typen av hundar med andra metoder. Exakt HUR blir en bok om man ska förklara steg för steg, moment för moment, reaktion för reaktion. Man måste vara där (eller på film) och se hela förloppet med reaktioner, förklaringar och olika metoder för att helheten ska bli rättvis.

Min förra hund gjorde utfall i hundmöten som såg och upplevdes av mötande som mycket aggressiva. Vet inte hur många jag mött som muttrade nått om att den hunden borde avlivas.
Tog tränarhjälp. Nummer ett var att ta reda på orsaken till reaktionerna. Sen kunde vi börja träna.
5 gånger med godis och kontaktövningar samt hur jag skulle läsa och förstå min hund så var det klart. Helt utan korregeringar.

Jag har bla sett en hund som HATADE att någon rörde vid honom, inklusive husse så till den grad att han satte sig i armen på den som försökte. Detta var en 35kg schäferhanne. Farlig situation om något. Idag kan familj och nära hantera honom men han är burrig mot okända. Dock inget problem eftersom okända inte har att göra på honom ändå. Huvudsak är att veterinär osv kan hantera han nu.
Receptet? Förstå orsaken, läsa hunden och ABSOLUT inga korregerinar/straff och mycket förtroendebyggande övningar med godis och klicker.

Jag tycker det är helt okej med sånna här trådar men om man ratar en metod så bör man även komma med alternativ till farliga hundar. Alltså typ den metoden är kass det bör ha gjorts så här istället. Att vara skrika djurplågare osv till folk utan att ha egna idéer, det är bara löjligt.

Och jag vill väldigt gärna se alternativa metoder. Inte bara att visst klicker funkar eller skvallerträning funkar. Det säger mig iallafall inte hur man avbryter en attackerande huggande hund. Hur man bryter beteendet så att säga.

Jag tycker det är helt okej med sånna här trådar men om man ratar en metod så bör man även komma med alternativ till farliga hundar. Alltså typ den metoden är kass det bör ha gjorts så här istället. Att vara skrika djurplågare osv till folk utan att ha egna idéer, det är bara löjligt.

Och jag vill väldigt gärna se alternativa metoder. Inte bara att visst klicker funkar eller skvallerträning funkar. Det säger mig iallafall inte hur man avbryter en attackerande huggande hund. Hur man bryter beteendet så att säga.

Du läser ju inte. Tricket är ju att förstå vad som orsakar huggen och därför kunna förebygga så att inte situationen uppstår.

Att avbryta en attackerande hund är brandsläckning, inte träning. Har man tränat väl behövs ingen brandsläckning.

Jag ratar den eftersom många hundägare som pysslat med CMs metoder har sökt upp vår klubb av anledning med att få hjälpt. Beteendet har varit kvar/ förvärrats/ försvagats MEN då har det också varit tillföljd att de fått en mer hukad hund. Vilket är ett resultat när man belastar en hund på fel sätt. Tydligen så funkar inte de här metoderna lika bra irl som i tv-rutan.
Jag har nämnt förut i tråden om dessa spark i sidan och pysss-metoden. Den ser vi jättemycket av och hitills har den inte funkat för någon mer än för just den sekunden. Den ger inget varaktigt resultat och löser inte grundproblemet till varför hunden är utagerande i ett hundmöte.

Vill du se hur man gör är det ju bara att uppsöka en bra tränare.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka