"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Nej, jag tror inte alls att någon behöver uppleva en brist på resurser för att någon annan är den som ger det. Rent generellt får man ju alltid prestera något för att få tillgång till en resurs. Oavsett om det är att leta efter vatten, sovplats eller jaga för att få mat. Det behöver inte finnas en brist och konflikt med de individer man lever med för det. Och därmed inget uttryck av dominans, eller underkastelse.
Speciellt inte om man vet exakt vad som ger tillgång till den resursen.
Fast, sa du inte emot dig själv här? Om man gör något för att få något, så vill man ju göra det?
Nej, man gör det för att få något, tex gå till jobbet för att man ska få lön.
Anser du att social dominans är anledningen till olika sk. problembeteenden som visas i tex showen med CM?
Har ingen aning. Det visas dessutom inte samma sak i alla shower.
Dominansuttryck är ju en avståndssignal.
Tycker du att all dominans/alla dominansuttryck är av ondo?
Jag anser nämligen tvärtom att man via belöning får kontakt och en hund som vill vara i närheten, inte en hund som söker avstånd.
I ditt exempel vill hunden vara i närheten av den som ger belöning. Det är ju inte säkert att den vill vara i närheten av dig om du inte har något att ge den.

Det är just okunskapen man vänder sig emot... Så...
CM har mer kunskap och kompetens om hund än de som uttalar sig tvärsäkert om hans bristande utbildning.

CM har kanse inte den teoretiska utbildning som likställer hund med varg utan menar något annat med dominant, flockledare etc. än vad de med teoretisk utbildning gör.

Det är ju inte säkert att den vill vara i närheten av dig om du inte har något att ge den.

Därför gör man sig till en resurs. Man ser till att hunden vill vara nära dig. Att hunden ser dig som något positivt. Det är du, inte korvbiten i handen som är en resurs. Hunden vill vara med dig för att du är trygghet, du är kul, du är kärlek och du fixar käk. Du är ledaren. Du är en bra ledare.

Och dit kommer man inte genom att hänga hunden i kopplet, släpa den uppför trappor, brotta ner den osv.

Vad baserar du det på?
Inlägg i den här tråden och vad jag sett CM göra. Han gör annat än håller på med tex el.

Tex inlägg i den här tråden om vdbs tolkning av vad vdb påstår
om vad CM anser/tycker/tror utan att kunna precisera var CM uttryckt detta (tex sympati för vetenskapens föråldrade vargteori).

Att man kan slänga sig med en massa fackuttryck behöver inte betyda att man i praktiken har bra kunskap och kompetens om/med hund.

Många inlägg från dem som anser straff vara fy och belöning vara gott visar ingen förmåga att bevisa sin teori under lugna former och gott om tid för eftertanke mot en annan människa. Hur ska de då klara det IRL mot en hund som tex biter.

Aha. Så ditt tvärsäkra konstaterande att "CM har mer kunskap och kompetens om hund än de som uttalar sig tvärsäkert om hans bristande utbildning." var enbart ditt eget tyckande och inte fakta.
Att man kan slänga sig med en massa fackuttryck behöver inte betyda att man i praktiken har bra kunskap och kompetens om/med hund.
Helt sant. Precis som jag kan stoppa in "Pytagoras sats" i en mening och det säger inget om mina mattekunskaper och precis som CM kan snacka en massa och le in i kameran och vara med på TV och det säger inget om hans kompetens. DÄREMOT: Om man i en så här lång och ingående diskussion kan (upprepade gånger) klargöra för vad man menar, utveckla sina tankar, ge exempel och påvisa vetenskapliga fakta som stöder ens teorier - då vet man vad man pratar om. Däri ligger skillnaden på snack och verkstad.
visar ingen förmåga att bevisa sin teori under lugna former och gott om tid för eftertanke mot en annan människa. Hur ska de då klara det IRL mot en hund som tex biter.
Nu förutsätter du att alla som använder positiva metoder i sin hundträning skulle vara oändligt tålmodiga och pedagogiska mot främmande människor på nätet som förespråkar våld mot hund som träningsmetod. Där finns inte en självklar koppling.

Däremot måste jag säga att tålamodet i den tråden har sedan länge nått långt förbi allt oändligt tålamod och pedagogik någon skulle kunna önska sig. Har man inte fattat nu, så är hoppet litet att det ska gå in över huvud taget.

Inlägg i den här tråden och vad jag sett CM göra. Han gör annat än håller på med tex el.

Tex inlägg i den här tråden om vdbs tolkning av vad vdb påstår
om vad CM anser/tycker/tror utan att kunna precisera var CM uttryckt detta (tex sympati för vetenskapens föråldrade vargteori).

Många inlägg från dem som anser straff vara fy och belöning vara gott visar ingen förmåga att bevisa sin teori under lugna former och gott om tid för eftertanke mot en annan människa. Hur ska de då klara det IRL mot en hund som tex biter.
Jag har erfarenhet av att träna hundar som försöker bita (både människor och hundar) och har inte använt mig av CMs sätt att träna. Hur många hundar ska man ha ägt eller hjälpt andra med för att kvalificera in i gruppen som kan fackuttryck samt lyckas med hundträning?
Vad gäller teorier som CM grundar sin träning på så har flera förklaringar avlämnats och även tips om hans hemsida. Om man läser på om gamla föreställningar om hur vargar i flock fungerar så ser man också likheterna hos CM (både i vad han säger, vad han lär andra och hur han förhåller sig till hundar). Istället för att ifrågasätta så kanske det vore på sin plats att kolla upp information?

Senast ändrad:
@Brille är inte så mycket ute efter att försvara CM och hans metoder utan att inkompetensförklara alla som inte gillar dem. I förlängningen betyder det ju också att stora delar av hundsverige, med SK i spetsen, är fel ute.

Lägg till många hundtränare, veterinärer och etologer runt om i världen som tydligen också har fel.

CM har mer kunskap och kompetens om hund än de som uttalar sig tvärsäkert om hans bristande utbildning.

CM har kanse inte den teoretiska utbildning som likställer hund med varg utan menar något annat med dominant, flockledare etc. än vad de med teoretisk utbildning gör.
Och DU har den kompitensen att göra den bedömningen?

Vad har han för utbildning?
Så, vad är skillnaden mellan CM´s flockdynamik och det man föregående trodde om vargflockar? Vad menar han med dominant och flockledare?

Nej, man gör det för att få något, tex gå till jobbet för att man ska få lön.

Har ingen aning. Det visas dessutom inte samma sak i alla shower.

Tycker du att all dominans/alla dominansuttryck är av ondo?

I ditt exempel vill hunden vara i närheten av den som ger belöning. Det är ju inte säkert att den vill vara i närheten av dig om du inte har något att ge den.

Ja exakt. Hunden vill också få lön. De är, precis som de flesta däggdjur ganska egoistiska.

Njae, dominans/hot/straff kan väl möjligtvis användas för att ge avstånd. Kan ju tex användas för att skrämma bort en framrusande hund. Men det är lite svårt att svara på rakt av beroende på vad du menar?

Sen tycker jag dominans är lite flummigt ord som kan tolkas olika. Vad menar du med dominans? Eftersom att du påstod att CM inte menar samma sak när han pratar om dominans och ledare som utbildade etologer, menar du samma som honom eller etologerna? Och vad är skillnaden?

Nej precis, man får hunden att vilja vara nära/samarbeta pga att det ger hunden en lön den vill ha.

@Brille

Jag är lite nyfiken på vilka beteenden du tror man behöver straffa bort och inte bara kan ersätta med ett nytt beteende? Om du nu tror så?

@Brille

Jag är lite nyfiken på vilka beteenden du tror man behöver straffa bort och inte bara kan ersätta med ett nytt beteende? Om du nu tror så?

Men visst var det du som skulle anvanda ett "sprut" halsband pa din hund for straffa den sa att den kommer pa inkallning? Da maste jag fraga varfor du inte "bara" ersatter hans rymningar efter vilt med ett nytt beteende?

@Brille är inte så mycket ute efter att försvara CM och hans metoder utan att inkompetensförklara alla som inte gillar dem. I förlängningen betyder det ju också att stora delar av hundsverige, med SK i spetsen, är fel ute.

Lägg till många hundtränare, veterinärer och etologer runt om i världen som tydligen också har fel.
Jag har flera gånger skrivit varför jag börjat ställa frågor i den här tråden. Den anledning som du @yennork påstår i ditt inlägg är helt fel. Det är samma typ av inlägg om CM som jag vänder mig mot, att man påstår något om vad han tycker/tänker/avser/etc utan att kunna visa att det är sant.
Jag vet inte vilka som skriver inlägg i denna tråd. Jag vet inget om deras kunskap/ kompetens annat än den som vdb förmedlar i sina inlägg. Jag har naturligtvis rätt att göra min bedömning av Inlägget och jämföra med vad andra (bla kända "hundsvenskar" som inte gillar CM) skriver i samma ämne.
Vem är SK?

@Brille

För att kunna svara på detta måste jag veta vad du avser med straffa. Många (se den artikel jag länkade till om alfarullning kontra "dominans ner") anser att ett "nej" är ett straff. Det gör inte jag. Inte heller att hävda mitt revir för att jag inte vill ha hunden "i ansiktet".

Jag har flera gånger skrivit varför jag börjat ställa frågor i den här tråden. Den anledning som du @yennork påstår i ditt inlägg är helt fel. Det är samma typ av inlägg om CM som jag vänder mig mot, att man påstår något om vad han tycker/tänker/avser/etc utan att kunna visa att det är sant.
Jag vet inte vilka som skriver inlägg i denna tråd. Jag vet inget om deras kunskap/ kompetens annat än den som vdb förmedlar i sina inlägg. Jag har naturligtvis rätt att göra min bedömning av Inlägget och jämföra med vad andra (bla kända "hundsvenskar" som inte gillar CM) skriver i samma ämne.
Vem är SK?

SK ska vara SBK, jag slant på tangenterna.

Vilka "kända hundsvenskar" syftar du på? Skiljer de sig från vad som skrivs här, och på vilket vis?

För att kunna svara på detta måste jag veta vad du avser med straffa. Många (se den artikel jag länkade till om alfarullning kontra "dominans ner") anser att ett "nej" är ett straff. Det gör inte jag. Inte heller att hävda mitt revir för att jag inte vill ha hunden "i ansiktet".
Varken du eller jag avgör vad som är ett straff. Hundens reaktion och känsla är vad som avgör detta. För en del är nej ett straff, för andra inte. Det beror dels på hur ordet nej är inlärt, dels på hundens egenskaper.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka