"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Det finns gott om belöningar men det är någon som delar ut en viss belöning. Då är det inte fri tillgång utan en begränsad resurs.
Det är den som delar ut belöningen som bestämmer/har villkorat när belöning ska ges. Mottagaren ska göra något för att få belöning tex sitta ner (hunden) eller en medicinsk uppfinning (nobelpristagaren).
Det är flera som redan förklarat angående belöningar. Hundar lär sig snabbt att vägen till belöning går genom rätt beteende= tillgång till belöning närhelst hunden önskar genom att uppvisa önskat beteende.
Hundar tränas dessutom en och en med ägaren och behöver därför inte konkurrera med andra hundar om varken uppmärksamhet eller belöning (däremot kan flera hundar tränas i omgivningen av andra människor).

Min lilltjej gick med en halv rosa sparlina i sele (en sadan som ser ut som en tvattlina) hela forra vintern. Den var fantastisk, fastnade ALDRIG i regnskogens alla grenar och vaxter och var fantastiskt latt att trampa pa for att fa stopp pa henne om hon inte stoppade sjalv. Dar tranade jag inkallning, igen och igen och ... tills det satt sa att jag nu nar hon ar tva ar hyffsat saker att hon kommer nar jag ropar. Jag litar dock inte 100% pa henne annu, sa traningen fortgar, dock ar jag pa ett stalle dar det ar svart att trana med lina just nu. Istallet sker det innomhus och pa bakgarden ... och ibland med kort lina efter smagatorna och "tvattlinan" ar pa pa Florida beachen nar hon rusar efter faglar och sandkrabbor.
Hon kommer alltid ... men ibland rusar hon forbi sa da kan jag stiga pa linan.:cautious:
Så bra att det fungerar för dig. Jag kan inte ens spåra med sele och lina utan att behöva handskar. Det är lite skjuts i mallarna...

Så bra att det fungerar för dig. Jag kan inte ens spåra med sele och lina utan att behöva handskar. Det är lite skjuts i mallarna...

I rottisar ocksa.;) Jag kan inte heller spara utan hanskar (eller handske pa ena handen atminstone). och jag skulle inte dromma om att halla i en lina utan handskar ... daremot fungerar det aldeles utmarkt att stalla sig pa den ... inga blasor i handerna och 'lillan' stannar. :D

I rottisar ocksa.;) Jag kan inte heller spara utan hanskar (eller handske pa ena handen atminstone). och jag skulle inte dromma om att halla i en lina utan handskar ... daremot fungerar det aldeles utmarkt att stalla sig pa den ... inga blasor i handerna och 'lillan' stannar. :D
Kompisen har ställt sig på linan i spåret. Det slutade inte så bra...

Kompisen har ställt sig på linan i spåret. Det slutade inte så bra...

Mandy (36+ kg) har ryckt omkull mig innan jag fick in tekniken att stalla mig pa linan. Nar det hande var det dock tillrackligt mycket distraction for henne att komma rusande tillbaka.:p

Lilltjejen, straxt under 30 kg har dock aldrig lyckats rycka omkull mig nar jag stallt mig pa linan. Kanske delvis pa grund av battre teknik ...

Det är flera som redan förklarat angående belöningar. Hundar lär sig snabbt att vägen till belöning går genom rätt beteende= tillgång till belöning närhelst hunden önskar genom att uppvisa önskat beteende.
Hundar tränas dessutom en och en med ägaren och behöver därför inte konkurrera med andra hundar om varken uppmärksamhet eller belöning (däremot kan flera hundar tränas i omgivningen av andra människor).
Jag har läst deras inlägg om deras uppfattning.

För att något ska vara en belöning kan det inte vara alltid tillgängligt.

Konkurrensen om belöning, tex en leverbit, är mellan föraren som har leverbiten, och hunden, som vill ha biten och gör det den tror att föraren vill för att få den. Föraren/konkurrenten bestämmer om hunden ska gå tillgång till leverbiten/ belöningen.

Konkurrensen om belöning, tex en leverbit, är mellan föraren som har leverbiten, och hunden, som vill ha biten och gör det den tror att föraren vill för att få den. Föraren/konkurrenten bestämmer om hunden ska gå tillgång till leverbiten/ belöningen.
Du har uppfattat fel vilket påpekats mer än en gång. Det föreligger ingen konkurrens om belöning. Föraren äter inte upp maten eller leker med leksaken om hunden inte utför önskat beteende.
En väl grundad hund som är belöningstränad vet detta.

Du får gärna svara på mina frågor ovan.

Men vad bra, då kan CM helt slopa sina metoder och enbart använda godis och leksak då, för att få tillbaka sin roll som den dominanta ledaren?

Dominans är något som tar sig form när båda djuren vill ha en resurs som det tex bara finns en av, antingen så slåss dom om den eller så ger sig en av individerna och lämnar den till den andra. Dominans är alltså inte när en individ erbjuder en annan individ lek, godis och kel. Det första är att ta en resurs, det andra är att ge, och vara, en resurs. Du ser verkligen inte skillnaden?

Mitt tips är då att kolla på uttrycket hundarna ger under tiden de får godis, eller lek mot tex den dominans/straffmetod CM ger en hund som vaktar sin mat.

Intressant film

Är det så du använder belöning när du tränar?
Som konkurrans mot hunden?

Till Brille

Anser du att all typ av konkurrans är dålig? Att tävla mot någon kan vara väldigt effektiv motivationshöjare om det görs på rätt sätt. Vill man ha något väldigt gärna, vet hur man kan få det och har en ärlig chans till det + att det upprepas så att man får flera chanser till det (och givetvis får det ibland). Då är det snarare motivationshöjande och ger bättre självförtroende. Vilket belöningar är avsedda för. Jämför med ett arbete där du kanske får tävla lite mot kollegerna på en rimlig nivå och där du utvecklas samt får belöningar i form av arbetsförmåner eller högre lön. Även om du inte får det VARJE gång, lär det motivera tillräckligt om du får det en del av gångerna.

På vilket sätt är detta dominans? Dominans och straffmetoder brukar syftas på tvärtom. Att man tvingar någon till att göra något oavsett om denna vill eller ej. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att belöning är dominans. För att då måste ju individen som bli dominerad uttrycka underkastelse? (Eller möjligtvis konflikt). Utan underkastelse eller konflikt blir det väl ingen dominans?

Till Brille

Anser du att all typ av konkurrans är dålig?
Till @linnsan
Nu inför du en ny diskussion (om konkurrens) i tråden.

Din fråga "Anser du att all typ av konkurrans är dålig?" innehåller ett påstående som du inte har någon grund för. Därmed faller resten av den frågeställningen.

Frågan är av samma typ som "Slår du fortfarande din hund?". Oavsett frågan besvaras med ja eller nej blir svaret fel på något sätt.

Jag har inte skrivit något om vad jag anser om konkurrens. Jag anser att konkurrens behövs och är viktig.

På vilket sätt är detta dominans? Dominans och straffmetoder brukar syftas på tvärtom. Att man tvingar någon till att göra något oavsett om denna vill eller ej. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att belöning är dominans. För att då måste ju individen som bli dominerad uttrycka underkastelse? (Eller möjligtvis konflikt). Utan underkastelse eller konflikt blir det väl ingen dominans?
Du och någon annan skriver om förlegade trorier som ni påstår att CM använder. Däribland om brist på resurser och/eller om hackkycklingar.

Om A har tillgång till en resurs i form av en korvbit som B inte får/har tillgång till ser väl B det som en brist på den resursen. Med lite konflikt (hot, slagsmål mm) kan B kanske tillskansa sig resursen eller försvarar A sin resurs.
Om A ger den till B först efter att B presterat något innebär väl att A kan dominera B. B gör det A vill (även om B egentligen inte vill) för att få korvbiten.

Öhhhh......du har ju VERKLIGEN ifrågasatt allas kunskaper genom att om och om igen ifrågasätta VÅRA METODER!!!
@Voff
Jag ifrågasätter grunden för påståendet om vad CM anser och tycker och har frågat efter var han säger något om vargar. Om du anser att det är detsamma som att ifrågasätta "dina" metoder får det stå för dig.

Jag anser pga egen erfarenhet
- att det bästa vid inlärning är att ge positiv feedback vid första antydan till att objektet förstått vad jag vill (med objekt menar jag människa, nöt, hund och häst)
- att i inlärningssituationen bör man inte uppmärksamma oönskat beteende, det kan dock finnas/uppkomma situationer där man måste.
- att oönskade beteenden/ageranden aldrig ska belönas varken avsiktligt eller oavsiktligt
- att man måste ha objektets uppmärksamhet för att det ska kunna uppstå någon kommunikation.

Och dominans - underkastelse är inte en så stor del av en flock som man tidigare trott. Det är något som sker vid bristande resurser. I övrigt lever flocken i harmoni och samarbetar och respekterar varandra
Om det är sant att CM är så outbildad som det påstås kan han ju inte veta varken att man tidigare trott något eller att man nu frångått det man tidigare trott. Så att använda det mot CM är inte så logiskt.

Du menar att hunden ser det som en brist att inte få en hel korv istället för en bit?
Nej det menar jag inte.
Du tycker inte det är skillnad på att försöka ta en korv som hunden håller på att smaska på och att ge korvbitar? (Eller vad det nu än är man ger). Tvärtom mot resursbrist så blir man en resurs för hunden för man har ju allt det där roliga och goda som hunden vill ha.
Jo jag tycker det är skillnad på att ta något från någon och att ge något till någon.
På vilket sätt menar du att hunden känner konkurrans och resursbrist genom att få belöning? Hur har du upplevt det och vad har hänt när du stött på det?
Jag har inte uttryckt något om vad hunden känner vid belöning.

Om det är sant att CM är så outbildad som det påstås kan han ju inte veta varken att man tidigare trott något eller att man nu frångått det man tidigare trott. Så att använda det mot CM är inte så logiskt.
Tvärtom fullständigt logiskt - när någon tar betalt för en tjänst som påverkar individer på ett så genomgripande sätt bör man som kund kunna förvänta sig att vederbörande har en välgrundad kunskap och håller sig uppdaterad.

Trots att CM är väl medveten om den kritik han får och de alternativa metoder som finns, så ändrar han inte sitt sätt - varför skulle han, så länge det går att tjäna pengar på människors okunskap?

Vägen till förändring går via ökad kunskap hos hundägarna och skärpt djurskyddslagstiftning.

Till @linnsan
Nu inför du en ny diskussion (om konkurrens) i tråden.

Din fråga "Anser du att all typ av konkurrans är dålig?" innehåller ett påstående som du inte har någon grund för. Därmed faller resten av den frågeställningen.

Frågan är av samma typ som "Slår du fortfarande din hund?". Oavsett frågan besvaras med ja eller nej blir svaret fel på något sätt.

Jag har inte skrivit något om vad jag anser om konkurrens. Jag anser att konkurrens behövs och är viktig.

Du och någon annan skriver om förlegade trorier som ni påstår att CM använder. Däribland om brist på resurser och/eller om hackkycklingar.

Om A har tillgång till en resurs i form av en korvbit som B inte får/har tillgång till ser väl B det som en brist på den resursen. Med lite konflikt (hot, slagsmål mm) kan B kanske tillskansa sig resursen eller försvarar A sin resurs.
Om A ger den till B först efter att B presterat något innebär väl att A kan dominera B. B gör det A vill (även om B egentligen inte vill) för att få korvbiten.

Nej, jag tror inte alls att någon behöver uppleva en brist på resurser för att någon annan är den som ger det. Rent generellt får man ju alltid prestera något för att få tillgång till en resurs. Oavsett om det är att leta efter vatten, sovplats eller jaga för att få mat. Det behöver inte finnas en brist och konflikt med de individer man lever med för det. Och därmed inget uttryck av dominans, eller underkastelse.
Speciellt inte om man vet exakt vad som ger tillgång till den resursen.
Fast, sa du inte emot dig själv här? Om man gör något för att få något, så vill man ju göra det?

Anser du att social dominans är anledningen till olika sk. problembeteenden som visas i tex showen med CM?

Anledningen till att jag frågade om du anser att all konkurrens är dålig var för att du just verkade tycka att konkurrens var likställt med konflikt av något slag. Det anser inte jag nämligen. Det beror helt och hållet på hur konkurrensen ser ut. Dominansuttryck är ju en avståndssignal. Eller så uppstår konflikt om det inte accepteras. På vilket sätt är belöning en signal till avstånd?
Du får jättegärna förklara hur du upplever att djuren du jobbat med visar att belöning är en dominanshandling från dig. Jag anser nämligen tvärtom att man via belöning får kontakt och en hund som vill vara i närheten, inte en hund som söker avstånd.

Jag har inte uttryckt något om vad hunden känner vid belöning.

Fast du säger att belöning är en dominanshandling från föraren? Vad känner hunden då?

Obehag, känner jag är det spontana svaret. En dominanshandling görs för att skapa ett obehag för att öka avstånd. Är belöning obehagligt?

För mig går det helt enkelt inte ihop. Alls. Hur man kan se belöning som dominans alt straff.

Tvärtom fullständigt logiskt - när någon tar betalt för en tjänst som påverkar individer på ett så genomgripande sätt bör man som kund kunna förvänta sig att vederbörande har en välgrundad kunskap och håller sig uppdaterad.

Trots att CM är väl medveten om den kritik han får och de alternativa metoder som finns, så ändrar han inte sitt sätt - varför skulle han, så länge det går att tjäna pengar på människors okunskap?

Vägen till förändring går via ökad kunskap hos hundägarna och skärpt djurskyddslagstiftning.

Har du tittat pa nagra av de nyare avsnitten av CM? Jag har rakat se nagra fran den har sasongen dar han agerar HELT annorlunda mot sasong 1 eller 2 (vilket alla de grasliga avsnitt som brukar tas upp kommer fran). Han HAR forandrat sin approach ganska dramatiskt ... kanske inte tillrackligt, men "fair ska vara fair".

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka