"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Vilken definition syftar du på? Jag gjorde ingen definition av belöning.

Hur då utan nej, kroppshållning, mimik, mm som anses vara straff?

Men HERREGUD detta har blivit förklarat hundratrettionio gånger redan. Man lär hunden att t.ex. ta ögonkontakt och sätta sig ner då det kommer en annan hund, istället för att ryta NEJ då den försöker närma sig den andra hunden.

T.ex. genom att uppmuntra detta beteende (tänk skvallerträning) genom att typ ge hunden godis och belöna muntligt.

Nu svarade jag på en fråga om jag har en "symaskin", inte om jag har ägt eller om jag har använt någon.
Jag har inte ifrågasatt någons kunskap, inte i den här tråden i alla fall. Jag började ställa frågor för att få en uppfattning om varför TS mfl var så anti CM, om det finns fakta bakom eller om det bara var hörsägen och "viskningslek".
Öhhhh......du har ju VERKLIGEN ifrågasatt allas kunskaper genom att om och om igen ifrågasätta VÅRA METODER!!! Hur många gånger har du inte skrivit att du inte tror att ditten eller datten inte går att lösa utan bla, bla, bla trots att vi om och om igen förklarat att vi kan lösa problemen utan hårda metoder, hotfulla kroppsspråk och olika konsekvenser? Du har ju tom ifrågasatt folks utbildningar för att sen skriva att du struntar i vilka utbildningar folk har. Backa tillbaka till inlägget där jag berättade hur min sambo tränar och vilken typ av hundar han jobbar med. Ditt svar där var fullt av ifrågasättande.

Men HERREGUD detta har blivit förklarat hundratrettionio gånger redan. Man lär hunden att t.ex. ta ögonkontakt och sätta sig ner då det kommer en annan hund, istället för att ryta NEJ då den försöker närma sig den andra hunden.

T.ex. genom att uppmuntra detta beteende (tänk skvallerträning) genom att typ ge hunden godis och belöna muntligt.

Vad gor du nar godis eller leksak inte ar viktigare an den andra hunden och hunden inte alls funkar pa muntlig beloning? Och varfor kan man inte anvanda bada alternativen (utan att RYTA nej ... utan med kroppssprak och normal rost saga nej?)

Vad gor du nar godis eller leksak inte ar viktigare an den andra hunden och hunden inte alls funkar pa muntlig beloning? Och varfor kan man inte anvanda bada alternativen (utan att RYTA nej ... utan med kroppssprak och normal rost saga nej?)
Jag svarade endast på brilles fråga. Igen.

Alltså jag använder mig av "nej", det ser jag inget konstigt med. Jag vänder mig dock emot det att det inte GÅR att skola hund utan bestraffning.

På din fråga säger jag att man nog får backa bandet och träna på håll tills det sitter. Sätt inte hunden i en situation den inte kan hantera på ett önskvärt sätt.

Vilken definition syftar du på? Jag gjorde ingen definition av belöning.

Hur då utan nej, kroppshållning, mimik, mm som anses vara straff?
Belöning beskrevs som en begränsad resurs vilket det inte är. Belöningar finns det hur gott som helst om!

När det gäller att träna hundar med icke önskvärda beteenden så finns det en mängd sätt att träna detta utan straff tex BAT, skvallerträning, motbetingning etc.

Sen frågan om hundägande- har du praktisk kunskap av att träna hundar? Kunskap om inlärningspsykologi? Kunskap om hundars mentalitet och egenskaper?

Det där med att jämföra hundar med vargar har funnits länge, fanns med redan på 80 talet när jag skaffade mig mina första hundar. Sen fick det en uppsving i samband med att Jan Fennell blev i ropet. Hon byggde hela sin teori på iakttagelser som hon gjort på icke naturliga vargflockar i hägn, dessutom enbart på videoinspelningar av dessa vargar.

En av de få saker som är positivt med CM är att han starkt vidhåller att vargar o varghybrider inte skall ägas av privatpersoner.

Hittills har alla jag har träffat som tycker att det Ceasar Milan håller på med verkar "vettigt", inklusive mig själv för ett antal år sedan, HELT saknat aktuella kunskaper om inlärning hos hundar.

För att lära sig rätt mycket om inlärning hos hundar kan man läsa de två första delarna i boken "Lydnadsträning i teori och praktik" från Canis. Det bästa jag gjorde innan jag fick hem min första valp. Visst har jag gjort misstag ändå men jisses vad jag hade kunnat ställa till med skada i vår relation om jag inte hade läst om hundens inlärning innan.

Lite på kul funderar jag ibland på hur CM skulle hantera en hund som min första, så otroligt förarvek och vårt största problem är att han lätt kommer i läget där han blir passiv och ber om ursäkt för att han finns eller fjäskar järnet (hoppar, slickar, gnäller). Man får verkligen pumpa självförtroende i den hunden, men eftersom han hoppar på folk så enligt CM så är han säkert "dominant"

Anledningen till att folk tar upp det är för att den flockhierarki och dominans-underkastelseteori CM har kommer från de studier man gjorde på onaturliga vargflockar i hägn, och kycklingar med bristande resurser.
Här tar du upp resursbrist som en del av flockhierarki, dominans-/underkastelseteori.
Du menar att det är dominans att GE någon en resurs? Känns som att du missuppfattat vad dominans och straff är.
Jag menar att ur hundens perspektiv är belöning en begränsad resurs, hunden har inte fri tillgång eftersom föraren utdelar den. Hunden "måste" göra sig förtjänt av belöningen. Annars hade det knappast varit en belöning.

Jag har funderat lite på det här med CM och hans popularitet. Jag tror att han, och till exempel Ponny Akuten är så populära, för att både CM och Tobbe är pedagoger och är lite feelgood-personer. De får människor att må bra. De inger hopp. De inger förtroende. De inger drömmen om att det löser sig.
Jag tror att det är detta som gör bra tv.

Här tar du upp resursbrist som en del av flockhierarki, dominans-/underkastelseteori.

Jag menar att ur hundens perspektiv är belöning en begränsad resurs, hunden har inte fri tillgång eftersom föraren utdelar den. Hunden "måste" göra sig förtjänt av belöningen. Annars hade det knappast varit en belöning.
Men.....den har ju fri tillgång till belöningen. Läste du inte hela svaret?
En hund som tränats på belöningsmetoder VET att det ALLTID kommer en belöning. Det är ju det som sporrar den att fortsätta göra rätt om och om igen.
Hur menar du att hunden skulle tänka/uppfatta att belöningen skulle vara begränsad bara för att föraren ger den:confused:

Jag svarade endast på brilles fråga. Igen.

Alltså jag använder mig av "nej", det ser jag inget konstigt med. Jag vänder mig dock emot det att det inte GÅR att skola hund utan bestraffning.

På din fråga säger jag att man nog får backa bandet och träna på håll tills det sitter. Sätt inte hunden i en situation den inte kan hantera på ett önskvärt sätt.

Ibland gar det inte att "backa bandet" inte satta en hund i en situation dar de moter andra hundar, cycklar, bilar, skrikande barn, eller vad det nu kan vara som triggar hunden.

Har hos sonen i Florida skulle jag inte kunna ga ut i sa fall ... allt det kommer pa de sma villavagarna som skjutna ur en kanon ... cycklar (som sonen's Dobi verkligen inte gillar, men for det mesta kan acceptera) och barn finns har alltid, sarskilt nu nar det ar sommarlov. Hundar bor ett par hus bort i alla riktningar. Nagra sma vita ludd som skriker hysteriskt langst ut i kopplet och forsoker hoppa pa vara finns at bada hall. Vi kan hantera det om vi gar bada tva, men det gar inte att ga en person med alla tre. Har man tva kan man (suck!) ryta till det namn som haller pa att ga over styr (Aza, som blir galen och snurrar, Mandy som helst vill "uppfostra" Aza, eller Diva som garna vill jaga cycklar, springa med barnen och sno och bollar som det leks med).
Sager man ifran kommer hunden i fraga av sig och promenaden kan fortsatta ... men har ar det en fraga om att antingen promenerar man bland allt annat som finns ute ... eller sa stanger man in hunden pa bakgarden.

Det finns ett par parker i narheten dar folk motionerar, joggar (mycket cyklar) och gar med hundar ... det finns mycket skog, men har ar undervegitationen sa tat och det finns sa mycket giftiga spindlar och ormar att man inte kan ge sig ut dar ... och i statsparken dar skogen ar uttunnad finns ocksa mycket folk, hundar, vildsvin, skaller (och water mocasin) orm, och allt man kan tanka sig. Sma gatorna i villa omradet ar helt klart det som ar lattast att ga ... trots alla knepigheter som finns har.

Det ar mojligt att du (?) alltid skulle ha perfect 'timing' och darfor kunna skola helt utan bestraffning pa ett satt sa att lardommen ALLTID sitter. JAG kan inte ... och trots att jag har jobbat med flera tranare som ar kanda runt varlden, bland annat Hannah Brannaman (tranare pa Karen Pryor's skola) sa har jag aldrig mott nagon som sager att det gar att helt trana alla hundar med enbart positiva metoder. Med det menar jag att det sitter sa att hunden ALDRIG faller tillbaka till ett gammalt beteende ... kanske med en repetition varje ar eller sa ... men kommer "det lilla vita luddet" langst ut i kopplet valjer hunden att kasta en blick och ga vidare.

Men.....den har ju fri tillgång till belöningen. Läste du inte hela svaret?
En hund som tränats på belöningsmetoder VET att det ALLTID kommer en belöning. Det är ju det som sporrar den att fortsätta göra rätt om och om igen.
Hur menar du att hunden skulle tänka/uppfatta att belöningen skulle vara begränsad bara för att föraren ger den:confused:

Fattar inte heller.. Att ge någon en resurs borde ju snarare vara tvärtom. Man delar med sig - inte sitter och håller på det eller bråkar om en bristvara. Man delar med sig av det goda och uppmuntrar rätt beteende.

Ibland gar det inte att "backa bandet" inte satta en hund i en situation dar de moter andra hundar, cycklar, bilar, skrikande barn, eller vad det nu kan vara som triggar hunden.

Har hos sonen i Florida skulle jag inte kunna ga ut i sa fall ... allt det kommer pa de sma villavagarna som skjutna ur en kanon ... cycklar (som sonen's Dobi verkligen inte gillar, men for det mesta kan acceptera) och barn finns har alltid, sarskilt nu nar det ar sommarlov. Hundar bor ett par hus bort i alla riktningar. Nagra sma vita ludd som skriker hysteriskt langst ut i kopplet och forsoker hoppa pa vara finns at bada hall. Vi kan hantera det om vi gar bada tva, men det gar inte att ga en person med alla tre. Har man tva kan man (suck!) ryta till det namn som haller pa att ga over styr (Aza, som blir galen och snurrar, Mandy som helst vill "uppfostra" Aza, eller Diva som garna vill jaga cycklar, springa med barnen och sno och bollar som det leks med).
Sager man ifran kommer hunden i fraga av sig och promenaden kan fortsatta ... men har ar det en fraga om att antingen promenerar man bland allt annat som finns ute ... eller sa stanger man in hunden pa bakgarden.

Det finns ett par parker i narheten dar folk motionerar, joggar (mycket cyklar) och gar med hundar ... det finns mycket skog, men har ar undervegitationen sa tat och det finns sa mycket giftiga spindlar och ormar att man inte kan ge sig ut dar ... och i statsparken dar skogen ar uttunnad finns ocksa mycket folk, hundar, vildsvin, skaller (och water mocasin) orm, och allt man kan tanka sig. Sma gatorna i villa omradet ar helt klart det som ar lattast att ga ... trots alla knepigheter som finns har.

Det ar mojligt att du (?) alltid skulle ha perfect 'timing' och darfor kunna skola helt utan bestraffning pa ett satt sa att lardommen ALLTID sitter. JAG kan inte ... och trots att jag har jobbat med flera tranare som ar kanda runt varlden, bland annat Hannah Brannaman (tranare pa Karen Pryor's skola) sa har jag aldrig mott nagon som sager att det gar att helt trana alla hundar med enbart positiva metoder. Med det menar jag att det sitter sa att hunden ALDRIG faller tillbaka till ett gammalt beteende ... kanske med en repetition varje ar eller sa ... men kommer "det lilla vita luddet" langst ut i kopplet valjer hunden att kasta en blick och ga vidare.

Positivt betingat brytkommando?

Min hund fungerar precis tvärtom. Skulle jag ryta i när han skäller ut någon eller spänner sig kan jag räkna med att det blir 10 gånger värre. Han triggas direkt. Om det är för att han tror att matte också blir förbannad och/eller uppspelt på det han ser som trigger eller om han blir mer osäker för att han inte har mitt stöd vet jag inte. Eller båda delarna. Men det fungerar fruktansvärt dåligt. Har man en förarvek hund, som är förarvek även kring triggers kan det säkert fungera utmärkt. Det är nog ingen härinne som säger att hunden skulle dö av att man ryter nej någon gång. Om det uppföljs av ett kommando och positiv feedback när hunden gör rätt.

Det iaf jag är emot är att medvetet sätta hunden i situationer den inte klarar av. Inte lära den vad den ska göra utan konstant korrigera alla beteenden man inte vill ha och tycka det är bra när hunden står och är passiv, för att den inte längre vågar gå två cm fel, för den vet inte vad som önskas av den. Jag tycker även det är fel att tvinga sig på hundar och fysiskt och psykiskt trycka ner dom konstant. Synen att hundar ska tåla allt och bara hålla käft.

Sen är det även skillnad på att tala om att "nej, nu ska vi lugnt och fint gå förbi dessa hundar, matte skyddar er om de kommer fram." Och att tvinga hunden att bli luktad på och alfarulla så den accepterar andra hundar på sig.

Jag satte tex schäfern en gång när två småhundar kom farandes. Satte faktiskt halsbandet högt upp då jag ville kunna ha styrning på huvudet om de kom ända fram. Sa lugnt och bestämt sitt till schäfern som satt kvar och sen skrämde jag undan småhundarna som skällde på oss. Det som hände var att han såg att jag skötte situationen, så han slapp. Nästa hund vi mötte kollade han knappt på. Det är milsvid skillnad på det och om jag hade slängt ner honom på backen och hållt kvar honom och låtit de andra hundarna lukta på honom.. Det hade varit förtroendedödande.

Jag tycker förresten man måste ha ännu bättre timing när man använder straff i träningen jämfört mot belöning.

Positivt betingat brytkommando?

Min hund fungerar precis tvärtom. Skulle jag ryta i när han skäller ut någon eller spänner sig kan jag räkna med att det blir 10 gånger värre. Han triggas direkt. Om det är för att han tror att matte också blir förbannad och/eller uppspelt på det han ser som trigger eller om han blir mer osäker för att han inte har mitt stöd vet jag inte. Eller båda delarna. Men det fungerar fruktansvärt dåligt. Har man en förarvek hund, som är förarvek även kring triggers kan det säkert fungera utmärkt. Det är nog ingen härinne som säger att hunden skulle dö av att man ryter nej någon gång. Om det uppföljs av ett kommando och positiv feedback när hunden gör rätt.

Det iaf jag är emot är att medvetet sätta hunden i situationer den inte klarar av. Inte lära den vad den ska göra utan konstant korrigera alla beteenden man inte vill ha och tycka det är bra när hunden står och är passiv, för att den inte längre vågar gå två cm fel, för den vet inte vad som önskas av den. Jag tycker även det är fel att tvinga sig på hundar och fysiskt och psykiskt trycka ner dom konstant. Synen att hundar ska tåla allt och bara hålla käft.

Sen är det även skillnad på att tala om att "nej, nu ska vi lugnt och fint gå förbi dessa hundar, matte skyddar er om de kommer fram." Och att tvinga hunden att bli luktad på och alfarulla så den accepterar andra hundar på sig.

Jag satte tex schäfern en gång när två småhundar kom farandes. Satte faktiskt halsbandet högt upp då jag ville kunna ha styrning på huvudet om de kom ända fram. Sa lugnt och bestämt sitt till schäfern som satt kvar och sen skrämde jag undan småhundarna som skällde på oss. Det som hände var att han såg att jag skötte situationen, så han slapp. Nästa hund vi mötte kollade han knappt på. Det är milsvid skillnad på det och om jag hade slängt ner honom på backen och hållt kvar honom och låtit de andra hundarna lukta på honom.. Det hade varit förtroendedödande.

Jag tycker förresten man måste ha ännu bättre timing när man använder straff i träningen jämfört mot belöning.

Absolut. Vi har mycket stadiga brytkomandon ... sarskilt med Mandy. Tyvarr ar hon lite FOR "willing to please" och tanker lite for bra sjalv sa om jag inte ar riktigt med kan hon forsoka styra upp situationer till det hon tror att jag vill. Om jag sager ifran backar hon och ser mycket forvanad ut ... hon anser att hon hjalper till.:angel: Hon forvantar sig berom ... hon ser ju till att den andra hunden gor som "mamma vill". :meh:

Det lilla busfroet Diva kan man inte ryta at ... da blir hon bara mer hyper (jag kallar henne min ADHD tjej) om jag daremot stirrar stadigt pa henne och med dov rost "morrar" eller sager nej tar hon mig pa allvar. Jag upptackte det av en handelse och ar mycket glad att jag hittat nagot som fungerar ... annars ar hon sa ADHD att inget (utom en figge med en arm) haller hennes uppmarksamhet mer an i nagon minut. Hon HAR blivit battre och nu (hon ar 2 ar gammal) borjar hon fungera som en normal rottis fore ett ars alder ... och darmed ocksa har tid att lara sig lite ... om det ar tillrackligt kul, med tillracklig forstarkning och tillrackligt ofta.

NATURLIGTVIS ska de berommas, fa godis, lek eller vad man nu gor for positivt nar de gor som de ar tillsagda.

Vad jag uppreser mig emot ar antagandet att alla forare och alla hundar kan (och ska) behandlas lika. Det fungerar inte sa. Alla ar skilda individer och behover olika hantering och jobbar fran olika forutsattningar. Jag kan inte taima lika bra som Hannah Brannaman (I wish!) Dessutom ar mina hundar ar mycket skarpa, sarsklit den aldre och behover darfor ocksa fa helt klart att hon faktiskt INTE far vakta hur som helst eller hitta pa egna varianter som henne's DNA anser att hon bor gora.

Absolut. Vi har mycket stadiga brytkomandon ... sarskilt med Mandy. Tyvarr ar hon lite FOR "willing to please" och tanker lite for bra sjalv sa om jag inte ar riktigt med kan hon forsoka styra upp situationer till det hon tror att jag vill. Om jag sager ifran backar hon och ser mycket forvanad ut ... hon anser att hon hjalper till.:angel: Hon forvantar sig berom ... hon ser ju till att den andra hunden gor som "mamma vill". :meh:

Det lilla busfroet Diva kan man inte ryta at ... da blir hon bara mer hyper (jag kallar henne min ADHD tjej) om jag daremot stirrar stadigt pa henne och med dov rost "morrar" eller sager nej tar hon mig pa allvar. Jag upptackte det av en handelse och ar mycket glad att jag hittat nagot som fungerar ... annars ar hon sa ADHD att inget (utom en figge med en arm) haller hennes uppmarksamhet mer an i nagon minut. Hon HAR blivit battre och nu (hon ar 2 ar gammal) borjar hon fungera som en normal rottis fore ett ars alder ... och darmed ocksa har tid att lara sig lite ... om det ar tillrackligt kul, med tillracklig forstarkning och tillrackligt ofta.

NATURLIGTVIS ska de berommas, fa godis, lek eller vad man nu gor for positivt nar de gor som de ar tillsagda.

Vad jag uppreser mig emot ar antagandet att alla forare och alla hundar kan (och ska) behandlas lika. Det fungerar inte sa. Alla ar skilda individer och behover olika hantering och jobbar fran olika forutsattningar. Jag kan inte taima lika bra som Hannah Brannaman (I wish!) Dessutom ar mina hundar ar mycket skarpa, sarsklit den aldre och behover darfor ocksa fa helt klart att hon faktiskt INTE far vakta hur som helst eller hitta pa egna varianter som henne's DNA anser att hon bor gora.
Men vad är skillnaden? Om du i skarpt läge hojtar "Mandy, HÄR!" och så får hon en godis då hon tar kontakt med dig. Tror du verkligen inte att det funkar, om det nu funkar att ryta till.

Hade en rottistik ett tag som både var osäker och polis. Men oj vad förarvek hon var! Riktigt rolig hund att träna med också :)

Fast det är ju ingen som sagt att hundar och förare ska behandlas lika? Finns ju hur många olika tillvägagångssätt som helst som är positiva alternativ till straff i träningen. Straff i träningen beror till 99,9% på föraren och inte hunden, skulle jag vilja säga (lite löst tagna siffror, men ändå.)

Kan ta mig själv som exempel. Jag har planerat att använda vattenkorrigering i min träning av hanen som jagar efter vilt. Det beror inte på att skvaller skulle funka dåligt, utan på att vi får för få tillfällen att träna. Och jag är ärligt talat en aning för lat för att hänga i ett hägn flera timmar i veckan den närmsta tiden för att få ett bra och snabbt resultat. Det är min egen "lathet" som gör att jag väljer straff (tillsammans med belöning givetvis, vilket kommer vara motivatorn i slutändan). Det har ingenting med hunden att göra, eller att endast positiv träning inte skulle funka.

Men vad är skillnaden? Om du i skarpt läge hojtar "Mandy, HÄR!" och så får hon en godis då hon tar kontakt med dig. Tror du verkligen inte att det funkar, om det nu funkar att ryta till.

Det possitiva och vanligt uttalade "Leave it", funkar uppenbarligen inte da. Da har storningen en hogre status an godiset till och med efter alla de tusentals repetetioner vi gjort (Det funkar nastan alltid ... utom nar hon tanker sjalv) Da maste jag alltsa ta till ett bestraffande tonfall (som ibland nar hon var yngre har atfoljts av koppel ryck) och "komando rost" for att na in i hennes lilla rottis hjarna som for tillfallet ska "ta hand om situationen" at mamma. Det innebar ju att positive reinforcement inte fungerar just da utan bestraffning ar det som fungerar.

Eller som nar Mandy och jag gick igenom en ny skog (hon var los) och hon plotsligt stelnade till framfor mig med all uppmarksamhet riktad innat ett falt vid sidan. DA sag jag plotsligt hur det hoppade dar inne och samtidigt skylten dar det stod "Jack rabbit field". Hoppsan. Hon ar normalt 100% pa inkallning ... den gangen hande ingenting nar jag kallade in. Pa inkallning som startade med "NEHEJ DU" och med barsk rost backade hon, nagra fa steg at gangen tills hon tillslut var bredvid mig efter manga inkallningar och utan att nagonsin slappa de skojiga kaninerna med blicken. Aterigen. Bestraffnings tonfall fungerade ... dock inte positivt. Vad ar val en godis mot ett helt falt av kaniner?:p

Har later det ofta som att all bestraffning ar sa hemsk och att allt man behover gora for att trana sin hund ar, allt ifran klapp och gos tilll en godis eller boll. Allt jag sager ar att det inte alltid fungerar sa. Ibland maste man ta till "bestraffande" rost eller metoder.

@hastflicka , det är väl ingen som påstått att alla hundar ska/kan behandlas lika?

Vad manga har sager ar att man aldrig behover bestraffa eller ryta (bestraffning) till en hund. Vad jag sager ar att det ar mojligt att det gar for vissa ... men definitivt inte med alla hundar eller for allla forare.

Hade en rottistik ett tag som både var osäker och polis. Men oj vad förarvek hon var! Riktigt rolig hund att träna med också :)

Fast det är ju ingen som sagt att hundar och förare ska behandlas lika? Finns ju hur många olika tillvägagångssätt som helst som är positiva alternativ till straff i träningen. Straff i träningen beror till 99,9% på föraren och inte hunden, skulle jag vilja säga (lite löst tagna siffror, men ändå.)

Kan ta mig själv som exempel. Jag har planerat att använda vattenkorrigering i min träning av hanen som jagar efter vilt. Det beror inte på att skvaller skulle funka dåligt, utan på att vi får för få tillfällen att träna. Och jag är ärligt talat en aning för lat för att hänga i ett hägn flera timmar i veckan den närmsta tiden för att få ett bra och snabbt resultat. Det är min egen "lathet" som gör att jag väljer straff (tillsammans med belöning givetvis, vilket kommer vara motivatorn i slutändan). Det har ingenting med hunden att göra, eller att endast positiv träning inte skulle funka.

Men da ar du ju for bestraffning och inte alls helt positiv i din traning. DET ar det jag forsoker saga. Ibland fungerar inte positivt av olika orsaker och man kan behova styra upp situationen pa annat satt. Det later sa fruktansvart enkelt att saga att "da behover du bara backa bandet och trana mera". Det ar inte ett realistiskt svar i manga fall.

I ett labb funkar livet sa oandligt annorlunda. Dar ar hund och forare och storning ... Foraren ar medveten om vad som vantar och aven om han/hon inte ar det ar foraren medveten om att nagot ska handa och har 100% uppmarksamhet pa hunden. Sa fungerar inte verkliga livet med en hund hela dagen varje dag.
Jag pratar med grannen, pysslar i koket, laser en bok eller vad det nu ar nar plotsligt Miss Mandy far en attack att forsvara hus och hem da vi nu ar hos sonen dar folk kommer till dorren och ringer pa. Hon blir helt galen ... sa har obstinat har hon aldrig varit forut, men det ar lange sedan vi var har och hon har ont i fotterna (skavsar fran asfalt och betong) sa hon kan inte rastas ordentligt. Inget i varlden utom ett mycket starkt kroppssprak och komando rost fungerar. Hon vet om det ar vi som forsoker trana och bryr sig inte hur mycket vi an ringer pa dorren, grannen har forsokt men hon bryr sig inte da heller. Hennes nasa och oron har talat om for henne langt innan vi ens ar framme vid dorren. Alla stackars leverans killar och tjejer blir ordentligt utskallda dock.

For vissa hundar kan deras DNA styra tillrackligt hart for att jakt, vakt, eller vad det kan vara slar ut allt godis eller positivt vi manniskor kan tankas ta till ... dessutom saknar de allra flesta forare formagan att se exact nar man maste gripa in innan hunden hunnit "bestamma sig" for jakt, vakt, anfall, eller vad det nu ar.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka