Vad manga har sager ar att man aldrig behover bestraffa eller ryta (bestraffning) till en hund. Vad jag sager ar att det ar mojligt att det gar for vissa ... men definitivt inte med alla hundar eller for allla forare.
Men da ar du ju for bestraffning och inte alls helt positiv i din traning. DET ar det jag forsoker saga. Ibland fungerar inte positivt av olika orsaker och man kan behova styra upp situationen pa annat satt. Det later sa fruktansvart enkelt att saga att "da behover du bara backa bandet och trana mera". Det ar inte ett realistiskt svar i manga fall.
I ett labb funkar livet sa oandligt annorlunda. Dar ar hund och forare och storning ... Foraren ar medveten om vad som vantar och aven om han/hon inte ar det ar foraren medveten om att nagot ska handa och har 100% uppmarksamhet pa hunden. Sa fungerar inte verkliga livet med en hund hela dagen varje dag.
Jag pratar med grannen, pysslar i koket, laser en bok eller vad det nu ar nar plotsligt Miss Mandy far en attack att forsvara hus och hem da vi nu ar hos sonen dar folk kommer till dorren och ringer pa. Hon blir helt galen ... sa har obstinat har hon aldrig varit forut, men det ar lange sedan vi var har och hon har ont i fotterna (skavsar fran asfalt och betong) sa hon kan inte rastas ordentligt. Inget i varlden utom ett mycket starkt kroppssprak och komando rost fungerar. Hon vet om det ar vi som forsoker trana och bryr sig inte hur mycket vi an ringer pa dorren, grannen har forsokt men hon bryr sig inte da heller. Hennes nasa och oron har talat om for henne langt innan vi ens ar framme vid dorren. Alla stackars leverans killar och tjejer blir ordentligt utskallda dock.
For vissa hundar kan deras DNA styra tillrackligt hart for att jakt, vakt, eller vad det kan vara slar ut allt godis eller positivt vi manniskor kan tankas ta till ... dessutom saknar de allra flesta forare formagan att se exact nar man maste gripa in innan hunden hunnit "bestamma sig" for jakt, vakt, anfall, eller vad det nu ar.