"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Men HERREGUD detta har blivit förklarat hundratrettionio gånger redan.
...
Jag frågade vad @Christensen1 menade med det han skrev om märklig definition. På det är det svarat noll gånger.
Jag skulle knappast kalla belöning för dominans utan snarare för en del i inlärningsprocessen... Mycket märklig definition av belöning för övrigt...

Vilken definition syftar du på? Jag gjorde ingen definition av belöning.

Jag frågade vad @Christensen1 menade med det han skrev om märklig definition. På det är det svarat noll gånger.
Jag har svarat vilket visar att du inte läser vad som svaras alt inte förstår?. Jag beskrev att det är en märklig definition att beskriva belöning som en begränsad resurs. Ett flertal har dessutom beskrivit varför det inte är en begränsad resurs.

Vad manga har sager ar att man aldrig behover bestraffa eller ryta (bestraffning) till en hund. Vad jag sager ar att det ar mojligt att det gar for vissa ... men definitivt inte med alla hundar eller for allla forare.

Men da ar du ju for bestraffning och inte alls helt positiv i din traning. DET ar det jag forsoker saga. Ibland fungerar inte positivt av olika orsaker och man kan behova styra upp situationen pa annat satt. Det later sa fruktansvart enkelt att saga att "da behover du bara backa bandet och trana mera". Det ar inte ett realistiskt svar i manga fall.

I ett labb funkar livet sa oandligt annorlunda. Dar ar hund och forare och storning ... Foraren ar medveten om vad som vantar och aven om han/hon inte ar det ar foraren medveten om att nagot ska handa och har 100% uppmarksamhet pa hunden. Sa fungerar inte verkliga livet med en hund hela dagen varje dag.
Jag pratar med grannen, pysslar i koket, laser en bok eller vad det nu ar nar plotsligt Miss Mandy far en attack att forsvara hus och hem da vi nu ar hos sonen dar folk kommer till dorren och ringer pa. Hon blir helt galen ... sa har obstinat har hon aldrig varit forut, men det ar lange sedan vi var har och hon har ont i fotterna (skavsar fran asfalt och betong) sa hon kan inte rastas ordentligt. Inget i varlden utom ett mycket starkt kroppssprak och komando rost fungerar. Hon vet om det ar vi som forsoker trana och bryr sig inte hur mycket vi an ringer pa dorren, grannen har forsokt men hon bryr sig inte da heller. Hennes nasa och oron har talat om for henne langt innan vi ens ar framme vid dorren. Alla stackars leverans killar och tjejer blir ordentligt utskallda dock.

For vissa hundar kan deras DNA styra tillrackligt hart for att jakt, vakt, eller vad det kan vara slar ut allt godis eller positivt vi manniskor kan tankas ta till ... dessutom saknar de allra flesta forare formagan att se exact nar man maste gripa in innan hunden hunnit "bestamma sig" for jakt, vakt, anfall, eller vad det nu ar.

Fast samtidigt kan jag tycka att kan man ryta för att bryta så borde det gå att även belöna upp ett kommando också. Jag är emot att folk säger att det inte går. Sen om folk gör på annat sätt rör mig inte, sålänge ren misshandel ej sker.

Nja, jag är för straff som väcker hunden så den kan lära sig ett alternativt beteende som man kan belöna upp. Iaf om det är något som hunden tycker är kul som man vill bryta. Min tanke är att använda vattenkorrigering vid ett par tillfällen, OM det behövs. Men jag vill inte att han slutar jaga vilt för att det är för obehagligt, jag vill bara ha något som stör tillräckligt mycket så han hör mig och jag kan ge nytt kommando och dunderbelöna så han lär sig nytt beteende kring vilt.

Men jag har nog aldrig sagt att jag aldrig någonsin använder straff i min träning. Jag använder så positiva metoder som möjligt utefter våra förutsättningar. Ibland kan man fastna i gamla mönster, ibland blir man irriterad, men rent allmänt vill jag ha lösningar som bygger på samarbete och att det ska vara roligt för oss båda. I fallet med vilt har jag vägt för och nackdelar i ett par år och kommit fram till att hunden är i stort behov av frihet som lösgående är, och det uppväger ett par vattenduschar. Om det nu funkar, jag hoppas på det.

Dock här hemma när vi stöter på hund eller annan trigger ser jag till att göra den så mild som möjligt och träna positivt genom motbetingning. Det går alldeles utmärkt genom att vända och gå åt andra hållet, göra lite roliga trick med tät belöning, vända på honom och stryka lugnande, slänga godis på backen, hålla honom tätt intill och mata godis samtidigt. Vad jag gör beror på hur nära och stor triggern är. Men det görs utan ryt eller ryck. Jag ser nämligen en stor skillnad på att korrigera en hund som vill göra något som är kul, och att korrigera en hund som vill agera på något den tycker är obehagligt.

Men CM använder ju nästan uteslutande straff som motivator. Det är enligt mig ett stort problem. Speciellt om man inte innan har talat om för hunden vad man vill att den ska göra innan. Det gör det ännu värre.

Fast samtidigt kan jag tycka att kan man ryta för att bryta så borde det gå att även belöna upp ett kommando också. Jag är emot att folk säger att det inte går. Sen om folk gör på annat sätt rör mig inte, sålänge ren misshandel ej sker.

Nja, jag är för straff som väcker hunden så den kan lära sig ett alternativt beteende som man kan belöna upp. Iaf om det är något som hunden tycker är kul som man vill bryta. Min tanke är att använda vattenkorrigering vid ett par tillfällen, OM det behövs. Men jag vill inte att han slutar jaga vilt för att det är för obehagligt, jag vill bara ha något som stör tillräckligt mycket så han hör mig och jag kan ge nytt kommando och dunderbelöna så han lär sig nytt beteende kring vilt.

<snip>

Sa egentligen ar du for straff ..

Men da AR det ju inte sa himla enkelt att man bara behover trana mera? Eller hur?

Det ar raden har pa buke dar manga (mer insisterande an dig) havdar att man BARA ska anvanda positiva metoder. Det enda jag havdar ar att det ar en orealistik tanke, som dessutom kan forstora sjalvfortroendet for en nyborjare. Det gar sakert aldeles utmarkt i "studie miljo" dar studien (om den ska vara vard nagot) maste sattas upp sa att den excluderar ovantade saker och darfor inte sker i naturlig miljo. Dessutom pagar inte sadana tester hela dagen, varje dag ...

Jag tror absolut pa att forsoka vara positiv sa lange det gar innan man tar till "bestraffar rost" och ett eventuellt koppel ryck (mina far under inga omstandigheter dra, dels ar jag radd om deras 'esophagus' (mat strupen?) och dels drar mina tjejer latt omkull mig om de skulle vilja) bryter focus och DA kan jag beromma, ge godis, eller vad det ar.

Den viktigaste tanken ar dock att det ALDRIG ar hunden's fel. HUNDEN agerar pa sina instinkter och sin traning. Nar jag ryter ar jag ALDRIG arg eller frustrerad ... (det hander mycket sallan) utan det ar da det mest effectiva sattet att bryta ett oanskat beteende och aterfa focus pa mig.

Sa egentligen ar du for straff ..

Men da AR det ju inte sa himla enkelt att man bara behover trana mera? Eller hur?

Det ar raden har pa buke dar manga (mer insisterande an dig) havdar att man BARA ska anvanda positiva metoder. Det enda jag havdar ar att det ar en orealistik tanke, som dessutom kan forstora sjalvfortroendet for en nyborjare. Det gar sakert aldeles utmarkt i "studie miljo" dar studien (om den ska vara vard nagot) maste sattas upp sa att den excluderar ovantade saker och darfor inte sker i naturlig miljo. Dessutom pagar inte sadana tester hela dagen, varje dag ...

Jag tror absolut pa att forsoka vara positiv sa lange det gar innan man tar till "bestraffar rost" och ett eventuellt koppel ryck (mina far under inga omstandigheter dra, dels ar jag radd om deras 'esophagus' (mat strupen?) och dels drar mina tjejer latt omkull mig om de skulle vilja) bryter focus och DA kan jag beromma, ge godis, eller vad det ar.

Den viktigaste tanken ar dock att det ALDRIG ar hunden's fel. HUNDEN agerar pa sina instinkter och sin traning. Nar jag ryter ar jag ALDRIG arg eller frustrerad ... (det hander mycket sallan) utan det ar da det mest effectiva sattet att bryta ett oanskat beteende och aterfa focus pa mig.

Alltså jag förstår hur du tänker. Men jag tror att det går lika bra att träna in ett positivt brytkommando om man vill det. Man kan ju skrika för allt man är värd om man vill det och lära hunden att det är toppenkul.

För och för straff. Jag tror inte att de allra flesta hundar mår dåligt om man någon gång korrigerar. Men jag tycker inte att det ska vara motivatorn. Det kan nödvändigtvis användas ett par gånger för att bryta fokus, men sen ska något positivt motivera. Men det är ju så jag ser på det. Men CM är så långt ifrån det att det är irrelevant ändå. Han använder ju straff som motivator till att hunden aldrig någonsin ska göra om beteendet och får dessutom passiva hundar som inte vågar gå ett steg fel. Jag tycker inte ens det går att jämföra med ett normalt brytord för att återfå fokus och belöna rätt.

Sen är det skillnad på vad för träningssituationer man självmant väljer att sätta hunden i och vad som sker ute i vardagen som man kanske måste bryta för att det inte ska hända något. Det ena är något man väljer, det andra är något som händer och som man får lösa på bästa tänkbara sätt.

Alltså jag förstår hur du tänker. Men jag tror att det går lika bra att träna in ett positivt brytkommando om man vill det. Man kan ju skrika för allt man är värd om man vill det och lära hunden att det är toppenkul.

För och för straff. Jag tror inte att de allra flesta hundar mår dåligt om man någon gång korrigerar. Men jag tycker inte att det ska vara motivatorn. Det kan nödvändigtvis användas ett par gånger för att bryta fokus, men sen ska något positivt motivera. Men det är ju så jag ser på det. Men CM är så långt ifrån det att det är irrelevant ändå. Han använder ju straff som motivator till att hunden aldrig någonsin ska göra om beteendet och får dessutom passiva hundar som inte vågar gå ett steg fel. Jag tycker inte ens det går att jämföra med ett normalt brytord för att återfå fokus och belöna rätt.

Sen är det skillnad på vad för träningssituationer man självmant väljer att sätta hunden i och vad som sker ute i vardagen som man kanske måste bryta för att det inte ska hända något. Det ena är något man väljer, det andra är något som händer och som man får lösa på bästa tänkbara sätt.

Varfor tar du i sa fall med dig en vattenflaska att spruta pa hunden i stallet for att trana in ett possitivt bryt komando om det gar lika bra?

DET HAR ar ett realistiskt svar. DET skulle formodligen hjalpa nasta som fragar sa oandligt mycket mer an ett, "Backa bandet och trana om och trana bara positivt."

Personligen anser jag att "brytkommando" är oundvikliga när man håller på med hundar. Men då ska de a) vara anpassade efter hunden - en del behöver man bara harkla sig åt, andra får man ryta till. b) att man berömmer när hunden slutar med det den inte ska.

Varfor tar du i sa fall med dig en vattenflaska att spruta pa hunden i stallet for att trana in ett possitivt bryt komando om det gar lika bra?

DET HAR ar ett realistiskt svar. DET skulle formodligen hjalpa nasta som fragar sa oandligt mycket mer an ett, "Backa bandet och trana om och trana bara positivt."

Jag ska inte ha en vattenspruta att spruta på honom. Utan ett halsband med fjärr som jag kan sätta på när han är längre bort än ett koppel är. När han är lös helt enkelt. Då säger en del att lina är ju perfekt att ha. Njae, hunden tycker att allt som rör kroppen är äckligt så han går både snett och springer inte på samma vis om han har lina på sig. Flexi är jättebra. Men även där rör han sig inte på samma sätt och det är ju faktiskt ganska stor skillnad att ha 5 m att röra sig på där han halvspringer lite och att kunna vara längre bort och springa ikapp i fullt ös. Han blir dessutom tryggare när han är lös. Och nöjdare. Friheten verkar göra honom nöjd på något vis. Så jag ser många fördelar.

Jag ska inte ha en vattenspruta att spruta på honom. Utan ett halsband med fjärr som jag kan sätta på när han är längre bort än ett koppel är. När han är lös helt enkelt. Då säger en del att lina är ju perfekt att ha. Njae, hunden tycker att allt som rör kroppen är äckligt så han går både snett och springer inte på samma vis om han har lina på sig. Flexi är jättebra. Men även där rör han sig inte på samma sätt och det är ju faktiskt ganska stor skillnad att ha 5 m att röra sig på där han halvspringer lite och att kunna vara längre bort och springa ikapp i fullt ös. Han blir dessutom tryggare när han är lös. Och nöjdare. Friheten verkar göra honom nöjd på något vis. Så jag ser många fördelar.

Om jag da skulle folja vad andra ofta rader har pa buke skulle jag genast saga att det var dags att trana sa att hunden kan dra en lina;)

JAG ser helt klart fordelar med ett sadant halsband och kan mycket val tanka mig anvanda det om jag hade en situation dar det skulle hjalpa ... men jag sager inte heller att enbart positiv traning ar det basta och rader andra att trana enbart positivt.

Om jag da skulle folja vad andra ofta rader har pa buke skulle jag genast saga att det var dags att trana sa att hunden kan dra en lina;)

JAG ser helt klart fordelar med ett sadant halsband och kan mycket val tanka mig anvanda det om jag hade en situation dar det skulle hjalpa ... men jag sager inte heller att enbart positiv traning ar det basta och rader andra att trana enbart positivt.
Jag tror inte jag skulle råda alla att ha en lina på hunden. I mitt fall skulle det iallafall snabbt rendera i att händerna blev flådda.... :crazy:

Haha han är 8 år så jag har gett upp hoppet :angel::D

Jag vet inte om jag sagt att enbart positivt alltid är det bästa. Däremot så positivt som möjligt.
Det handlar nog egentligen om en grundsyn man har. Tycker man som CM att hundarna försöker ta över och är dominanta så fort de inte gör som vi vill blir det ju lätt en maktkamp och mycket straff, för det är ju därför hunden inte gör som man vill, man har varit för svag som ledare.

Sen finns de ju dom med en lite nyare syn på det hela som anser att man ska vara en rolig resurs och partner och att korrigering i vissa fall är ett nödvändigt ont. Oavsett om man väljer det för att man inte har möjlighet att enbart träna positivt för att tillfällena är för få eller om det håller på att hända en olycka. Men tanken är att korrigeringarna ska vara få och att man blir "polare" med hunden sen efteråt. Och att hunden inte gör som man vill för att well, man tränat för dåligt eller är för tråkig i jämförelse mot det där andra hunden är intresserad av.

Och jag tycker fortfarande det är milsvid skillnad på att ge en jagande hund en vattendusch i ansiktet, eller en hund som vet vad nej betyder ett skarpt nej, för att sen belöna när hundarna gör rätt. Och att med flit utsätta sin hund för situationer den inte klarar av och systematiskt straffa den tills den inte vågar göra något mer än vara passiv. Det går inte ens att jämföra i min värld.

Jag tror inte jag skulle råda alla att ha en lina på hunden. I mitt fall skulle det iallafall snabbt rendera i att händerna blev flådda.... :crazy:

Min lilltjej gick med en halv rosa sparlina i sele (en sadan som ser ut som en tvattlina) hela forra vintern. Den var fantastisk, fastnade ALDRIG i regnskogens alla grenar och vaxter och var fantastiskt latt att trampa pa for att fa stopp pa henne om hon inte stoppade sjalv. Dar tranade jag inkallning, igen och igen och ... tills det satt sa att jag nu nar hon ar tva ar hyffsat saker att hon kommer nar jag ropar. Jag litar dock inte 100% pa henne annu, sa traningen fortgar, dock ar jag pa ett stalle dar det ar svart att trana med lina just nu. Istallet sker det innomhus och pa bakgarden ... och ibland med kort lina efter smagatorna och "tvattlinan" ar pa pa Florida beachen nar hon rusar efter faglar och sandkrabbor.
Hon kommer alltid ... men ibland rusar hon forbi sa da kan jag stiga pa linan.:cautious:

Belöning beskrevs som en begränsad resurs vilket det inte är. Belöningar finns det hur gott som helst om!
Det finns gott om belöningar men det är någon som delar ut en viss belöning. Då är det inte fri tillgång utan en begränsad resurs.
Det är den som delar ut belöningen som bestämmer/har villkorat när belöning ska ges. Mottagaren ska göra något för att få belöning tex sitta ner (hunden) eller en medicinsk uppfinning (nobelpristagaren).

En hund som tränats på belöningsmetoder VET att det ALLTID kommer en belöning. Det är ju det som sporrar den att fortsätta göra rätt om och om igen.
Men det är föraren som avgör om det hunden gör är tillräckligt bra för att belöna. Om belöning hade varit en fri (och inte en begränsad tillgång) hade hunden inte behövt uppfylla förarens önskemål för att komma åt belöningen.

Men det är föraren som avgör om det hunden gör är tillräckligt bra för att belöna. Om belöning hade varit en fri (och inte en begränsad tillgång) hade hunden inte behövt uppfylla förarens önskemål för att komma åt belöningen.
Då har du inte förstått hur belöning funkar om du tror detta.
Finns det isf NÅGOT i en hunds värld som INTE är begränsat med det resonemanget?

Belöningen är ju obegränsad så länge föraren ger och ger och ger. Eller skulle man sluta ge efter en stund eller hur menar du?

Det finns gott om belöningar men det är någon som delar ut en viss belöning. Då är det inte fri tillgång utan en begränsad resurs.
Det är den som delar ut belöningen som bestämmer/har villkorat när belöning ska ges. Mottagaren ska göra något för att få belöning tex sitta ner (hunden) eller en medicinsk uppfinning (nobelpristagaren).

Du menar att hunden ser det som en brist att inte få en hel korv istället för en bit?

Du tycker inte det är skillnad på att försöka ta en korv som hunden håller på att smaska på och att ge korvbitar? (Eller vad det nu än är man ger). Tvärtom mot resursbrist så blir man en resurs för hunden för man har ju allt det där roliga och goda som hunden vill ha.

På vilket sätt menar du att hunden känner konkurrans och resursbrist genom att få belöning? Hur har du upplevt det och vad har hänt när du stött på det?

Mm. Och hinna trampa på en släpande lina är det inte snack om. Schwwwwwisch....... prick i horisonten.

Da ar det dags att "backa bandet och trana om och trana ratt";)
Naturligtvis maste hunden forst ha "forsta steget" till inkallning och atminstone springa forbi en, eller stanna nara nog sa att man kan trampa pa den innan den drar linan. All form av traning bygger ju pa varandra och att dra linan ar ett av de sista stegen ... steget efter kan mojligen vara bestraffning (rost, vatten sprut, eller vad man nu tankt sig) da det ar svart att ha alla mojliga situationer tackta av positiv traning.

Och OM man hinner trampa lär man nog ligga på backen lika snabbt :D

Inte alls. Den ar tillrackligt lag for att aven min kroppstyngd (runt 50 kg) ar till rackligt for att stoppa en 36+ kg hund utan att jag ens ar i narheten att ramla. Om jag daremot haller i linan drar hon omkull mig hur latt som helst. Det handlar om ganska enkel fysik.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka