En fråga bara, vad finns det för hundexpertutbildning i Sverige?
Det finns väl knappast en sådan utbildning men det finns utbildningar i inlärning, beteende (etologi) och mentalitet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En fråga bara, vad finns det för hundexpertutbildning i Sverige?
Varför frågar du det? På vilket sätt tycker du att mitt nuvarande ev hundägande är relevant?En fråga @Brille -- har du hund? Om så är fallet, vad har du för hund? Det är möjligt att det står någonstans i tråden. Isåfall har jag missat det.
Varför frågar du det? På vilket sätt tycker du att mitt nuvarande ev hundägande är relevant?
Nej, jag har inte skrivit något om det i tråden. Jag anser inte att det är relevant i debatten om vad som är fakta i det som skrivs om vad CM anser, tycker och tänker. Det är knappast relevant när det gäller fakta om vad han gör.
Nej hunden är ingen varg.Här finns att se på när Per Jensen talar om hundar (fler sevärda klipp bla Så säger vetenskapen om hundproblem):
http://www.ur.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar
Även en tillrättavisning med en skarp blick, hållning eller ett "nej" är ju straff. Det är fullt möjligt art träna hundar att göra saker fot, ligg, mm liknande med bara belöningar och gillanden. Jag tror inte att så många har förmågan att ta bort beteenden utan att uttrycka missnöje.Här en studie om hundträning:
http://img2.timg.co.il/forums/1_149537364.pdf
Inlägg om CMs sätt att träna (med referenser):
http://ofwordsandwaltzes.tumblr.com/post/55539395701/the-damage-of-dog-whispering
Ett till inlägg om att träna hund med straffbaserade metoder(med referenser):
http://www.dogwelfarecampaign.org/implications-of-punishment.php
Tack för ditt engagemang.Svenske studie:
http://stud.epsilon.slu.se/2480/1/larsson_l_110412.pdf
Studie om elträningens effekt på hundars beteenden:
http://www.appliedanimalbehaviour.com/article/S0168-1591(03)00248-X/abstract
Varsågod!
På vilket sätt då?Ur hundens perspektiv är belöning en begränsad resurs.
Varför inte?Jag tror inte att så många har förmågan att ta bort beteenden utan att uttrycka missnöje.
Ur hundens perspektiv är belöning en begränsad resurs. Belöning är en begränsad resurs eftersom hunden inte har fri tillgång, det är föraren som bestämmer tillgången och ger belöning när föraren tycker det är lämpligt.På vilket sätt då?
Jag tror inte att så många har förmågan att ta bort oönskat beteende utan att uttrycka mossnöje eftersom jag inte har sett det göras.Varför inte?
Såg det programmet och det var så idiotiskt allt ihop att jag inte ens orkar börja bena ut alla fel. Exemplet du nämnde är ett av dom. Saknar ord för de "träningsmetoder" valpen utsattes för.Ur hundens perspektiv är belöning en begränsad resurs. Belöning är en begränsad resurs eftersom hunden inte har fri tillgång, det är föraren som bestämmer tillgången och ger belöning när föraren tycker det är lämpligt.
Jag tror inte att så många har förmågan att ta bort oönskat beteende utan att uttrycka mossnöje eftersom jag inte har sett det göras.
Det var ett program på SVT om valpar i går (150706) som visade hur snett det kan gå. En valp (!) "terroriserade" sin matte genom att bita matten (och alla andra). Hon var så desperat att hon började prata om avlivning. Men hon fick "hjälp" av ngn expert som till slut måste ta till psst- maskinen och med ljud straffa valpen för att få den att sluta bitas. Straffa en valp!!
Alla som tittade förstod väl att det var mattens fel att valpen bet!
Nej hunden är ingen varg.
Vad gäller bristande resurser använder även de som bara belönar dominans/rang-metoder. Ur hundens perspektiv är belöning en begränsad resurs.
Även en tillrättavisning med en skarp blick, hållning eller ett "nej" är ju straff. Det är fullt möjligt art träna hundar att göra saker fot, ligg, mm liknande med bara belöningar och gillanden. Jag tror inte att så många har förmågan att ta bort beteenden utan att uttrycka missnöje.
Tack för ditt engagemang.
Jag frågar eftersom det inte är solklart om så är fallet. Funderingar uppkommer på huruvida du har praktisk erfarenhet. Om det är sekretessklassat så är det bara att låta bli att svara.Varför frågar du det? På vilket sätt tycker du att mitt nuvarande ev hundägande är relevant?
Nej, jag har inte skrivit något om det i tråden. Jag anser inte att det är relevant i debatten om vad som är fakta i det som skrivs om vad CM anser, tycker och tänker. Det är knappast relevant när det gäller fakta om vad han gör.
Ja jag har läst den. Trots att jag inte alls uppskattar CM så bedömer jag mig om att ha relativt stor kunskap om hundar och deras egenskaper samt träning av hundar med problembeteenden.@Christensen1
Här har jag hittat en sansad artikel om CMs metoder
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2015/05/27/cesar-millan-3/
Den har du säkert läst redan.
Ur hundens perspektiv är belöning en begränsad resurs. Belöning är en begränsad resurs eftersom hunden inte har fri tillgång, det är föraren som bestämmer tillgången och ger belöning när föraren tycker det är lämpligt.
Jag tror inte att så många har förmågan att ta bort oönskat beteende utan att uttrycka mossnöje eftersom jag inte har sett det göras.
Det var ett program på SVT om valpar i går (150706) som visade hur snett det kan gå. En valp (!) "terroriserade" sin matte genom att bita matten (och alla andra). Hon var så desperat att hon började prata om avlivning. Men hon fick "hjälp" av ngn expert som till slut måste ta till psst- maskinen och med ljud straffa valpen för att få den att sluta bitas. Straffa en valp!!
Alla som tittade förstod väl att det var mattens fel att valpen bet!
Nej hunden är ingen varg.
Vargar lever i familjeflockar med de äldsta som ledare.
Varför allt detta om jämförelser med varg?
Jag frågade tidigare om var det står att läsa att CM skrivit om att hund ska uppfostras som varg. Jag fick till svar att jag ska läsa på CMs hemsida. Där hittar jag inget sådant påstående. Det kanske finns där men tillsvidare amder jag att han inte sagt det. Därmed faller allt om alfarullning (som vargar påstås göra).
Tack för att du orkar skriva allt det som jag skrivit SÅ många gånger och inte ids upprepa...Anledningen till att folk tar upp det är för att den flockhierarki och dominans-underkastelseteori CM har kommer från de studier man gjorde på onaturliga vargflockar i hägn, och kycklingar med bristande resurser. Och sen har folk tänkt att hund = varg =flockdjur = behöver dominant ledare som TAR ledarrollen. Det är inget som han själv hittat på utan teorin har funnits läääänge och det är inte försen på senare tid forskare har ifrågasatt den. Starkt.
Det är ganska missuppfattat hela grejen. En ledarroll är inget man tar, det är något som ges. Dominanta individer är oftast dom som har färre vänner, då dominans, och aggression uttrycks för att ge avstånd.
Så huruvida han säger att han tycker hundar ska uppfostras som varg eller ej är ganska oviktigt. Hans teorier och träning av hundarna ändras inte för det. Det är inte så att folk tycker illa om honom (hans metoder) för att han säger att hundar är vargar. Utan för att hans metoder är direkt skadliga och härstammar från när man trodde att hunden fungerade som vargar i onaturligt sammansatta flockar i hägn. Folk försöker alltså påtala hur felaktigt det är. För hundar (eller vargar för den delen) har inte den flockdynamik man tidigare trott. Och dominans - underkastelse är inte en så stor del av en flock som man tidigare trott. Det är något som sker vid bristande resurser. I övrigt lever flocken i harmoni och samarbetar och respekterar varandra.
Tack för att du orkar skriva allt det som jag skrivit SÅ många gånger och inte ids upprepa...Kanske skulle man ha ett dokument och kopiera ner gällande dominansteorier, hackordning, hundträning och hundars egenskaper istället...
![]()
Vilket fullständigt missförstånd, som visar hur ditt tänk hela tiden utgår från förarens synvinkel, som en bestämmande part. Belöning finns det fri tillgång till och det styrs av hunden själv; gör rätt = få belöning. Något som hunden lär sig direkt.Belöning är en begränsad resurs eftersom hunden inte har fri tillgång, det är föraren som bestämmer tillgången och ger belöning när föraren tycker det är lämpligt.
Struts.Jag tror inte att så många har förmågan att ta bort oönskat beteende utan att uttrycka mossnöje eftersom jag inte har sett det göras.
Det finns bättre källor till kunskap än TV - du har fått en mängd exempel i tråden.Det var ett program på SVT
<snip>
<snip>
Nu svarade jag på en fråga om jag har en "symaskin", inte om jag har ägt eller om jag har använt någon.Det är väl i högsta grad relevant! Om jag går in i en tråd om symaskiner och börjar ifrågasätta alla andras kunskap och åsikter, så är det väl ganska intressant för de andra deltagarna att veta om du över huvudtaget har sytt med en symaskin tidigare.
Det är milsvid skillnad på att ha läst om hundar och sett dem på tv, haft lite sällskapshundar, och att ha tävlande brukshund, föda upp hundar, träna dem.
Och? Det är alltid konstigt om någon kommer och ifrågasätter en och kommer med egna åsikter ifall den personen inte alls har praktisk erfarenhet. Eller hur?Nu svarade jag på en fråga om jag har en "symaskin", inte om jag har ägt eller om jag har använt någon.
Jag har inte ifrågasatt någons kunskap, inte i den här tråden i alla fall. Jag började ställa frågor för att få en uppfattning om varför TS mfl var så anti CM, om det finns fakta bakom eller om det bara var hörsägen och "viskningslek".
Vilken definition syftar du på? Jag gjorde ingen definition av belöning.Jag skulle knappast kalla belöning för dominans utan snarare för en del i inlärningsprocessen... Mycket märklig definition av belöning för övrigt...
Hur då utan nej, kroppshållning, mimik, mm som anses vara straff?...
När det gäller träning av hundar som behöver förändra beteenden (för det är vad som sker- man tar inte bort ett beteende utan man förändrar det), så går det utmärkt att genomföra utan att uttrycka missnöje alls.