"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag har ingen utbildning och har heller aldrig påstått det. Jag utger mig heller inte för att vara någon. Men som sagt....det finns mycket kompitenta folk här......
Jag struntar faktiskt i vilken utbildning du och övriga kompetenta i den här tråden har. Det framgår ganska klart av inläggen. Men jag tycker det är lågt att påstå att CM inte har någon utbildning bara för hen inte hittar sådan uppgift när hen inte redovisar sin egen.

Jag struntar faktiskt i vilken utbildning du och övriga kompetenta i den här tråden har. Det framgår ganska klart av inläggen. Men jag tycker det är lågt att påstå att CM inte har någon utbildning bara för hen inte hittar sådan uppgift när hen inte redovisar sin egen.
Eftersom jag tydligt sagt NÄR DU FRÅGAT att jag ingen utbildning har ser jag åter igen att du läser oerhört slarvigt.
Du missuppfattar och häver ur dig motangrepp som är Så helt skevt från diskussionen att jag undrar om du ens mer än skummar igenom våra svar! Och du har endast svarat på en enda fråga. Tror inte du lyssnat på CM heller för det är ju frågor om hans metoder och tänk jag velat ha svar på.
Om du är så insatt i det han gör att du så helhjärtat kan försvara honom borde det vara lätt för dig att förklara hans metoder mer utförligt. Det är bara två ynka frågor. Sätter en hundring på att du inte kan svara om Holly och kroppsspråket. Men du lär väl svara nu att du inte vill.....
Din diskussion har kört fast. Du bara upprepar dig. Du håller dig inte till diskussionen och svarar inte på frågor.

@linnsan tackar dig för ditt tålamod och pedagogik i tråden. Har lärt mig lite till av dina inlägg!
Tack även @Christensen1 som delat med sig av sin kunsksp.
Nu ska jag rasta min flock;)

Om du är så insatt i det han gör att du så helhjärtat kan försvara honom ...
Det är inte min avsikt att försvara CM. Jag ifrågasätter de inlägg som direkt/indirekt påstår att han håller på med djurplågeri. Detta en allvarlig anklagelse och den som stöder en sådan bör kunna förklara. Det hjälper inte deras sak att idiotförklara mig.

Den som påstår sig bara använda positiva metoder i hanteringen bör nog inte försöka straffa och skrämma bort de som kanske har en annan åsik

Det är inte min avsikt att försvara CM. Jag ifrågasätter de inlägg som direkt/indirekt påstår att han håller på med djurplågeri. Detta en allvarlig anklagelse och den som stöder en sådan bör kunna förklara. Det hjälper inte deras sak att idiotförklara mig.

Den som påstår sig bara använda positiva metoder i hanteringen bör nog inte försöka straffa och skrämma bort de som kanske har en annan åsik
Känner du dig skrämd och straffad av mig eller någon annan i tråden?
Isf borde du anmäla det för så får det inte vara.

Ifrågasätta på ett forum går alltså bra, men har du lagt lite energi på att läsa på herr Millans hemsida som jag tipsade om? Det är det enklaste sättet istället för att påstå att vi far med amsagor.
När det gäller olika begrepp avseende träning så kommer en liten lista:

Positiv förstärkning: Positiv förstärkning ökar sannolikheten att beteendet kommer att upprepas. Det handlar om att utfört beteende leder till positiva efterföljder för hunden. Ett exempel är när du ber hunden att sitta. När hunden sätter sig och alltså utför önskat beteende så får den en belöning.

Negativ förstärkning: Sannolikheten för att beteendet kommer att upprepas ökar även med denna metod. Negativ förstärkning innebär att något som hunden upplever negativt tas bort när den utför önskat beteende. Ett exempel är när du ber hunden att sitta och utlöser strypeffekten på halsbandet. När hunden sätter sig släpper man efter och det obehagliga upphör.

Positiv bestraffning: Detta scenario minskar sannolikheten för att ett beteende kommer att upprepas. Positiv bestraffning innebär en negativ konsekvens, något obehagligt, när ett visst beteende utförs. Ett exempel på detta är när du ber hunden att sitta men hunden istället lägger sig ner. Om du då rycker i kopplet är detta den positiva bestraffningen.

Negativ bestraffning: Även detta minskar sannolikheten för att ett beteende upprepas. Negativ bestraffning innebär att något positivt tas bort när ett visst beteende utförs. Ett exempel på detta är när du ber hunden att sitta men hunden lägger sig ner istället. Godbiten, som var ämnad för hunden vid rätt typ av beteende, äter man istället upp själv.

Hittat och kopierat på hund.nu.

Det är väl avsikten med sådana kommentarer - att straffa/skrämma till tystnad, dvs att få någon att agera på ett annat sätt/upphöra med något. Det var ju den definitionen av straff som någon gav tidigare i tråden.
Detta är ett diskussionsforum. Man bemöter varandra med åsikter, fakta och erfarenheter utan att gå till personangrepp. Det är liksom hela poängen med forumet. Och näst intill alla som hänger här är här för att ta till sig andras erfatenhet och kunskap samt att dela med sig av sin egen. På så sätt utvecklas man.
Hittills har ingen velat förklara CMs metoder djupare och jag har inte lärt mig ett skvatt trots att jag nyfiket och ärligt frågat och velat veta.

När du hävdar att andvändare skrämms och straffar för att de diskuterar ämnet verkar det som du tar de fakta och argumet kring diskussionen om CM personligt. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska formuler mig anorlunda utan att du tar det på fel sätt. Om du anser att någon inte följer forumsreglerna är det självklart att du ska trycka på triangelknappen.

Så du lyssnar på vad CM säger?!

I det här klippet säger han faktiskt att hunden ska "ge sig". Men det är ändå ingen alfarullning enligt definitionerna i den vetenskapliga studie jag länkade till. CM håller fast en hund som inte vill vara fasthållen. Enligt den definition jag länkat till kallas det sätt han gör det på för "dominans ner" (fast på engelska). Eftersom man i en vetenskaplig studie gör skillnad på alfarullning och "dominans ner" torde det ha betydelse för sammanhanget, t.ex för hur hunden uppfattar läget.

Därför blir det fel att påstå att CM håller på med alfarullning när det i verkligheten är "dominans ner". Om någon sedan bygger sin uppfattning om CM på det felaktiga påståendet blir den uppfattningen också felaktig. Det blir "viskningslek" och ryktesspridning.

Har ärligt talat aldrig någonsin hört talas om dominans ner. Du får jättegärna förklara skillnaderna mellan dessa utföranden och gärna länka till film om när det utförs. Vad är det för olika mål man vill uppnå med de olika utförandena?

CM säger ganska ofta att det är bra om hunden kämpar, det är en del av processen så att hunden kan bli "calm submissive" dvs, ge upp. Sluta med "dumheterna".

Jag bygger min uppfattning på vad han gör med hundarna. Lyssnar på vad han säger och tänker att det är ett under att han får visas på tv med alla de felaktigheter han säger. Tyvärr.

Han har ingen relevant utbildning, det har han själv sagt i sin reklam för sig själv. Han är väldigt stolt över att vara självlärd. Skulle han ha en relevant utbildning skulle den med 250% säkerhet framhävas i all marknadsföring runt Millan.

Och eftersom jag haft mage att skriva detta får jag väl lägga till att jag är biolog med över 70 hp etologi och uppfyller därmed Sveriges akademiska etologers definition av etolog.

Har ärligt talat aldrig någonsin hört talas om dominans ner. Du får jättegärna förklara skillnaderna mellan dessa utföranden och gärna länka till film om när det utförs. Vad är det för olika mål man vill uppnå med de olika utförandena?
I den här studien " Applied Animal Behaviour Science" (
https://vet.osu.edu/assets/pdf/hospital/behavior/trainingArticle.pdf) finns en definition av "Dominance down’’.

Exempel på det skulle filmen i ditt inlägg med chihuahuan kunna vara, sekvensen där CM håller ner den på sidan.
Annat filmexempel

I dokumentet "AVSAB Position Statement The Use of Punishment for Behavior Modification in Animals" (http://avsabonline.org/uploads/position_statements/Combined_Punishment_Statements.pdf ) skrivs "... throwing a dog down on its back in an alpha roll ...". Detta tolkar jag som att hunden ska vara på rygg (on its back) för att det ska vara en alfaroll.

Detta är ett diskussionsforum. Man bemöter varandra med åsikter, fakta och erfarenheter utan att gå till personangrepp.
Att kalla någon för troll eller ifrågasatta läskunnighet hos tänkta motståndare är inte god nätetikett eller fakta för aktuell debatt.
När det inte gått att få tyst på mig på det sättet har @vallhund sprungit till "husse" (moderator) för att få tyst på mig genom att påstå att mina inlägg är spam (se tråd i "Om buke"). Jag är inte nämnd med alias med det framgår av contexten.

Att kalla någon för troll eller ifrågasatta läskunnighet hos tänkta motståndare är inte god nätetikett eller fakta för aktuell debatt.
När det inte gått att få tyst på mig på det sättet har @vallhund sprungit till "husse" (moderator) för att få tyst på mig genom att påstå att mina inlägg är spam (se tråd i "Om buke"). Jag är inte nämnd med alias med det framgår av contexten.
Fattar ingenting av detta. Jag har aldrig kallat dig troll eller ifrågasatt din läskunninghet. Däremot har jag sagt att jag uppattat det som att du läst mina svar slarvigt (av ointresse?) eftersom fina svar är så skeva.
Jag har aldrig försökt få tyst på någon. Vad blir poängen då med ett diskussionsforum och man inte har en motsida att diskutera med :confused:
Vad andra gör har jag inte med att göra så räkna inte in mig i det tack och tråden du nämner har jag aldrig deltagit eller ens läst.

JAg tycker det är oerhört märkligt att det kommer en hel del påståenden från dig. När dessa bemöts med fakta så fortsätter det ändå i samma spår. Jag vill minnas att jag svarade dig angående CM och tipsade om hans hemsida. Vad blev det av detta? Inget alls uppenbarligen...

Ifrågasätta på ett forum går alltså bra, men har du lagt lite energi på att läsa på herr Millans hemsida som jag tipsade om? Det är det enklaste sättet istället för att påstå att vi far med amsagor.
När det gäller olika begrepp avseende träning så kommer en liten lista:

Positiv förstärkning: Positiv förstärkning ökar sannolikheten att beteendet kommer att upprepas. Det handlar om att utfört beteende leder till positiva efterföljder för hunden. Ett exempel är när du ber hunden att sitta. När hunden sätter sig och alltså utför önskat beteende så får den en belöning.

Negativ förstärkning: Sannolikheten för att beteendet kommer att upprepas ökar även med denna metod. Negativ förstärkning innebär att något som hunden upplever negativt tas bort när den utför önskat beteende. Ett exempel är när du ber hunden att sitta och utlöser strypeffekten på halsbandet. När hunden sätter sig släpper man efter och det obehagliga upphör.

Positiv bestraffning: Detta scenario minskar sannolikheten för att ett beteende kommer att upprepas. Positiv bestraffning innebär en negativ konsekvens, något obehagligt, när ett visst beteende utförs. Ett exempel på detta är när du ber hunden att sitta men hunden istället lägger sig ner. Om du då rycker i kopplet är detta den positiva bestraffningen.

Negativ bestraffning: Även detta minskar sannolikheten för att ett beteende upprepas. Negativ bestraffning innebär att något positivt tas bort när ett visst beteende utförs. Ett exempel på detta är när du ber hunden att sitta men hunden lägger sig ner istället. Godbiten, som var ämnad för hunden vid rätt typ av beteende, äter man istället upp själv.

Hittat och kopierat på hund.nu.
Ja, jag har läst både på Milans och andras hemsidor.
Tack för din information. Det var ingen nyhet för mig. Den här länken leder till information om samma sak och lite mer
http://avsabonline.org/uploads/position_statements/Combined_Punishment_Statements.pdf
Du har säkert redan läst den.

Han har ingen relevant utbildning, det har han själv sagt i sin reklam för sig själv. Han är väldigt stolt över att vara självlärd. Skulle han ha en relevant utbildning skulle den med 250% säkerhet framhävas i all marknadsföring runt Millan.

Och eftersom jag haft mage att skriva detta får jag väl lägga till att jag är biolog med över 70 hp etologi och uppfyller därmed Sveriges akademiska etologers definition av etolog.
Du har alltså ett stort försprång i debatten jmf med dem som inte har relevant utbildning.

En person som inte har "relevant" utbildning kanske inte delar begreppsvärld med den som har sådan utbildning. Vanliga ord/fackuttryck som straff, aggression, dominant, ledarskap, flock, rang m.fl. kan ha olika innebörd för den som saknar utbildning (använder vanliga ord) resp. för den som har utbildning (använder fackuttryck). Då är det lätt att tala förbi varandra och det blir missförstånd om det som uttrycks med ord.

Vems är ansvaret för att missförstånd inte ska uppkomma? Jag anser att den som har störst möjlighet att upptäcka ev missförstånd. I det här fallet är det den som använder sig av fackuttryck, eftersom den som är utbildad bör veta att fackuttryck kan ha annan innebörd för den oinvigde.

Det är inte bara CM som inte är utbildad inom det här området. Det gäller även till stor del hans kunder.

Inte bara du har.
Jag har klippt in ett par inlägg nedan.
Jaha....? Det översta ber jag dig bara läsa igen eftersom du svarade på nått helt annat. Och vad har jag med det andra att göra? Är ju inte ens jag som skrivit det. Tagga den istället.

Du har alltså ett stort försprång i debatten jmf med dem som inte har relevant utbildning.

En person som inte har "relevant" utbildning kanske inte delar begreppsvärld med den som har sådan utbildning. Vanliga ord/fackuttryck som straff, aggression, dominant, ledarskap, flock, rang m.fl. kan ha olika innebörd för den som saknar utbildning (använder vanliga ord) resp. för den som har utbildning (använder fackuttryck). Då är det lätt att tala förbi varandra och det blir missförstånd om det som uttrycks med ord.

Vems är ansvaret för att missförstånd inte ska uppkomma? Jag anser att den som har störst möjlighet att upptäcka ev missförstånd. I det här fallet är det den som använder sig av fackuttryck, eftersom den som är utbildad bör veta att fackuttryck kan ha annan innebörd för den oinvigde.

Det är inte bara CM som inte är utbildad inom det här området. Det gäller även till stor del hans kunder.

Jag minns alldeles tydligt att jag i ett inlägg förtydligade vad positivt straff m.fl. begrepp är. Sök bakåt i tråden. Angående läs om läs rätt så verkar det verkligen som om det finns svårigheter att förstå. Och jag är vanligtvis både tydlig och pedagogisk. Men missförstånd kan uppenbarligen ske trots det.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka