"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Kroppshållning är en del av kroppsspråket.
nejmen inget straffskicka gärna ett PM (får inte göra reklam i tråden) och berätta vilka "vi" är.

Här kommer en länk till motsvarande info om ljudet. Jag har läst den igen och hittat en massa annan information. T.ex. skillnaden mellan "Alfaroll" och "dominans ner".
https://vet.osu.edu/assets/pdf/hospital/behavior/trainingArticle.pdf

Det märks inget av dina svar till mig att du arbetar med positiv förstärkning, det kanske bara är snack.
Önskar gärna ett svar på varför man ska göra sig hotfull i sitt kroppspråk och vad man hade tänkt följa upp det med.

Vilken rytesspridning pratar du om?
Allt finns ju tillgängligt att se via programmen och hans böcker om vad för typ av tänk och metoder han har om träning av hundar.
Med tanke på hur många bra, sakliga studier mm som länkats som förklarar motsatsen till CMs metoder förstår jag inte hur man kan förvrida fakta till att kallas ryktesspridning. CM är inte den enda som har jobbat länge med hundar, vi har en å annan i tråden bla. Till och med utbildade, har fortfarande inte fått nån Klarhet i vad CM besitter för utbildning mer än att han är självutnämnd expert.
Men ändå är allt CM sanning och vad den breda massan och forskning säger rykte och illvilja. Rena sektmentaliteten.

Med tanke på hur många bra, sakliga studier mm som länkats som förklarar motsatsen till CMs metoder förstår jag inte hur man kan förvrida fakta till att kallas ryktesspridning.
Att det länkas till relevanta studier som diskuterar träning av hund behöver inte betyda att inläggen i tråden är korrekta. T.ex. påstås i tråden att CM brukar använda "alfa rullning" när det i stället verkar vara "dominans ner". Vilket är något annat som (vad jag tror) vargar inte brukar ägna sig åt.
CM är inte den enda som har jobbat länge med hundar, vi har en å annan i tråden bla. Till och med utbildade, har fortfarande inte fått nån Klarhet i vad CM besitter för utbildning mer än att han är självutnämnd expert.
Det står väl på CMs hemsida vilken utbildning han har.
Det finns ingen information alls om vilken utbildning du har.

Vilken rytesspridning pratar du om?
Allt finns ju tillgängligt att se via programmen och hans böcker om vad för typ av tänk och metoder han har om träning av hundar.
Det är inte alls säkert att det som skrivs i tråden om vad han anser och varför han gör en viss sak är det som han verkligen anser resp. är anledningen till det han gör. Det står t.o.m i vissa inlägg att hen struntar i vad han säger.

Att det länkas till relevanta studier som diskuterar träning av hund behöver inte betyda att inläggen i tråden är korrekta. T.ex. påstås i tråden att CM brukar använda "alfa rullning" när det i stället verkar vara "dominans ner". Vilket är något annat som (vad jag tror) vargar inte brukar ägna sig åt.

Jag har ingen utbildning och har heller aldrig påstått det. Jag utger mig heller inte för att vara någon. Men som sagt....det finns mycket kompitenta folk här......
Beklagar att du tar det så personligt.

Antar att något svar på min sista fråga inte heller lär komma. Inte heller en förklaring på kommunikationen i fallet Holly. Konkreta förklaringar undviks flitigt.

Vet du vad alfarullning är?
Herregud....har nog sett honom alfarulla ett 20-tal hundar på den tiden jag såg hans program!!!

Beskriv då vad du anser att alfarullning är. Jag har sett honom göra "dominans ner". Han kanske gör båda delarna.
En alfarullning är när du tar hunden, oftast i nackskinnet men även på annat sätt och tvingar ner den och håller fast den i syfte att den ska "ge sig"
Detta finns många faktiska studier och bevis....forskning på att det är mentalt skadligt för hundar.

Nu är det din tur. Beskriv alfarullning och gärna det där du kallar dominans ner. Tror du på CMs dominansteorier och snack?

Jag har ingen utbildning och har heller aldrig påstått det. Jag utger mig heller inte för att vara någon. Men som sagt....det finns mycket kompitenta folk här......
Beklagar att du tar det så personligt.
Det finns ingen information om vilken utbildning någon annan "kompetent" i tråden har heller. Så varför klanka på att du inte vet vilken utbildning CM har. CM har i vart fall allmänt känd erfarenhet från sin hundflock och från en massa andra hundar.

Vad är det du tror jag tar personligt?
Antar att något svar på min sista fråga inte heller lär komma. Inte heller en förklaring på kommunikationen i fallet Holly. Konkreta förklaringar undviks flitigt.
Vilken var din sista fråga?

Menar du att jag ska förklara kommunikationen i fallet Holly? Varför ska jag göra det?

Det finns ingen information om vilken utbildning någon annan "kompetent" i tråden har heller. Så varför klanka på att du inte vet vilken utbildning CM har. CM har i vart fall allmänt känd erfarenhet från sin hundflock och från en massa andra hundar.

Vad är det du tror jag tar personligt?

Vilken var din sista fråga?

Menar du att jag ska förklara kommunikationen i fallet Holly? Varför ska jag göra det?
Vi som är här på Buke hund känner till viss del till varandra Vi vet till stor del vilken kompitens olika personer har. Det är inget som behövs skrivas ut i varje tråd.
Att leva meden hundflock är inget unikt. Det gör mer än hälften av oss på Buke. CM är inte speciell på något sätt i sin erfarenet av mängd olika hundar. I tråden har tom hundtränare svarat dig.
Det verkar som du tar det personligt när du vill att folk ska utge sina identiteter för att kunna kolla upp oss utanförtråden och på sätet du bemöter frågorna samt ställer dina frågor,

Du påstår att CM låter hundarna tala. Därför skulle jag gärna vilja ha din syn och förklaring i fallet Holly där han gör totala motsatsen. Enligt alla utom du då för du ser tydligen nått annat när han "kommunicerar" med Holly. Nu förstår ju inte vi andra så du kan ju förklara för oss så som vi om och om igen har försökt svara och förklara när du har frågat. Eller är det bara andra som ska svara?
Isf är du inte speciellt intressant att diskutera med för det blir liksom ingen disskusion om en ställer frågor och alla andra ska svara.

Min sista fråga har jag ställt två gånger, vilket får mig att tro att du inte läser så noga.
Jag frågade vad man vill uppnå med ett hotfullt kroppsspråk (som CM nyttjar sig av när han bröstar upp sig och går emot hunden) och vad som ska följa upp hotet för att det ska få en konsekvens. Vad är meningen med hela den metoden?

Och så kan du ju passa på att förklara vad du anser vara en alfarullning i din värld och sen det där "dominans ner...."?och om du tror på dominansteorin? Också frågor jag ställt men inte fått svar på

Senast ändrad av en moderator:
En alfarullning är när du tar hunden, oftast i nackskinnet men även på annat sätt och tvingar ner den och håller fast den i syfte att den ska "ge sig"
Detta finns många faktiska studier och bevis....forskning på att det är mentalt skadligt för hundar.
CM säger inte att syftet ät att hunden ska "ge sig". Han säger något annat. Det kan då inte vara alfarullning som CM använder (enligt den definition du skrev ovan).

Skadligheten gäller alltså alfarullning och inte "dominans ner" som CM använder.
Nu är det din tur. Beskriv alfarullning och gärna det där du kallar dominans ner.
Det är inte jag som kallar det för "dominans ner". Det står så (fast på engelska) i den studie jag länkade till. Där står också vad som är "alfarullning".
Tror du på CMs dominansteorier och snack?
Jag är inte helt säker på att jag har samma uppfattning om vad han anser som du har. Därför kan jag inte svara på dem frågan.

Jag hoppades att genom den här tråden få lite mer klarhet i varför CM anses så farlig i vissa kretsar. Det har jag skrivit om tidigare.

CM säger inte att syftet ät att hunden ska "ge sig". Han säger något annat. Det kan då inte vara alfarullning som CM använder (enligt den definition du skrev ovan).

Skadligheten gäller alltså alfarullning och inte "dominans ner" som CM använder.

Det är inte jag som kallar det för "dominans ner". Det står så (fast på engelska) i den studie jag länkade till. Där står också vad som är "alfarullning".

Jag är inte helt säker på att jag har samma uppfattning om vad han anser som du har. Därför kan jag inte svara på dem frågan.

Jag hoppades att genom den här tråden få lite mer klarhet i varför CM anses så farlig i vissa kretsar. Det har jag skrivit om tidigare.
Så du tror att hunden uppfattar nertryckningen annorlunda för att CM inte kallar det alfarulling som resten av en hel hundvärld gör eller att den förstår vilken avsikt CM har :laugh:

Då kan jag tala om att alfarullning och det där "dominans ner" är samma sak. Googla vet ja :up:
Okej. Då har jag fått svar på en fråga. De andra då? :)

Nu har jag suttit en stund och kollat på CMs hemsida och det står ingenting om vilka utbildningar han gått eller var han fått grunden till sin påstådda kunskap mer än att han är självlärd. et kanske står någon stans i all text men det orkar jag inte gå igenom för den är stor.
Försökte googla istället även det utan resultat men jag kan ju ha sökt på fel ord. Däremot hittade jag ett par artiklar är det stod att han inte har någon som helst psykologis utbildning för hundar.
Märkligt att man inte ens velat gå en endaste liten kurs eller utbildning för att förkovra sig i det man jobbar med. Oavsett ämne så kommer det ju alltid nya rön allt eftersom det forskas på områden. Men han är kanske redan perfekt och vet allt. Iaf om hur man tränade hundar för 60 år sen :angel:

Om någon HAR svaret på vad han har för utbildning så är jag genuint intresserad av att veta.

Det är inte alls säkert att det som skrivs i tråden om vad han anser och varför han gör en viss sak är det som han verkligen anser resp. är anledningen till det han gör. Det står t.o.m i vissa inlägg att hen struntar i vad han säger.

Fast om han säger att en hund är aggressiv och dominant när den inte är det. När man så uppenbart ser att hunden är osäker och rädd, så tänker då inte jag lyssna på hans prat. Det är HANS uppfattning och vad han baserar sin metod på. Det gör den inte sann. För hade den varit sann hade inte motbetingning och liknande fungerat så effektivt som det gör. Då hade positiva träningsmetoder aldrig fungerat överhuvudtaget. Bara där spricker hans teori. Du säger själv att du inte har erfarenhet av den typen av hundar som är med i programmen? Har du då erfarenhet att se signalerna, effekterna och veta vilka negativa konsekvenser den typen av träning ger?

Han kan ju ta upp en röd tröja och kalla den gul, det gör det inte sant. Det är just det jag menar, man kan inte sluta kolla kritiskt och bara lyssna på vad han säger. Man måste kolla på vad han gör. Han kan vara hur karismatisk och trevlig som han vill, men det gör honom inte till en bra hundtränare.

Bara i detta introt ser man en hund som han är påväg och ska alfarulla.
Chihuahuan är ett typexempel på en hund som får sina känslor ignorerade. Både före och efter CM är där. När han börjar "träna" chihuahuan kallar han den dominant, och att om CM backar undan kommer hunden vinna. Han förklarar även att desto mer hunden kämpar desto bättre är det för det är då han tränar bort det.
Han håller handen över hunden som ett bett och förklarar att i hundens "naturliga värld" kommer en annan hund att göra detta. Den kommer komma fram och hålla ner hunden tills den ger upp. Detta är då en alfarullning som han gör.

Chihuahuan är rädd. Känner noll förtroende för andra människor och den kommer inte få större förtroende för varken andra människor eller sin ägare för att CM kommer dit och hotar, alfarullar, tar strypgrepp osv på den. Normala hundar fungerar inte så i flock. Så att skylla på att hundar gör så mot varandra håller inte. Alla hundar respekterar varandras gränser och låter varandra vara om de vill vara ifred. Det han gör är mobbning.

Det han gör mot chihuahuan är att provocera den och sen fortsätta provocera och trycka ner tills den inte längre försvarar sig. Det är inte en trygg hund. För mig är det helt ologiskt att någon individ, oavsett art, ras eller annat skulle bli tryggare av det CM gör i videon.

Här är ett annat klipp där han alfarullar + stryper. Man hör hur hunden får ett ansträngt, väsande ljud när den försöker andas och sen i slutet när han tillslut släpper efter på strypet så ser man hur hon tar ett par djupa andetag.

Det finns så många andra sätt att lösa utfallsproblematik så detta är verkligen inte nödvändigt på något sätt.

Här är ett annat klipp där han alfarullar + stryper. Man hör hur hunden får ett ansträngt, väsande ljud när den försöker andas och sen i slutet när han tillslut släpper efter på strypet så ser man hur hon tar ett par djupa andetag.

Det finns så många andra sätt att lösa utfallsproblematik så detta är verkligen inte nödvändigt på något sätt.
:cry::cry::cry:

Så du tror att hunden uppfattar nertryckningen annorlunda för att CM inte kallar det alfarulling som resten av en hel hundvärld gör eller att den förstår vilken avsikt CM har :laugh:

Då kan jag tala om att alfarullning och det där "dominans ner" är samma sak. Googla vet ja :up:
Okej. Då har jag fått svar på en fråga. De andra då? :)
Det är Meghan E. Herron *, Frances S. Shofer, Ilana R. Reisner På ett amerikanskt universitet som definierar de båda begreppen i den studie jag länkade till.

Jag tror faktiskt att hunden upplever de olika metoderna olika oavsett vad CM kallar dem. Jag har inte hört honom använda något av begreppen.

Fast om han säger att en hund är aggressiv och dominant när den inte är det.
Så du lyssnar på vad CM säger?!

I det här klippet säger han faktiskt att hunden ska "ge sig". Men det är ändå ingen alfarullning enligt definitionerna i den vetenskapliga studie jag länkade till. CM håller fast en hund som inte vill vara fasthållen. Enligt den definition jag länkat till kallas det sätt han gör det på för "dominans ner" (fast på engelska). Eftersom man i en vetenskaplig studie gör skillnad på alfarullning och "dominans ner" torde det ha betydelse för sammanhanget, t.ex för hur hunden uppfattar läget.

Därför blir det fel att påstå att CM håller på med alfarullning när det i verkligheten är "dominans ner". Om någon sedan bygger sin uppfattning om CM på det felaktiga påståendet blir den uppfattningen också felaktig. Det blir "viskningslek" och ryktesspridning.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka