"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Varför skulle han inte vara konsekvent?????
Jag har ingen uppfattning om hur din sambo agerar. Tror (om jag får göra det) att han är konsekvent annars hade han nog inte fått jobba med polishundar.

Men du skrev själv att "... Han har hjälptränat allt från "problemhundar" till polishundar. ... hur sambo mfl jobbat helt utan CM- metoder. ..." Det var en kommentar till ditt inlägg.

Jag anser att en av CMs metoder är att vara konsekvent. Han betonar det ofta.

Naturligtvis kan man det. Jag tycker att positivt bemötande är det bästa.

Förstår inte varför du ställer den frågan som kommentar på mitt inlägg. Du svarade mig tidigare något liknande "läs om och läs rätt".

Förutfattad mening.

Det kan ju finnas där trots att du inte uppmärksammat det. Du ser och hör inte allt och du ser det du vill och det som passar din förutfattade mening. Det är du inte ensam om, det är mänskligt. Men när det gäller träning av t.ex. hund IRL kan det vara farligt att inte se vad som verkligen händer.
Du undviker ju att svara på samtliga frågor och det låter mer som du referarar till andras erfarenheter, speciellt när du säger sånt som "förutfattade meningar" och att jag missar att se saker.
Du får gärna dela med dig av dina egna metoder och kunskap.

Samtliga som håller på CM yppar inte ett ljud om hur de tränar, vad de tränar medans vi övriga förväntas redogöra var vi får våra "ideer " ifrån och hela tiden ska vi påvisa källor och länkar.

Vill ni tro på CM och träna som han så kör på!

Jag har ingen uppfattning om hur din sambo agerar. Tror (om jag får göra det) att han är konsekvent annars hade han nog inte fått jobba med polishundar.

Men du skrev själv att "... Han har hjälptränat allt från "problemhundar" till polishundar. ... hur sambo mfl jobbat helt utan CM- metoder. ..." Det var en kommentar till ditt inlägg.

Men gud så fånigt. Nu larvar du dig.

Om CM är konsekvent så ta en titt på hans avsaknad av tajming. Ofta sätter han in sin "grej" ett par sekunder efter eller ibland för tidigt. Helt oförlåtligt om man vill vara konsekvent. Skapar mest förvirring hos hunden. Men om man har stackel, el eller strypnara så hunden får smärta lär den sig snart att vara passiv genom hela träningsprogrammet och då behövs ingen tajming.
Med de metoder vi andra har pratat om måste tajmingen sitta till 1000% för att träningen ska bli tydlig och konsekvent. Men då måste man också vara väldigt bra på att läsa hund. Bättre än CM....

Men han kväser ju deras reaktion, eller hur? De får ju inte ex visa sin rädsla/osäkerhet med att skälla.
Nej, så uppfattar jag det inte. Jag uppfattar det som att CM tar reda på varför hunden skäller och hjälper hunden så att den inte behöver skälla.
Vad gör han menar du INNAN mötet för att få kontakt med hunden och förhindra ett utfall?
Bl.a. psst
Kontakt är inte att styra hunden. Kontakt är när hunden själv söker upp sin förare för att få en uppgift.
Vilka uppgifter ger CM hundarna i ett hundmöte?
Uppgiften hunden får av CM är att inte titta på den andra hunden.

Ett kroppsspåk kan vara mycket hotfullt mot en hund beroende på vad man vill förmedla. Vad tror du CM vill säga hunden när han bröstar upp sig och går emot den?
Nbyter du argument till kroppsspråk och hotfullt. Jag skrev kroppshållning. Kroppsspråk är mer än kroppshållning. Det var straff som diskuterades.

Bra kroppshållning är inget straff.

Nbyter du argument till kroppsspråk och hotfullt. Jag skrev kroppshållning. Kroppsspråk är mer än kroppshållning. Det var straff som diskuterades.

Bra kroppshållning är inget straff.
Kroppsspråk och hållning hänger väl ihop om man använder sig av detta i sin träning?
Har du gått ett MT tex eller hur en figge jobbar? Hundar tar åt sig rörelser på en rad olika sätt och det där uppbröstade sättet CM har när han går emot en hund är inte naturligt. Det är skrämande. Det är ett hot för hunden.
Varför vill man hota en hund om det inte finns ett efterföljande straff med i bilden?

Länka gärna den där studien om pysss-ljud. Det är bullshit. Det vanligaste problemet vi ser är just hundmöten och många håller på med kickar och det där ljudet. Uppenbarligen hjälper det inte eftersom de söker hjälp.
Med klicker, godis i fickorna eller boll i armhålan har samtliga av dessa hundar fixat hundmöten sen.

Om man tror att det är ett JOBB och en uppgift för en hund att inte titta på en annan hund kan jag bara sucka!

Om man tror att det är ett JOBB och en uppgift för en hund att inte titta på en annan hund kan jag bara sucka!
Mm. Typiskt tragiskt feltänk, där man utgår från sig själv; "vad vill jag att hunden INTE ska göra". Sen försöker man straffa bort det - och lämnar hunden i ovisshet och otrygghet och en rädsla för att ta initiativ inför risken att göra fel. Det hundar vill veta är vad de SKA göra istället. Därav "en uppgift", ett alternativt beteende i situationen som belönas. Som leder till att hunden vill upprepa beteendet och göra rätt igen.

Du undviker ju att svara på samtliga frågor och det låter mer som du referarar till andras erfarenheter, speciellt när du säger sånt som "förutfattade meningar" och att jag missar att se saker.
Jag förstår inte vad du avser. Du ställde nyss en fråga "Varför kan ... ?" Jag svarade "Naturligtvis.."
Du skrev något om mig som jag tycker en förutfattad mening.
Du får gärna dela med dig av dina egna metoder och kunskap.
Som jag tidigare skrivit stämmer inte min uppfattning om CM (som jag fått från TV-programmen) med den negativa bild som framkommer av inläggen i denna tråd. Därför har jag läst alla inlägg och kommit med egna inlägg och frågor för att reda ut vad jag inte uppfattat.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av att korrigera den typ av felaktigt behandlade hundar som CM försöker hjälpa. CM kan inte lastas för de fel ägare/tidigare ägare gjort med hunden. Positiv träning hade säkerligen kunnat vara bättre - t.ex. andra omständigheter (kund, tid, plats, mm).
Samtliga som håller på CM yppar inte ett ljud om hur de tränar, vad de tränar medans vi övriga förväntas redogöra var vi får våra "ideer " ifrån och hela tiden ska vi påvisa källor och länkar.
Det är ju "ni övriga" som kommer med påståenden om CM och om vad han tror och anser. Därför är det ganska naturligt att ni berättar varifrån ni fått den information ni sprider.
Vill ni tro på CM och träna som han så kör på!
Det är inte det det handlar om, bara att information som lämnas skall vara korrekt och saklig. Ingen är betjänt av ryktesspridning.

Kroppsspråk och hållning hänger väl ihop om man använder sig av detta i sin träning?
Kroppshållning är en del av kroppsspråket.
Har du gått ett MT
nej
tex eller hur en figge jobbar? Hundar tar åt sig rörelser på en rad olika sätt och det där uppbröstade sättet CM har när han går emot en hund är inte naturligt. Det är skrämande. Det är ett hot för hunden.
men inget straff
Varför vill man hota en hund om det inte finns ett efterföljande straff med i bilden?

Länka gärna den där studien om pysss-ljud. Det är bullshit. Det vanligaste problemet vi ser
skicka gärna ett PM (får inte göra reklam i tråden) och berätta vilka "vi" är.

Här kommer en länk till motsvarande info om ljudet. Jag har läst den igen och hittat en massa annan information. T.ex. skillnaden mellan "Alfaroll" och "dominans ner".
https://vet.osu.edu/assets/pdf/hospital/behavior/trainingArticle.pdf
Med klicker, godis i fickorna eller boll i armhålan har samtliga av dessa hundar fixat hundmöten sen.

Det märks inget av dina svar till mig att du arbetar med positiv förstärkning, det kanske bara är snack.

Mm. Typiskt tragiskt feltänk, där man utgår från sig själv; "vad vill jag att hunden INTE ska göra". Sen försöker man straffa bort det - och lämnar hunden i ovisshet och otrygghet och en rädsla för att ta initiativ inför risken att göra fel. Det hundar vill veta är vad de SKA göra istället. Därav "en uppgift", ett alternativt beteende i situationen som belönas. Som leder till att hunden vill upprepa beteendet och göra rätt igen.
Ok uppgiften är titta på något annat, t.ex. rakt fram.

Kroppshållning är en del av kroppsspråket.
nejmen inget straffskicka gärna ett PM (får inte göra reklam i tråden) och berätta vilka "vi" är.

Här kommer en länk till motsvarande info om ljudet. Jag har läst den igen och hittat en massa annan information. T.ex. skillnaden mellan "Alfaroll" och "dominans ner".
https://vet.osu.edu/assets/pdf/hospital/behavior/trainingArticle.pdf

Det märks inget av dina svar till mig att du arbetar med positiv förstärkning, det kanske bara är snack.
Är du allvarlig? Tror du jag skulle hänga ut vårat kennelnamn, verksamhet och den privata klubb vi tillhör till en okänd kritiker på nätet? Så mitt och sambons namn, adress och övriga klubbmedlemar kan ses av dig?
Det finns ett 40-tal bukefalister som vet vilka jag/vi är och det är sånna som jag har förtroende för.

Och vi är givetvis min sambo och jag. Har ju redan nämt för dig vad han sysslar med. Och jag har också nämnt flera exempel på positiv träning ist för CM- metoder på olika problem.
Sån här typ av tramsnivå kommer jag inte lägga mer tid på.

Hmm. Du skriver ett påstående som är felaktigt och drar en slutsats av ditt eget påstående.

Du pratar mycket om positiv förstärkning. Det är inget jag märker från din sida i den här tråden. Du missförstår så mycket du kan för att det ska passa dig själv och din egen teori. Att missförstå hundar och ge positiv förstärkning på det man tror händer kan väl leda vart som helst.

Jag anser att man kan vara tydlig utan att straffa. Jag anser inte att bra kroppshållning eller mimik/grimaser är straff.
Ursäkta, men har du svårt med svenska språket? Läs om, läs rätt!
Jag tror knappast att jag missförstått våra hundar med tanke på hur de varit och hur de nu är...
JAg vet inte heller vad grimaser har med det hela att göra, men det kan säkert du förklara på ett pedagogiskt riktigt sätt.

När någon påstår något om vad "X" anser/tror/tycker utan att kunna redovisa var "X" uttryckt detta blir någons hela påstående ointressant. Det är någons personliga tolkning som kan vara korrekt eller helt fel. Till slut blir det bara en "viskningslek", rykten och till slut ett "drev".

Vad CM säger är för mig totalt irrelevant utan det är vad han gör som är det viktiga. Han provocerar fram en reaktion för att kunna korrigera bort den. Positivt straff innebär att man lägger till något som får individen att undvika att agera på samma vis igen. Det är det straff är. Om det sen är en spark, strypning, en blick, skrika, slå eller något annat man kan göra för att minska ett beteende är olika beroende på hund. Hur mycket som behövs. Det är inte våran tolkning att CM använder straff. Han gör det. Han kallar det "correction", vilket till viss del är sant. Korrigera är i hundvärlden till 99,9% just positivt straff.

Hans hundar undviker och minskar i sina beteenden. De får inte direktiv på vad de SKA göra, utan på vad de INTE ska göra, vilket skapar osäkerhet och hundar som inte vågar ta initiativ då initiativen korrigeras. Jag ser det i hans serie och jag har sett det IRL på hundar som tränats enligt hans "modell", dvs ett hierarkiskt system där hunden anses dominant och jävlig om den inte gör som vi vill.

Vad CM säger är för mig totalt irrelevant utan det är vad han gör som är det viktiga. Han provocerar fram en reaktion för att kunna korrigera bort den. Positivt straff innebär att man lägger till något som får individen att undvika att agera på samma vis igen. Det är det straff är. Om det sen är en spark, strypning, en blick, skrika, slå eller något annat man kan göra för att minska ett beteende är olika beroende på hund. Hur mycket som behövs. Det är inte våran tolkning att CM använder straff. Han gör det. Han kallar det "correction", vilket till viss del är sant. Korrigera är i hundvärlden till 99,9% just positivt straff.

Hans hundar undviker och minskar i sina beteenden. De får inte direktiv på vad de SKA göra, utan på vad de INTE ska göra, vilket skapar osäkerhet och hundar som inte vågar ta initiativ då initiativen korrigeras. Jag ser det i hans serie och jag har sett det IRL på hundar som tränats enligt hans "modell", dvs ett hierarkiskt system där hunden anses dominant och jävlig om den inte gör som vi vill.
Tydligare än så här går det inte att förklara hur hans metoder funkar. Tack :bow:
Önskar att man kunde trycka många gånger på gillaknappen....

Nej, så uppfattar jag det inte. Jag uppfattar det som att CM tar reda på varför hunden skäller och hjälper hunden så att den inte behöver skälla.

Bl.a. psst

Uppgiften hunden får av CM är att inte titta på den andra hunden.

Nej, han tar inte reda på varför hunden skäller. Han tar sannerligen inte hänsyn till det i träningen med hunden. En rädd hund, vilket aggression oftast grundar sig i kommer inte bli mindre rädd av spark och strypning, eller el, eller hotfullt kroppsspråk. Man kan däremot få en hund att sluta agera och visa känslor. Och då har vi helt plötsligt skapat en sannerligen farlig hund. En rädd hund som inte vågar morra eller skälla. Den kommer, när bägaren tillslut rinner över att reagera väldigt mycket starkare. Jämför bla med fallet med elefanten på cirkus som efter 15 års tortyr tillslut får nog och "från ingenstans" dödar sin tränare och skadar många fler innan den tillslut skjuts ute på gatan. Alla djur kommer inte få nog och ge igen. Tyvärr. Därför anses ju metoderna fortfarande fungera.

Jag har ALDRIG sett CM lära hundarna vad dom ska göra när han pssssst:ar. Enda anledningen till att hundarna kollar bort och undviker den andra hunden är för att det är skrämmande att kolla på den eller skälla mot den. Rent tekniskt sett så vet ju inte hundarna om det även kommer resultera i straff om de vänder bort blicken. De vet inte vad som förväntas av dom. Så de blir passiva och undviker alla stimulin, som tex andra hundar.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka