Vad CM säger är för mig totalt irrelevant utan det är vad han gör som är det viktiga. Han provocerar fram en reaktion för att kunna korrigera bort den. Positivt straff innebär att man lägger till något som får individen att undvika att agera på samma vis igen. Det är det straff är. Om det sen är en spark, strypning, en blick, skrika, slå eller något annat man kan göra för att minska ett beteende är olika beroende på hund. Hur mycket som behövs. Det är inte våran tolkning att CM använder straff. Han gör det. Han kallar det "correction", vilket till viss del är sant. Korrigera är i hundvärlden till 99,9% just positivt straff.
Hans hundar undviker och minskar i sina beteenden. De får inte direktiv på vad de SKA göra, utan på vad de INTE ska göra, vilket skapar osäkerhet och hundar som inte vågar ta initiativ då initiativen korrigeras. Jag ser det i hans serie och jag har sett det IRL på hundar som tränats enligt hans "modell", dvs ett hierarkiskt system där hunden anses dominant och jävlig om den inte gör som vi vill.