Först vill jag tacka för att du tagit dig tid att svara och genom frågorna försökt få mig att förstå bättre.
Jag ser inget konstigt i att han refererar till "mn". Det är ju inte bara flockbeteende som är "mn". Dit hör väl också att en hund är en hund och ingen leksak eller människa, att hunden av naturen fått en nos som den använder.
Det finns väl inga studier på hur riktigt vilda hundflockar beter sig. De lärde vet då inte heller hur hundflockar beter sig. Det skulle alltså kunna vara som CM säger. CM har dessutom en egen hundflock som han kan studera och lära sig av.
Det finns studier på hur förvildade hundar beter sig. Och de har ingen fast flock och inga fasta hierarkier.
Vad man kan använda istället för flooding, vilket är det som CM sysslar med och som är ganska omdiskuterat både hos människor och djur är att i små steg successivt vänja någon vid det den finner obehagligt med positiva associationer.
Jag tycker ju inte att CM ser hundar som hundar då det flocktänk han tycker att hundar har inte är samma som vad etologer säger att hundar har. Att dessutom han har den uppfattningen pga sina hundar i hägn blir samma jämförelse som att fösa ihop en onaturlig flock med vargar i hägn och säga att såhär beter sig en naturlig flock med vargar. Det gör dom inte, det blir inte en naturlig situation.
Jag ser det mer som att han får den uppskruvade/spända hunden att "tänka efter" och hitta sitt lugn. Hunden tillfogas ingen fysisk smärta eller skada. När hunden hittat sitt lugn är den fri igen.
Att sätta kopplet precis under öronen och sätta ett tryck där ÄR fysisk smärta då det finns väldigt mycket ytliga och känsliga nerver där samt att strupen ligger väldigt ytligt vilket gör att tryck gör att hunden inte får luft, dvs stryps. Det första är fysisk smärta medans det andra är psykisk kontroll då det är väldigt skrämmande att inte få luft. Att sparka i mjukdelarna i magen gör också ont. Hälen är hård och en snabb spark, även om den inte ser kraftfull ut gör mer ont än vad man tror. Jag vet av personlig erfarenhet då jag råkade smälla upp ett knä i schäferns mage en gång när vi lekte. Han stannade upp och spydde och det tog en stund innan han vågade leka igen. Det var inte heller en hård smäll, om den hade tagit i exempelvis revbenen. Detta är absolut inte en mesig hund utan han hade hög kamplust och blev triggad av motstånd. Han fick fina lovord i skyddet och stod pall mot attackerande hästar.
Inlärd hjälplöshet är något annat. Då bevisas det oavbrutet, hela tiden för den som är utsatt att den inte kan ta sig ur sin situation. Det används t.ex. av ryttare som med bett och tyglar övertygar hästen om att det är bäst att gå med krullad hals för annars gör det ont i munnen.
Om du tex kollar på Daddy så ser du en hund som är nertryckt i skorna. Hunden reagerar inte på omgivningen och går långsamt bakom CM varje gång de är ute. Jag tror absolut inte att inlärd hjälplöshet behöver visa sig konstant utan kan vara situationsbundet.
Jag kan alldeles för lite om användning av el för att kunna svara på dessa frågor. De svar du själv ger verkar riktiga.
Men vad skulle man kunna göra för att jag skulle tycka om spindlar? Kanske genom att berätta att de är bra för jämvikten i naturen. Men att berätta något (även för människor) så abstrakt för hunden är svårt rent av omöjligt.
Nej, för att visa någon att spindlar inte är farliga vänjer man dom successivt vid dom så det är liiiite obehagligt men samtidigt en positiv situation så man tycker dom är mindre och mindre läskiga. En form av Kognitiv beteende terapi, fobiträning och det funkar även fint på hundar. Man behöver inte SÄGA till hunden att det inte är farligt. Man skapar en situation som hunden inte upplever som farlig, eller så lite farlig som möjligt.
Om personen lyckats övertyga mig hade jag nog fått väldigt stort förtroende för denne.
Men jag antar att du inte hade blivit övertygad om personen lagt sig över dig och bara hällt spindlar samtidigt som denna säger "snart ger hen upp, kämpandet är en del av processen innan hen blir calm submissive".
Här förutsätter du att jag höll med dig i föregående stycke, vilket jag inte gjorde. Därför håller inte denna slutledning.
CM får hunden att inse att den inte har något att vara rädd för.
Nej, CM får hunden, i många fall, att inse att den inte får flyr, inte får fäkta utan får vara passiv. Annars händer det något obehagligt och/eller smärtsamt. Att korrigera, speciellt så mycket och utan att hunden lär sig något alternativt beteende som den redan vet om att den ska göra ger passiva hundar som inte vågar ta initiativ. Det är tex skillnad på att rycka till en hund i kopplet som inte lyssnar på kommandot "fot" som den lärt sig och klarat av 300 ggr innan. Och när hunden är åter i fotposition belöna. Den hunden vet vad som förväntas av den. Och att inte lära hunden något, sätta den i en situation den inte klarar av och korrigera tills hunden är passiv. Denna hunden vet inte vad som förväntas av den. Den vet inte vad som kommer ge en korrigering och vad som inte kommer göra det.
Jag tycker nog att anledningen till att någon gör på ett visst sätt är väldigt viktigt. Ett långsökt exempel är en vanlig operation som gör ont. Hade man bara sett till åtgärden hade vdb åkt dit för knivskärning/misshandel.
Fast det är ju som att säga att man kan ju operera utan bedövning, även om bedövning finns tillgängligt. För det finns ju andra mer reko metoder för hundarna i hans program.
Det är ju din tolkning av de avsnitt du sett att det varit bättre att lösa situationen på ett annat sätt. Men jag tror inte att du har tagit hänsyn till alla parametrar, de finns inte ens tillgängliga.
Vila parametrar pratar du om?
Han använder metoder som inte nämnts i denna tråd. Är de också förkastliga, metoder/förhållningssätt som man kan klara sig utan? T.ex. att vara konsekvent, att ge respons direkt, att vara tydlig, att betrakta hunden solen hund och inte som en människa, att hålla sig lugn, att vara ärlig.
Det finns inte en enda BRA hundtränare som inte använder sig av skrämsel och smärta i sin hundträning som säger att konsekvens, tydlighet, timing och att hunden är en hund inte är viktigt. Men det är helheten av hans metoder jag är emot. Har aldrig sagt att allt han gör är förkastligt. Helheten och metoderna är förkastliga. Dvs att han är dominant, aggressiv och vill ha "calm submissive".
Som du skriver är positiv respons det man ska använda för att få fram beteenden man vill ha. Det går att manipulera/provocera hunden/djuret så den gör något som det går att ge positiv respons på. Så positiv respons är säkert bättre i många situationer men inte i alla. Det är inte säkert att de räcker till för att få bort beteenden man inte vill ha. Hur skall jag göra med en hund som biter mig? Ge den positiv respons? För det krävs något att ge respons på. Berömma när den byter tag? Jag tror inte jag skulle lyckas med det.
Jag har en hund som i CM ögon skulle klassas som ganska dominant och aggressiv. Jag var ganska hård när han var liten och allt blev värre och värre. Han fick hemska utbrott vid hundmöten, även på lång avstånd, bet mamma när hon gick in i mitt rum och han låg och vilade i min fåtölj när jag inte var hemma. Vaktade säng och framförallt under sängen och det var inte lite smågulligt morrande utan det var anfall med raseriutbrott. När allt blev värre så började jag läsa på för det kändes inte rätt det jag höll på med. Jag hade redan börjat gå över till mjukare och mjukare träning men här hade vi fastnat. Man SKA ju korrigera en aggressiv hund. Eller?
Jag började motbetinga, vilket handlar om att vända situationen från obehaglig till trevlig. Så när hunden låg under sängen lade jag mig på golvet en bit ifrån och slängde in godis. Var så pass långt bort att han inte reagerade med raseriutbrott och flyttade mig successivt närmare. Det tog nog tre repetitioner och kanske sammanlagt 15-30 min innan han la sitt huvud i min hand och gosade när jag tog ner handen under sängen.
Samma metod använder jag egentligen både under hundmöten, kloklippning, vaktande vid dörren osv och istället för att lyfta i honom vid säng och liknande (vilket gjorde honom osäker och var största anledningen till att han vaktade, inte sängen, men sig själv) så lärde jag in ett "akta" kommando. Han flyttar sig till 95 gånger på första kommandot och det är EXTREMT sällan han vaktar någon plats eller grej nu för tiden. Med byteshandel, som är ett populärt sätt att träna hundar med resursförsvar att släppa föremål och mat kan jag med ett enkelt loss få honom att släppa allt ifrån smarriga köttben till bytesdjur han nyss fångat. Det är egentligen inte komplicerat alls. Man behöver inte använda sig av metoder där man dominerar och trycker ner.