Först vill jag tacka för att du tagit dig tid att svara och genom frågorna försökt få mig att förstå bättre.
Cesar refererar ofta sina metoder till "mother nature", att hundar gör så mot varandra i en flock osv. Saken är den att det han refererar till existerar inte. Hundar är domesticerade, inte vilda, det går inte att referera till mother nature. Hundar lever dessutom inte i den typen av flock som han påstår. De studier som stärkte hans teorier gjordes på onaturligt sammansatta flockar av varg i hägn. Och kycklingar, därifrån ordet hackkyckling kommer ifrån. I onaturliga miljöer där djuren vantrivdes och/eller provocerades. Inte på hund.
Jag ser inget konstigt i att han refererar till "mn". Det är ju inte bara flockbeteende som är "mn". Dit hör väl också att en hund är en hund och ingen leksak eller människa, att hunden av naturen fått en nos som den använder.
Det finns väl inga studier på hur riktigt vilda hundflockar beter sig. De lärde vet då inte heller hur hundflockar beter sig. Det skulle alltså kunna vara som CM säger. CM har dessutom en egen hundflock som han kan studera och lära sig av.
Det han kallar "calm submissive" kallar andra, etologer och hundtränare (och humanpsykologer) för shut down, learned helplessness eller inlärd hjälplöshet.
Jag ser det mer som att han får den uppskruvade/spända hunden att "tänka efter" och hitta sitt lugn. Hunden tillfogas ingen fysisk smärta eller skada. När hunden hittat sitt lugn är den fri igen.
Inlärd hjälplöshet är något annat. Då bevisas det oavbrutet, hela tiden för den som är utsatt att den inte kan ta sig ur sin situation. Det används t.ex. av ryttare som med bett och tyglar övertygar hästen om att det är bäst att gå med krullad hals för annars gör det ont i munnen.
Du kan få svara på några frågor åt mig istället.
Ponera att du är rädd för spindlar, hade du blivit mindre rädd för spindlar om du hade fått en elstöt varje gång du försökte få bort en spindel från din kropp? Hade du slutat försöka få bort spindlarna? Förmodligen. Hade du tyckte bättre om spindlar? Förmodligen inte.
Jag kan alldeles för lite om användning av el för att kunna svara på dessa frågor. De svar du själv ger verkar riktiga.
Men vad skulle man kunna göra för att jag skulle tycka om spindlar? Kanske genom att berätta att de är bra för jämvikten i naturen. Men att berätta något (även för människor) så abstrakt för hunden är svårt rent av omöjligt.
Hade du fått bättre förtroende för en person som höll ner dig medans den hällde spindlar på dig? Hade du litat på en person som utsatte dig för det obehaget och tvingade dig till det? Jag har svårt att tro det. Hade du tillslut accepterat att få spindlar hällda över dig? Förmodligen, för tillslut lär man sig att vad man än gör så hjälper inget, då går man in i inlärd hjälplöshet. Vad CM kallar calm submissive.
Om personen lyckats övertyga mig hade jag nog fått väldigt stort förtroende för denne.
Det är detta som händer när CM håller fast, trycker ner och tvingar sig på samt korrigerar hundar som är i en situation de egentligen inte klarar av och finner obehaglig eller rent av paniskt rädda inför. Det stärker inte förtroende att tvinga sig på hundar som tycker det är obehagligt.
Här förutsätter du att jag höll med dig i föregående stycke, vilket jag inte gjorde. Därför håller inte denna slutledning.
CM får hunden att inse att den inte har något att vara rädd för.
Det är totalt oviktigt vad CM säger, tycker eller tror egentligen. Det är vad han GÖR som är det viktiga. Hur det påverkar hundarna. Att folk tycker det är coolt och fint med det "naturliga" (eller vad de tror vara det naturliga) är ju en sanning. Men vi är inte hundar, vi lever inte i en naturlig värld och hundar, och andra djur (inkl människor) svarar väldigt bra på positiv respons på de beteenden man vill ha. Jag har inte sett ett enda avsnitt där det har behövts användas de metoder han använder. När det inte behövs är det inte etiskt försvarsbart.
Jag tycker nog att anledningen till att någon gör på ett visst sätt är väldigt viktigt. Ett långsökt exempel är en vanlig operation som gör ont. Hade man bara sett till åtgärden hade vdb åkt dit för knivskärning/misshandel.
Det är ju din tolkning av de avsnitt du sett att det varit bättre att lösa situationen på ett annat sätt. Men jag tror inte att du har tagit hänsyn till alla parametrar, de finns inte ens tillgängliga.
Han använder metoder som inte nämnts i denna tråd. Är de också förkastliga, metoder/förhållningssätt som man kan klara sig utan? T.ex. att vara konsekvent, att ge respons direkt, att vara tydlig, att betrakta hunden solen hund och inte som en människa, att hålla sig lugn, att vara ärlig.
Som du skriver är positiv respons det man ska använda för att få fram beteenden man vill ha. Det går att manipulera/provocera hunden/djuret så den gör något som det går att ge positiv respons på. Så positiv respons är säkert bättre i många situationer men inte i alla. Det är inte säkert att de räcker till för att få bort beteenden man inte vill ha. Hur skall jag göra med en hund som biter mig? Ge den positiv respons? För det krävs något att ge respons på. Berömma när den byter tag? Jag tror inte jag skulle lyckas med det.