"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Min fråga var "Påstår du att CM hyllar/använder "straffbaserad träning"? På vilka grunder? Hur har CM uttryckt sig för att förmedla den uppfattningen?"

Jag har sett CMs program. Jag har inte hört honom säga att straff är bra.

Jag frågade efter din åsikt efter att ha läst ditt/dina inlägg.
Är du ett troll eller förstår du inte svenska? :crazy: Eller har du möjligen inte sett CM på TV? Hans sätt att träna hundar går ut på att straffa bort beteenden (mer populärt kallat korrigera).

Min fråga var "Du skriver att 'CM baserar sin åsikt om hundar på gamla hypoteser om vargflockar'. Var kommer den uppgiften från? Har CM sagt det själv?"

Jag har inte läst någon av hans böcker.
Jag har sett många avsnitt men inte hört CM prata om vargflockar.
Du behöver nog som sagt läsa på lite om grunderna till de teorier som används och har använts inom hundträning. Börja med att studera lite om de teorier som startade tex begreppet hackkyckling och gå vidare och kika på David Mech. I övrigt finns det många studier utförda på hund och hundträning att förkovra sig. Lycka till i ditt sökande (och nej jag tänker inte länka och leta åt dig).

Vad tror du någon vill uppnå genom att alfarulla en hund?
Min fråga var "Vad tror du han vill med att "alfarulla" hunden? Vad säger CM att han vill uppnå?"

Jag har ingen aning om vad som i denna tråd avses med "alfarulla" eller vad hen vill uppnå med det.

Men eftersom det påstås vara något som CM ägnar sig åt och som anses vara mycket negativt tycker jag frågan är intressant för debatten om CM.

Min fråga var "Vad tror du han vill med att "alfarulla" hunden? Vad säger CM att han vill uppnå?"

Jag har ingen aning om vad som i denna tråd avses med "alfarulla" eller vad hen vill uppnå med det.

Men eftersom det påstås vara något som CM ägnar sig åt och som anses vara mycket negativt tycker jag frågan är intressant för debatten om CM.

Läs hans böcker, läs tråden, läs lite om hur hundar fungerar. Sen kan du komma tillbaka. Det blir ju lite dumt om du efter trettio sidor hoppar in itråden med konstiga frågor.

Alltså förlåt mig. Men är du seriös? Du menar att provocering av en led för att veta var smärtan finns är samma sak som att provocera en hund som försvarar sig? På vilket sätt menar du att det hjälper rehabilitering och fortsatt träning? På vilket sätt får du mer information om hundens problematik av att provocera den?
Provocera fram det beteende som hans kunder beskrivit så det blir möjligt att göra något åt. Han kan ju inte sitta och vänta på rätt läge.

Du behöver nog som sagt läsa på lite om grunderna till de teorier som används och har använts inom hundträning. Börja med att studera lite om de teorier som startade tex begreppet hackkyckling och gå vidare och kika på David Mech. I övrigt finns det många studier utförda på hund och hundträning att förkovra sig. Lycka till i ditt sökande (och nej jag tänker inte länka och leta åt dig).
Är det din tolkning av det du sett av CM som motiverar uttalandet 'CM baserar sin åsikt om hundar på gamla hypoteser om vargflockar'. I så fall hjälper det inte att jag läser på för att få svar på frågan.

Är det din tolkning av det du sett av CM som motiverar uttalandet 'CM baserar sin åsikt om hundar på gamla hypoteser om vargflockar'. I så fall hjälper det inte att jag läser på för att få svar på frågan.
Som sagt- om du nu har så stor kunskap om hundar så behöver du inte sitta här för att förkovra dig. Och då vet du också var du ska söka kunskap. För detta behöver du knappast hjälp på ett forum.

Läs hans böcker, läs tråden, läs lite om hur hundar fungerar. Sen kan du komma tillbaka. Det blir ju lite dumt om du efter trettio sidor hoppar in itråden med konstiga frågor.
Jag har sett massor av CM på TV. Jag har sett även annat än det som CM anklagas för, bra saker. Därför blev jag lite förvånad över trådrubriken och har läst alla inläggen för att försöka förstå vad jag har missat. Vissa inlägg har jag kommenterat/frågat på direkt för att få mer bakgrund till inlägget, dvs om det bara är skitsnack eller om det finns någon substans. Att svara "troll" och liknande ger ju ingen ytterligare förståelse.

Som sagt- om du nu har så stor kunskap om hundar så behöver du inte sitta här för att förkovra dig. Och då vet du också var du ska söka kunskap. För detta behöver du knappast hjälp på ett forum.

Jag vill förstå varför CM är så illa omtyckt. Tyvärr besvaras mina frågor med annat än det jag frågar efter. Det kanske inte finns något mer att säga. Inläggen kanske bara speglar vad vdb tror sig se inte på vad CM säger.

Jag vill förstå varför CM är så illa omtyckt. Tyvärr besvaras mina frågor med annat än det jag frågar efter. Det kanske inte finns något mer att säga. Inläggen kanske bara speglar vad vdb tror sig se inte på vad CM säger.

Men det har svarats på femtio miljoner gånger i bl.a. denna tråd. Läs CMs böcker, läs på om hur hundar fungerar.

Men det har svarats på femtio miljoner gånger i bl.a. denna tråd. Läs CMs böcker, läs på om hur hundar fungerar.
Men det är inte besvarat i tråden och det kvittar om jag läser på eller inte. Det gör inte inläggen mer sakliga.

Svaren på mina frågor innehåller inte den information jag frågar efter. T.ex. den som gällde kopplingen mellan CM och vargflockar. Har CM överhuvudtaget diskuterat vargflockar i TV eller är det bara en tolkning av vad han gör?

Jag tror nu att det inte finns så mycket saklig information bakom inläggen. Det är mest tolkningar av vad vdb tror sig se. Att hen dessutom stänger av ljudet/inte förstår engelska gör inte saken bättre.

Därmed inte sagt att det CM gör är den bästa lösningen på alla problem.

Men det är inte besvarat i tråden och det kvittar om jag läser på eller inte. Det gör inte inläggen mer sakliga.

Svaren på mina frågor innehåller inte den information jag frågar efter. T.ex. den som gällde kopplingen mellan CM och vargflockar. Har CM överhuvudtaget diskuterat vargflockar i TV eller är det bara en tolkning av vad han gör?

Jag tror nu att det inte finns så mycket saklig information bakom inläggen. Det är mest tolkningar av vad vdb tror sig se. Att hen dessutom stänger av ljudet/inte förstår engelska gör inte saken bättre.

Därmed inte sagt att det CM gör är den bästa lösningen på alla problem.
Jag säger det igen. Läs hans böcker.

Nu är inte ett straff detsamma som att undvika. Det går inte att undvika straff som utdelas på samma sätt som det går att undvika tex skrämmande situationer. Undvikande (tex flykt) för att komma undan något skrämmande är ett beteende som är kraftigt förstärkande. På vilket vis skulle straff vara förstärkande?

Läs vad som skrivits i detta inlägg och andra om CM så ska du nog kunna förstå (hoppas jag)... Om du inte förstår då så tror jag inte någon kan förklara faktiskt.

Nu är inte ett straff detsamma som att undvika. Det går inte att undvika straff som utdelas på samma sätt som det går att undvika tex skrämmande situationer. Undvikande (tex flykt) för att komma undan något skrämmande är ett beteende som är kraftigt förstärkande. På vilket vis skulle straff vara förstärkande?

Kan du ge ett konkret exempel? Jag syftade på inlärningen kring varför "bad is stronger than good". Jag definierar "straff" som en negativ konsekvens, som förmodligen är värd att undvika.

Tex att bränna sig på elden. man lär sig kvickt att inte sticka näsan i en eld.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka