"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Att provocera fram aggressiva beteenden är inte någon "rehabilitering", det är direkt kontraproduktivt.

Ägarens åsikt är såklart värd att notera, men ett påstående om ingen dålig behandling som ställs emot film där en hund stryps är mest bara bisarrt.
I vissa lägen är det provokation som står till buds för att se vad individen gör i en viss situation för att sedan kunna hjälpa/rehabilitera (jmf böjprov på häst som också är en provokation för att hitta rätt behandling).

...
jag argumenterar emot att det inte skulle gå att säga med säkerhet att hans [CMs] förklaringsmodell är fel. Det är den. Att beteendevetenskap (etologi?) är en inexakt vetenskap betyder inte att det inte finns några fakta i fältet. Det finns gott om fakta, och inget stöder Cesars påståenden.

Det funkar inte att säga att man vet för lite om X för att uttala sig säkert åt något håll, och samtidigt mena att de som vet något om X inte vet tillräckligt. Okunskap i ämnen är högst frivillig, det finns gott om publicerade studier fritt tillgängliga på nätet såväl som ett utmärkt bibliotekssystem för den som vill lära sig mer. "Jag vet inte" är inte detsamma som "ingen vet", och det är inte ödmjukt att förkasta tillgängliga vetenskapliga fakta.
...
Vad rekommenderar du att man ska börja med för att förkovra sig? Vilken artikel film eller annat?

Mer än en hund har blivit livrädda för får/hästar/kor efter att de fått en kyss av elstängslet, sker det när hunden är valp så kan det förstöra en blivande vallhunds karriär, den blir nämligen rädd för får etc..
En fölunge blev skitarg på mig efter att ha varit i närkontakt med ett elstängsel. Jag gjorde inget, var bara i närheten.

Jag har inte sett alla program, och jag såg mest i början. Sedan blev jag lite för ledsen att titta på de kuvade hundarna :(. Men jag tar inte så lätt på problemen, de kan vara väldigt handikappande för både människa och hund. Att problemet upplevs som väldigt besvärande betyder dock inte att det är väldigt svårt att fixa till när man vet vilka knappar man ska trycka på. Förutsatt att hunden är någotsånär funtad mentalt. Hundar som inte avreagerar är svårast, men någon sådan hund har jag nog aldrig sett i hans program.

Att han säger att de ska motioneras rättfärdigar inte övergreppen på hundarna. Han är mycket väl medveten om att det finns andra sätt att göra det här på och han har vad jag har förstått börjat lägga in lite belöningar i sin träning (typ att han säger åt hunden att den är duktig) men själva grundtänket att man måste bryta ner hunden vill han inte ändra på.
Har CM verkligen uttryckt att man "man måste bryta ner hunden "? Du skriver att det är hans grundtänk.

Personligen ser jag en stor fara i att Svenssonhundägare ser CM på bästa sändningstid. Flera av dessa ägare har besökt brukshundsklubbens kurser där de stolt förklarat att deras hundar "är lägst i rang". Tyvärr har en hel del av CMs metoder använts på dessa tämligen enkla sällskapshundar vilket lett till problembeteenden. Ofta med bristande timing dessutom.
Det brukar krävas en hel del teori och visande av egen hund för att dessa människor ska förstå. Av någon anledning har de oerhört lätt att svälja dominansbaserade teorier och straffbaserad träning.
Jag ser det som ett ett allvarligt problem för de hundar och ägare som anammar CMs teorier och sätt att träna.
Påstår du att CM hyllar/använder "straffbaserad träning"? På vilka grunder? Hur har CM uttryckt sig för att förmedla den uppfattningen?

Det handlar verkligen inte bara om hans brutala och orättvisa metoder, det handlar om att hela hans förklaringsmodell för hundar är totalt felaktig. På en mycket grundläggande nivå.

Det (ihop med att hans målbild också är förkastlig) driver i sin tur mycket av hans hantering av hundar. Hundägare behöver inte kopiera demonstrerade tekniker rakt av för att hans program ska vara skadligt, när de sväljer hans förvirrade dominanspladder kommer det att driva helt egna misstag också. Programmen må ha en "do not try this at home"-tag, vilket jag visserligen inte anser förändrar ansvaret i nämnvärd utsträckning, men ingen sådan varning gäller för hans dravel om hur hundar "tar över ledarskap" så fort de får minsta chans - tvärtom.
Vilken är CMs förklaringsmodell? Vad innehåller den?
Anser du att hela modellen är felaktig eller bara vissa delar?
Varför anser du att modellen är felaktig?

Nej. Han behöver inte alls frammana beteendet för att kunna arbeta bort det. Jag tycker de allra flesta hundarna har ganska enkla, simpla problem som lätt hade kunnat undvikas om folk hade lärt sig att hundar är djur med känslor och inga dockor man gör som man vill med.
Då har du sett alla avsnitt då eftersom du uttalar dig om "de allra flesta hundarna"?!

I vissa lägen är det provokation som står till buds för att se vad individen gör i en viss situation för att sedan kunna hjälpa/rehabilitera (jmf böjprov på häst som också är en provokation för att hitta rätt behandling).

Alltså förlåt mig. Men är du seriös? Du menar att provocering av en led för att veta var smärtan finns är samma sak som att provocera en hund som försvarar sig? På vilket sätt menar du att det hjälper rehabilitering och fortsatt träning? På vilket sätt får du mer information om hundens problematik av att provocera den?

TV-producenten för "Dog Whisperer" stämde CM.

Hans hund hade problem med andra hundar och främlingar. Några timmar efter att ha lämnat hunden hos CM fick han veta att hunden hade körts till veterinär. Hunden blödde från mun och nos, låg i syretält med andningssvårigheter och hade omfattande skador på sina innerlår. Man hade placerat en strypsnara på hunden, satt honom på ett löpband och tvingat honom till överansträngning. Hunden behövde opereras för skador på strupen. Stämningen gällde kontraktsbrott, bedrägeri, djurplågeri, avsiktligt tillfogande av känslomässig stress mm.

http://www.today.com/popculture/dog-whisperer-sued-his-tv-producer-2D80556117
Vad hände sen? Vad blev domen?

Exempel på reaktioner från otaliga veterinärer, beteendevetare, djurrättsorganisationer mfl genom åren:

"American College of Veterinary Behaviorists (ACVB), the American Veterinary Society of Animal Behavior (AVSAB) and the Society of Veterinary Behavior Technicians (SVBT) har tillsammans protesterat mot de bestraffningsbaserade metoder som CM använder. CM:s metoder och vilseledande information har bidragit till ökad aggression och och rädsla samt resulterat i fysiska skador hos djuren och/eller ägaren. Som praktiserande veterinärer har vi alla tyvärr fått se många fall av detta."
https://www.facebook.com/note.php?note_id=90029578219&id=44964919559&ref=share

"Cesar Millan's metoder är baserade på konfrontation och straff. Även om detta ger snabba resultat så är de övergående. Hans metoder är missriktade, föråldrade, i vissa fall farliga och ofta inhumana. Ingen skulle vilja vara en hund i hans omgivning eller inflytande. Det tragiska är att allmänheten inte förstår felaktigheterna i det han gör."
Dr. Nicholas Dodman - Professor and Head, Section of Anima Behavior, Director of Behavior Clinic, Tufts University -Cummings School of Veterinary Medicine.

"Metoder som innebär att fysiskt konfrontera aggressiva hundar och att använda strypsnaror på rädda hundar är upprörande. Ett yrke som har gjort stora framsteg i sin professionalism, tekniska förfining och humana värderingar har fått ett kraftigt bakslag. Jag har länge varit djupt bekymrad över CM's popularitet eftersom så många kommer att försöka härma honom. Att kalla skumma, våldsamma och tekniskt osunda metoder för "viskande" är absurt. "
Jean Donaldson, The San Francisco SPCA-Director of The Academy for Dog Trainers.

"Ett flertal kvalificerade experter har uttryckt oro över välfärden hos de hundar som får uppleva de skarpa korrigeringar som utdelas av CM. Min oro baseras på hans olämpliga, felaktiga uttalanden och fullständigt påhittade förklaringar till hundars beteenden. Hans idéer, speciellt de gällande "dominans", skiljer sig fullständigt från den vetenskapliga etologi och djurs inlärning som på bästa sätt möjliggör för oss att förstå och träna våra hundar och möta deras beteendebehov. Många av de tekniker han uppmanar allmänheten att använda är farliga och inte bra för hundarna eller vår relation till dem."
Dr. Suzanne Hetts, Certified Applied Animal Behaviorist Co-owner of Animal Behavior Associates, Inc., Littleton, CO.

"Cesar Millan använder föråldrade metoder som är farliga och inhumana. Att använda strypsnaror och löpband för att behandla rädsla för främlingar och andra hundar är fullständigt olämpligt."
Vyolet Michaels, CTC (Certified Dog Trainer and Behavior Counselor)

"Programmet visar obehagsframkallande och våldsamma träningsmetoder som behandling för allvarliga ångest- och rädslobaserade problem; använda av en person utan någon som helst formell utbildning i hundars beteendevetenskap. Resultaten kan inte förväntas ge positiva bestående förändringar, förutom inlärd hjälplöshet eller trötthet.
För de av oss som arbetar för att minska den okunnighet som driver den grymma hantering som våra hundvänner utsätts för, är det en besvikelse att det här programmet når folkmassorna. Den okunnighet som detta program förevigar kommer att ge de lika okunniga människorna klartecken till att utsätta sina hundar för våld. Dessa hundar kommer att regarera alltmer defensivt, bita fler människor - och avlivas.
Lisa Laney, Dip. DTBC, CPDT
*Länk raderad av moderatorn*

Fler: *Länk raderad av moderatorn*
Anser CM verkligen att löpband ska användas för att bota rädsla för främlingar som Vyolet Michaels påstår i citatet ovan? Löpbandet används väl för att hunden ska få motion.
Påståendet sår tvivel om hur sanna övriga påståenden om CM är.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 543
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III