"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Många hundar (och andra tamdjur) lever antagligen under någon grad av resursbrist och ju fler hundar man har ju svårare blir det att tillgodose alla individers behov. Resurser handlar om allt ifrån mat och vatten till om utrymme och tillgång till sin ägaren.

Jag tror att vi liksom får leva med att resursbrist alltid är en risk när vi håller tamdjur och det kan drabba vem som helst.

Det är själva problemlösningsbiten som är den stora skiljefrågan här. Milan (och många andra) har inga problem med den hierarki som uppstår under resursbrist och försöker därför att upprätthålla och tygla hierarkin medan vi är andra som menar på att det är bättre att lösa problem genom att få bort resursbristen.

Ja och där är jag med dig.
Men tänkte specifikt på min flock där jag inte har uppfattat att de finns en resursbrist (där med absolut inte sagt att hundarna inte uppfattar att det finns en sådan) och där det således inte heller finns några problem, just de individ jag har i hemmet nu är för mig extremt lugna, harmoniska och välbalanserad. Endå finns ju där en tydlig typ av ledarroll hos den äldsta tiken men det skulle ju för den delen aldrig handla om att hon tar för sig mer på något sätt utan alla bara vet att hon finns där, hon är den trygga, den som talar om när det blir för stökigt och den som de andra i flocken så otroligt gärna vill vara nära hela tiden. Endå ska det här anses vara fel eller iaf något som inte anses vara lika bra som en ska hundar utan någon med större ledarskaper.

Tänker på det som @Christensen1 skriver att flockar består inte av tama djur.
Och plötsligt låter det som att det är helt omöjligt att tama individer skulle ha levt ihop om det vore i det fria och således helt omöjligt för tama hundar att fatta tycke för de hundar de tvingas tillbringa livet med och faktiskt skapa och leva under flockliknande förhållanden. skulle de mot för modan göra det så ska detta bero på att de anser sig ha en resursbrist dvs något negativ
Här någonstans protester min hjärna och jag får tyvärr inte ihop 1+1
Jag vill inte säga att det är fel jag vill bara få fram varför jag inte köper detta rakt av med mina erfarenheter.

Med allt detta sagt försvarar jag naturligtvis inte CM eftersom jag återigen poängterar att även om jag tycker mig se hierarkier även i den tama flocken så har de inte varit tal om våld. Jag kan överlag tycka att det blir fel när vi som människor ska prova härma hundars "naturliga" beteenden i uppfostringssyfte när tamahundar överhuvdtaget inte lever i en naturliga miljöer (eller jo för tama djur är våra hem naturlig sedan långt tillbaka men ni förstår, ungefär som att utomjordingar skulle kommunicera med oss genom att härma vilda schimpanser) .

Fast jag har inte jämfört någonting? Jag är väl medveten om vad du syftar på men jag äger en flock hundar sedan att det inte är en naturlig flock i den benämningen har inte med saken att göra det är ju likväl en typ flock och nu pratar vi ju om just tama individer och hur dessa hanteras så förstår inte vad du vill ha sagt med detta?
Det enkla sambandet mellan djur (oavsett om de är tama eller vilda) som väljer att leva i en grupp eller djur som måste leva i en grupp. Det är en milsvid skillnad mellan detta. Dessutom finns det alltid begränsningar i en grupp som måste leva tillsammans hos oss människor, tex brist på utrymme. Det går inte för en individ att välja att lämna gruppen.

Dessutom kräver vi mycket av våra hundar som en ledarvarg inte kräver av sin flock. Spelutrymmet blir så mycket större för den enskilda individen då. Konflikterna färre och inte så komplicerade.

Nu är jag ingen expert på något sätt men jag kan nog så gott som garantera att en varg tex inte försöker gå med en annan varg i koppel.

Jag har dock svårt att jämföra hund mot varg rakt av.

För mig den enkla anledningen att hunden är domesticerad oavsett om den härstammar från vargen, helt ologiskt för mig att jämföra tamdjur mot vilda och dess beteenden fullt ut och hurvida de funkar med oss. De må vara lika fysiskt i mycket men inte psykiskt är vad jag tror, likaså vad kommer till diskussionen flockdynamik och dominans, att det kan fungera olika.

I övrigt är jag inte övertygad om att det bara existerar en ledarroll i en flock, jag tror mycket på behovet som jag nämnt tidigare och att rollerna kan axlas i olika situationer.

Det enkla sambandet mellan djur (oavsett om de är tama eller vilda) som väljer att leva i en grupp eller djur som måste leva i en grupp. Det är en milsvid skillnad mellan detta. Dessutom finns det alltid begränsningar i en grupp som måste leva tillsammans hos oss människor, tex brist på utrymme. Det går inte för en individ att välja att lämna gruppen.

Känner att den här diskussionen med dig blir lite konstig för jag vet inte om vi är på samma våning riktigt. Jag protesterar inte mot att det skulle vara stor skillnad, jag har därför hela tiden varit noga med att säga att jag INTE jämför men likväl har jag en flock med hundar här hemma även om det inte är en naturlig sådan och jag diskuterar då hur en för att vara övertydligt onaturlig flock med hundar fungerar eftersom det är så våra tama hundar lever idag och det är det enda vi kan utgå ifrån om vi vill dra nytta av hundarnas egna beteenden i vår dagliga träning. Och här påstår jag att jag upplever mig se hierarkier i dessa onaturligt bildade flockar.

Känner att den här diskussionen med dig blir lite konstig för jag vet inte om vi är på samma våning riktigt. Jag protesterar inte mot att det skulle vara stor skillnad, jag har därför hela tiden varit noga med att säga att jag INTE jämför men likväl har jag en flock med hundar här hemma även om det inte är en naturlig sådan och jag diskuterar då hur en för att vara övertydligt onaturlig flock med hundar fungerar eftersom det är så våra tama hundar lever idag och det är det enda vi kan utgå ifrån om vi vill dra nytta av hundarnas egna beteenden i vår dagliga träning. Och här påstår jag att jag upplever mig se hierarkier i dessa onaturligt bildade flockar.
Det är för att de inte är naturliga/självvalda grupper som du ser beteenden som liknar hierarkier.

Jag har dock svårt att jämföra hund mot varg rakt av.

För mig den enkla anledningen att hunden är domesticerad oavsett om den härstammar från vargen, helt ologiskt för mig att jämföra tamdjur mot vilda och dess beteenden fullt ut och hurvida de funkar med oss. De må vara lika fysiskt i mycket men inte psykiskt är vad jag tror, likaså vad kommer till diskussionen flockdynamik och dominans, att det kan fungera olika.

I övrigt är jag inte övertygad om att det bara existerar en ledarroll i en flock, jag tror mycket på behovet som jag nämnt tidigare och att rollerna kan axlas i olika situationer.
Okej. Men jag tror inte att i en flock hundar så försöker en hund gå i koppel med en annan hund heller. :D

Nej, finns där tillit och samspel behövs det inte - viljan att vilja tillhöra gruppen :)
En djurflockmedlem kommer dock aldrig att ställa så hårda krav med sådan precision som en människa gör.

Dessutom ställer oftast människan andra krav på hundarna än vad andra hundar gör.

Jag tycker begreppet dominans är lite klurigt. Enligt etologin är det ju den som har tillgång till resurser först. Para sig, mat, sovplats osv.
Jag tycker ibland att folk gör saker mer komplicerat än de är. Det finns vissa hundar som gillar att ha det lugnt runtomkring sig och det finns hundar som gillar att leka. Om de hundarna sätts ihop tillsammans är ju sannolikheten hyffsat stor att individen som vill ha lugnt kommer säga till att den vill ha det. För den kan ju trots allt inte flytta och leva med någon annan. Om tillsägelsen accepteras är ju det bra, men om inte uppstår det ju en konflikt.

Jag vet inte om jag vill kalla det dominans egentligen. Är dominans verkligen ledarskap? Jag ser nog dom två snarare som motpoler. Dominans precis som aggression tillämpas ju för att öka avstånd alt blir det bråk. Ledarskap handlar om vägledning och trygghet. Det ena ger en individ som tar avstånd och det andra en individ som söker kontakt pga tryggheten den finner.

Det har ju gjorts undersökningar på kor bla där de dominanta korna har väldigt få "vänner". Just eftersom att dominansen ökar avstånden mellan djuren och inte tvärtom. Har man inte även funnit fysiska skador som uppkommit på varg pga att de av övriga i flocken blivit "hackade" på? Tror det gjordes på vargar i hägn.

Frågan man behöver ställa sig är väl snarare om det behövs konflikter och "dominans" i våran träning av hundar, eller andra djur. Om inte, varför ska vi då tillämpa dom?

En djurflockmedlem kommer dock aldrig att ställa så hårda krav med sådan precision som en människa gör.

Dessutom ställer oftast människan andra krav på hundarna än vad andra hundar gör.

Det här tänker jag också på. Både det faktum att vi ställer mer, större, annorlunda och onaturliga krav plus att de inte har valet att de kan lämna "flocken". Då känns det ännu viktigare att välja träning baserad från hundens perspektiv.

Men ingen har väl förnekat att det finns en viss rangordning hundar emellan? Det många vänder sig emot är CM:s och andras prat om människan som flockledare, och att ledarskapet måste upprätthållas med alla medel annars tar hunden över som ledare för den kombinerade människo-hund.flocken.

Det här tänker jag också på. Både det faktum att vi ställer mer, större, annorlunda och onaturliga krav plus att de inte har valet att de kan lämna "flocken". Då känns det ännu viktigare att välja träning baserad från hundens perspektiv.
Exakt min tanke också.

Dessutom tror jag att hundarna är mycket väl medvetna om att vi inte är hundar och därför inte agerar mot oss som mot andra hundar.

Ett hem bestående av flera hundar är en påtvingad flock. Samma sak som vargar som lever instängda i ett (för dem) litet utrymme. Det har inget att göra med hur frilevande hunddjur och vargar lever.
Jag förstår inte varför alla drar upp vargar :confused: Jag diskuterar hundar som bor hos folk vilket inte på något sätt är jämförbart då vargar bor i familjegrupper. Inte heller diskuterar jag ferala hundar för jag har ingen aning om hur de beter sig!

Med det resonemanget skulle det innebära att de flockar jag lever med upplever någon form av resursbrist, och därför ge ett beteende som i många inlägg låter som något negativt. Det vill säga hierarkier,
Om vi helt bortser från CM och hans idéer om hur livet ska vara så undrar jag vad det är som är så osunt med hierarkier inom en flock? Det är klart att anserman att dessa hirakier uppstår enbart om flocken har en brist på resurser så blir ju ingången en annan.

Jag behöver först och främst hjälp med att få nyans i vad för typ av resursbrist alla hundar jag levt med genom åren kan ha upplevt men också få mig att förstå vad det skulle vara som gör att det klingar så negativt i att hundar naturligt (eller onaturligt) lever i hierarkier (nu talar vi enbart inom arten hund).
Att det vid riktig resursbrist (tex mat) uppstår våld som resulterar i att tex enbart de starka får äta (eller bestämma vilka som får äta) är ju en sak men den typ av hirakier utan direkt våld (oenigheten kan väl uppstå men löses utan slagsmål). Varför vill många med dagens tänk motsätta sig så hårt att det är en sund flock?
Jag undrar också vilken resurs mina hundar saknar. Jag säger det igen då det inte verkar gå fram, mina hundar bråkar inte med varandra. Nalle är inte ett dugg aggressiv och går absolut inte och utmanar andra hundar. Han stjäl inte av andras mat, varför skulle han, jag ser ju till att han får äta sig mätt. För mig är hundar som stjäl mat hungriga och får i många fall fr lite mat , oftast för att de inte ska bli tjocka. Han korrigerar hundar som inte sköter sig tex när unghunden blir för stökig säger han till honom, antingen genom en blick och kanske lyfter lite på läppen. Oftast är det när unghunden vill leka för hårt med Nalle och slutar inte unghunden då tar Nalle tag i nackskinnet och lägger omkull honom tills han lugnar sig och sedan fortsätter de leka men inte lika hårdhänt. Förstår faktiskt inte det osunda i det:confused: Jag hade ju tvärtemot tyckt det varit väldigt osunt om han hade låtit unghunden fortsätta!

Jag undrar också vilken resurs mina hundar saknar. Jag säger det igen då det inte verkar gå fram, mina hundar bråkar inte med varandra. Nalle är inte ett dugg aggressiv och går absolut inte och utmanar andra hundar. Han stjäl inte av andras mat, varför skulle han, jag ser ju till att han får äta sig mätt. För mig är hundar som stjäl mat hungriga och får i många fall fr lite mat , oftast för att de inte ska bli tjocka. Han korrigerar hundar som inte sköter sig tex när unghunden blir för stökig säger han till honom, antingen genom en blick och kanske lyfter lite på läppen. Oftast är det när unghunden vill leka för hårt med Nalle och slutar inte unghunden då tar Nalle tag i nackskinnet och lägger omkull honom tills han lugnar sig och sedan fortsätter de leka men inte lika hårdhänt. Förstår faktiskt inte det osunda i det:confused: Jag hade ju tvärtemot tyckt det varit väldigt osunt om han hade låtit unghunden fortsätta!
Hundar som stjäl mat är hungriga :confused:

Du har inte haft en dalmatiner märker jag :D

Jag undrar fortfarande hur ni som inte tycker att dominans/rangordning finns mellan hundar skulle tolka detta scenario: det var fyra hanhundar på gården, mina två border collie och två jack russel som inte kände varandra sedan tidigare men båda kände mina hundar. De kom jättebra överens och sprang och lekte och grejade på gården. Men terriers är ju som de är och efter ett tag började de hetsa upp sig mot varandra och ett slagsmål var närstående. Så fort Nalle uppfattade det sprang han dit och ställde sig över dem med blottade tänder tills de lugnade sig. Därefter gick Nalle iväg och russlarna fortsatte leka. Vad kan man annars kalla det beteendet? Det blev alltså inget slagsmål för Nalle gick emellan så hur skulle ni tolka detta beteende?

Kan för övrigt lägga till att Nalle är kastrerad och han blev det inte för att han var aggressiv men mamma hade flera tikar som så klart löpte varenda gång jag kom hem och då jag inte tyckte han hade något i aveln att göra eftersom han är ganska svår att valla med, blev han kastrerad. Däremot hade jag gärna haft en valp efter honom eftersom han är så lugn och så bra på att läsa djur.

Fast det är ju självklart att hundar ska få säga till varandra och få freda sig. Här hemma säger båda hundarna till varandra. Hanen kan säga till tiken om hon leker för hårt eller vill dela mat. Tiken kan säga till hanen när de sitter i buren i bilen och han ålar runt som en glad iller när han möter någon han känner, om han då krälar runt på henne så säger hon ibland till. Antingen med en blick eller ett litet nyp. Men har det med dominans att göra då? Att freda sig?

Äsch! Dubbelt igen...

Senast ändrad:
Hundar som stjäl mat är hungriga :confused:

Du har inte haft en dalmatiner märker jag :D
Därför skrev jag i många fall ;) Har aldrig haft dalmatiner men bekanta har haft och de stal allt de kom över, dock tyckte jag att de faktiskt fick alldeles för lite mat, fick bara lite färskfoder och skulle mina hundar enbart få den lilla mängd skulle de garanterat stjäla också!

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 544
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka