"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag har ingen specifik åsikt om CM. Det jag argumenterar emot är inte heller "de som tycker samma".

Jag argumenterar emot en ensidig och onyanserad beskrivning av en person som iofs verkar vara omodern i sitt sätt att agera kring hundar, men som inte (enligt min mening) är den demon som han utmålas av de som ogillar hans metoder.

Jag tycker helt enkelt att diskussionen får slagsida mot att vara tendentiös och det är svårt att ta argumenten på allvar. Den ambition du har att visa CMs otillräcklighet hade gynnats av om du också kunde erkänna honom någon som helst kvalité.

Jag fungerar så att jag tappar tilltro och förtroende för den som hundra procent sågar "motståndaren" och som dessutom med iver svartmålar och närmast förtalar. Jag syftar på det ryck i kopplet som faktiskt ingen ser.

Likaså tappar jag förtroende för den som hånfullt konstaterar att den som har en avvikande åsikt inget vet.

I en seriös debatt så argumenterar man olika ståndpunkter, men det innebär att man både argumenterar för- och emot samma fenomen. Bara då kan man, enligt min åsikt, både bjuda in till ny kunskap och förståelse och respektera att vi kanske inte tycker helt lika i alla fall.
Jag har aldrig hånat CM. Jag har inga som helst bekymmer med att skilja på sak och person. Däremot har jag och flera med mig kritiserat hans sätt att "rehabilitera" hundar.
Det är svårt att debattera med de "som har avvikande åsikt" när inte argument som t.ex. forskning visar genomslag. Är man så fast i ett sätt att tänka så är det svårt.

Jag har aldrig hånat CM. Jag har inga som helst bekymmer med att skilja på sak och person. Däremot har jag och flera med mig kritiserat hans sätt att "rehabilitera" hundar.
Det är svårt att debattera med de "som har avvikande åsikt" när inte argument som t.ex. forskning visar genomslag. Är man så fast i ett sätt att tänka så är det svårt.

Men om du syftar på mig så är jag inte alls fast i en åsikt. Tvärtom, jag har egentligen ingen åsikt alls om CM.

Jag anser att debatten är skev och ensidig och det kan jag göra alldeles utan att ens bry mig om den forskning flera hänvisar till.

Jag har inga problem med länkar, referenser och forskningsresultat, däremot har jag problem med attityden och tonen i inläggen, samt spekulationer kring det som inte hänt samt överdrifter.

Men om du syftar på mig så är jag inte alls fast i en åsikt. Tvärtom, jag har egentligen ingen åsikt alls om CM.

Jag anser att debatten är skev och ensidig och det kan jag göra alldeles utan att ens bry mig om den forskning flera hänvisar till.

Jag har inga problem med länkar, referenser och forskningsresultat, däremot har jag problem med attityden och tonen i inläggen, samt spekulationer kring det som inte hänt samt överdrifter.
JAg vet inte vilka överdrifter som menas? Inte heller vilken tom eller attityd? Spekulationer är knappast nödvändiga- det räcker med att se hundarnas kroppsspråk.

För övrigt finns det väldigt mycket forskning gjord på hundar och träning. Det är påvisat ett flertal gånger att straff ökar aggression hos hundar. Det är också påvisat att hundar inte bildar flock som vargar, varför teorier om dominans inte alls hör hemma i relationen mellan hund och människa.
Om man absolut ska hänföra till vargar så bör man vara medveten om att vargar lever i familjegrupper där olika individer har olika uppgifter. De ranglägre djuren upprätthåller de högres status- inte tvärtom.
När det gäller hund och människa så lever vi i en tvåartsgrupp (taget från F. Worm-Christiansen).
Fungerar det CM gör? På en del hundar gör det uppenbarligen det. Långt från alla hundar köper hans upplägg.
Blir hundarna lyckligare hundar som många tror? Knappast. Däremot passiviseras de. I vissa fall länge i andra fall kortare tid.
Problemet blir inte mindre av att hundarna förlorar förtroende för sina ägare, när de tillåter en främmande man (CM) att gå in i hundens hem och straffa den.

Jag har ingen specifik åsikt om CM. Det jag argumenterar emot är inte heller "de som tycker samma".

Jag argumenterar emot en ensidig och onyanserad beskrivning av en person som iofs verkar vara omodern i sitt sätt att agera kring hundar, men som inte (enligt min mening) är den demon som han utmålas av de som ogillar hans metoder.

Jag tycker helt enkelt att diskussionen får slagsida mot att vara tendentiös och det är svårt att ta argumenten på allvar. Den ambition du har att visa CMs otillräcklighet hade gynnats av om du också kunde erkänna honom någon som helst kvalité.

Jag fungerar så att jag tappar tilltro och förtroende för den som hundra procent sågar "motståndaren" och som dessutom med iver svartmålar och närmast förtalar. Jag syftar på det ryck i kopplet som faktiskt ingen ser.

Likaså tappar jag förtroende för den som hånfullt konstaterar att den som har en avvikande åsikt inget vet.

I en seriös debatt så argumenterar man olika ståndpunkter, men det innebär att man både argumenterar för- och emot samma fenomen. Bara då kan man, enligt min åsikt, både bjuda in till ny kunskap och förståelse och respektera att vi kanske inte tycker helt lika i alla fall.

Jag var inte hånfull när jag konstaterade att CM "inget vet". Han säger ju själv att han inte läst etologi och de teorier han tror på är just teorier som överbevisats av många etologer. Jag läser gärna en artikel som säger motsatsen.

Vad är det för kvalité jag ska erkänna honom? Att han tycker att lugn och motion är viktigt? Vilken tränare, som är bra, tycker inte det? Varför måste jag erkänna någon av hans metoder som bra?

Det är stor skillnad på en avvikande åsikt och att helt tvärt vägra läsa på och benämner olika saker hundarna gör fel samt förklarar flockdynamik och mentalitet fel. Speciellt när man gör tv och når ut till så många. Showen blåser dessutom upp det med dramatisk musik och klipp där hunden konstant provoceras.

Det där rycket i kopplet har stor betydelse? Med tanke på hur ofta han använder koppelkorrigering så är det inte konstigt att man gör det antagandet när man ser personen förbereda just det. Om det sker eller inte är ju dock spekulationer.Och egentligen känner jag att ett mer eller mindre ryck i hunden förmodligen inte gör någon skillnad eftersom att det är en metod han använder sig av.

Det är ju absolut ingen som gått på Cesar som person. Det är metoderna han använder för att "rehabilitera" hundar jag är emot.

Och angående ditt sista stycke undrar jag var respektlösheten och bristen på kunskapskällor finns från de som inte tycker om Cesars metoder? Skulle inte ni som inte anser att hans metoder är så dåliga, eller till och med bra kunna visa lite källor och fördelar på just det han säger och påstår?

För övrigt finns det väldigt mycket forskning gjord på hundar och träning. Det är påvisat ett flertal gånger att straff ökar aggression hos hundar. Det är också påvisat att hundar inte bildar flock som vargar, varför teorier om dominans inte alls hör hemma i relationen mellan hund och människa.
Om man absolut ska hänföra till vargar så bör man vara medveten om att vargar lever i familjegrupper där olika individer har olika uppgifter. De ranglägre djuren upprätthåller de högres status- inte tvärtom.
När det gäller hund och människa så lever vi i en tvåartsgrupp (taget från F. Worm-Christiansen).
Fungerar det CM gör? På en del hundar gör det uppenbarligen det. Långt från alla hundar köper hans upplägg.
Blir hundarna lyckligare hundar som många tror? Knappast. Däremot passiviseras de. I vissa fall länge i andra fall kortare tid.
Problemet blir inte mindre av att hundarna förlorar förtroende för sina ägare, när de tillåter en främmande man (CM) att gå in i hundens hem och straffa den.

Vi har fått några få hundar i vår uppfödning som om man ska gå på CMs utlägg om problemhundar hade varit "vojne vojne".
Nu har ägarna till dessa hundar kört ett helt annat tänk och metoder och lyckats med bravu. De är väl fungerande hundar. De har arbetat MED sina hundar och skapat ett SAMARBETE byggt på VILJA. Jag kan LOVA att CM hade triggat igång det sämsta ur dessa hundar om han hade försökt sig på sitt dominanstänk på dom.

"Inom EU" är ett vitt begrepp. Jag tror inte du har rätt, tyvärr.
Så länge människor tillåts behandlas illa så kan jag inte tänka mig att "EU" har bättre djurskyddslagar än de olika staterna i USA.

Jag är inte så säker på att jag kan komma åt all den fakta du hänvisar till, men jag är heller inte tillräckligt intresserad.
Hur kan "inom EU" betyda något annat än "inom EU"?

Nej, är man inte intresserad av att utvecklas, söka kunskap och basera sin åsikter på fakta så kan man ju nöja sig med att fortsätta tro.

Jag har faktiskt svårt att förstå att det inte finns rangordning i hundflockar, dock ingen linjär hierarki då det skiftar lite i olika situationer. I min finns det vad jag skulle kalla det iaf, flocken består av fyra hundar. Gamla taxtiken och min Nalle bestämmer helt klart över de andra, men mellan de två är det lite otydligt och det kan därför bli lite gruff mellan dem ibland. Säger Nalle åt de andra att flytta sig eller lämna något gör de det och sköter sig de inte tar Nalle tag i nackskinnet och lägger ikull dem tills de lugnar sig. Vad kallar men det om det inte finns en rangordning? Även ena katten bestämmer över alla hundar utom Nalle, fast katten försöker hela tiden bestämma över Nalle genom att gå och slå på honom på nosen med klorna ute trots att Nalle kanske inte ens tittar åt katten, eller sätta/lägga sig väldigt demonstrativt framför nosen på Nalle. Nalle har "bitit" ifrån några gånger när katten gör så här och då menar jag inte bita för att skada utan han gör ungefär som mot fåren, mer trycker till med öppen mun. Min yngsta hund är helt klart lägst ned men han försöker hela tiden vad jag tolkar som klättra i rang och gör det på mer subtila sätt som att tex ställa sig för och blockera de andra, så gör även Nalle (och även min häst när jag tänker på det!). Andra hundar brukar gilla Nalle trots att han lägger om kull dem ifall de inte sköter sig.

Min spontana tanke till CM är att om man tycker att han stryper och sparkar hundar har man nog aldrig sett en hund blivit strypt eller sparkad på riktigt! Sen håller jag inte alls med allt han säger och gör men tycker det blir väldigt larvigt att jämföra honom med djurplågare.

Jag har som mest bara haft två hundar samtidigt. Två tikar mellan dom kunde jag inte se någon rangordning, Visst kunde dom gruffa med varandra, men det var alltid i specifika situationer, Jag kunde aldrig tolka det som om dom bråkade om vem som var högst i rang. Jag vill inte heller se på deras eller våran relation på det sättet.

Exempel på när det kunde bli gruff

När någon av dom hade ett tuggben så kunde det morras för att hålla den andra på avstånd.
Det såg jag som resursförsvar vilket respekterades från båda hundarna.
Den lille hunden kunde bli riktigt arg på schäfern när hon blev glad och stökig
Det såg jag som den lille tyckte att det var otäckt och helt enkelt ville att hon skulle sluta hoppa runt.
Schäfern kunde jucka på den lilla men det var antingen när hon var riktigt uppskruvad eller när den lilla var i höglöp och ställde upp sig.
Mot slutet så vart schäfern väldigt arg på den lilla och det var för att hon hade ont.

När jag tänker på det så skadligt det skulle kunna bli egentligen. Som i mitt fall schäfern hade ont och därför blev arg på lilla hunden, nu visste jag att hon hade ont men tänk dom som inte ser eller vet om att deras hund har ont och tolkar situationen som att hunden försöker klättra i rang istället och därför straffar hunden.. skrämmande.

Säger inte att det inte existerar dominans och hierarki bland hundar men det är inte min erfarenhet även om det är en liten erfarenhet.

Jag anser och tycker mig se helt utan tvekan att Cm stryper, sparkar, slår, rycker i koppel och är allmänt hårdhänt mot hundar. Om inte det är djurmisshandel så hoppas jag att jag aldrig får se riktig djurmisshandel vare sig det är på tv eller i verkligheten.

Vi har 3-5 hundar beroende på. Olika kön. Ingen flock eller heraki. Det varierar ständigt och någon ledare finns inte trots stor åldersskilnad mellan älsta och de två yngsta.

Mitt syskons fd partner jobbar med rovdjur, har doktorsutbildning och arbetar bla med varg. Hen sågar totalt liknelserna mellan vargflock och hundar.

Vi har 3-5 hundar beroende på. Olika kön. Ingen flock eller heraki. Det varierar ständigt och någon ledare finns inte trots stor åldersskilnad mellan älsta och de två yngsta.

Mitt syskons fd partner jobbar med rovdjur, har doktorsutbildning och arbetar bla med varg. Hen sågar totalt liknelserna mellan vargflock och hundar.
Så bara för att du inte kan se någon som bestämmer lite mer än de andra av dina hundar så är mina iakttagelser fel? Hur skulle du då tolka beteendena jag beskrev ovan? Som sagt, Nalle lägger ikull alla hundar som inte sköter sig, många gånger räcker det dock att han tittar till på hunden för att få effekt och hjälper inte det kan han visa lite tänder också. Vad är det om inte dominans?

En annan gång var det fyra hanhundar på gården, mina två border collie och två jack russel som inte kände varandra sedan tidigare men båda kände mina hundar. De kom jättebra överens och sprang och lekte och grejade på gården. Men terriers är ju som de är och efter ett tag började de hetsa upp sig mot varandra och ett slagsmål var närstående. Så fort Nalle uppfattade det sprang han dit och ställde sig över dem med blottade tänder tills de lugnade sig. Därefter gick Nalle iväg och russlarna fortsatte leka. Vad kan man annars kalla det beteendet?

Ja att hundar inte är vargar är väl ganska tydligt, vargar lever väl dessutom i familjegrupper och det gör inte hundar så jag har aldrig förstått varför man gör den liknelsen och jag har inte heller gjort så förstår inte varför det tas upp?

Jag ser nog på resursförsvar som en dominant handling och det är inget jag accepterar, däremot ser jag det inte som en aggressiv handling.

Så bara för att du inte kan se någon som bestämmer lite mer än de andra av dina hundar så är mina iakttagelser fel? Hur skulle du då tolka beteendena jag beskrev ovan? Som sagt, Nalle lägger ikull alla hundar som inte sköter sig, många gånger räcker det dock att han tittar till på hunden för att få effekt och hjälper inte det kan han visa lite tänder också. Vad är det om inte dominans?

En annan gång var det fyra hanhundar på gården, mina två border collie och två jack russel som inte kände varandra sedan tidigare men båda kände mina hundar. De kom jättebra överens och sprang och lekte och grejade på gården. Men terriers är ju som de är och efter ett tag började de hetsa upp sig mot varandra och ett slagsmål var närstående. Så fort Nalle uppfattade det sprang han dit och ställde sig över dem med blottade tänder tills de lugnade sig. Därefter gick Nalle iväg och russlarna fortsatte leka. Vad kan man annars kalla det beteendet?

Ja att hundar inte är vargar är väl ganska tydligt, vargar lever väl dessutom i familjegrupper och det gör inte hundar så jag har aldrig förstått varför man gör den liknelsen och jag har inte heller gjort så förstår inte varför det tas upp?

Jag ser nog på resursförsvar som en dominant handling och det är inget jag accepterar, däremot ser jag det inte som en aggressiv handling.
Jag har väl aldrig skrivit att du har fel i vad du ser hos dina hundar?:confused:
Jag har bara pratat om mina.

Ingen har mig veterligen sagt att dominans inte existerar. Men jag har aldrig sett det existera i en harmonisk flock faktiskt. Det kommer fram när flocken är orolig/brist på resurser. Har haft ca 4-5 hundar samtidigt hemma. Inte alla mina. Ibland helt okända. Jag skulle se det som en typ av osäkerhet faktiskt. Att kontrollera vad alla gör och till och med sno åt sig av andras mat och utmana. Det är väl tur att din hund inte mött en hund som inte tar skit, för då hade det istället slutat i slagsmål.

Mina hundar som jag haft (rottis, schäfer, löwchen, terrierblandning, schipperke) och ett flertal daghundar har aldrig visat några tendenser till att någon av dom bestämmer över någon annan. Men då är jag noggrann med att alla får lugn och ro, får äta ifred osv. Så de har ingen anledning till att gå runt och utmana varandra.

Jag bor med en flock hundar, och den skiftar dessutom titt som tätt då det kommer besökare, träningshundar och jag sitter hundvakt. Jag upplever verkligen inte att det förekommer hierarkisk dominans i en harmonisk grupp med språksunda individer som mår bra.

Etologiska studier går på samma linje, aktiva dominanshandlingar uppkommer vid resursbrist. Det är inte ett sundhetstecken att lägga omkull flockkompisar!

Ingen har mig veterligen sagt att dominans inte existerar. Men jag har aldrig sett det existera i en harmonisk flock faktiskt. Det kommer fram när flocken är orolig/brist på resurser. Har haft ca 4-5 hundar samtidigt hemma. Inte alla mina. Ibland helt okända. Jag skulle se det som en typ av osäkerhet faktiskt. Att kontrollera vad alla gör och till och med sno åt sig av andras mat och utmana. Det är väl tur att din hund inte mött en hund som inte tar skit, för då hade det istället slutat i slagsmål.

Mina hundar som jag haft (rottis, schäfer, löwchen, terrierblandning, schipperke) och ett flertal daghundar har aldrig visat några tendenser till att någon av dom bestämmer över någon annan. Men då är jag noggrann med att alla får lugn och ro, får äta ifred osv. Så de har ingen anledning till att gå runt och utmana varandra.
Fast det är ingen här hemma som utmanar varandra, skulle möjligtvis vara katten som gärna utmanar hundarna. Ingen vaktar eller stjäl mat för de får så mycket att de inte är hungriga och de äter alltid tillsammans. Har alltid haft fri tillgång på ben och leksaker och det är inget problem. Just nu har gammeltaxen gått ur höglöp och det har gått/går hur bra som helst att ha tre hanar tillsammans med varandra och henne så länge man är med, skulle ju så klart aldrig lämna dem själva när hon löper.

Nalle bryr sig inte särskilt om vad de andra hundarna gör så länge de beter sig som normala hundar, han lägger sig i när tex unghunden går upp i varv väldigt mycket eller taggar till på någon hund och ser då till att han lugnar ner sig. Egentligen skulle Nalle ju inte behöva göra det för det är ju mitt jobb som ledare men jag är inte alltid tillräckligt snabb att avbryta och då går han genast in.

Och ja, jag har träffat så många hundar att jag har förstått att Nalle är lite annorlunda, snäll men stentuff och än har jag inte träffat någon, människa alltså, som lyckats bestämma över honom som tex i vallningen där andra försökt men det har inte gått så bra. Han är dessutom oerhört svårmutad för han bryr sig inte om godis eller leksaker så att använda det som belöning har aldrig fungerat. Det har visserligen ändrat sig lite med åldern så det är lite lättare nuförtiden. Han behöver inte "vinna" mot andra hundar heller, märker han att den andra hunden är starkare och beter sig normalt så låter han bara den bestämma och det blir inget slagsmål. Det är klart att han hamnat i slagsmål med andra hundar men då har det alltid varit hundar som inte är så bra på hundspråk eller går och utmanar hela tiden. Nu ser ju jag visserligen till att han inte hamnar i sådana situationer med ibland har det så klart skett olyckor.

Jag bor med en flock hundar, och den skiftar dessutom titt som tätt då det kommer besökare, träningshundar och jag sitter hundvakt. Jag upplever verkligen inte att det förekommer hierarkisk dominans i en harmonisk grupp med språksunda individer som mår bra.

Etologiska studier går på samma linje, aktiva dominanshandlingar uppkommer vid resursbrist. Det är inte ett sundhetstecken att lägga omkull flockkompisar!

Hoppsan! Da ar min Mandy inte sund da. Hon lagger omkull bade "lillan" och andra kompisar 'nar de utmanar henne'. Hon ar som storasyster som alltid vet bast och forsoker halla syskonen innom ramarna fran vad mamma sager.
Nar vi var och tranade med nagra andra vi bara umgicks med pa traning, stod Matte och ropade pa hunden, som inte kom. Hon ropade och tjafsade, och ropade, och hamtade hunden halvvags innan hon gick tillbaka och ropade igen. Tyvarr hade jag lite dalig koll pa Miss Bossy Mandy, som brot sin platz (en av de fa ganger det hant) lungt travade fram till den andra, en lab, och tacklade den pa plats nara agaren. Sedan skyndade hon sig tillbaka till mig som ylade efter henne. Hon sag mycket overaskad ut att jag inte tyckte att hon var super duktig.
Eller nar "Lillan" Diva utmanar henne for att visa att jag ar hennes (krops sprak). Mandy ser lite trott ut och cirklar lugnt runt lillan for att lagga ner henne. Ar jag nara nog och stiger in ser bada ytterst overaskade ut och tycker att jag ar super fanig.
I vanliga fall ar Diva super "submissiv". Nar jag haller pa med deras mat hoppar hon som en galning ... BAKOM Mandy. Om Mandy blanger pa Lillan gar hon och lagger sig pa sin plats ... (tills jag sager till Mandy)

Mandy's enda problem ar att hon ar ... vad man har kallar dominant. Hon kissar som en han hund, sa hogt som mojligt ... hon gar fram mot staketet nar grannhundarna springer och "staket fightas", morrar skaller och biter i staketet. Hon stannar pa cirka 5 meters avstand (sa lange jag ar langre bort, hon gar alltid emellan mig och dem) dar star hon med hogburet huvud, bred bringa och svansen i topp. En typisk utmaning ... men hon vet att jag inte gillar att hon gar fram ... sa hon lyder. Nastan. Hon talar fortfarande om EXACT vad hon anser. Inga morr eller skall ar nodvandiga. Den "dominanta" (eller vad man nu kan saga i Sverige, den som alltid tar alla resurser forst enligt agarna) i den flocken av 6-8 hundar blir fullstandigt galen nar hon ser Mandy. Om den hunden inte ar dar skaller resten av flocken lite lojt och Mandy ignorerar dem fullstandigt.

Man kan kalla det for sjalv fortroende eller dominans ... vilket ord vi an valjer sa innebar det samma sak.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka