"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag är ju hyfsat övertygad om att du vet att jag var sarkastisk, men för att förtydliga i alla fall: de där hundarna mår inte bra och hanteras inte schysst.

Nej då. Jag tycker halvbra om Cesar, därför tycker jag att sansade inlägg och vänlig diskussion är bra, men har svårt att acceptera vilka påståenden som helst. T.ex. skulle jag kunna omvärdera min bild, men oddsen påverkas förstås negativt när kritiken också innehåller överdrifter (ibland hysteriska) och felaktigheter (som gillas snarare än ifrågasätts).

Jag håller med dig om felaktigheter, men när det gäller överdrifter så anser jag att du har fel. Det är inga överdrifter att säga att hundarna i klippen lider omedelbar och sannolikt långsiktig skada. Du verkar inte se samma sak som många andra i det fallet, jag kan köpa att det är så (även om jag inte förstår hur), men din hånfullhet mot de som ser djur fara illa är i mitt tycke minst sagt osmaklig och minst lika drivande i att göra tråden oseriös som andras faktafel.

Hallå där, det var väl inte det enda jag skrev? Och det är väl bra egenskaper?

Det är totalt irrelevanta egenskaper i hundträning, och när det gäller att sprida felaktig hundträning är det snarare något som gör saken värre.

Bra för honom att han är charmig. Synd för hundarna.

Jag har läst en del av länkarna thank you very much.

You're welcome.

Återigen, inte så mycket till diskussion...

Ja, jag får det intrycket när jag postar ett fem minuter långt klipp och två minuter* senare får kommentarer på det i stil med "öööh och vad var det för bra med det där??".

*Möjligen en överdrift, effektsökeri - reds. anm.

Just den kommentaren förstår jag. Du kommer nämligen sällan med egna diskuterande inlägg i diskussionen, för inte fram någon egen åsikt eller observation (utöver väldigt generella "inte så illa"-kommentarer). Det där klippet var ett exempel på det, även jag undrade vad du avsåg att det skulle tillföra.

Det är en diskussion som går att hålla, men du kan inte förneka att en del av de som diskuterar skriver saker som är långt bortom det. Och om det ska vara en diskussion borde det vara "huruvida" inte "att", även om ditt perspektiv förstås kan vara "att".

Ja, mitt perspektiv är definitivt "att". Och nej, jag har absolut inte något intresse av att förneka att en del skrivit saker som jag inte ställer mig bakom. Men det är inte så att "en sida" står och faller med vad varje "medlem" skriver, inte mer än att du representerar hela "andra sidan".

Ja, faktafel och skillnaden på anklagad och dömd är som du säger viktig, så jag förstår inte hur du kan påstå att jag samlar enkla poäng. Om man inte vill ge mig sådana så kanske man inte ska lägga upp för en smash av den typen när man vill få mig att förstå hur skadlig Cesar är? Det fungerar bättre om man fokuserar på saker som faktiskt har hänt och som går att referera till, istället för att hitta på eller felrepresentera saker och sedan bli stött när jag påpekar det.

Och vem gillar inte poäng? ;)

Som sagt, det är inte för att det var fel att påpeka det felet som jag upplever att du är ute efter att samla poäng, det är för att det verkar vara där ditt fokus ligger. Diskussionen om huruvida Cesar är skadlig eller inte har så vitt jag sett reducerats till "det tror jag inte på" eller något liknande. Vilket är ett totalt avfärdande av vad som för mig, och för många andra som upplever just att han gör stor skada (på hundarna i TV och på hundarna som sedan blir hanterade enligt hans "filosofi"), är det viktiga. Jag tycker inte det är ett dugg roligt att se hundar lida, jag tycker det är otroligt jobbigt varje gång en Millananhängare avlivar sin hund (och nej, det är inte den enda orsaken till att hundar hanteras felaktigt men det är en stor orsak och minst sagt relevant i den här tråden). Den är inte kul för mig, den här diskussionen, och den går inte ut på att samla diskussionsteknikspoäng.

Det är väl bra antar jag. Jag rekommenderar också att undvika överdrifter i kritiken, och dessutom att kritisera konkreta saker. Det fungerar förmodligen bättre att förklara varför man anser att saker är dåliga (i ärlighetens namn har förstås några gjort det i den här tråden) än när framstår som något slags personhat. T.ex. tycker jag att kommentarerna på en del av mina klipp är klart tendentiösa, och det gör det svårt för mig att ta det på allvar.

Överdrifter verkar vara väldigt olika vad man anser att de är och inte, i den här tråden. Att hundarna far illa är enligt mig ingen som helst överdrift. Dina klipp verkar också ha fokuserat på personen Millan, som ärligt talat är totalt ointressant för mig. Hundtränaren Millan är fokuset - han får vara precis vem han vill för min del, så länge han slutar skada hundar. Vilket knappast kan vara ett oväntat fokus i en tråd på ett hundforum om att karln inte borde plåga hundar i TV.

Det är ganska uppenbart för mig att Cesar inte är ett monster, och att han tycker om hundar, så om man vill nå fram och få någons sympati för att man inte tycker att hans metoder är bra är det förmodligen bättre att vara lite finkänslig än att gå ut med storsläggan, och kanske till och med ta avstånd från tokerier även om man i någon mening är på samma sida.

Jag har skrivit flera gånger att jag inte tror han är en ondskefull person som skadar hundar för att han tycker det är skitkul. Men han framställer sig själv som en expert i ett ämne han själv inte förstår, han kliver fram som utbildare av miljontals människor och tar inget ansvar för vad han faktiskt sprider för dumheter. Och ja, det är mottagarens ansvar att inte svälja eländet men han förtjänar helt klart kritik för sina val.

Hur som helst, visst har jag varit lite retsam, men diskussionen har varit ganska vass från det andra hållet, och jag skulle säga att mina mer "fåniga" inlägg varit svar på ganska tråkiga inpass.

Det kunde ju vara en bra diskussion egentligen, som jag säkert kunde lära mig saker av om inte målet verkade vara att platta till mig.

Jag förvånades redan i början av tråden hur snabbt folk blev trötta och tyckte tråden spårat ur bara för att några enstaka inte tyckte att Cesars metoder var fullt så dåliga som flertalet.

De flesta av oss har haft de här diskussionerna i många år nu, det är tröttsamt att den inte verkar komma någonstans. Eftersom vi är engagerade i ämnet (praktiskt såväl som teoretiskt) och ser resultatet av vad han sprider ut är det faktiskt skitjobbigt att den här diskussionen dyker upp år efter år. Det är också frustrerande att diskussionen är fel, vi som kommer med påståenden kan inte veta något, och länkar till utomstående, icketillplattande källor inte räknas. Jag föreslår att ditt fokus varit fel om du i ärlighetens namn anser att vissa har varit förklarande och sansade, men de som inte varit det har förstört möjligheten att själv hålla dig på den förklarande och sansade vägen.

Det går alltid att lära sig något av en diskussion - framförallt en där det hänvisats till information utanför diskussionen, om det nu är omöjligt att tänka sig att någon man diskuterar med har någon värdefull kompetens i ämnet. Själv har jag lärt mig att jag fortfarande blir alldeles för upprörd av accepterat, glorifierat djurplågeri. Ibland tror jag att jag har blivit cynisk nog att inte bli arg och ledsen, så det är ju nyttigt att få en påminnelse om att jag har en bit kvar. Jag blev inte överraskad i alla fall, det är ju alltid något...

Jag är ju hyfsat övertygad om att du vet att jag var sarkastisk, men för att förtydliga i alla fall: de där hundarna mår inte bra och hanteras inte schysst.

Jag håller med dig om felaktigheter, men när det gäller överdrifter så anser jag att du har fel. Det är inga överdrifter att säga att hundarna i klippen lider omedelbar och sannolikt långsiktig skada. Du verkar inte se samma sak som många andra i det fallet, jag kan köpa att det är så (även om jag inte förstår hur), men din hånfullhet mot de som ser djur fara illa är i mitt tycke minst sagt osmaklig och minst lika drivande i att göra tråden oseriös som andras faktafel.

Det är totalt irrelevanta egenskaper i hundträning, och när det gäller att sprida felaktig hundträning är det snarare något som gör saken värre.

You're welcome.

Just den kommentaren förstår jag. Du kommer nämligen sällan med egna diskuterande inlägg i diskussionen, för inte fram någon egen åsikt eller observation (utöver väldigt generella "inte så illa"-kommentarer). Det där klippet var ett exempel på det, även jag undrade vad du avsåg att det skulle tillföra.

Ja, mitt perspektiv är definitivt "att". Och nej, jag har absolut inte något intresse av att förneka att en del skrivit saker som jag inte ställer mig bakom. Men det är inte så att "en sida" står och faller med vad varje "medlem" skriver, inte mer än att du representerar hela "andra sidan".

Som sagt, det är inte för att det var fel att påpeka det felet som jag upplever att du är ute efter att samla poäng, det är för att det verkar vara där ditt fokus ligger. Diskussionen om huruvida Cesar är skadlig eller inte har så vitt jag sett reducerats till "det tror jag inte på" eller något liknande. Vilket är ett totalt avfärdande av vad som för mig, och för många andra som upplever just att han gör stor skada (på hundarna i TV och på hundarna som sedan blir hanterade enligt hans "filosofi"), är det viktiga. Jag tycker inte det är ett dugg roligt att se hundar lida, jag tycker det är otroligt jobbigt varje gång en Millananhängare avlivar sin hund (och nej, det är inte den enda orsaken till att hundar hanteras felaktigt men det är en stor orsak och minst sagt relevant i den här tråden). Den är inte kul för mig, den här diskussionen, och den går inte ut på att samla diskussionsteknikspoäng.

Överdrifter verkar vara väldigt olika vad man anser att de är och inte, i den här tråden. Att hundarna far illa är enligt mig ingen som helst överdrift. Dina klipp verkar också ha fokuserat på personen Millan, som ärligt talat är totalt ointressant för mig. Hundtränaren Millan är fokuset - han får vara precis vem han vill för min del, så länge han slutar skada hundar. Vilket knappast kan vara ett oväntat fokus i en tråd på ett hundforum om att karln inte borde plåga hundar i TV.

Jag har skrivit flera gånger att jag inte tror han är en ondskefull person som skadar hundar för att han tycker det är skitkul. Men han framställer sig själv som en expert i ett ämne han själv inte förstår, han kliver fram som utbildare av miljontals människor och tar inget ansvar för vad han faktiskt sprider för dumheter. Och ja, det är mottagarens ansvar att inte svälja eländet men han förtjänar helt klart kritik för sina val.

De flesta av oss har haft de här diskussionerna i många år nu, det är tröttsamt att den inte verkar komma någonstans. Eftersom vi är engagerade i ämnet (praktiskt såväl som teoretiskt) och ser resultatet av vad han sprider ut är det faktiskt skitjobbigt att den här diskussionen dyker upp år efter år. Det är också frustrerande att diskussionen är fel, vi som kommer med påståenden kan inte veta något, och länkar till utomstående, icketillplattande källor inte räknas. Jag föreslår att ditt fokus varit fel om du i ärlighetens namn anser att vissa har varit förklarande och sansade, men de som inte varit det har förstört möjligheten att själv hålla dig på den förklarande och sansade vägen.

Det går alltid att lära sig något av en diskussion - framförallt en där det hänvisats till information utanför diskussionen, om det nu är omöjligt att tänka sig att någon man diskuterar med har någon värdefull kompetens i ämnet. Själv har jag lärt mig att jag fortfarande blir alldeles för upprörd av accepterat, glorifierat djurplågeri. Ibland tror jag att jag har blivit cynisk nog att inte bli arg och ledsen, så det är ju nyttigt att få en påminnelse om att jag har en bit kvar. Jag blev inte överraskad i alla fall, det är ju alltid något...
Blev precis lite kär i dig :love:
Mycket bra inlägg!

Okej, jag tycker som vanligt att det såg OK ut!. Det vore förmodligen mer praktiskt om du inte var sarkastisk. Särskilt inte om du ska karaktärisera mig som hånfull.

Jag har inte varit särskilt hånful mot det annat än möjligen när det förtjänats - det vill säga när man försöker få alla klipp till att vara skadliga oavsett vad som händer ("rycket efter klippet"). Möjligen har jag även svarat lite skarpt när någon frågat lite skarpt.

Som sagt så var det långt ifrån allt jag skrivit.

You're welcome.
Men aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Ursäkta men har du ens läst tråden? Jag har diskuterat massor och varit tydlig med varför jag inte tycker det är så illa. Jag har dessutom svarat på riktade frågor om vad jag tyckt om diverse klipp så någon måste ju haft något utbyte av det i alla fall.

Nej det är klart, och jag respekterar att du inte står bakom allt.

Okej, jag samlar poäng medan du tycker synd om hundar. Jag förstår att du har svårt att läsa vad jag faktiskt skriver med det som grund.

Jag har postat flera klipp med olika innehåll som jag tyckte var relevanta på något sätt. Om du nu inte var intresserad av dem så får jag väl be om ursäkt.

För vissa saker kanske, men enligt min mening är han ju inte så dålig på hundar som du tycker.

Det kan bero på att ni har helt fel, delvis fel, inte argumenterar bra eller att det helt enkelt är för svårt att nå fram med.

Jag har inte påstått att ni inte kan veta något. Jag har inte heller sett källorna som tillplattande, jag har sett attityderna som tillplattande. Jag tror inte att det främst gäller dig heller, men jag får väl (hemska tanke) skumma igenom tråden igen för att bli säker.

..men jag har ju läst...
äh strunt samma.

<snip>
När jag spenderar tid i andra länder där barn agas, så "normaliserar och accepterar" jag definitivt INTE agan. När jag ser och hör barn få stryk, åthutningar, bli inlåsta i en skrubb, bli utan mat etc så reagerar jag med att ifrågasätta, diskutera och visa på alternativ.

Menar du att du gar fram till frammande manniskor pa en restaurant eller liknande for att ifragasatta?

<snip>
Frågan är väl snarare varför man vill använda sig av dessa metoder. Okunnighet? <snip>

Det ar min gissning ...

Jag har borjat sa manga nya saker i mitt liv nar jag ar en total novis. Vanligtvis kommer en hel massa bror eller syster "duktig" och TALAR OM vad jag gor for fel och hur jag egentligen ska gora. Och de har alla olika syn pa det ocksa. Da jag inte alls ar en audiotive person fattar jag vanligtvis absolut ingenting i alla handelser.
Jag funderar pa den information jag fatt, men da jag har sa svart att uppfatta information jag maste lyssna mig till har jag inte fattat halften ... och glomt halften av resten. Vid det laget gor inte nagonting nagon 'sense' alls. Det ar den processen jag kallar ... "nar man vet sa lite sa man inte vet hur lite man vet".
Det storsta problemet ar att fundera ut VEM man ska ta pa allvar och verkligen lyssna pa. Personligen valjer jag den som inte sagar alla andra metoder och havdar att de minsann vet bast. For kom ihag jag ocksa TROR att jag vet en hel massa saker ... De jag ar beredd att lyssna pa i mitt begynnelse skede ar de som inte forsoker overtyga mig att de vet bast ... utan de som tar en bit i taget och lyssnar pa det jag TROR att jag vet ocksa och bara rattar en mycket liten bit i taget sa jag har en chans att lara mig sjalv.
Sa fort jag lart mig mer av grunderna sjalv kan jag ju hitta svaren sjalv ... vilket ar det enda sattet (for mig i allafall) att verkligen ha forstaelse for det jag lar mig.

Okej, jag tycker som vanligt att det såg OK ut!. Det vore förmodligen mer praktiskt om du inte var sarkastisk. Särskilt inte om du ska karaktärisera mig som hånfull.

Då kanske det egentligen är på sin plats att beskriva hur en hund som mår bra ser ut? Hur skulle du beskriva kroppsspråket på avslappnade och generellt välmående hundar? Var det någon av hundarna du skulle säga kanske inte riktigt vad avslappnad och "glad"?

Det här tror jag seriöst kan vara en av anledningarna till att folk har svårt att ta till sig forskningen om positiva metoder och deras resultat, för att de helt enkelt får ut mer av att korrigera.

"A new brain-imaging study suggests we feel satisfaction when we punish others for bad behavior. In fact, anticipation of this pleasure drives us to crack the whip, according to scientists behind the new research."

http://news.nationalgeographic.com/news/2004/08/0827_040827_punishment.html

@Sleepy
Det beror helt pa vad du menar med illa behandlad ... om det ar sa illa att polisen bor kontaktas har jag gjord det ... om det stammer med landet's kultur och normer forblir jag, som du uttryckte, passiv om jag sitter pa en restaurant och foraldrarna till exempel ger barnet en orfil.

Menar du att du gar fram till frammande manniskor pa en restaurant eller liknande for att ifragasatta?

Det ar min gissning ...

Jag har borjat sa manga nya saker i mitt liv nar jag ar en total novis. Vanligtvis kommer en hel massa bror eller syster "duktig" och TALAR OM vad jag gor for fel och hur jag egentligen ska gora. Och de har alla olika syn pa det ocksa. Da jag inte alls ar en audiotive person fattar jag vanligtvis absolut ingenting i alla handelser.
Jag funderar pa den information jag fatt, men da jag har sa svart att uppfatta information jag maste lyssna mig till har jag inte fattat halften ... och glomt halften av resten. Vid det laget gor inte nagonting nagon 'sense' alls. Det ar den processen jag kallar ... "nar man vet sa lite sa man inte vet hur lite man vet".
Det storsta problemet ar att fundera ut VEM man ska ta pa allvar och verkligen lyssna pa. Personligen valjer jag den som inte sagar alla andra metoder och havdar att de minsann vet bast. For kom ihag jag ocksa TROR att jag vet en hel massa saker ... De jag ar beredd att lyssna pa i mitt begynnelse skede ar de som inte forsoker overtyga mig att de vet bast ... utan de som tar en bit i taget och lyssnar pa det jag TROR att jag vet ocksa och bara rattar en mycket liten bit i taget sa jag har en chans att lara mig sjalv.
Sa fort jag lart mig mer av grunderna sjalv kan jag ju hitta svaren sjalv ... vilket ar det enda sattet (for mig i allafall) att verkligen ha forstaelse for det jag lar mig.

Absolut är det så att man inte kan gå på en person som man vill ska ändra sig och bara säga att de har fel och är dåliga, då lär det ha motsatt effekt. Man får väl ta det lite pö om pö och framförallt visa att det finns andra sätt. Men det tycker jag tråden har varit ganska bra på det viset att det har skickats artiklar och filmer som visar hur man kan göra istället, och vad för negativa effekter aversiva metoder har.

Jag är lite likadan. Jag går mer och mer åt att äta mindre djurprodukter men de gånger jag möts av "du är en djurplågare och för slaveri" backar jag istället ifrån det. Men däremot folk som är konstruktiva och endast berättar hur djur har det (nu vet jag det själv, men tänker på de som inte vet) ger ju en en chans att ta beslut och värdera själv. Jag tror de flesta funkar så.

Men jag tycker inte att någon gått på CM som person i denna tråden. Jag gillar inte hans grundsyn och hur han hanterar hundar i det stora hela, men jag tror inte att han är en elak person, utan att han helt enkelt tror att han kan och vet och att det inte finns något annat sätt. Det är det där, när folk tror att de kan massor men att det egentligen är tvärtom. Och problemet blir ju stort när folk hemma i tv-soffan använder det på sina hundar. De bryr sig helt enkelt inte om att det står "dont try this at home", för jag har aldrig någonsin mött någon som gillar CM men som inte använder hans metoder, tvärtom. Det är mycket möjligt att han har en positiv effekt i USA, men i sverige har han inte det.

det tycker jag tråden har varit ganska bra på det viset att det har skickats artiklar och filmer som visar hur man kan göra istället, och vad för negativa effekter aversiva metoder har.
Håller med.

Jämför med den nye ryttaren som trott sig ha fått hästen att "gå på tygeln" genom att såga med tyglarna och driva samtidigt. Som därefter får insikt i hur detta inte bara skapar spänningar utan även ger ett falskt resultat och får lära sig saker som framåtbjudning, eftergift, samling, bärighet. Får hänvisningar till bättre kunskapskällor och förklaringar till hur det ska se ut och hur det ska kännas. Jag har aldrig hört talas om att någon därefter hållit fast vid sågandet - tvärtom brukar den nya insikten och förståelsen skapa en kunskapstörst och en ny glädje i ridningen.

Varför någon skulle använda sig av CM's metoder efter all information som getts i den här tråden är obegripligt.

Du får gärna citera var det påstås att USA inte bryr sig om djurs rättigheter.

Att vi inom EU har bättre djurskydd än USA är inte en fördom eller ett tyckande plockat ur luften; det är fakta. Fakta som finns tillgänglig för alla som är intresserade; oavsett bostadsort.

"Inom EU" är ett vitt begrepp. Jag tror inte du har rätt, tyvärr.
Så länge människor tillåts behandlas illa så kan jag inte tänka mig att "EU" har bättre djurskyddslagar än de olika staterna i USA.

Jag är inte så säker på att jag kan komma åt all den fakta du hänvisar till, men jag är heller inte tillräckligt intresserad.

Om jag säger såhär då, om du inte tycker om hans metoder, varför argumentera emot de som då uppenbarligen tycker samma som dig?

Jag förstår nog inte riktigt vad diskussionen går ut på isåfall.

Jag har ingen specifik åsikt om CM. Det jag argumenterar emot är inte heller "de som tycker samma".

Jag argumenterar emot en ensidig och onyanserad beskrivning av en person som iofs verkar vara omodern i sitt sätt att agera kring hundar, men som inte (enligt min mening) är den demon som han utmålas av de som ogillar hans metoder.

Jag tycker helt enkelt att diskussionen får slagsida mot att vara tendentiös och det är svårt att ta argumenten på allvar. Den ambition du har att visa CMs otillräcklighet hade gynnats av om du också kunde erkänna honom någon som helst kvalité.

Jag fungerar så att jag tappar tilltro och förtroende för den som hundra procent sågar "motståndaren" och som dessutom med iver svartmålar och närmast förtalar. Jag syftar på det ryck i kopplet som faktiskt ingen ser.

Likaså tappar jag förtroende för den som hånfullt konstaterar att den som har en avvikande åsikt inget vet.

I en seriös debatt så argumenterar man olika ståndpunkter, men det innebär att man både argumenterar för- och emot samma fenomen. Bara då kan man, enligt min åsikt, både bjuda in till ny kunskap och förståelse och respektera att vi kanske inte tycker helt lika i alla fall.

Åhej åhå, det var ju minst sagt en totalsågning av hundbukes samlade kunskapsbank. Här FINNS mycket kompetens, åsikterna som du hånar skiljer sig inte mycket från "eliten" i hundträningssammanhang. Några av dem har skrivit artiklar eller blogginlägg som du kan läsa om du är intresserad, andra har jag pratat personligen med. Några av oss som är här är hyfsat välutbildade på hund, andra har väldigt många års erfarenhet. Av de med kunskap om hund som bildat sig en uppfattning kring CMs metoder är det väldigt ovanligt att man är ens lite för! Jag har som sagt inte mött eller läst om en enda.

Så jag fattar inte vad du ojar dig över. Så hemskt är det väl inte att bukes hundfolks åsikter motsvarar de aktiva inom SBK?

Är aktiva inom SBK förespråkare av CMs metoder? Det var en nyhet för mig.

Jag ojar mig över nivån på debatten och det är synd att den inte förs med mer respekt gentemot mig och @Elftor . En del av att argumentera är att också försöka övertyga, men här missar många av debattörerna att man måste jobba med och inte mot den man vill övertyga.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka