Kul att se!![]()
Jag är ju hyfsat övertygad om att du vet att jag var sarkastisk, men för att förtydliga i alla fall: de där hundarna mår inte bra och hanteras inte schysst.
Nej då. Jag tycker halvbra om Cesar, därför tycker jag att sansade inlägg och vänlig diskussion är bra, men har svårt att acceptera vilka påståenden som helst. T.ex. skulle jag kunna omvärdera min bild, men oddsen påverkas förstås negativt när kritiken också innehåller överdrifter (ibland hysteriska) och felaktigheter (som gillas snarare än ifrågasätts).
Jag håller med dig om felaktigheter, men när det gäller överdrifter så anser jag att du har fel. Det är inga överdrifter att säga att hundarna i klippen lider omedelbar och sannolikt långsiktig skada. Du verkar inte se samma sak som många andra i det fallet, jag kan köpa att det är så (även om jag inte förstår hur), men din hånfullhet mot de som ser djur fara illa är i mitt tycke minst sagt osmaklig och minst lika drivande i att göra tråden oseriös som andras faktafel.
Hallå där, det var väl inte det enda jag skrev? Och det är väl bra egenskaper?
Det är totalt irrelevanta egenskaper i hundträning, och när det gäller att sprida felaktig hundträning är det snarare något som gör saken värre.
Bra för honom att han är charmig. Synd för hundarna.
Jag har läst en del av länkarna thank you very much.
You're welcome.
Återigen, inte så mycket till diskussion...
Ja, jag får det intrycket när jag postar ett fem minuter långt klipp och två minuter* senare får kommentarer på det i stil med "öööh och vad var det för bra med det där??".
*Möjligen en överdrift, effektsökeri - reds. anm.
Just den kommentaren förstår jag. Du kommer nämligen sällan med egna diskuterande inlägg i diskussionen, för inte fram någon egen åsikt eller observation (utöver väldigt generella "inte så illa"-kommentarer). Det där klippet var ett exempel på det, även jag undrade vad du avsåg att det skulle tillföra.
Det är en diskussion som går att hålla, men du kan inte förneka att en del av de som diskuterar skriver saker som är långt bortom det. Och om det ska vara en diskussion borde det vara "huruvida" inte "att", även om ditt perspektiv förstås kan vara "att".
Ja, mitt perspektiv är definitivt "att". Och nej, jag har absolut inte något intresse av att förneka att en del skrivit saker som jag inte ställer mig bakom. Men det är inte så att "en sida" står och faller med vad varje "medlem" skriver, inte mer än att du representerar hela "andra sidan".
Ja, faktafel och skillnaden på anklagad och dömd är som du säger viktig, så jag förstår inte hur du kan påstå att jag samlar enkla poäng. Om man inte vill ge mig sådana så kanske man inte ska lägga upp för en smash av den typen när man vill få mig att förstå hur skadlig Cesar är? Det fungerar bättre om man fokuserar på saker som faktiskt har hänt och som går att referera till, istället för att hitta på eller felrepresentera saker och sedan bli stött när jag påpekar det.
Och vem gillar inte poäng?![]()
Som sagt, det är inte för att det var fel att påpeka det felet som jag upplever att du är ute efter att samla poäng, det är för att det verkar vara där ditt fokus ligger. Diskussionen om huruvida Cesar är skadlig eller inte har så vitt jag sett reducerats till "det tror jag inte på" eller något liknande. Vilket är ett totalt avfärdande av vad som för mig, och för många andra som upplever just att han gör stor skada (på hundarna i TV och på hundarna som sedan blir hanterade enligt hans "filosofi"), är det viktiga. Jag tycker inte det är ett dugg roligt att se hundar lida, jag tycker det är otroligt jobbigt varje gång en Millananhängare avlivar sin hund (och nej, det är inte den enda orsaken till att hundar hanteras felaktigt men det är en stor orsak och minst sagt relevant i den här tråden). Den är inte kul för mig, den här diskussionen, och den går inte ut på att samla diskussionsteknikspoäng.
Det är väl bra antar jag. Jag rekommenderar också att undvika överdrifter i kritiken, och dessutom att kritisera konkreta saker. Det fungerar förmodligen bättre att förklara varför man anser att saker är dåliga (i ärlighetens namn har förstås några gjort det i den här tråden) än när framstår som något slags personhat. T.ex. tycker jag att kommentarerna på en del av mina klipp är klart tendentiösa, och det gör det svårt för mig att ta det på allvar.
Överdrifter verkar vara väldigt olika vad man anser att de är och inte, i den här tråden. Att hundarna far illa är enligt mig ingen som helst överdrift. Dina klipp verkar också ha fokuserat på personen Millan, som ärligt talat är totalt ointressant för mig. Hundtränaren Millan är fokuset - han får vara precis vem han vill för min del, så länge han slutar skada hundar. Vilket knappast kan vara ett oväntat fokus i en tråd på ett hundforum om att karln inte borde plåga hundar i TV.
Det är ganska uppenbart för mig att Cesar inte är ett monster, och att han tycker om hundar, så om man vill nå fram och få någons sympati för att man inte tycker att hans metoder är bra är det förmodligen bättre att vara lite finkänslig än att gå ut med storsläggan, och kanske till och med ta avstånd från tokerier även om man i någon mening är på samma sida.
Jag har skrivit flera gånger att jag inte tror han är en ondskefull person som skadar hundar för att han tycker det är skitkul. Men han framställer sig själv som en expert i ett ämne han själv inte förstår, han kliver fram som utbildare av miljontals människor och tar inget ansvar för vad han faktiskt sprider för dumheter. Och ja, det är mottagarens ansvar att inte svälja eländet men han förtjänar helt klart kritik för sina val.
Hur som helst, visst har jag varit lite retsam, men diskussionen har varit ganska vass från det andra hållet, och jag skulle säga att mina mer "fåniga" inlägg varit svar på ganska tråkiga inpass.
Det kunde ju vara en bra diskussion egentligen, som jag säkert kunde lära mig saker av om inte målet verkade vara att platta till mig.
Jag förvånades redan i början av tråden hur snabbt folk blev trötta och tyckte tråden spårat ur bara för att några enstaka inte tyckte att Cesars metoder var fullt så dåliga som flertalet.
De flesta av oss har haft de här diskussionerna i många år nu, det är tröttsamt att den inte verkar komma någonstans. Eftersom vi är engagerade i ämnet (praktiskt såväl som teoretiskt) och ser resultatet av vad han sprider ut är det faktiskt skitjobbigt att den här diskussionen dyker upp år efter år. Det är också frustrerande att diskussionen är fel, vi som kommer med påståenden kan inte veta något, och länkar till utomstående, icketillplattande källor inte räknas. Jag föreslår att ditt fokus varit fel om du i ärlighetens namn anser att vissa har varit förklarande och sansade, men de som inte varit det har förstört möjligheten att själv hålla dig på den förklarande och sansade vägen.
Det går alltid att lära sig något av en diskussion - framförallt en där det hänvisats till information utanför diskussionen, om det nu är omöjligt att tänka sig att någon man diskuterar med har någon värdefull kompetens i ämnet. Själv har jag lärt mig att jag fortfarande blir alldeles för upprörd av accepterat, glorifierat djurplågeri. Ibland tror jag att jag har blivit cynisk nog att inte bli arg och ledsen, så det är ju nyttigt att få en påminnelse om att jag har en bit kvar. Jag blev inte överraskad i alla fall, det är ju alltid något...