Jag undrar fortfarande hur ni som inte tycker att dominans/rangordning finns mellan hundar skulle tolka detta scenario: det var fyra hanhundar på gården, mina två border collie och två jack russel som inte kände varandra sedan tidigare men båda kände mina hundar. De kom jättebra överens och sprang och lekte och grejade på gården. Men terriers är ju som de är och efter ett tag började de hetsa upp sig mot varandra och ett slagsmål var närstående. Så fort Nalle uppfattade det sprang han dit och ställde sig över dem med blottade tänder tills de lugnade sig. Därefter gick Nalle iväg och russlarna fortsatte leka. Vad kan man annars kalla det beteendet? Det blev alltså inget slagsmål för Nalle gick emellan så hur skulle ni tolka detta beteende?
Kan för övrigt lägga till att Nalle är kastrerad och han blev det inte för att han var aggressiv men mamma hade flera tikar som så klart löpte varenda gång jag kom hem och då jag inte tyckte han hade något i aveln att göra eftersom han är ganska svår att valla med, blev han kastrerad. Däremot hade jag gärna haft en valp efter honom eftersom han är så lugn och så bra på att läsa djur.
Jag tänker att din hund inte gillar konflikter/bråk och därför lägger sig i. De andra två hundarna respekterade detta (annars hade det ju blivit slagsmål med tre) och sen var det inte mer med det?