"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Kan du ge ett konkret exempel? Jag syftade på inlärningen kring varför "bad is stronger than good". Jag definierar "straff" som en negativ konsekvens, som förmodligen är värd att undvika.

Tex att bränna sig på elden. man lär sig kvickt att inte sticka näsan i en eld.

Frågan är väl snarare vad man undviker i följande situation: Varje gång du går nära elden får du en örfil av en person. Vem undviker du? Elden eller personen?

Fast vi kanske vill att hunden undviker att dra över en starkt trafikerad väg?
Det finns de som eltränar hundar för att undvika orm (USA och Australien). Effekten av straff avtar med tiden. Dessutom är det inte samma sak med straff för ett utfört beteende som att undvika ett stimuli som hunden är rädd för (som tidigare nämndes flykt).
Linnsan har helt rätt. Hunden förknippar straff med sin förare/ägare även i situationer när den eltränas och ägaren inte tar i sin hund.

Det finns de som eltränar hundar för att undvika orm (USA och Australien). Effekten av straff avtar med tiden. Dessutom är det inte samma sak med straff för ett utfört beteende som att undvika ett stimuli som hunden är rädd för (som tidigare nämndes flykt).
Linnsan har helt rätt. Hunden förknippar straff med sin förare/ägare även i situationer när den eltränas och ägaren inte tar i sin hund.

Jag har över huvud taget inte tagit upp el-träning. Jag länkade till en text som beskriver hur det kommer sig att dåliga erfarenheter "sitter" mer än de goda vid inlärning. Var snäll och läs den. PDF-filen ligger i texten och heter "Bad is stronger than good". Cirka 50 sidor.

Men är det verkligen det CM vill "att straffa bort beteendet". Han vill väl ha maten för sig själv, vill att hunden ska tillåta det.
Liknelsen med barnet är lite som att jämföra äpplen och päron. Använd ett barn som vill ha glass så blir det en mer rättvis jämförelse.

Du talar tydligen om ett speciellt fall, jag talar om Milans metod generellt. Vad han vill vet jag inte, men vad han faktiskt gör kan man se och det handlar väldigt ofta om att straffa bort det oönskade beteende. Provocera fram beteendet och straffa bort det.

Detta klippet är ett av många där han straffar bort hundens signaler. Enligt mig fullständig idioti. Att han pratar om att hundar kommer och gör sådär mot varandra är ju också felaktigt. En normal och sund hund lyssnar på andra hundar och visar dom respekt när de vill bli lämnade ifred. Mobbning, skulle jag kalla det där.
Enligt mig är hunden väldigt schysst och ger många varnande signaler. Vilket är en stor fördel när hunden är osäker. Enda anledningen till att hunden bitit är ju för att folk har struntat i hundens signaler och fortsätter lyfta och greja med den :crazy:

Jag har över huvud taget inte tagit upp el-träning. Jag länkade till en text som beskriver hur det kommer sig att dåliga erfarenheter "sitter" mer än de goda vid inlärning. Var snäll och läs den. PDF-filen ligger i texten och heter "Bad is stronger than good". Cirka 50 sidor.
Och jag har svarat att det är situationsbundet. En erfarenhet där människor inte står för utdelat straff kan ha den effekten. Det kan tydligt ses hos vilda djur där flykt är väldigt förstärkande. det används också för att skrämma bort vilda djur.
Det är inte samma sak när människor är inblandade i det som händer. Som Linnsan skrev-- vilken effekt vill vi ha? Att hunden undviker ägaren? Hundar begriper mycket väl skillnaden på yttre händelser och utdelat straff.

Min ena hund lägger sig i om hundar beter sig mot mig och även om människor gör det. Han visar tydligt att det inte är uppskattat att någon höjer rösten åt mig (inte ens inom familjen) eller att hundar inte lyssnar på mig. Samma beteende trots olika arter. Inte dominans.

En frammande hund som morrar at mig skulle till och med fa Lilla Diva att ga igang, och Mandy far jag saga till ganska ofta att det inte ar hennes sak att "skydda" mig da hon gar emellan mig och manniskor och djur for att "vakta" om det ar nagot .

Jag tror inte att du har sett en eltranad hund nar det ar gjort som man gor for orm. Det har jag. Det finns inte en chans att hunden kan forknippa el-stoten med sin forare om den inte tagit i hunden just nar stoten kom. Jag har sett det utforas (och funderat pa att gora det med Diva, Mandy undviker orm naturligt ... Diva gar efter dem och ar aldeles for nyfiken.) Nu flyttar jag till Oregon som egentligen bara har skallerorm sa vi far se om jag tycker att det ar nodvandigt nar jag kommer dit.

Helt klart ar att om det gors av proffs och pa ratt satt sa associerar hunden el-stoten med ormen ... INTE ... alls med foraren.

Detta tycker jag är ett ganska bra exempel på negativa effekter som aversiv träning har.
Opie reagerar först genom att bli avstängd och undvikande men när Cesar åkt hem och chocken lagt sig för hunden så blir den värre än den var tidigare, just eftersom att den minns att hundmöten har blivit än mer obehagliga och skrämmande.
Flirt blir rädd och undvikande mot både Cesar och andra hundar och allmänt avstängd och rädd för att ta initiativ.

Är det någon av er som varit i kontakt med media om CM? Eller TS själv kanske har det? Tänkte på trådstarten och vad ni diskuterar.

Läs vad som skrivits i detta inlägg och andra om CM så ska du nog kunna förstå (hoppas jag)... Om du inte förstår då så tror jag inte någon kan förklara faktiskt.
Som jag redan skrivit har jag läst alla inlägg i den här tråden. Men det ger inget svar på var t.ex. påståendet om CM och vargflockar kommer från. Du är en av dem som skrivit om koppling mellan CM och vargflockar. Då borde du för din egen trovärdighets skull kunna informera om var du fått det ifrån, om det är något CM har sagt eller om det är en tolkning av vad han gör. Svaret på var du fått informationen från går inte att hitta i denna tråd.

Uppfattningen att CM vill vara ledare för en "vargflock" verkar en viktig del i den negativa bilden av honom.

Någon skrev att det var många kunniga och välutbildade på hund i denna tråd så det kanske finns någon annan som kan svara om du inte vill eller kan.

En frammande hund som morrar at mig skulle till och med fa Lilla Diva att ga igang, och Mandy far jag saga till ganska ofta att det inte ar hennes sak att "skydda" mig da hon gar emellan mig och manniskor och djur for att "vakta" om det ar nagot .

Jag tror inte att du har sett en eltranad hund nar det ar gjort som man gor for orm. Det har jag. Det finns inte en chans att hunden kan forknippa el-stoten med sin forare om den inte tagit i hunden just nar stoten kom. Jag har sett det utforas (och funderat pa att gora det med Diva, Mandy undviker orm naturligt ... Diva gar efter dem och ar aldeles for nyfiken.) Nu flyttar jag till Oregon som egentligen bara har skallerorm sa vi far se om jag tycker att det ar nodvandigt nar jag kommer dit.

Helt klart ar att om det gors av proffs och pa ratt satt sa associerar hunden el-stoten med ormen ... INTE ... alls med foraren.
Det finns studier gjorda på eltränade hundar och de förknippar stöten med ägaren. Det är inte endast beteenden som studeras utan hormonnivåer i blodet studeras också. Jag har inte sett eltränade hundar när det gäller orm, dock flera andra eltränade och tränade med stackel. De får f.ö. ofta en del märkliga beteenden som man ibland kan härleda till träningen men ibland inte alls kan förstå. Lite spökiga blir en del.

Senast ändrad:
Som jag redan skrivit har jag läst alla inlägg i den här tråden. Men det ger inget svar på var t.ex. påståendet om CM och vargflockar kommer från. Du är en av dem som skrivit om koppling mellan CM och vargflockar. Då borde du för din egen trovärdighets skull kunna informera om var du fått det ifrån, om det är något CM har sagt eller om det är en tolkning av vad han gör. Svaret på var du fått informationen från går inte att hitta i denna tråd.

Uppfattningen att CM vill vara ledare för en "vargflock" verkar en viktig del i den negativa bilden av honom.

Någon skrev att det var många kunniga och välutbildade på hund i denna tråd så det kanske finns någon annan som kan svara om du inte vill eller kan.
Har du sett program med CM så vet du hur han resonerar. Jag förutsätter därför att du inte sett flertalet program. Jag ämnar inte sitta och leta upp dessa för att du ska dem. Det får du helt enkelt göra själv.

Nja, anledningen till att folk är emot honom är för att han använder metoder som är motbevisade. Vad han kallar dom är egentligen oviktigt. Han kan kalla en spark i sidan för en liten putt men det betyder inte att hunden uppfattar det som en putt. Att sätta kopplet under öronen gör inte att du styr hundens hjärna, även om han säger det. Hunden är känsligare där och därför gör det ondare när man rycker eller drar i kopplet och därför slutar dom, eller svarar upp, eller får panik och slåss för sitt liv.

Har du sett program med CM så vet du hur han resonerar. Jag förutsätter därför att du inte sett flertalet program. Jag ämnar inte sitta och leta upp dessa för att du ska dem. Det får du helt enkelt göra själv.
Du är en av dem som kopplat CM med vargflock. Det verkar vara en central del i motståndet mot CM. Om det inte finns någon sanning bakom kopplingen faller en stor del av resonemanget mot CM. Kvar blir bara förtal och skitsnack.

Nja, anledningen till att folk är emot honom är för att han använder metoder som är motbevisade. Vad han kallar dom är egentligen oviktigt. Han kan kalla en spark i sidan för en liten putt men det betyder inte att hunden uppfattar det som en putt. Att sätta kopplet under öronen gör inte att du styr hundens hjärna, även om han säger det. Hunden är känsligare där och därför gör det ondare när man rycker eller drar i kopplet och därför slutar dom, eller svarar upp, eller får panik och slåss för sitt liv.
Bevis och bevis, jag vet inte. De har efterfrågats tidigare i tråden men jag vet inte om det kommit fram något. Det är mest samma som sägs i inläggen.

Ordet spark är väldigt negativt och känsloladdat. Jag uppfattar en spark som något som någon tar till för att göra någon illa (förutom mot en boll). Jag uppfattar inte att det är CMs intention. CM säger att den är till för att bryta hundens fixering vid något och att det inte behövs någon kraft för att uppnå det målet.
Vad gäller den höga placeringen av kopplet är väl avsikten att hunden ska uppfatta det snabbare ("kommandot" - hittar inget annat ord - är på eller av) så att föraren ska kunna ge efter. Kopplet ska ju inte vara sträckt, dvs ingen fysisk inverkan. Är de bättre att den hest kraxande hunden drar runt föraren?
Det används visst på utställning också eller ...

Det finns studier gjorda på eltränade hundar och de förknippar stöten med ägaren. Det är inte endast beteenden som studeras utan hormonnivåer i blodet studeras också. Jag har inte sett eltränade hundar när det gäller orm, dock flera andra eltränade och tränade med stackel. De får f.ö. ofta en del märkliga beteenden som man ibland kan härleda till träningen men ibland inte alls kan förstå. Lite spökiga blir en del.

Aterigen, det beror helt pa HUR eltraningen skots. Tranas de som den typ av traning som galler orm, da man ser till att hunden INTE har forare/agare/tranare i omedelbar narhet ... bara ormen och hunden ar focuserad pa ormen nar stoten kommer, sa associerar de stoten med ormen (eller vad man nu tranar) inte med forare eller annan person.

Att saga att all eltraning leder till att hundar antingen blir radda for sin forare eller far markliga beteenden ar som att saga att alla hundar som ater sad mar daligt ... eller att alla hundar som inte far flera timmars promenad varje dag mar daligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka