Fast vi kanske vill att hunden undviker att dra över en starkt trafikerad väg?Det är ju dock väldigt sällan vi vill att våra hundar ska vilja undvika oss. Vilket kan bli resultatet om vi straffar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast vi kanske vill att hunden undviker att dra över en starkt trafikerad väg?Det är ju dock väldigt sällan vi vill att våra hundar ska vilja undvika oss. Vilket kan bli resultatet om vi straffar.
Kan du ge ett konkret exempel? Jag syftade på inlärningen kring varför "bad is stronger than good". Jag definierar "straff" som en negativ konsekvens, som förmodligen är värd att undvika.
Tex att bränna sig på elden. man lär sig kvickt att inte sticka näsan i en eld.
Det finns de som eltränar hundar för att undvika orm (USA och Australien). Effekten av straff avtar med tiden. Dessutom är det inte samma sak med straff för ett utfört beteende som att undvika ett stimuli som hunden är rädd för (som tidigare nämndes flykt).Fast vi kanske vill att hunden undviker att dra över en starkt trafikerad väg?
Fast vi kanske vill att hunden undviker att dra över en starkt trafikerad väg?
Det har jag inte sagt. jag gav ett exempel på en farlig situation där lydnad är ett måste.Ja? Du menar att du måste straffa in inkallning och stopp-signal?
Det finns de som eltränar hundar för att undvika orm (USA och Australien). Effekten av straff avtar med tiden. Dessutom är det inte samma sak med straff för ett utfört beteende som att undvika ett stimuli som hunden är rädd för (som tidigare nämndes flykt).
Linnsan har helt rätt. Hunden förknippar straff med sin förare/ägare även i situationer när den eltränas och ägaren inte tar i sin hund.
Men är det verkligen det CM vill "att straffa bort beteendet". Han vill väl ha maten för sig själv, vill att hunden ska tillåta det.
Liknelsen med barnet är lite som att jämföra äpplen och päron. Använd ett barn som vill ha glass så blir det en mer rättvis jämförelse.
Och jag har svarat att det är situationsbundet. En erfarenhet där människor inte står för utdelat straff kan ha den effekten. Det kan tydligt ses hos vilda djur där flykt är väldigt förstärkande. det används också för att skrämma bort vilda djur.Jag har över huvud taget inte tagit upp el-träning. Jag länkade till en text som beskriver hur det kommer sig att dåliga erfarenheter "sitter" mer än de goda vid inlärning. Var snäll och läs den. PDF-filen ligger i texten och heter "Bad is stronger than good". Cirka 50 sidor.
Lydnad eller koppel ja. Vad har straff med det att göra?Det har jag inte sagt. jag gav ett exempel på en farlig situation där lydnad är ett måste.
Min ena hund lägger sig i om hundar beter sig mot mig och även om människor gör det. Han visar tydligt att det inte är uppskattat att någon höjer rösten åt mig (inte ens inom familjen) eller att hundar inte lyssnar på mig. Samma beteende trots olika arter. Inte dominans.
Det finns de som eltränar hundar för att undvika orm (USA och Australien). Effekten av straff avtar med tiden. Dessutom är det inte samma sak med straff för ett utfört beteende som att undvika ett stimuli som hunden är rädd för (som tidigare nämndes flykt).
Linnsan har helt rätt. Hunden förknippar straff med sin förare/ägare även i situationer när den eltränas och ägaren inte tar i sin hund.
Som jag redan skrivit har jag läst alla inlägg i den här tråden. Men det ger inget svar på var t.ex. påståendet om CM och vargflockar kommer från. Du är en av dem som skrivit om koppling mellan CM och vargflockar. Då borde du för din egen trovärdighets skull kunna informera om var du fått det ifrån, om det är något CM har sagt eller om det är en tolkning av vad han gör. Svaret på var du fått informationen från går inte att hitta i denna tråd.Läs vad som skrivits i detta inlägg och andra om CM så ska du nog kunna förstå (hoppas jag)... Om du inte förstår då så tror jag inte någon kan förklara faktiskt.
Det finns studier gjorda på eltränade hundar och de förknippar stöten med ägaren. Det är inte endast beteenden som studeras utan hormonnivåer i blodet studeras också. Jag har inte sett eltränade hundar när det gäller orm, dock flera andra eltränade och tränade med stackel. De får f.ö. ofta en del märkliga beteenden som man ibland kan härleda till träningen men ibland inte alls kan förstå. Lite spökiga blir en del.En frammande hund som morrar at mig skulle till och med fa Lilla Diva att ga igang, och Mandy far jag saga till ganska ofta att det inte ar hennes sak att "skydda" mig da hon gar emellan mig och manniskor och djur for att "vakta" om det ar nagot .
Jag tror inte att du har sett en eltranad hund nar det ar gjort som man gor for orm. Det har jag. Det finns inte en chans att hunden kan forknippa el-stoten med sin forare om den inte tagit i hunden just nar stoten kom. Jag har sett det utforas (och funderat pa att gora det med Diva, Mandy undviker orm naturligt ... Diva gar efter dem och ar aldeles for nyfiken.) Nu flyttar jag till Oregon som egentligen bara har skallerorm sa vi far se om jag tycker att det ar nodvandigt nar jag kommer dit.
Helt klart ar att om det gors av proffs och pa ratt satt sa associerar hunden el-stoten med ormen ... INTE ... alls med foraren.
Har du sett program med CM så vet du hur han resonerar. Jag förutsätter därför att du inte sett flertalet program. Jag ämnar inte sitta och leta upp dessa för att du ska dem. Det får du helt enkelt göra själv.Som jag redan skrivit har jag läst alla inlägg i den här tråden. Men det ger inget svar på var t.ex. påståendet om CM och vargflockar kommer från. Du är en av dem som skrivit om koppling mellan CM och vargflockar. Då borde du för din egen trovärdighets skull kunna informera om var du fått det ifrån, om det är något CM har sagt eller om det är en tolkning av vad han gör. Svaret på var du fått informationen från går inte att hitta i denna tråd.
Uppfattningen att CM vill vara ledare för en "vargflock" verkar en viktig del i den negativa bilden av honom.
Någon skrev att det var många kunniga och välutbildade på hund i denna tråd så det kanske finns någon annan som kan svara om du inte vill eller kan.
Som jag redan skrivit har jag läst alla inlägg i den här tråden. Men det ger inget svar på var t.ex. påståendet om CM och vargflockar kommer från. Du är en av dem som skrivit om koppling mellan CM och vargflockar. Då borde du för din egen trovärdighets skull kunna informera om var du fått det ifrån, om det är något CM har sagt eller om det är en tolkning av vad han gör. Svaret på var du fått informationen från går inte att hitta i denna tråd.
Uppfattningen att CM vill vara ledare för en "vargflock" verkar en viktig del i den negativa bilden av honom.
Någon skrev att det var många kunniga och välutbildade på hund i denna tråd så det kanske finns någon annan som kan svara om du inte vill eller kan.
Du är en av dem som kopplat CM med vargflock. Det verkar vara en central del i motståndet mot CM. Om det inte finns någon sanning bakom kopplingen faller en stor del av resonemanget mot CM. Kvar blir bara förtal och skitsnack.Har du sett program med CM så vet du hur han resonerar. Jag förutsätter därför att du inte sett flertalet program. Jag ämnar inte sitta och leta upp dessa för att du ska dem. Det får du helt enkelt göra själv.
Bevis och bevis, jag vet inte. De har efterfrågats tidigare i tråden men jag vet inte om det kommit fram något. Det är mest samma som sägs i inläggen.Nja, anledningen till att folk är emot honom är för att han använder metoder som är motbevisade. Vad han kallar dom är egentligen oviktigt. Han kan kalla en spark i sidan för en liten putt men det betyder inte att hunden uppfattar det som en putt. Att sätta kopplet under öronen gör inte att du styr hundens hjärna, även om han säger det. Hunden är känsligare där och därför gör det ondare när man rycker eller drar i kopplet och därför slutar dom, eller svarar upp, eller får panik och slåss för sitt liv.
Det finns studier gjorda på eltränade hundar och de förknippar stöten med ägaren. Det är inte endast beteenden som studeras utan hormonnivåer i blodet studeras också. Jag har inte sett eltränade hundar när det gäller orm, dock flera andra eltränade och tränade med stackel. De får f.ö. ofta en del märkliga beteenden som man ibland kan härleda till träningen men ibland inte alls kan förstå. Lite spökiga blir en del.