Canny Collar - Ännu en produkt att trä på sin hund

Sv: Canny Collar - Ännu en produkt att trä på sin hund

Mm.. en vän till mig har en 50kg unghund på dryga året. Han har Rottis, Mastiff och Ambull i sig. Hon använder Halti och det blir en del ryck och slit. Hon kan inte hålla honom utan grimman på och han har börjat göra utfall mot folk (och SMÅ barn:() så hon är ju livrädd att något ska hända.. det har blivit en ond cirkel av alltihop.
Han har antagligen ont i nacken, tack vare smärtan så gör han utfall och beter sig illa, och hon blir osäker och sänder ut fel signaler som triggar honom ytterliggare. :crazy:
Jag försöker ge henne tips och råd men allt blir så svårt på distans...

Fram tills hon gör sig av med hunden så är jag glad om hon använder grimma och inte halsband bara för att vara PK. Jag vill då inte att vare sig mitt barn eller hund ska bli påflugen av den hunden.

Ok, men det är så typiskt för detta forum att trycka pekpinnar i ögonen på folk istället för att använda en vanlig "svensson" ton.Istället för alla dessa "jag vet bäst o är bäst" tonen. Ang löpband tycker jag det är en kanon bra sak att använda som ombyte. Framförallt för de som kanske har svårt för att ex gå...

Varför förkasta nyttiga saker som faktiskt fungerar?Under kontrollerade former förstås och lagom är bäst.

Risken för whiplash skador är stor enligt flera hundtränare (däribland Canis).

Enligt sjukgymnasten är den inte fullt lik stor som man hört att den ska vara. Ha r man ett bra skäl är det helt okey att använda den. Så länge man inte sliter i hunden.

Jag frågade nämligen när jag var där.

Beror helt på vad det är för hundpersonlighet.
En del får man det gratis på, andra kan göra en galen.

Jag har aldrig sagt att det behöver vara lätt men det går. Har man tiden, viljan och kunskapen så går det.

Jag har aldrig sagt att det behöver vara lätt men det går. Har man tiden, viljan och kunskapen så går det.

Tja du verkar tycka det är ganska enkelt
"
Ursprungligen postat av Belethien Visa inlägg
MEN FÖR GUDS SKULL LÄR ERA HUNDAR ATT GÅ FINT.

Är det verkligen så svårt? Jag upplevde det som det lättaste momentet i träningen"

Ok, men det är så typiskt för detta forum att trycka pekpinnar i ögonen på folk istället för att använda en vanlig "svensson" ton.Istället för alla dessa "jag vet bäst o är bäst" tonen. Ang löpband tycker jag det är en kanon bra sak att använda som ombyte. Framförallt för de som kanske har svårt för att ex gå...

Varför förkasta nyttiga saker som faktiskt fungerar?Under kontrollerade former förstås och lagom är bäst.

:bow::bow::bow:

Tja du verkar tycka det är ganska enkelt
"
Ursprungligen postat av Belethien Visa inlägg
MEN FÖR GUDS SKULL LÄR ERA HUNDAR ATT GÅ FINT.

Är det verkligen så svårt? Jag upplevde det som det lättaste momentet i träningen"

För mig var det ja. Jag anser att det är en av de lättaste momenten i hela arbetet med hunden. Det finns saker som är mycket svårare än att lära hunden att gå fint i koppel.

Även med äldre hundar som ska omplaceras så är det bland det lättaste att lära ut. Sådana hundar som fått göra som de vill hela sitt liv har oftast svårare problem som ska redas ut än att de drar i koppel.

Det må vara sant att dom inte kan rasta sina hundar. Personligen så hade jag inte skaffat hund om jag inte hade haft bra ställen att rasta den på. Jag hade heller inte flyttat någonstans dit jag inte kunde rasta min hund om jag haft en vid flyttillfället.

När jag flyttade till Falun så valde jag att bosätta mig nära skogen (kollade upp det noga på kartor och tog kontakt med folk som bott här) eftersom jag vägrade att sätta mig i stan med en hund.

Visst att folk kanske inte hade något val etc, men jag vet inte om jag köper det resonemanget. Jag tycker inte det är ok att en hund ska rastas kontinuerligt på ett sådant löpband.

Jag håller med om att det är bra att hon satt en grimma så att hon kan hålla honom, men hon tränar inte med honom och får således inte bort problemet. Problemet kanske t.o.m beror på grimman då han började en tid efter att han fått den på sig. Och med tanke på hur det rycks och slits i den så kan han ha skador på nacken nu och smärta brukar leda till aggressivt beteende :crazy:

Enligt sjukgymnasten är den inte fullt lik stor som man hört att den ska vara. Ha r man ett bra skäl är det helt okey att använda den. Så länge man inte sliter i hunden.

Jag frågade nämligen när jag var där.

Nej, om man inte sliter i hunden lär den inte få nackskador av den anledningen ;). Men tyvärr, som det har sagts innan, så finns det många där ute som inte vet hur grimman ska användas. Jag tycker också att det är ok om man vet hur den ska tränas med och om den används som en säkerhet om man absolut inte kan hålla hunden. Men den löser inget av sig själv.

KL

Jag mötte en kvinna idag med en stor jakthundblandning som hoppat på min hund tidigare för att hon inte orkade hålla den. Hon hade en grimma på honom nu, vilket är bra om hon har tänkt att träna bort hans beteenden. Jag svängde av och hon hamnade således bakom oss då hon skulle till samma park. Hennes hund började göra utfall mot oss. Eftersom Narmo morrade och stirrade av osäkerhet så avledde jag hans uppmärksamhet för att sedan belöna med godis, han tittade inte om en enda gång efter att jag lugnat honom och löste således problemet. Hon sa inte ett ord till sin hund (och jag lyssnade och sneglade eftersom jag var mycket intresserad av hur hon skulle använda sin nyinköpta fördel, grimman) ingen gest, inget lockande, ingenting... Låt mig nu poängtera igen att det är detta jag inte gillar...

Vissa kan vara hårda på Buke, det håller jag med om. Sålänge man inte idiotförklarar någon så tycker inte jag att det gör något att någon "låter" lite hård. Det tycker jag att du också gör emellanåt. ;)

Och vem bestämmer vad som är lagom? :)
Lagom för mig (vad gäller ett löpband) är inte alls, jag går hellre ut med min hund eller skaffar hundvakt som kan rasta honom.
Lagom för någon lat människa som vill ha hunden i knät hela dagarna kanske är 6 tillfällen i veckan utan promenader eftersom hunden ändå får motion av bandet :crazy:

En promenad handlar inte bara om rastning i motionsform, det handlar också om dofter och upplevelser som hunden inte får inomhus.

Att ägaren står helt lungt och låtsas som det regnar kan faktiskt ibland vara en bra metod.

Alltså det är nästan skrattretande att läsa en del kommentarer här inne. Lär hunden gå fint osv... Så enligt alla er som anser att det ena efter det andra dressyrhalsband är jätte stort NO,NO så borde det inte finnas många halsband kvar i butikerna. Stryp halsband i alla sorters kvaliteter och material,halvstryp,halti,osv osv.... Om ni är så förbaskat duktiga med era hundar,varför inte satsa på att lära ut av era kunskaper istället för att kräkas än hit och än dit över alla okunniga hundägare som tar en sista utväg med hjälp av dressyr halsband???

Jag startade en tråd för att få hjälp med "drar i kopplet" problemet men det var inte många som svarade och jag tror inte att det var någon från den här tråden, så snälla dela med er ni som har en vettig lösning så den här grimman slipper användas,
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=912140

Detta finns redan i Sverige, tyvärr om jag får säga min mening. Såg det i butiken där jag köper foder. Det många nog inte tänker på att genvägar ofta blir senvägar även i träning med hund...och häst även för den delen. Men bra hjälpmedel för den late... He he

Istället säger jag; Länge leve korv, köttbullar och leksak! :D:p Det funkar för mig och många andra:)

Känns som att du och jag tänker ganska lika i där. Positiv förstärkning är det bästa anser jag. :)

Stod och stod.. krampaktigt försöka hålla kvar hunden är en mer passande beskrivning.

Jag förstår vad du menar, absolut. Men att bara låta en hund som denna (med det menar jag hans beteenden överlag och inget annat) fortsätta med sitt beteende betvivlar jag hjälper honom på andra tankar. Beteendet behöver brytas och han behöver lära sig att vara lugn och säker vid hundmöten. Hon gjorde ingenting innan hon hade Haltin heller :crazy:

Ja möjligt att jag låter "hård" men jag är bara så uppgiven på att läsa om div "nya" träningsmetoder och redskap och era (vissas) utlåtanden.Därför diskuterar eller är jag nästan aldrig här inne.

Att vara en lat hundägare är inget att jämföra med de som har rörelseproblem. Att exempelvis har problem med fötterna en period ser inte jag som något större hinder att inneha hund för. Har man då möjlighet till ett löpband varför då inte utnyttja detta så hunden blir av med överskottsenergi den perioden man har problem.Att anlita rastmänniska hade inte jag gjort.Dels för att det finns alltför många puckon och dels för att jag litar på väldigt få....

Jag startade en tråd för att få hjälp med "drar i kopplet" problemet men det var inte många som svarade och jag tror inte att det var någon från den här tråden, så snälla dela med er ni som har en vettig lösning så den här grimman slipper användas,
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=912140

Ja precis! Vi som aldrig sett din hund och vet hur den är vet precis hur man ska få den att sluta dra..

Det finns hundra olika metoder man kan ta till för att få hunden att sluta dra men i slutändan så är bara tre saker de som bestämmer hur resultatet kommer att bli: konsekvens, beröm och tålamod.
Leta upp en kunnig hundmänniska som du litar på och som har mångårig vana av hundar- den personen kan hjälpa dig om den får se hur hunden beter sig.

För mig är det helt ok att du låter hård. Jag tar inte det som ett påhopp utan bara ett sätt för dig att uttrycka dig.

Nej, det håller jag med om. Men om jag hade haft problem med jämna eller ojämna mellanrum så hade jag ändå hellre sett till att någon tog ut min hund i skog och mark. Det är svårt att hitta, det vet jag, men än dock ett måste för hundens välbefinnande anser jag. Jag satte in en annons och fick då kontakt med en kvinna som har som jobb att rasta andras hundar om dagarna. Då får min hund träffa andra hundar plus vara ute mycket. Han får tre-fyra timmars promenad i djupaste skogen med flera andra trevliga hundar under dagarna jag är i skolan eller har hemtenta då jag anser mig ha för lite tid med honom. Hade han inte trivts hos henne så hade jag märkt det. Han blir tokig när hon hör att jag pratar med henne på telefon och när vi går till den plats där hon hämtar upp honom kan jag knappt hålla honom. Hon har samma ras som jag och vi har lärt känna varandra väldigt bra :)
Vissa dagar då jag har mycket i skolan så kan jag ta ut honom bara en liten runda och under den rundan göra många aktiviteter som uppletande av föremål etc för att han ska bli trött i huvudet och sova sen. Har han klövjeväskan på med ett till två kilos packning så går det också fort att få honom trött eftersom han då har lite att fundera över samt får ta i lite mer när han går. Även mycket inomhusaktivering förekommer under dessa dagar.

Att sätta en så aktiv hund, som min hund är som älskar att vara ute, på ett löpband inomhus med den kondition han har skulle jag inte ha samvete till eftersom han hade fått springa/trava där i flera timmar innan det hade verkat på honom :crazy:.

Man kan ju undra vad det är för fel på att ta en promenad i skogen i backig terräng :D
Men för människan så kan jag ändå tycka att det är ok eftersom människan själv väljer att ställa sig där.
Mycket intressant sida du presenterade!

Absolut, håller helt med. Jag tycker att om man inte har tid att motionera hunden så ska man inte ha någon, då passar vandrande pinne bättre. Samma sak med träning, har man inte tid och vilja att söka hjälp om man behöver så ska man inte ha hund.

Så mycket skitprat har jag aldrig stött på i en och samma tråd! Rackar ner på alla hundägare som inte har en chans att försvara sig! Nån skriver om grannens elaka hund som förmodligen har ont i nacken för ägaren slitit så hårt i den,, har du sett nått intyg från veterinären att hunden har ont?? Varför går du inte och pratar vett med vederbörande om du nu är så duktig??

Och så allt prat om att koppel för träning inte borde säljas här och att det är skit,, skitprat tycker jag,, bakåtsträvare kallar jag er,, fler möjligheter för oss andra sannsade mäniskor.Tycker ni att nått nytt koppel verkar bra som ni hittar, rådfråga nån som har mycket erfarenhet med hundar och läs bruksanvisningen! Om ni nu är så duktiga så ni inte behöver några hjälpmedel, änvänd då inte koppel alls, är ju inga problem om ni är så duktiga. Menar om ni nu är så duktiga och har så mycket tid så varför använda hjälpmedel alls?? Hör väl kanske till mäniskans natur att vara rädd för allt som är nytt.

Och snacket om löpbandsträning och löplina är så fel, och att om man inte kan/ orkar ge hunden all träning den behöver ska man inte ha hund. Förstår viserligen grundtanken men det finns massor av äldre med sälskapshund och massor av handikappade med hundar som hjäälper dom i sin vardag,,med erat resonemang så skulle inte dom grupperna få äga en hund om man följer era normer, dvs, för gammla eller handikappade för att ge all motion och det är fel att skaffa löplinekoppel eller löpband,,, stackars dom!!

Och cesar, hundtämjaren eller viskaren,vad han nu kallas fick sig åxå en känga i tråden såg jag,, och efter att läst den här tråden själv kan jag bara konstatera att tomma tunnor skrammlar värst,,dvs, ingen här som ens är i närheten av hans standard/kunskap! Man kan säkert diskutera hans metoder i evigheter men man ska komma ihåg att dom flest hundar han tagit sig an i programmen skulle inte ha levt om det inte vore för honom,, han tar istort bara sig an dom värsta fallen. Alla ni som tror att ni är bättre och kunnigare åk dit och utmana honom, visa att ni är bättre!! Sitta på ett forum och tala om för alla att man är så jäkla duktig och samtidigt trycka ner alla andra är ingen konst, klarar vilken iddiot som helst!

Själv är jag uppvuxen på en hundkennel och har sedan 6års åldern haft hund som största intresse och gått en hel del på dresyr och utställningar genom åren, är idag 34år och har idagsläget 2småhundar och en Leonberger, hyffst väldresserad. Tycker själv att jag är nybörjare och långt ifrån full lärd,, till skillnad mot alla er proffs som finns på den här sidan!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 566
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka