Canny Collar - Ännu en produkt att trä på sin hund

Sv: Canny Collar - Ännu en produkt att trä på sin hund

Jag respekterar dina åsikter och ska inte skälla på dig för att du tycker som du gör. Jag hoppas inte någon annan gör det heller.

Om man vet hur det ska användas, okey. Om ett beteende är fast och på något sätt behöver brytas så okey. Att korrigera (vilket jag antar att du menar ett ryck?) hade jag inte vågat mig på med en nosgrimma. Risken för whiplash skador är stor enligt flera hundtränare (däribland Canis).

Det jag är rädd för är att folk ska köpa och använda det som en permanent lösning, som du skrev att den inte skulle användas till och jag håller med. Jag vet flera som har grimman till detta och jag gillar inte det jag ser. Jag är rädd att hundarna får skador till följd av användandet, utvecklar problembeteenden (som hundar ofta gör vid smärta) och sedan avlivas.

Jag drar det väldigt långt, men jag har sett det förr och det är inte roligt. Återigen vill jag poängtera att kan du använda det och absolut vet vad du gör så är det okey.

Men det är ju faktiskt bra med ett rullband om man faktiskt kanske inte kan rasta hunden ordentligt någon/några dagar. Det är ju bättre än inget. Då får den ju göra av med sin överskottsenergi iallafall.

Lägger man flera tusen på ett rullband om det blir så att det bara används kanske två ggr om året? (Vilket är ungefär så ofta som jag är sjuk och inte kan rasta min hund). Och om man då är sjuk så ofta att man skulle behöva köpa ett sådant så anser iaf jag att man bör fixa någon som kan hjälpa en med hunden.
Jag har folk som hjälper mig när det behövs, jag har också lärt min hund att kunna ligga inne en hel dag och inte göra något annat än ut och kissa lite och lite hjärngympa ifall detta skulle behöva användas i något fall. Att sätta honom på ett rullband skulle för mig kännas väldigt fel eftersom han då måste springa på det i minst en timme för att ens bli lite tillfredsstäld, och hur stimulerande skulle det vara för en hund som är van att tillbringa flera timmar i skogen varje dag :crazy:

Återigen vill jag påpeka att jag är rädd att detta ska bli varje familjs lösning på hundens aktivering. Jag vet att du skrev att det kan vara en lösning i någon/några dagar, men som sagt så kan det som allt annat missbrukas.

Inte då. Det har funnits i många år. Det är över tio år sen jag såg en treadmill för första gången.

Menar du designad för just hund?

Jag har bara sett dem på gym och TV-SHOP för människan.

Jag har använt en grimma i ca 2 veckor för att min hund helt enkelt ignorerade ett vanligt koppel, bara som en övergångs period. Medans nu efteråt funkar hon mycket bättre med vanligt koppel. Min hund är ju trotts allt en omplacerings hund från spannien och jag vet inte hur hon har varit innan, men därimot var hon knappt koppeltränad för förra ägaren i sverige hade henne lös jämt så de va lite små jobbigt med promenaderna ibörjan, men efter att jag använt grimman drar hon mindre och är lugnare ute. Så jag har inga problem med att använda den men så länge det inte är under hela tiden.

Jag respekterar dina åsikter och ska inte skälla på dig för att du tycker som du gör. Jag hoppas inte någon annan gör det heller.

Om man vet hur det ska användas, okey. Om ett beteende är fast och på något sätt behöver brytas så okey. Att korrigera (vilket jag antar att du menar ett ryck?) hade jag inte vågat mig på med en nosgrimma. Risken för whiplash skador är stor enligt flera hundtränare (däribland Canis).

Jag tror vi är ungefär på samma våglängd, en korrigering i mitt fall att jag stramar åt kopplet, att det blir spänt och när han då försöker att dra så fungerar det inte som han har tänkt och stannar upp, tittar på mig vilket kan ta en stund men står jag bara still tillräckligt länge så slappnar han av (igår tog 45 minuterspromenaden 90min...). Har han vanligt halvstryp, stryp eller sitt retrieverkoppel på sig så fortsätter han att dra så mycket att jag inte klarar av att stå still och vänta ut honom...

Jag gillar inte att rycka i någon form av koppel - det blir oftast bara en kamp mellan förare och hund.

/M

Menar du designad för just hund?

Jag har bara sett dem på gym och TV-SHOP för människan.

Japp, inte så hightech som dagens men funktionen var densamma.
Jag tycker det är en knäpp produkt både för människor och djur.

Jag kommer nog att få pisk för att jag har denna åsikt men det kan jag ta.

Jag rekomenderar ingen att börja koppelträning med att använda en Halti/nosgrimma men det kan faktiskt vara ett hjälpmedel till att få kontroll över en hund som befäst ett dåligt beteende i det här fallet att den drar.

Jag har med flera omplaceringar fått börja med att ha nosgrimma på hunden för att kunna motionera dem för att få bort deras överskottsenergi, så att det går att arbeta med dem.

Nosgrimma är ingen permanent lösning men ett medel i att kunna ta sig frammåt i träningen, nosgrimma + vanligt halvstryp är det vi har använt hitintills, först korrigering i "vanliga kopplet", om han inte lyssnar, en korrigering i nosgrimman.

Jag har en hund som för två veckor sedan ströp sig själv i halvstryp/helstryp till att ha en hund som 90% har slutat att dra och detta tillskriver jag nosgrimman.

Jag pratade med min hunds sjukgymnast om halti, och så länge man inte sliter tag och rycker i den bakåt så är den inte så skadlig som jag alltid fått höra.

Och då tycker jag det är ok.

Jag håller med. Jag rycker aldrig i min hund längre. Det finns bättre metoder som är anatomiskt bättre för hunden. Även med ett vanligt halsband kan man skada hunden. Halsen är inte så tålig som folk tycks tro, iallafall när man kollar på hur vissa rycker i sina hundar :crazy:

Man kan ju undra vad det är för fel på att ta en promenad i skogen i backig terräng :D
Men för människan så kan jag ändå tycka att det är ok eftersom människan själv väljer att ställa sig där.
Mycket intressant sida du presenterade!

MEN FÖR GUDS SKULL LÄR ERA HUNDAR ATT GÅ FINT.

Är det verkligen så svårt? :crazy: Jag upplevde det som det lättaste momentet i träningen.

Är det verkligen så svårt? :crazy: Jag upplevde det som det lättaste momentet i träningen.

När jag tränade min fodervalp jag hade förut håller jag med om att det var lätt att få honom att gå fot, men den hund jag har nu har jag idag haft i 3 veckor och han har haft ca 2 år på sig att göra som han vill... Det är inte alltid så lätt att få ordning på en vuxen hund som har lagt sig till med vad vi kallar ovanor ex. dra i kopplet.

men den hund jag har nu har jag idag haft i 3 veckor och han har haft ca 2 år på sig att göra som han vill... Det är inte alltid så lätt att få ordning på en vuxen hund som har lagt sig till med vad vi kallar ovanor ex. dra i kopplet.

Nej men det är möjligt utan alla möjliga skumma koppel och halsband som finns ute på marknaden. Men sen är jag varken för hjälptyglar på hästar så det är inte konstigt att jag har en sådan syn på hundar också..

Alltså det är nästan skrattretande att läsa en del kommentarer här inne. Lär hunden gå fint osv... Så enligt alla er som anser att det ena efter det andra dressyrhalsband är jätte stort NO,NO så borde det inte finnas många halsband kvar i butikerna. Stryp halsband i alla sorters kvaliteter och material,halvstryp,halti,osv osv.... Om ni är så förbaskat duktiga med era hundar,varför inte satsa på att lära ut av era kunskaper istället för att kräkas än hit och än dit över alla okunniga hundägare som tar en sista utväg med hjälp av dressyr halsband???

Beror helt på vad det är för hundpersonlighet.
En del får man det gratis på, andra kan göra en galen.

Jag har sagt att jag tycker det är ok om någon med kunskap använder det vid inlärning. Men som många använder det som en heltidslösning och vet inte hur det ska användas gillar jag inte.

Jag har inget sagt om andra halsband men för det så betyder inte det att jag gillar dem. Jag anser inte att man behöver rycka i en hund för att lära den saker, och gör man inte det kan du ha vad för halsband som helst eftersom du inte kan skada hunden. Förutsatt att den inte kastar sig ut i kopplet.

Detta finns redan i Sverige, tyvärr om jag får säga min mening. Såg det i butiken där jag köper foder. Det många nog inte tänker på att genvägar ofta blir senvägar även i träning med hund...och häst även för den delen. Men bra hjälpmedel för den late... He he

Istället säger jag; Länge leve korv, köttbullar och leksak! :D:p Det funkar för mig och många andra:)

Inte nog med det så fick jag av min uppfödare höra att nu finns det löpband för hundar om man inte skulle orka rasta den någon dag :crazy:
Hon hade sett det på någon stockholmsmässa... En Caesar Millan pryl.

Jag tror att det är lätt för oss att förkasta sådana saker för vi tror att allt ser ut som i Sverige och att det finns lika förutsättningar överallt. På vissa håll i USA så bygger allt på att man åker bil. Man kan varken gå till en förskola eller till en mataffär. Det är vägar som inte är gjorda att gå på. De är till för biltrafik. Hur rastar man en hund då? Det kanske finns 4 hus att gå runt eller nått sånt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 566
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3