Canny Collar - Ännu en produkt att trä på sin hund

Sv: Canny Collar - Ännu en produkt att trä på sin hund

Är det inte sånt som "mannen som talar med hundar" har använt sig av nångång?

:crazy: Ja varför inte, upphör aldrig att förvånas över människors fantasi om olika metoder för att komma ifrån att lära sin hund:(

Inget som jag gärna skulle sätta på någon hund i alla fall. Har vi tur så kommer det inte till Sverige.

Det där är en kombo av en grimma och stryp. Många här i trakten som har jobbiga hundar använder grimma på dem och det funkar då de inte kan sticka iväg utan att nosen böjs inåt så att säga så de dras åt sidan istället...

skitvimsig förklaring men alla har väll sett en grimma? Går iaf att köpa på granngården.

Alltid undrat vad det är för fel på att lära hunden gå i hederligt halsband? :crazy:

Förstår om man använder tex. halti i någon enstaka situation. Ex. mormor ska passar stora Schäfern osv. Men det är inte svårt att få en hund att gå normalt i koppel. Faktiskt.

Alltid undrat vad det är för fel på att lära hunden gå i hederligt halsband? :crazy:

Förstår om man använder tex. halti i någon enstaka situation. Ex. mormor ska passar stora Schäfern osv. Men det är inte svårt att få en hund att gå normalt i koppel. Faktiskt.

Men snälla du då måste man ju jobba med sin hund;), det är inte alla som har tid eller lust till det förstår du väl. Helst nåt pryl som löser världsproblemen.:grin:

Jag vet inte, jag kollar så sällan då jag bara blir irriterad på den människan :crazy:

Inget som jag gärna skulle sätta på någon hund i alla fall. Har vi tur så kommer det inte till Sverige.

Det finns redan här. Tom hundenshus i sthlm rekomenderade det. Om jag inte fattade annonsen fel...

Ser ut att vara en halti som istället har "koppelfäste" bak vid nacken? Har jag fel?

Håller med. Tänkte precis samma sak faktiskt.

Canis skriver att det kan ge hunden allvarliga nackskador om man rycker i kopplet med detta halsband. Och folk har ju en tendens att göra detta ganska ofta :crazy:

Det stämmer precis.
Mannen som konstruerade det har jobbat i många år med hästar, och det är därifrån iden kommer. En grimma som ser väldigt fin ut på hästen då det inte är något betsel utan det utgör lätta tryck på nosryggen och undersidan av käken. Men på en hund vet jag inte om jag vill se en grimma överhuvudtaget då hunden inte är konstruerad som hästen i nacken.

Behövs bara ett ord; Okunnighet.
Det värsta är att sådana "verktyg" bör inte användas av sådana som inte vet hur de fungerar, men faktum är att det är just de okunniga som köper alla slags "hjälpmedel" för att få "ordning" på sina hundar.
Ett exempel är en bekant till mig som har problem med sin unga goldentik som drar så hemskt. Ända sedan denn hund var valp har hon använt ett retriverkoppel på henne. Jag frågade om hon någonsin provat ett annat halsband/koppel, och då svarar hon; menar du att jag ska ha ett helstryp? Jag såg ungeför ut så här :eek:, och förklarade sedan att retriverkoppel faktiskt ÄR ett helstryp, och att då hunden faktiskt blir strypt så försöker hon troligvis att fly undan obehaget genom att dra än mer och föreslog att hon skulle prova ett vanligt hederligt läderhalsband.
En vecka senare kommer hon fram till mig och säger; Jag avskyr att erkänna det här men du hade faktiskt rätt. Hon drar inte alls lika mycket sedan jag böt halsband.

Det finns redan här. Tom hundenshus i sthlm rekomenderade det. Om jag inte fattade annonsen fel...

Jaha, och där föll vår svenska hundhantering ännu en bit. Att folk bara inte kan tänka lite..

Här i Östersund finns halsbandet sen nån vecka att köpa på Rusta (249kr tror jag det kostade).

Inte nog med det så fick jag av min uppfödare höra att nu finns det löpband för hundar om man inte skulle orka rasta den någon dag :crazy:
Hon hade sett det på någon stockholmsmässa... En Caesar Millan pryl.

Mm.. en vän till mig har en 50kg unghund på dryga året. Han har Rottis, Mastiff och Ambull i sig. Hon använder Halti och det blir en del ryck och slit. Hon kan inte hålla honom utan grimman på och han har börjat göra utfall mot folk (och SMÅ barn:() så hon är ju livrädd att något ska hända.. det har blivit en ond cirkel av alltihop.
Han har antagligen ont i nacken, tack vare smärtan så gör han utfall och beter sig illa, och hon blir osäker och sänder ut fel signaler som triggar honom ytterliggare. :crazy:
Jag försöker ge henne tips och råd men allt blir så svårt på distans...

Jag kommer nog att få pisk för att jag har denna åsikt men det kan jag ta.

Jag rekomenderar ingen att börja koppelträning med att använda en Halti/nosgrimma men det kan faktiskt vara ett hjälpmedel till att få kontroll över en hund som befäst ett dåligt beteende i det här fallet att den drar.

Jag har med flera omplaceringar fått börja med att ha nosgrimma på hunden för att kunna motionera dem för att få bort deras överskottsenergi, så att det går att arbeta med dem.

Nosgrimma är ingen permanent lösning men ett medel i att kunna ta sig frammåt i träningen, nosgrimma + vanligt halvstryp är det vi har använt hitintills, först korrigering i "vanliga kopplet", om han inte lyssnar, en korrigering i nosgrimman.

Jag har en hund som för två veckor sedan ströp sig själv i halvstryp/helstryp till att ha en hund som 90% har slutat att dra och detta tillskriver jag nosgrimman.

Inte nog med det så fick jag av min uppfödare höra att nu finns det löpband för hundar om man inte skulle orka rasta den någon dag :crazy:

Inte då. Det har funnits i många år. Det är över tio år sen jag såg en treadmill för första gången.

Men det är ju faktiskt bra med ett rullband om man faktiskt kanske inte kan rasta hunden ordentligt någon/några dagar. Det är ju bättre än inget. Då får den ju göra av med sin överskottsenergi iallafall.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 566
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka