Sv: Cane Corso en Bruksras?
Nej då inga ömma tår här inte, inte än i allafall, men visst stampar man för mycket på dem så börjar de säkert ömma
Jag tror många som inte känner till CC tror att det är en bruksras, som tänker rottis... men det är inget raskluben marknadsför dem som, det är inte VI som vill byta tillhörighet, det är medlemmarna i rasklubben.
De röstade igenom på sista styrelsemötet att de vill att vi ansöker om att få gå med i Brukshundsklubben, alla utom 1 röstade för det, och den personen sitter i nuvarande specialklubbs styrelse.
För mig personligen är det viktigaste att vi tillhör en specialklubb som låter oss ha hårdare avelskrav så att vi får bort den här oseriösa aveln som hotar att förstöra en fantastisk ras.
Vad gäller mentaliteten, så visst är det väl några välanvända hanar som kanske har lämnat en del med tveksam mentalitet men problemet är större än så tyvärr.
Det avlas även på ett flertal tikar men bristande mentalitet.
Visst är hälsan även den något som rasklubben kämpar med, ( det har gått framåt mycket de senaste åren ) men i nuläget upplever nog vi som har en del insyn i rasen att mentaliteten är ett större probelm.
Jag menar, det spelar ingen roll hur snygg och ledstark hunden är, om den sitter i handen på den som hälsar eller kissar ner sig av rädsla:-(
En CC med dåliga leder kan leva ett gott liv, min hane har ju själv HD D på höfterna, tiken HD A men de lever båda precis likadant och det märks inte en tillstymmelse (än) på hanen, stark som en björn och smidig som en gasell.
Men en hund som är bräcklig mentalt, lider oftast enormt av det själv och är en stor påfrestning, och risk, för nära och okända.
Rasklubben vill ju skärpa kraven även på hälsan, vi har ex arbetat länge med att få igenom avelsförbud på D höfter, men inte ens i den frågan har vi fått stöd av vår specialklubb, tyvärr!