Cane Corso en Bruksras?

Sv: Cane Corso en Bruksras?

Nej, men man gillar att säga det i artikeln om de skjutna hundarna. Extremjournalistik åt ena hållet, Aftonbladet skriker "kamphund", ägaren replikerar "Brukshund!!!

Precis den artikeln jag tänkte på när jag svarade Lena. Det mest intressanta var att en vän till killen skrev på en blogg att hen nu kom med "riktig fakta" kring händelsen samtidigt som personen nämnde corsona som bruksras.

Vänner till mig är på väg att köpa en CC-valp, och jag vet att mannen i familjen vill träna och tävla bl.a. sök med hunden. Men det kan man väl även med en icke-Bruksras?

Absolut :). Man kan inte plocka ut brukschampionatet, utan "bara" sökchampionat.

Det kan vara svårt att komma med. Men är man seriös med sin träning och inte bara där för att "rasta hund" så får man säkert komma med och testa.

Hör av dig till mig när valpis kommit så ska jag se vad jag kan göra. :)

Å ingen har rätt. Vakt är CC´s område. Nog duger dom till bruks men än och då så är de ingen bruksras - vilket jag personligen tycker kvittar. Aggressivitet är icke önskvärt i någon form och en rejäl brottningsmatch är nog det våldsammaste man kan få en Cane att utföra till vardags.
Dom hör till grupp 2;
Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar
Grupp 2 är stor och brokig med allt från den lilla affenpinschern till den jättelika grand danois. De flesta raserna har använts och används fortfarande på sina håll som vakt- och herdehund. I gruppen finns också boskapshundar och gårdshundar varav några i dag är populära brukshundar.

Rasklubben vill marknadsföra rasen som bruksras - vet inte varför - den blir väl inte bättre för det - den är redan himla bra.

Rasklubben marknadsför inte alls CC som en bruksras eftersom den inte är en bruksras i nuläget.
Däremot förs det en diskussion inom rasklubben där medlemmarna har rörstat för att ansöka om att gå med i svenska brukshundsklubben.

Det finns gott om CC som lämpar sig mycket väl för brukset och som sagt man får tävla i det du efterfrågar.

Sök på Magnuslunds Wotan, en CC som är lydnadschampion och tävlar Elit sök.

Luff, en CC blir inte "bättre " eller sämre som bruksras.
Men som bruksras skulle det vara enklare att ställa krav i aveln, som det är nu ( som du vet) mentaltestar tyvärr väldigt få sina hundar innan de avlas på, och den specialklubb Cc tillhör nu tillåter inte heller att rasklubben inför det som krav.

Ja de 2 hundarna som sköts var CC, 2 valpar, 7 och 11 mån gamla.

Jag har sett filmen flera gånger och blir förtvivlad, mina 2 gudasnälla hundar av samma ras hade agerat betydligt mer våldsamt i samma situation, vilket jag antar att alla hundar av vakt och brukstyp hade gjort, det är ju något som vi förväntar oss av en sådan hund.

Min formulering var för att förklara varför man kan få uppfattningen av att det är en bruksras - jag får den frågan då och då när jag får frågor om hundarnas ras. - Ja...den läste jag om - en bruksras alltså?
Och det är väl så ni vill ha det? Du skriver ju själv att ni vill byta tillhörighet - så jäkla ömma tår det finns i den här frågan.

Jag undrar lite över dessa hundar med dålig mentalitet ni pratar om - är det en specifik hane det avlats på eller har det hänt något eller är det att fel människor tillåts köpa hundar. Med fel menar jag människor som tror att hunden kan ligga på sofflocket hela dagen tex och därigenom får hundar som agerar tokigt pga understimulering.
Fysisken tycker jag ju är ett större problemen - ert avelsprogram där är ju bra även om man kunde önska att C-höfter inte förekom alls. Men det kommer man ju inte åt med några mentaltester.

Nej då inga ömma tår här inte, inte än i allafall, men visst stampar man för mycket på dem så börjar de säkert ömma ;)

Jag tror många som inte känner till CC tror att det är en bruksras, som tänker rottis... men det är inget raskluben marknadsför dem som, det är inte VI som vill byta tillhörighet, det är medlemmarna i rasklubben.

De röstade igenom på sista styrelsemötet att de vill att vi ansöker om att få gå med i Brukshundsklubben, alla utom 1 röstade för det, och den personen sitter i nuvarande specialklubbs styrelse.
För mig personligen är det viktigaste att vi tillhör en specialklubb som låter oss ha hårdare avelskrav så att vi får bort den här oseriösa aveln som hotar att förstöra en fantastisk ras.

Vad gäller mentaliteten, så visst är det väl några välanvända hanar som kanske har lämnat en del med tveksam mentalitet men problemet är större än så tyvärr.
Det avlas även på ett flertal tikar men bristande mentalitet.

Visst är hälsan även den något som rasklubben kämpar med, ( det har gått framåt mycket de senaste åren ) men i nuläget upplever nog vi som har en del insyn i rasen att mentaliteten är ett större probelm.
Jag menar, det spelar ingen roll hur snygg och ledstark hunden är, om den sitter i handen på den som hälsar eller kissar ner sig av rädsla:-(

En CC med dåliga leder kan leva ett gott liv, min hane har ju själv HD D på höfterna, tiken HD A men de lever båda precis likadant och det märks inte en tillstymmelse (än) på hanen, stark som en björn och smidig som en gasell.

Men en hund som är bräcklig mentalt, lider oftast enormt av det själv och är en stor påfrestning, och risk, för nära och okända.

Rasklubben vill ju skärpa kraven även på hälsan, vi har ex arbetat länge med att få igenom avelsförbud på D höfter, men inte ens i den frågan har vi fått stöd av vår specialklubb, tyvärr!

Senast ändrad:

*KL*
OT men med tanke på de skrala krav en del bruksraser har på mentaliteten i dag så skall man nog inte hoppas för mycket även om CC kommer med i SBK... Men det är klart, då måste föräldrarna MHas och det är ju positivt (även om det inte hindrar folk från att avla på avbrutna MHn och stora kvarstående rädslor :mad:).
Jag menar alltså inte att det skulle vara dumt att byta specialklubb, bara att man nog inte skall ha för höga förhoppningar.

/Lona som är ganska luttrad av att ha hängt i belgarvärlden ett antal år

Mer OT, men varför tillåts det egentligen avlas på hundar som inte klarar Mh:t? SBK måste väl ändå förstå att det inte leder avelsarbetet framåt?

Men med hur det låter i tråden (avla på D höfter t.ex:crazy:), låter det ändå inte så dumt att byta specialklubb. Att hunden måste gå MH kanske ändå ser till att några oseriösa ramlar av på vägen.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 779
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 278
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 204
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka