Cane Corso en Bruksras?

Sv: Cane Corso en Bruksras?

Visst är det få, men bara kravet att ha utfört mh sållar bort några av de mest oseriösa, dessutom finns det då ett mh för valpköpare att leta upp. Som det är nu priser vissa uppdödare mentaliteten på sina hundar och okunniga valpköpare kontaktar ett par månader senare rasklubben och ber om råd med sina hundar.

Så jädrans tråkigt att det skall behövas bara och CC är ju dessvärre inte direkt ensamna om att vara i den sitsen...

Kethets, vet att det i alla fall för några år sedan var ett väldans kackel inom vissa colliekretsar (och även belgare) att man inte villa höra till SBK längre eftersom man bl a tyckte att MH var så onödigt :mad:.
Snacka om att sticka huvudet i sanden:crazy:. Vad TÄNKER folk med?? Jag vet inte vilket alternativ som är värst: att folk TROR att de avlar på bra hundar men är helt fel ute eller att de faktiskt VET att det är skräp de avlar på men fortsätter i alla fall?

Sorry för mer OT...

Men herregud:(
Pengar kanske? Nej, för mig är det sjukt att man inte vill kolla mentaliteten, när jag satt och letade vit herdehund hittade jag en uppfödare som avlade med en tik med avbrutet MH. Den uppfödaren går bort för mig för evigt nu faktiskt.
Själv är jag förtjust i BHP, när det blir mer utbrett så ska jag inte bara gå det med min sällskapshund utan också se till att om det blir en mer kommer jag prioritera uppfödare som avlar på BHP testade hundar.

Men herregud:(
Pengar kanske? Nej, för mig är det sjukt att man inte vill kolla mentaliteten, när jag satt och letade vit herdehund hittade jag en uppfödare som avlade med en tik med avbrutet MH. Den uppfödaren går bort för mig för evigt nu faktiskt.
Själv är jag förtjust i BHP, när det blir mer utbrett så ska jag inte bara gå det med min sällskapshund utan också se till att om det blir en mer kommer jag prioritera uppfödare som avlar på BHP testade hundar.

Vad är det som gör att du vill ha BHP-testade hundar inte MH-testade?
För visst är väl vit herdehund klassad som brukshund?

/Camilla

Halvt KL

Innan jag får krupp (:D ), det heter BPH, beteende - och personlighetsbeskrivning hund :)!

Halvt KL

Innan jag får krupp (:D ), det heter BPH, beteende - och personlighetsbeskrivning hund :)!

Vem vet om du också påpekar det ett tiotal gånger till, så kanske det till slut fastnar, av någon anledning så vill inte ordningen på dom bokstäverna fastna i mitt huvud :confused:

/Camilla:laugh:

Du är absolut inte ensam om det, jag ser mer folk som skriver BHP än BPH känns det som, bara i denna tråd finns den stavningen med ett par gånger ;)!

Ser att det kan misstolkas, självklart så ska en bruksras ha gjort MH! Men eftersom jag nu äger sällskapsras och är förtjust i att ha en hund som bara "är" så vet jag inte om jag ska köpa bruksras igen och om det blir sällskapshund igen då vill jag ha en uppfödare som har gjort BPH.

Och Ja, vit herdehund är en bruksras:)

Miao: Ja, t.ex. jag gjorde det felet:o Känns naturligare på något sätt att ha H i mitten.

Tycker ni att schäferaveln vunnit något på att vara en bruksras?

Det kommer alltid att finnas underlig avel - det viktiga med en rasklubb är att dom upplyser och är positiva i sin ton.
Ju mer det blir; -Vi är en exklusiv grupp och vi vill att våra hundar ska vara det också för dom är svåra så kan man ge sig sjutton på att den rasen snokas upp av just dom man INTE vill ha till valpköpare.
När jag letade ras och var intresserad av just en vaktande gårdshund så dök ju Ovtjarkan upp - där kan man se en ras som verkligen är svår i dagens samhälle där alla hundar ska vara snälla och aaaaaaldrig göra ett utfall.
Den blir vanligare och vanligare - och lets face it - hur många har behov av en sådan hund? Samma sak med malamute och husky.
Ändå så ligger det annonser på blocket - många.
Det är verkligheten.

Rasklubbar ska sätta standarden, hjälpa valpköpare rätt och se till att det tex anordnas tävlingar, utställningar och BPH runt om i landet så man kan få tips om rasen om man är nybörjare och vill prova på något nytt.

Kompisen som är nybörjare på hund har sin uppfödare 50 mil bort, hennes rasklubb är 25 mil bort med aktiviteter och hon har ingen att fråga...och då har hon en "vanlig ras". Det är synd.

Ja, de är väl fortfarande de som oftast står på prispallen på de högra brukstävlingarna? De och mallen också. Dessutom så har de flesta helt okej mentalitet och även räkorna har okej höfter.

Cane corso vill bli en bruksras vad jag förstår det som, inte för att avla på svårare mentalitet eller för att bli exlusiva, utan för att kunna ställa krav på uppfödarna för att ge fler hundar ett värdigt liv.

och jag som sörjer så fort jag ser en schäfer...har dom ett hyfsat framparti så döljer det sig en räka när man ser baken, på brukstävlingarna ser man hundar som inte förarna klara av att styra upp - varför tror ni mallarna kommer så starkt?
Schäfrarna är en spillra av vad dom var avelsmässigt - den allrounda brukshunden har blivit 2 skilda grenar - rak eller räka.
Så jäkla tragiskt. Efter 4 schäfrar säger jag aldrig igen. Räkorna passar mig mentalt men jag ryser ju när jag ser dom och en bruksschäfer - ja, jag testade ju och det gick åt skogen (nu var han en omplacering men hans energi var otrolig).
Jag tycker det är synd att SBHK inte förstår nyttan av att avla på bättre hälsa men vad anbelangar MH´t så tror jag inte det gör till eller ifrån för aveln - buskaveln kommer ändå att frambringa massa skit.
Hellre en hund som går bra i utställningsringen (då måste den vara exteriört korrekt) än blocketvovvar.
Om sen rasklubben fixar BPH på flera ställen så vore det väl suveränt - så man vet vad man har i snöret.

Förig ja - älskar människan och sin flock. Vill vara till lags.
Lättlärd - absolut (lätt att lära fel också)
Intresserad - den är ju vaken (en vakthund) men med 2 helsyskon hemma så kan jag väl säga att det varierar med intensiteten.
Den ena är väldigt intensiv - modell terrier när hon ska få godis eller när hon har bråttom, blir alldeles vindögd om hon ska få smaka på kattmaten - måste hoppa så det går fortare. Den andra har molossertemperamentet - kommer i stilla trav, glad, tar sig tid, springer inte över katten för att hon glömmer att bromsa. Men bägge kan rejsa över stock o sten.

och jag som sörjer så fort jag ser en schäfer...har dom ett hyfsat framparti så döljer det sig en räka när man ser baken, på brukstävlingarna ser man hundar som inte förarna klara av att styra upp - varför tror ni mallarna kommer så starkt?
Schäfrarna är en spillra av vad dom var avelsmässigt - den allrounda brukshunden har blivit 2 skilda grenar - rak eller räka.
Så jäkla tragiskt. Efter 4 schäfrar säger jag aldrig igen. Räkorna passar mig mentalt men jag ryser ju när jag ser dom och en bruksschäfer - ja, jag testade ju och det gick åt skogen (nu var han en omplacering men hans energi var otrolig).
Jag tycker det är synd att SBHK inte förstår nyttan av att avla på bättre hälsa men vad anbelangar MH´t så tror jag inte det gör till eller ifrån för aveln - buskaveln kommer ändå att frambringa massa skit.
Hellre en hund som går bra i utställningsringen (då måste den vara exteriört korrekt) än blocketvovvar.
Om sen rasklubben fixar BPH på flera ställen så vore det väl suveränt - så man vet vad man har i snöret.
Men hur exteriört korrekt tycker du en räk-schäfer är som är den som går bra i ringen?
Och bruksschäfern är fortfarande den klart största rasen i bland tjänstehundarna, men tävling är det kanske mer mallar för dom är "vekare" och mer lättstyrda, men därmed också svårare att hitta hundar som fungerar i tjänst för dom är för "veka" och nerviga ofta.
Så jag kan inte hålla med om att bruksschäfern är en spillra av vad den varit, däremot har den nog avlats för att fungera i tjänst inte på tävlingsplanen i första hand som tex mallen.

/Camilla

Jag tycker ju att dom inte är korrekta - för att rasen började säravlas så inibomben. Stog på ssm slutet på 80-talet när ALLA förfasade sig över amerikansk valp som vann någon jätteshow som stog med röven i backen. Och några år senare så avlades det friskt på släprövar - räkorna kom ju sen. Förut fanns alla modeller - driv, gårdshund, intensiv, lugn i samma kull - det fanns en schäfer för alla.
Och att dom har för stort driv - tjänstehundarna alltså - kommer från folk som just jobbar med dom hundarna i tävlingsammanhang - inte från mig som följer det på håll.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 779
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 278
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 204
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka