Sv: Cairo 869!
Jag är bara lite fundersam över vad som klassas som att föra avelsframstegen framåt? Det jag tycker är lite tragiskt i dagens läge att vi verkar vilja avla fram det svenska halvblodet till en högblodig tävlingsras som enbart ska inriktas på att matchas för tävlingar och det verkar vara detta som framförs i diskutioner?
Jag ser stor skillnad redan från när jag var yngre och från idag att det är inte några hästar som någon svensson kan sitta upp och rida hursomhelst. Ser själv bara till ridskolan, inte finns det ett enda halvblod kvar längre i stort sätt från hur det var förut när halva styrkan bestod av hållbara hästar med riktigt bra psyke. Det handlar inte om allt för många år!
Jag ser skillnad på min gamla gymnasiskola som hade den äldre modellen av halvblod när jag själv gick där och hade ridning på individuella valet, många var nybörjare som valde att rida också och trots detta kunde alla rida dessa hästar och det var hållbara (då gick de faktiskt bara i ridhuset hela tiden), hanteringsbara och hade stabilt psyke, nu när jag ser halvbloden som står där idag går de sönder oftare och är rent ut svåra att hantera även om det är utbildade betydligt högre än vad den gamla uppsättningen var. Dagens hästar där har även då uteritter på schemat och har betydligt mer allsidig träning än vad de andra hästarna hade men ändå är de trasiga.
Tänker inte starta någon vidare diskution om detta men jag tycker det är synd att det bara ska fokuserar på att hästarna ska prestera i tävlingar. Instämmer också att sådana hingstar som Cairo kan få fortsätta betäcka och inte tas ur aveln bara för att avkommorna inte har presterat på visningar/tävlingar. Så länge de inte ger exteriöra defekter borde de väl ändå får vara godkända och betäcka till ett billigare pris? Är det inte ett bra psyke och hållbarhet som borde prioriteras?
Mkt bra skrivet! =)
Fram med hållbara starka hästar...
Tycker även jag att systemet är helt galet!
En hingst ska inte ges A förns den har visat sig vara rättmätig där och när han väl har kommit dit, så ska den inte tas bort.
Att ge ett A bara för att han VERKAT lovande och gett bra bedömning och varit lite hypad och inne för att sedan ta bort hingsten för att han inte fått tillräckligt med bra ston el bra ägare som velat visa, ja det är helt galet.
Cairos omdöme!
Omdöme exteriör
Maskulin, mkt god modell. Kraftig, ngt lågt ansatt hals. Långt bra kors. Mycket välbenad. Ordinära rörelser. 88977=39
9-9 i hopp
AB PREM 93, sänkt 98 till V
Alltså även om hingsten har ordinära rörelser så kan han gå så långt som till att tävla på int nivå i dressyr.
Detta är Cardentos bedömning!
Omdöme exteriör
Långlinjerad, högställd hingst med bra resning. Bra framparti, ngt omusklad i ländryggen. Korrekt. Taktmässig skritt med måttlig framåtbjudning. Taktmässig trav med svagt undersatta bakben. 98877=39
Och här är Hip Hops hemska omdöme!
Hingsten har mycket bra ridbarhet och inställning till hoppning. Något hängande benteknik men försiktig på hinder. Man kunde önska lite mer kapacitet. En hingst som växer med uppgiften. 8 9 7,5 =8,12
Teknik hoppning 7
Temperament hoppning 7
Nu e jag oxå ute och seglar med sånt som inte handlar om Cairo men det vore kanske kul att ha nåt att jämföra med?!
Hursom helst vi som använder Cairo som hingstval vill gärna inte disk hans oduglighet, att vi är dårar som använder en sådan dålig hingst osv..., för han ÄR bra!
Och vi borde återigen inrikta denna tråd på det tack!