Cairo 869!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horselife2000
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo 869!

Fortsättningsvis tycker jag att vi som faktiskt har avkommor el ska få kan fortsätta disk här...:bow:

Då kanske ni ska starta en facebookgrupp istället.

Jag har själv varit och kollat på Cairo för nåt år sen då jag funderade på att använda honom. Men ångrade mig eftersom jag ville använda en bättre hingst.

Jag måste säga att jag är tacksam att jag inte är hingsthållare på halvblod. På några lösa grunder sänks en häst till V sen får vi se om man kan tvinga fram några till att visa sina avkommor. Halvblodsavel känns som att spela Rysk Roulette.
Hur kan man rimligvís sänka en hingst som inte lämnar avkommor med defekter, det kan väl under inga omständigheter skada halvblodsaveln om en hingst som Cairo är i avel, vad spelar 5-10 avkommor/år för roll när hingsten är en av få med 9 på benen och fungerat så bra och själv tagit sig till A final i EM med unga tjejer på ryggen.
Till skillnad om hingsten nedärver lynnes fel, och andra defekter som absolut inte ska vara i avel. Jag har ett sto som har den förnäma stammen Cairo - Bourbon, hon kommer ur F2 och borde vara intressant ur både tävlings och avels sammanhang.
Men hennes far och morfar fick inte tillräckligt med ston så dom är klassade som sämre, vilket också vårt sto blir. Hon får sämre status än ett sto med okänd stam!

Nej tacka vet jag ponnyaveln, min welsh hingst har jag endast till egna ston, han har nu 8 födda avkommor och folk börjar stå i kö att få betäcka med honom! Jag kan på ett mycket kräset sätt välja ut de sto jag vill att han ska betäcka. Detta hade varit en omöjlighet i HBL aveln där pressen på hingstägaren är stor att skaffa fram både rätt ryttare och de rätta stona samt att det är rätt ägare till stona så de visas.
I ponnyaveln kan man på ett mycket smidigt sätt ta tillvara på de blodslinjer man vill ha, utan att någon kasserar ens avel och hingst.

Jag tycker det är skandal att man överhuvudtaget tar licens i från hingstar som ej nedärver defekter, utan låt de hingstar som en gång blivit godkända få ha sin licens, ta istället bort de hingstar som lämnar defekta avkommor. De andra hingstarna rensar ut sig själva!

Jag tycker man kan sänka dem men fortfarande låta dem lämna gröna papper. Tex sänkt till C men fortfarande kan vara till avel. Då kan dessa tex vara till avel för en billigare penning och konkurrera ut buskaveln samtidigt som man faktiskt får veta att de nedäver sig sämre än genomsnittet.
De som nedärver defekter borde dock givetvis tas bort.

Jag tycker man kan sänka dem men fortfarande låta dem lämna gröna papper. Tex sänkt till C men fortfarande kan vara till avel. Då kan dessa tex vara till avel för en billigare penning och konkurrera ut buskaveln samtidigt som man faktiskt får veta att de nedäver sig sämre än genomsnittet.
De som nedärver defekter borde dock givetvis tas bort.

Om dom bevisligen inte har avkommor som visats eller tävlat med meriter och motsvarat förväntningar på hingsten så är det väl helt naturligt att han sänks till V, i väntan på avkommebedömning.

Om avkommorna inte är tillräckligt bra, så har ju inte hingsten fört avlesframsteget frammåt och då skall dom inte vara i avel med gröna pappar och för en billig peng:mad:

Hur fungerar det i andra länder? Jag har ingen råkoll men sänker de sina hingstar i tex Holsteiner verband?

Jag vet inte deras regler...Men dom som inte förärver sig skickas väl till andra länder eller tas ur avel:o:confused::confused:

*KL*

Men egentligen behöver ju systemet göras om så att det inte går att vara A innan man har avkommor som är bedömda. Egentligen är ju systemet ganska så kasst som det är. Alla hingstar som är godkända ska vara godkända så länge inte någon ny information kommer fram där en omprövning behövs, tex det visar sig att hingsten har en ärftlig sjukdom.

Man ska inte kunna ta en godkänd hingst ur avel, bara för att den inte har tillräckligt med avkommor. Godkänd är godkänd!

När man ser att hingstens avkommor börjar visa framfötterna kan hingsten få ett A. När avkommorna går riktigt bra får hingsten Elit. Hingsten ska inte ha någon bokstav för egna tävlingsmeriter, det är ju egentligen skitsamma då det är förvärvningen som är intressant. Och de som är seriösa med sin hingst tävlar den i alla fall för att visa upp hingsten. Har en hingst blivit tex A eller Elit så kan inte det heller ändras, om ingen ny info kommer fram förstås.

Jag tycker att det är kasst att vissa hingtar får V eller blir sänkta till C. Godkänt är godkänt!

Utveckla istället avkommebedömningen så att folk hittar den och kan tyda den, sen kan stoägarna avgöra hurvida hignsten passar för deras avel eller inte!

Om dom bevisligen inte har avkommor som visats eller tävlat med meriter och motsvarat förväntningar på hingsten så är det väl helt naturligt att han sänks till V, i väntan på avkommebedömning.

Om avkommorna inte är tillräckligt bra, så har ju inte hingsten fört avlesframsteget frammåt och då skall dom inte vara i avel med gröna pappar och för en billig peng:mad:

Jag är bara lite fundersam över vad som klassas som att föra avelsframstegen framåt? Det jag tycker är lite tragiskt i dagens läge att vi verkar vilja avla fram det svenska halvblodet till en högblodig tävlingsras som enbart ska inriktas på att matchas för tävlingar och det verkar vara detta som framförs i diskutioner?

Jag ser stor skillnad redan från när jag var yngre och från idag att det är inte några hästar som någon svensson kan sitta upp och rida hursomhelst. Ser själv bara till ridskolan, inte finns det ett enda halvblod kvar längre i stort sätt från hur det var förut när halva styrkan bestod av hållbara hästar med riktigt bra psyke. Det handlar inte om allt för många år!

Jag ser skillnad på min gamla gymnasiskola som hade den äldre modellen av halvblod när jag själv gick där och hade ridning på individuella valet, många var nybörjare som valde att rida också och trots detta kunde alla rida dessa hästar och det var hållbara (då gick de faktiskt bara i ridhuset hela tiden), hanteringsbara och hade stabilt psyke, nu när jag ser halvbloden som står där idag går de sönder oftare och är rent ut svåra att hantera även om det är utbildade betydligt högre än vad den gamla uppsättningen var. Dagens hästar där har även då uteritter på schemat och har betydligt mer allsidig träning än vad de andra hästarna hade men ändå är de trasiga.

Tänker inte starta någon vidare diskution om detta men jag tycker det är synd att det bara ska fokuserar på att hästarna ska prestera i tävlingar. Instämmer också att sådana hingstar som Cairo kan få fortsätta betäcka och inte tas ur aveln bara för att avkommorna inte har presterat på visningar/tävlingar. Så länge de inte ger exteriöra defekter borde de väl ändå får vara godkända och betäcka till ett billigare pris? Är det inte ett bra psyke och hållbarhet som borde prioriteras?

Jag måste säga att jag är tacksam att jag inte är hingsthållare på halvblod. På några lösa grunder sänks en häst till V sen får vi se om man kan tvinga fram några till att visa sina avkommor. Halvblodsavel känns som att spela Rysk Roulette.
Hur kan man rimligvís sänka en hingst som inte lämnar avkommor med defekter, det kan väl under inga omständigheter skada halvblodsaveln om en hingst som Cairo är i avel, vad spelar 5-10 avkommor/år för roll när hingsten är en av få med 9 på benen och fungerat så bra och själv tagit sig till A final i EM med unga tjejer på ryggen.
Till skillnad om hingsten nedärver lynnes fel, och andra defekter som absolut inte ska vara i avel. Jag har ett sto som har den förnäma stammen Cairo - Bourbon, hon kommer ur F2 och borde vara intressant ur både tävlings och avels sammanhang.
Men hennes far och morfar fick inte tillräckligt med ston så dom är klassade som sämre, vilket också vårt sto blir. Hon får sämre status än ett sto med okänd stam!

Nej tacka vet jag ponnyaveln, min welsh hingst har jag endast till egna ston, han har nu 8 födda avkommor och folk börjar stå i kö att få betäcka med honom! Jag kan på ett mycket kräset sätt välja ut de sto jag vill att han ska betäcka. Detta hade varit en omöjlighet i HBL aveln där pressen på hingstägaren är stor att skaffa fram både rätt ryttare och de rätta stona samt att det är rätt ägare till stona så de visas.
I ponnyaveln kan man på ett mycket smidigt sätt ta tillvara på de blodslinjer man vill ha, utan att någon kasserar ens avel och hingst.

Jag tycker det är skandal att man överhuvudtaget tar licens i från hingstar som ej nedärver defekter, utan låt de hingstar som en gång blivit godkända få ha sin licens, ta istället bort de hingstar som lämnar defekta avkommor. De andra hingstarna rensar ut sig själva!

Halleluja!!! AMEN!! Haha!! :bow::bow::bow:

Då kanske ni ska starta en facebookgrupp istället.

Jag har själv varit och kollat på Cairo för nåt år sen då jag funderade på att använda honom. Men ångrade mig eftersom jag ville använda en bättre hingst.

Nej, detta är ett hästforum och min tråd passar perfekt HÄR!

Däremot kan man inrikta en tråd på olika sätt och då det redan finns en annan tråd som handlar om Cairo där det mest skrivs om hans sänkning och disk om detta så förde jag upp denna tråd som skulle handla om hans faktiska avkommor som finns därute el folk som har varit i kontakt med honom.

Då det inte ska finnas dubbelt av trådar så skrev jag klart och tydligt vad som vi borde inrikta oss och disk i denna tråd för annars kan lika gärna moderatorerna ta bort denna då den andra tråden duger bra för en fortsatt sådan disk.

Jag är bara lite fundersam över vad som klassas som att föra avelsframstegen framåt? Det jag tycker är lite tragiskt i dagens läge att vi verkar vilja avla fram det svenska halvblodet till en högblodig tävlingsras som enbart ska inriktas på att matchas för tävlingar och det verkar vara detta som framförs i diskutioner?

Jag ser stor skillnad redan från när jag var yngre och från idag att det är inte några hästar som någon svensson kan sitta upp och rida hursomhelst. Ser själv bara till ridskolan, inte finns det ett enda halvblod kvar längre i stort sätt från hur det var förut när halva styrkan bestod av hållbara hästar med riktigt bra psyke. Det handlar inte om allt för många år!

Jag ser skillnad på min gamla gymnasiskola som hade den äldre modellen av halvblod när jag själv gick där och hade ridning på individuella valet, många var nybörjare som valde att rida också och trots detta kunde alla rida dessa hästar och det var hållbara (då gick de faktiskt bara i ridhuset hela tiden), hanteringsbara och hade stabilt psyke, nu när jag ser halvbloden som står där idag går de sönder oftare och är rent ut svåra att hantera även om det är utbildade betydligt högre än vad den gamla uppsättningen var. Dagens hästar där har även då uteritter på schemat och har betydligt mer allsidig träning än vad de andra hästarna hade men ändå är de trasiga.

Tänker inte starta någon vidare diskution om detta men jag tycker det är synd att det bara ska fokuserar på att hästarna ska prestera i tävlingar. Instämmer också att sådana hingstar som Cairo kan få fortsätta betäcka och inte tas ur aveln bara för att avkommorna inte har presterat på visningar/tävlingar. Så länge de inte ger exteriöra defekter borde de väl ändå får vara godkända och betäcka till ett billigare pris? Är det inte ett bra psyke och hållbarhet som borde prioriteras?

Mkt bra skrivet! =)

Fram med hållbara starka hästar...

Tycker även jag att systemet är helt galet!
En hingst ska inte ges A förns den har visat sig vara rättmätig där och när han väl har kommit dit, så ska den inte tas bort.
Att ge ett A bara för att han VERKAT lovande och gett bra bedömning och varit lite hypad och inne för att sedan ta bort hingsten för att han inte fått tillräckligt med bra ston el bra ägare som velat visa, ja det är helt galet.

Cairos omdöme!
Omdöme exteriör
Maskulin, mkt god modell. Kraftig, ngt lågt ansatt hals. Långt bra kors. Mycket välbenad. Ordinära rörelser. 88977=39
9-9 i hopp
AB PREM 93, sänkt 98 till V

Alltså även om hingsten har ordinära rörelser så kan han gå så långt som till att tävla på int nivå i dressyr.

Detta är Cardentos bedömning!
Omdöme exteriör
Långlinjerad, högställd hingst med bra resning. Bra framparti, ngt omusklad i ländryggen. Korrekt. Taktmässig skritt med måttlig framåtbjudning. Taktmässig trav med svagt undersatta bakben. 98877=39

Och här är Hip Hops hemska omdöme!
Hingsten har mycket bra ridbarhet och inställning till hoppning. Något hängande benteknik men försiktig på hinder. Man kunde önska lite mer kapacitet. En hingst som växer med uppgiften. 8 9 7,5 =8,12
Teknik hoppning 7
Temperament hoppning 7

Nu e jag oxå ute och seglar med sånt som inte handlar om Cairo men det vore kanske kul att ha nåt att jämföra med?!:angel:

Hursom helst vi som använder Cairo som hingstval vill gärna inte disk hans oduglighet, att vi är dårar som använder en sådan dålig hingst osv..., för han ÄR bra!
Och vi borde återigen inrikta denna tråd på det tack!:D

Här är Quite Easys omdöme!
Omdöme exteriör
(våren -98) Maskulin harmonisk hingst, något överbyggd. Vackert huvud, brett ansatt hals, välliggande bog, bra överlinje och kors. Något gracilt underrede, veka haser. Ledig skritt med normal steglängd. Bogfri taktmässig trav. 8 8 7 7 8 =38
Omdöme gångarter
6 7 9
Omdöme testryttare dressyr
7 7
Omdöme hoppning
9 8
Är detta något man skulle vilja använda i aveln?
Nja, någon värsting verkar det till synes inte vara på pappret men han blev otroligt bra marknadsförd av Flyinge och fick bra ston som sedan levererade bra avkommor. Men omdömena är ju hemska.

Nu e jag oxå ute och seglar med sånt som inte handlar om Cairo men det vore kanske kul att ha nåt att jämföra med?!:angel:
Hursom helst, JAG har använt Cairo för att det är en utomordentligt trevlig och bra individ, UTAN defekter, bra temp, en allround begåvning med bra höjd och ben!

Hursom helst vi som använder Cairo som hingstval vill gärna inte disk hans oduglighet, att vi är dårar som använder en sådan dålig hingst osv..., för han ÄR bra!

Men snälla människa! Inte kan du mena att en bedömmningssiffra väger starkare än meriter i svår internationell hoppning?!!
Betygen är ju en uppskattning av hästens förmåga, som man måste ta till med unga hästar för att de ännu inte har haft tid att bevisa sig själva med prestationer.

Om då Cairo är högre bedömd än Cardento eller Hip Hop så betyder det antingen att domaren har brustit i sin förmåga att döma, eller att Cairos ägare har misslyckas med att matcha sin häst.

Zussi: Om du önskar att man ska avla hästar för hobbyryttaren, så förstår jag inte varför Cairo skulle vara ett lämpligare val än någon annan hingst. Han är e Cortez, en import hingst som användts för att tillföra förmåga. Jag kan inte påstå att jag upplever att Cortezavkommor på något sätt är mer stabila än andra hästar. De har ofta en god ridbarhet, men är vakna och uppmärksamma individer - vilket inte passar alla.
På mödernet finner man Utrillo, framgångsrikt använd i aveln av sporthästar.

Jag menar inte att Cairo är dålig, jag har ingen uppfattning om vad han lämnar, har aldrig sett någon avkomma själv - men, jag tycker inte att ovanstående argument är användbara för att använda honom.

Det är väl ingen som har sagt att Cairo är dålig? Bara att han har sänkts till V i väntan på fler avkommeresultat. Om fler visas/tävlas med bra resultat så kommer han höjas igen. OM avkommeresultaten uteblir även framöver kommer han sänkas till C. För avsaknad av avkommeresultat kan ju indirekt tolkas som att "de är så dåliga att de inte kan prestera något".

"Cairos omdöme!
Omdöme exteriör
Maskulin, mkt god modell. Kraftig, ngt lågt ansatt hals. Långt bra kors. Mycket välbenad. Ordinära rörelser. 88977=39
9-9 i hopp"

"Här är Quite Easys omdöme!
Omdöme exteriör
(våren -98) Maskulin harmonisk hingst, något överbyggd. Vackert huvud, brett ansatt hals, välliggande bog, bra överlinje och kors. Något gracilt underrede, veka haser. Ledig skritt med normal steglängd. Bogfri taktmässig trav. 8 8 7 7 8 =38
Omdöme gångarter
6 7 9
Omdöme testryttare dressyr
7 7
Omdöme hoppning
9 8
Är detta något man skulle vilja använda i aveln?
Nja, någon värsting verkar det till synes inte vara på pappret men han blev otroligt bra marknadsförd av Flyinge och fick bra ston som sedan levererade bra avkommor. Men omdömena är ju hemska."

Här följer jag verkligen inte med, hur kan Cairos omdöme vara så fantastisk, samtidigt som du ifrågasätter varför man skulle vilja avla på QE?
När det kommer till vilka svagheter man accepterar så beror det ju på vilket sto man använder, det viktiga är ju att inte förstärka de svaga sidorna. Därför blir en jämförelse av det här slaget mkt ointressant.

Det är ju dessutom så att efter ett stort antal bedömda avkommor ser man mer hur hingstens förärver sig och då minskar betydelsen för hingstens egna egenskaper och siffror. Men ett litet antal bedömda avkommor är det svårt att veta vad man ska förvänta sig av kommande avkommor. Det är ju därför avkommebedömninen är viktig.
På en ung hingst får man gå efter hans egna egenskaper och härstamning, på en äldre är det avkommeresultaten.
Därför känns det ju dumt att en 21 år gammal hingst som varit godkänd för avel i 17 år inte ens har hunnit få tillräckligt många bedömda avkommor.

Liknande trådar

Avel Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den...
2
Svar
20
· Visningar
2 984
Senast: sona
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 310
Senast: Malacki
·
Avel Har köpt tillbaka en av mina uppfödningar, som skall tävlas nu men i framtiden kommer hon att bli mitt avelssto. Funderar lite angående...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: Eowyn
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka