Cairo 869!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horselife2000
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo 869!

Marknadsföringen verkar börja ta sig, trots sitt V har han de två senaste åren fått nästan lika många ston som under de femton tidigare åren sammanlagt.

Frågan är bara vad för ston han fått. En billig V-hingst drar av erfarenhet oftast inte det stomaterial som förmår leverera avkommor till hingstens fördel.

I alla fall tre av dem lär inte kunna göra någon nytta för minst så många får inte godkänd stam. Har bara tittat som hastigast på det.

Frågan är bara vad för ston han fått. En billig V-hingst drar av erfarenhet oftast inte det stomaterial som förmår leverera avkommor till hingstens fördel.

Jag har ingen aning om vilken klass det är på stona men direkt billig är han inte, 6000 kr plus moms är väl ganska normalt för en äldre hingst. Szkopul tex. kostar lika mycket har jag för mig.

2008 var han billigare än de flesta andra hingstar. Så jag vet att många här omkring valde honom just p g a det.

Och sen är det förstås väldigt beroende på var hingsten står hur många ston det blir om han betäcker naturligt. Kanske var det det som gynnade honom också.

Kp sirocco har lämnat helt ok. Har varit i kontakt med tre av hans avkommor. Han står ju även här i stan numera :)
Var han inte till avel förra året? Ser inte ur som nån använde honom dock men ja det är ju så dyrt med fryst.

Bra...
Mer hingstar! Upp med fler som har denna kombo!:)

New Balance kommer jag att tänka på. Visserligen har denna hoppstammade hingst hamnat hos en dressyrryttare och inte gjort så mycket inom hopp vad jag förstått. Men han borde hamna under denna kategori. Verkar ha gott lynne.

Skulle jag försöka få fram en bra allroundhäst så skulle jag nog satsa på en hingst som går som hopphäst men har goda gångarter och det finns ju ganska många sådana. Det är ju sällan man satsar på båda diciplinerna. Är en häst framgångsrik i den ena så antar jag att man satsar på den även om den är dubbelbegåvad.

Bra...
Mer hingstar! Upp med fler som har denna kombo!:)
efter gårdagen på bruksprovet är min reflexion att det glädjer mig att merparten av de hopphiingstar som godkändes (både nygdk unga och äldre prestationshingstar) har så bra gångarter att man borde kunna göra gångartshästar med dem!
(jag ska ladda upp mina filmer och studera dem när jag kommer hem, så ska jag återkomma med mer detaljerad information om vilka jag menar)

Min tanke när jag läste om hopphingstarna var snarare att det var många som fick ganska dåliga-dåliga omdömen på gångarterna, ex Vivaldi K´s var ju förfärligt. Men kanske var de bättre under ryttare IR..

Jag valde att betäcka mitt sto med Cairo just för att han passade henne. Jag har träffat honom flera gånger och jag tycker att han har en enorm utstrålning och ett helt fantastiskt temperament - världens snällaste ögon!

Inte för att han var billig att betäcka med 2008! Idag kostar han 6 000 kr plus moms att betäcka med och det tycker jag är billigt eller dyrt, snarare ett fullkomligt normalt pris för att betäcka med en äldre hingst. Jag läste på FB att han hade cirka 30 ston bokade för betäckning i år. Tummen upp för det!

Om Cairo sänks, får avkommorna inte gröna papper då längre? Vad är det för regler?

Vad har han för resultat? På hemsidan står det att han tävlat upp till GP men alltså inte deltagit i GP? Eller har han deltagit i GP utan placeringar?

Senast ändrad av en moderator:

När en hingst får C så anses den inte uppfylla kraven för att avkomman ska vara stamboksföringsbar, därför får inte avkommor gröna papper. Utan det blir då som för vilken annan hingst som helst som inte uppfyller kraven.

Cairo har egna placeringar upp till svår klass dressyr och medelsvår i hoppning. Det är hans avkommors brist på placeringar som varit mer avgörande för att han står på vänt med V.

Jag undrar också vad han har för placeringar?

För svår klass låter som GP, men det är det ju inte.

Och tävlat svår klass betyder egentligen bara startat, säger inget om resultatet mer än att man måste kvala dit på gdk och några % till.

Tillägger, jag vet att han har några placeringar, men undrar mer hur mkt?, och i vilka klasser?

Jo det förstår jag men blir alla avkommor av med sina gröna papper eller blir det avkommorna som föds det året han sänks (om det skulle ske)?

Svaret är nej på båda frågorna. Endast de föl undan de ston som betäcks fr.om. det året hingsten sänks får gråa papper.

Precis man går efter hingstens status betäcknings året. Så de som använder honom i år riskerar inte att få annan färg på papperna än grön om stoet klarar kraven för det.

*kl*

Det ligger en avkomma e Cairo 869 ute för försäljning nu såg jag. En 09a. Hon såg väldigt söt ut, men jag är inte halvblodsmänniska så kanske exteriören är helt åt skogen. Fast jag såg nu när jag såg filmen (länk borttagen av moderator. Får man inte länka den så ta bort den moderator. :) ) att morfar var nordsvensk så det blir ju nån korsning av det.
Den var hemskt söt i alla fall. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den...
2
Svar
20
· Visningar
2 982
Senast: sona
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 310
Senast: Malacki
·
Avel Har köpt tillbaka en av mina uppfödningar, som skall tävlas nu men i framtiden kommer hon att bli mitt avelssto. Funderar lite angående...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: Eowyn
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring