Cairo 869!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horselife2000
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo 869!

Först och främst vill jag bara säga att jag vet ingenting om vad Cairo har producerat i sverige, eller vilka ston han har blivit avlad med.

Jag jobbar som beridare på stuteriet där Cairo stod under sina år i Australien och de har varit super nöjda med att ha honom här. Både utifrån vad han gjort för den australiensiska aveln, men också hur han har varit att hantera med temperament osv.

Cairo gjorde bra resultat här i australien(kanske inte med svenska mått mätta, men i jämförelse med australiensiska hästar, även importerade), han var bl a den första att komma över 70% i intermediere 1.
Mary Hanna, 3 faldigt os ryttare i dressyr, ville tävla honom med mål att rida OS.

De som har avlat på honom här i australien är väldigt nöjda med vad dom har fått för avkommor.
Här är ett vanligt australiensiskt avelssto som blev betäckt med cairo.
356347.jpg

så här blev avkomman. Jag tycker väl bara att man kan säga att han mer eller mindre har gjort ett mirakel med detta sto?

356348.jpg

Här är ett annat sto som blev betäckt med Cairo.
356352.jpg

Och här är avkomman, Carinda

356353.jpg

Carinda har fått ett föl efter smash hit som fick 80.5% ACE/oldenburg tour(fölbedömning, topp 10 av 200). Efter 3 månader under sadel fick 73% på sin första tävling.

Tusen tack för att du delar med dig! Superfina hästar! Cairo är en fantastisk hingst! De som hävdar något annat kan gå och dra täcket över huvudet.. :rofl:

Tusen tack för att du delar med dig! Superfina hästar! Cairo är en fantastisk hingst! De som hävdar något annat kan gå och dra täcket över huvudet.. :rofl:

Ja eller hur :cool:och det finns inga bättre hingstar en Cairo titta bara på din egen han verkar verkligen bli ett svårklassämne :D För det finns inga fel eller har funnits några fel på dina hästar .

Tänk om man kunde vara lite självkritisk ibland då skulle du slippa hamna i situationer med konflikter och även hålla dig till sanningen .

Och att överhuvudtaget skriva till folk att de ska dra täcket över huvudet skaffar en absolut vänner ........

Mia :cool:

Jag kan inte se miraklet på fotona, har du träffat hästarna live så är jag nyfiken. Tycker att stoet ser hyfsat trevlig ut faktiskt, iallafall vad jag kan se.. Rund och go om magen av någon anledning, men det blir ju lätt så när man är dräktig ;) (påstår mitt sto där hemma iallafall..).
/U

Men du måste väl ändå hålla med om att det finns gott om hingstar, de flesta faktiskt:D, som lämnar ännu mer superfina hästar.

Då måste de hingstarna vara superduperfantastiskafantastikast.

Jag säger inte att Cairo är världens bästa hingst, eller att jag är säker på att jag skulle använda honom om jag vill ha en nästa totilas. Men Däremot så förbättrar han stoets egenskaper, och är en väldigt korrekt hingst med super temprament. Och har man ett avelsprogram(som jag antar att det flesta som avlar har?) så är det absolut inte fyskam att använda honom för att korrekta avkommor.
Jag har träffat hästarna live, båda avelsstona är kroniskt halta och med korta framben. Jag vet inte varför ägaren valde att ta föl på dem, men hon gjorde det.
Tycker att avkommorna har förbättrats väsentligt!

Sen undrar jag ni som klagar på honom, vad är det ni klagar på egentligen? Om det är så att man inte vill ha nästa totilas, för att man vill ha en trevlig häst med okej gångarter för att hävda sig i msv(för sanningen är att de flesta ryttare i sverige inte klarar av att rida högre, om ens msv) och kanske även passa bra för en ungryttare?

Jag säger inte att Cairo är världens bästa hingst, eller att jag är säker på att jag skulle använda honom om jag vill ha en nästa totilas. Men Däremot så förbättrar han stoets egenskaper, och är en väldigt korrekt hingst med super temprament. Och har man ett avelsprogram(som jag antar att det flesta som avlar har?) så är det absolut inte fyskam att använda honom för att korrekta avkommor.
Jag har träffat hästarna live, båda avelsstona är kroniskt halta och med korta framben. Jag vet inte varför ägaren valde att ta föl på dem, men hon gjorde det.
Tycker att avkommorna har förbättrats väsentligt!

Sen undrar jag ni som klagar på honom, vad är det ni klagar på egentligen? Om det är så att man inte vill ha nästa totilas, för att man vill ha en trevlig häst med okej gångarter för att hävda sig i msv(för sanningen är att de flesta ryttare i sverige inte klarar av att rida högre, om ens msv) och kanske även passa bra för en ungryttare?

Jag kommenterade bara bilden på stoet respektove avkomman, och tycker väl att dte hade varit rättvisare att visa antinget båda ridnina eller båda dräktiga i en hage. Svårt att bedömma om det skett en förbättring för mig iallafall, men jag är ju bara en glad amatör och absolut ingen proffstyckare. Tycker att skimmelstoet ser ut att se riktigt trevligt ut på bilden, vad är det som är så dåligt på stoet tycker du?

Jag kanske ska förtydliga att jag absolurt inte har något emot hingsten. Följer bara tråden av nyfikenhet och hoppas att jag lär mig något.
/U

Jag tror att de som klagar vänder sig emot att han så höjs till skyarna av vissa. Som om han skulle vara den bästa hingsten man kan välja.

Jag har sett honom live på en tävling, på scandinavium tror jag, men så jätteimponerande var han inte. Trevligt intryck dock. Hade kunnat tänka mig att använda honom till vårt avelssto, han hade nog kunnat passa till just henne, om hon levat idag. Vi har avlat för husbehov.

Hur det än är så står nu Cario på V listan för att se vad som händer med hans avkommor . Han har hamnat just på V för att ASVH är frågande till vad han nedärver samt om han ska vara kvar i sporten .

Vad som händer när man kan utvärdera Carios avkommor får man se om han återfår sin status och blir godkänd igen .

Men det är ingen som vet . Han verkar ha gett endel duktiga hoppavkommor på testerna ,men det är inte vanligt att efter ett V få återgå till avlen , dock kanske det finns en möjlighet för honom ?

Sen handlar diskussionen om att just Stenmagi måste försvara Cairo på ett tokigt sätt och kan inte se varken det negativa som även hingsten har och bara ser det positiva och kan inte vara riktigt konkret vare sig det gäller Cario eller sina egna hästar och därmed diskuterar som en barnunge och det får folk irreterande .

Cario verkar vara en trevlig hingst men jag själv skulle inte betäcka med honom , nu hoppavlar jag inte ,men även om jag avlade hoppning så är jag tveksam .

Men som du säger hur många ryttare kommer ens till mvs ?

Mia

Senast ändrad:

Nu får du väl ändå ta och ge dig? Det är inte bara jag som skrivit i denna tråden och varit positiv till hingsten i fråga utan det är många andra. TS skapade denna tråden för att alla som gillade hingsten skulle hålla sig här och hon har flera gånger bett de som inte gillar hingsten att lämna tråden och diskutera någonannanstans men ni kan verkligen inte respektera TS önskan? Det kan jag bli lite irriterad på.

Jag är supernöjd med min avkomma efter Cairo. Han blev precis som jag hoppades på! Han är en supertrevlig häst att hantera och sköta. Lättlärd, arbetsvillig och positiv. En fin framtida allroundhäst utan tvekan - precis vad jag ville ha!

Jag har även träffat Cairo IRL och ärligt talat, en trevligare hingst har jag aldrig träffat innan. Så lugn och trevlig. Världens snällaste ögon! Och så snygg. :love:

Framöver så har Cairo flertalet avkommor som kommer att visas på exempelvis treårstesten och det inger ju en förhoppning om att han kommer att höjas, om det går bra för avkommorna och det får vi väl ändå hoppas på? *håller tummarna*

Och du, jag ber om ursäkt om du missuppfattat något inlägg men jag har aldrig med mening försökt trampa någon på tårna. Jag tycker däremot att du borde tagga ner dig lite.. suck.

Senast ändrad av en moderator:

Men Stenmagi du måste ju förstå att folk blir irreterade på dig när du *säger att dom kan gå och dra ett täcke över sig och sen stoppar dit din smilies :rofl:*

Där du faktiskt säger något och sen förstärker detta med att skratta folk upp i ansiktet för det är så man tolkar denna smilies åtminstone jag eftersom du alltid sätter dit smiliesen när du skrivit något dyligt ovan ?

Och du ska vara glad åt din häst efter Cairo ;) Vi tycker alla om våra hästar oavsett stam eller vad vi använder dom till och det handlar inte om vem som har bäst häst eller att någon häst är mindre värd för vi älskar våra hästar oavsett vilket mål vi har .

Men vi man måste kunna se sina brister också på sin häst och när man framför sina hästar som du gör hela tiden så blir tyvärr folk lite tvärtom när man hävdar att det inte finns några fel eller brister att den har supergångarter och den inte har det utan normalt trevliga gångarter så får detta till slut folk att reagera ?

Mvh Mia

Du verkar inte ha något sinne för humor alls? "Dra täcket över huvudet" är något man brukar säga på skoj. I alla fall i min familj och i min vänskapskrets. Och :rofl: betyder för mig inte att jag skrattar åt någon utan snarare med någon. Det är stor skillnad men som sagt, det är inte första gången folk misstolkar en text eller en mening på Bukefalos. Om man hade pratat face to face hade det skett färre misstolkningar.

Självklart har alla hästar brister! De är inte bättre än oss människor! ;) Jag har väl aldrig sagt att mina hästar inte har några brister? Alla hästar har det men jag har faktiskt inte sett några hos min unghäst efter Cairo än men det klart, han går ju än så länge bara i en hage och växer. Så det är ju svårt att säga i dagsläget. Därav har jag bara gott att säga om honom. Jag har aldrig påstått att han har gångarter som världens bästa dressyrhäst men jag tycker verkligen att han har bättre gångarter än en ridskolehäst. ;)

Det är väl perfekt att en bra hingst inte kostar skjortan? Flyinge har ju problem att få ihop betäckningar... kanske de ska fundera på att sänka sina höga priser..? Menar det är ju inga trav eller galopphästar vi avlar fram som tjänar pengar som 2 åringar, eller? Varför ska man behöva betala massa pengar i onödan?synd att de som tänker på stoägarna och deras plånbok ska få en känga...

Priset handlar ju inte om att hingstägaren vill vara snäll mot fattiga stoägare utan snarare för att hingsten inte är tillräckligt bra för att kunna ta ut ett högre pris!

Titta på betäckningsstatistiken på "topphingstar" såsom ex en av världens högst rankade hopphingstar han fick 1/3 del av b l a Cairos antal ston....

Titta på betäckningsstatistiken på "topphingstar" såsom ex en av världens högst rankade hopphingstar han fick 1/3 del av b l a Cairos antal ston....
Finns nog ett par bra anledningar till det. För beroende på vilken hingst det handlar om så har den troligen antigen varit ute och tävlat en hel del eller så har den har den redan ett antal godkända söner som för avel framåt. En gammal välbeprövad avelshingst används av seriösa avlare nästan bara till unga obeprövade ston. Andra ston går till sönerna, så det är en ganska dålig jämförelse ;)

Jag tycker om att Cairo har ett sådant toppentemperament!!! Passar många fler ryttare.
Jag undrar oxå hur det går med v:et?? När kan det ändras?? Han står ju på station nu men kan man boka honom??

Liknande trådar

Avel Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den...
2
Svar
20
· Visningar
2 982
Senast: sona
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 310
Senast: Malacki
·
Avel Har köpt tillbaka en av mina uppfödningar, som skall tävlas nu men i framtiden kommer hon att bli mitt avelssto. Funderar lite angående...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: Eowyn
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka