Halvblodshingst till litet arabsto?

BLUP-länk till en valack e. Briar vars mor var renrasig arab HÄR

Ägarens ord om honom "Erbjuder man lillfingret, ja då tar han hela handen".
briazzo_50e078d59606ee5a646e2704.png
 
Ja Briar verkar fortfarande. Han är egentligen precis det du söker. Hade inte varit orolig för tempramentet, de jag sett efter honom som varit svåra är där mamman varit vass, det har blivit för mycket ihop med Briar.

Han har lämnat otroligt många avkommor så borde gå att hitta en med arabmamma.

Hur är Briar själv i temperamentet? Om jag tänker efter så är nog min dam egentligen rätt vass, men så är hon ju sto oxå. Hon är väldigt snäll att hantera och skulle aldrig få för sig att slänga av någon, men har hon fått för sig att hon inte vill gå framåt eller hoppa exempelvis så kan hon stå och bara slå när man driver framåt. I och med att hon är så liten så känns det aldrig som ett större problem jag reflekterar så mkt över eftersom jag alltid vinner. Hon är envis, men jag ännu mer envis :D När min tioåriga dotter rider brukar hon inte bråka på det sättet eftersom hon inte kräver lika mycket av henne.
 
Yes han står numera på Björkhaga stuteri tror jag det var. Still going strong. Men som sagt, mött en del lite mer krävande avkommor efter honom, oftast ston. Dessutom brukar han lämna burkiga hästar, skulle endast lägga honom på ett ädelt och långlinjerat sto.
Han har dock bara gröna staplar på BLUP, ben, hopp, dressyr allt. Har aldrig sett det tidigare. Så han lämnar ju kvalitet.

Ja Zaladin är ju långbent och modern. Jag tror Zaladin kommer se väldigt annorlunda ut om två år, han är ju så stor så han har inte växt i sig ännu. Samt att hans far Zack också packade på sig ordentligt när han passerat 6-årsstrecket. Är det exteriörbilden från Tullstors hemsida du tänker på också? För den är faktiskt lite fulare än bruksprovsbilden HÄR.

Hur är det med spermakvalitén när dom är så gamla? Hittade inte honom på Språngrulla :confused:

Jo, han ser ju ut som en vinglig unghäst nu och jag har också svårt att tänka mig att han inte skulle biffa till sig med åren. Zack ser ändå ut att vara av en kompaktare modell även på fyraårsbilden. Har kollat på olika bilder på Zaladin och tycker han ser ungefär likadan ut. Sen tycker jag att han ser något tunn ut i hullet, men det kanske är ljuset som luras.
 
Zaladins far är ju dessutom en av de hingstar som bara spottar ur sig sporthästar och godkända hingstar. Han har bra index på BLUP för temperament och Zaladin själv är ju cool och trevlig så han borde lämna bra lynne.
Fast det måste man väl säga om Dalwhinnies far De Niro också som låg etta på world breeding listan :) Sen kanske Zack kommer övertrumfa honom sen men än så länge kan inte Zack mäta sig med De Niro sett till avkommeprestationer.
 
@Fenestra Ja det är ju helt rätt. Och Florencio I har ju tidigare också gjort detsamma. Zack är ju mer "up and coming".

Briar var lite stökig i unga år, hamnade hos Jan tidigt i livet och ju högre de tävlade desto mer sysselsatt blev han och desto bättre gick det. En häst som tänker mycket skulle jag säga.
Dräktigheten ser inte toppen ut om man kollar på BLUP:
2012 - 7 betäckta 3 registrerade föl
2010 - 22 betäckta 13 registrerade föl
2009 - 42 betäckta 21 registrerade föl osv.
 
@Fenestra Ja det är ju helt rätt. Och Florencio I har ju tidigare också gjort detsamma. Zack är ju mer "up and coming".

Briar var lite stökig i unga år, hamnade hos Jan tidigt i livet och ju högre de tävlade desto mer sysselsatt blev han och desto bättre gick det. En häst som tänker mycket skulle jag säga.
Dräktigheten ser inte toppen ut om man kollar på BLUP:
2012 - 7 betäckta 3 registrerade föl
2010 - 22 betäckta 13 registrerade föl
2009 - 42 betäckta 21 registrerade föl osv.

Bedömer man inte dräktigheten utefter hur många ston som faktiskt lyckas bli dräktiga, eller har jag fattat fel? Tänker att flera ston kastar, dödfödda föl osv. och om det "ligger hingsten till last"?
 
Jo en del faller ju bort på det viset men jag tycker ändå att 50-55% betäckningar resulterande i levande föl är väldigt lite
 
@Fenestra Ja det är ju helt rätt. Och Florencio I har ju tidigare också gjort detsamma. Zack är ju mer "up and coming".

Briar var lite stökig i unga år, hamnade hos Jan tidigt i livet och ju högre de tävlade desto mer sysselsatt blev han och desto bättre gick det. En häst som tänker mycket skulle jag säga.
Dräktigheten ser inte toppen ut om man kollar på BLUP:
2012 - 7 betäckta 3 registrerade föl
2010 - 22 betäckta 13 registrerade föl
2009 - 42 betäckta 21 registrerade föl osv.
Föl reggade i andra förbund finns väl inte med som registrerade i Sverige?
 
I alla fall när det pågår år efter år. De flesta hingstar varierar år till år mycket eftersom alla ston inte är lika fertila, vissa kanske till och med infertila, eller som du säger, kastar eller resorberar. Och vissa reggas inte i SWB nej.
Men när siffrorna ligger på 50% år efter år tycker jag det ser lite dåligt ut. Vill man veta mer exakt om dräktighetsprocent får man nog kolla med hingsthållaren, de brukar ha koll.
 
I alla fall när det pågår år efter år. De flesta hingstar varierar år till år mycket eftersom alla ston inte är lika fertila, vissa kanske till och med infertila, eller som du säger, kastar eller resorberar. Och vissa reggas inte i SWB nej.
Men när siffrorna ligger på 50% år efter år tycker jag det ser lite dåligt ut. Vill man veta mer exakt om dräktighetsprocent får man nog kolla med hingsthållaren, de brukar ha koll.

På språngrulla finns dräktighetsprocent om man kollar tidigare år. Kan den skilja sig mot hingsthållarens information? Såg att Zaladin hade en dräktighetsprocent på 93% förra året. Låter bra! :)
 
@Puriousity: Hade jag varit dig, så hade jag ringt till Tullstorp och hört vad de skulle tro om ett Zaladin - arab föl. De är otroligt trevliga människor och hjälper gärna till med hingstförslag, de kanske även kan rekommendera någon annan hingst utifrån deras hingsprogram. Bor du i närheten utav Hässleholm kan de mer än säkert få komma dit och få en personlig visning.
Lite svårare med Dalwhinnie och Luxus då de bara har en hingst, då det blir lätt att man enbart rekommenderar sin egen hingst (säger inte att just dom gör det, men många hingstägare vill ju gärna sälja just sin hingst). :)
 
@Puriousity: Hade jag varit dig, så hade jag ringt till Tullstorp och hört vad de skulle tro om ett Zaladin - arab föl. De är otroligt trevliga människor och hjälper gärna till med hingstförslag, de kanske även kan rekommendera någon annan hingst utifrån deras hingsprogram. Bor du i närheten utav Hässleholm kan de mer än säkert få komma dit och få en personlig visning.
Lite svårare med Dalwhinnie och Luxus då de bara har en hingst, då det blir lätt att man enbart rekommenderar sin egen hingst (säger inte att just dom gör det, men många hingstägare vill ju gärna sälja just sin hingst). :)

Ja men vilken bra idé! :up: Det ska jag nog ta mig tid att göra innan jag bestämmer mig för Zaladin :) De verkar väldigt proffsiga utefter det jag sett och läst på nätet. Även om inte jag alls avlar för höga klasser, så tycker jag att det är otroligt intressant och roligt. Jag vill ju ha den mest perfekta hästen "för mig" och vill därför välja med omsorg.
 
@Puriousity Men gud det hade jag ingen aning om, tack det här är ju guld värt. Och det bör inte sklija sig från hingsthållarens info såvida de själva inte bestämt sig för att bättra på siffrorna.

Att kontakta tullstorp låter som en bra idé. Ibland får man ta det med en nypa salt, Per Pileryd till exempel tyckte Highcruiser var perfekt till mitt sto då jag ringde för att fråga om Quaterback. Han var kanske lite partisk iochmed att han ägde Highcruiser. :)
 
@Puriousity Men gud det hade jag ingen aning om, tack det här är ju guld värt. Och det bör inte sklija sig från hingsthållarens info såvida de själva inte bestämt sig för att bättra på siffrorna.

Att kontakta tullstorp låter som en bra idé. Ibland får man ta det med en nypa salt, Per Pileryd till exempel tyckte Highcruiser var perfekt till mitt sto då jag ringde för att fråga om Quaterback. Han var kanske lite partisk iochmed att han ägde Highcruiser. :)

Visste inte heller det, utan det dök upp när jag använde mig av kära Google att söka efter dräktighetsprocent :D Hade suttit och räknat procent på det sättet du beskrev innan eftersom jag läst att Fetcher N hade dålig dräktighetsprocent. Blev överlycklig av att bli serverad alla siffror på det sättet :banana:

Jaja, jag får ha i åtanke vem jag pratat med. Kanske får ringa/mejla flera gånger :rofl:
 
Och "med mycket vilja" :o Det har min tjej också, även om hon är lättövertalad. Men fin var han, Briazzo, i alla fall.

Jag tror också Briar skulle kunna bli bra med arab, de avkommor jag har sett har varit stora, rejäla hästar med allroundbegåvning. Inte särskilt skarpa, men som unghästar har de haft lite vilja, och kunnat bli odrägliga om man inte visar vart skåpet ska stå. Förnuftiga och vakna utan att bli skvättiga, utan tvärtom kunnat hålla ihop sig och hantera nya och oväntade situationer redan som unga.

Det enda jag skulle ha emot Briaravkommor är just att de kan bli väl stora och rejäla, men med en arabmor lär det ju inte vara något större problem.
 
Jag tror också Briar skulle kunna bli bra med arab, de avkommor jag har sett har varit stora, rejäla hästar med allroundbegåvning. Inte särskilt skarpa, men som unghästar har de haft lite vilja, och kunnat bli odrägliga om man inte visar vart skåpet ska stå. Förnuftiga och vakna utan att bli skvättiga, utan tvärtom kunnat hålla ihop sig och hantera nya och oväntade situationer redan som unga.

Det enda jag skulle ha emot Briaravkommor är just att de kan bli väl stora och rejäla, men med en arabmor lär det ju inte vara något större problem.

Kul att du också hoppar in i tråden med erfarenhet och tankar om vad som skulle kunna bli bra! :) Som jag skrev ovan, så finns han ju inte på Språngrulla :confused: Sen är jag lite tveksam till det här med dräktigheten..vill inte gärna riskera attbli utan föl. Den risken finns givetvis alltid, men anledningen till att jag betäcker just nu är p g a skada, så då passade det så bra att låta henne ta det lugnt ett längre tag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp