Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja Briar verkar fortfarande. Han är egentligen precis det du söker. Hade inte varit orolig för tempramentet, de jag sett efter honom som varit svåra är där mamman varit vass, det har blivit för mycket ihop med Briar.
Han har lämnat otroligt många avkommor så borde gå att hitta en med arabmamma.
Yes han står numera på Björkhaga stuteri tror jag det var. Still going strong. Men som sagt, mött en del lite mer krävande avkommor efter honom, oftast ston. Dessutom brukar han lämna burkiga hästar, skulle endast lägga honom på ett ädelt och långlinjerat sto.
Han har dock bara gröna staplar på BLUP, ben, hopp, dressyr allt. Har aldrig sett det tidigare. Så han lämnar ju kvalitet.
Ja Zaladin är ju långbent och modern. Jag tror Zaladin kommer se väldigt annorlunda ut om två år, han är ju så stor så han har inte växt i sig ännu. Samt att hans far Zack också packade på sig ordentligt när han passerat 6-årsstrecket. Är det exteriörbilden från Tullstors hemsida du tänker på också? För den är faktiskt lite fulare än bruksprovsbilden HÄR.
BLUP-länk till en valack e. Briar vars mor var renrasig arab HÄR
Ägarens ord om honom "Erbjuder man lillfingret, ja då tar han hela handen".
Fast det måste man väl säga om Dalwhinnies far De Niro också som låg etta på world breeding listan Sen kanske Zack kommer övertrumfa honom sen men än så länge kan inte Zack mäta sig med De Niro sett till avkommeprestationer.Zaladins far är ju dessutom en av de hingstar som bara spottar ur sig sporthästar och godkända hingstar. Han har bra index på BLUP för temperament och Zaladin själv är ju cool och trevlig så han borde lämna bra lynne.
@Fenestra Ja det är ju helt rätt. Och Florencio I har ju tidigare också gjort detsamma. Zack är ju mer "up and coming".
Briar var lite stökig i unga år, hamnade hos Jan tidigt i livet och ju högre de tävlade desto mer sysselsatt blev han och desto bättre gick det. En häst som tänker mycket skulle jag säga.
Dräktigheten ser inte toppen ut om man kollar på BLUP:
2012 - 7 betäckta 3 registrerade föl
2010 - 22 betäckta 13 registrerade föl
2009 - 42 betäckta 21 registrerade föl osv.
Jo en del faller ju bort på det viset men jag tycker ändå att 50-55% betäckningar resulterande i levande föl är väldigt lite
Föl reggade i andra förbund finns väl inte med som registrerade i Sverige?@Fenestra Ja det är ju helt rätt. Och Florencio I har ju tidigare också gjort detsamma. Zack är ju mer "up and coming".
Briar var lite stökig i unga år, hamnade hos Jan tidigt i livet och ju högre de tävlade desto mer sysselsatt blev han och desto bättre gick det. En häst som tänker mycket skulle jag säga.
Dräktigheten ser inte toppen ut om man kollar på BLUP:
2012 - 7 betäckta 3 registrerade föl
2010 - 22 betäckta 13 registrerade föl
2009 - 42 betäckta 21 registrerade föl osv.
I alla fall när det pågår år efter år. De flesta hingstar varierar år till år mycket eftersom alla ston inte är lika fertila, vissa kanske till och med infertila, eller som du säger, kastar eller resorberar. Och vissa reggas inte i SWB nej.
Men när siffrorna ligger på 50% år efter år tycker jag det ser lite dåligt ut. Vill man veta mer exakt om dräktighetsprocent får man nog kolla med hingsthållaren, de brukar ha koll.
@Puriousity: Hade jag varit dig, så hade jag ringt till Tullstorp och hört vad de skulle tro om ett Zaladin - arab föl. De är otroligt trevliga människor och hjälper gärna till med hingstförslag, de kanske även kan rekommendera någon annan hingst utifrån deras hingsprogram. Bor du i närheten utav Hässleholm kan de mer än säkert få komma dit och få en personlig visning.
Lite svårare med Dalwhinnie och Luxus då de bara har en hingst, då det blir lätt att man enbart rekommenderar sin egen hingst (säger inte att just dom gör det, men många hingstägare vill ju gärna sälja just sin hingst).
@Puriousity Men gud det hade jag ingen aning om, tack det här är ju guld värt. Och det bör inte sklija sig från hingsthållarens info såvida de själva inte bestämt sig för att bättra på siffrorna.
Att kontakta tullstorp låter som en bra idé. Ibland får man ta det med en nypa salt, Per Pileryd till exempel tyckte Highcruiser var perfekt till mitt sto då jag ringde för att fråga om Quaterback. Han var kanske lite partisk iochmed att han ägde Highcruiser.
Och "med mycket vilja" Det har min tjej också, även om hon är lättövertalad. Men fin var han, Briazzo, i alla fall.
Jag tror också Briar skulle kunna bli bra med arab, de avkommor jag har sett har varit stora, rejäla hästar med allroundbegåvning. Inte särskilt skarpa, men som unghästar har de haft lite vilja, och kunnat bli odrägliga om man inte visar vart skåpet ska stå. Förnuftiga och vakna utan att bli skvättiga, utan tvärtom kunnat hålla ihop sig och hantera nya och oväntade situationer redan som unga.
Det enda jag skulle ha emot Briaravkommor är just att de kan bli väl stora och rejäla, men med en arabmor lär det ju inte vara något större problem.