Halvblodshingst till litet arabsto?

Jag har letat men i equipe finns tyvärr bara gångarterna kvar för dressyrhingstarna, och ingen utomstående tycks ha lagt upp film från det tillfället. Däremot kan man ju säga att Zaladin har en del hopp i stammen så han borde föra det vidare också. Hans morfar Solos Landtinus är efter ingen mindre än Landadel (Landgraf) och hans mor är e. Argentinus (Argentan). Så det finns en del stark hoppstam där som grenade ut i multitalanger.

En hopphingst med bra gång du kanske skulle kika på verkar också via Tullstorp - Magick Park. Om du kollar på filmen från deras visning i år visas alla gångarter + hopp från hingsten. Han fick 9-9 från sina testryttare som tyckte han var väldigt ridbar och fin i munnen. Ser cool ut på visningen i alla fall.
Tyvärr inte levande föl, men 90-dagar i alla fall och han är inte särskilt dyr.

Synd, alltid kul att se!

Magic Park ser superfin ut :love: Attans - jag som bara skulle hålla mig till hingstar med levande fölavgift för att göra det hela lite enklare :nailbiting: Men Royne Zetterman beskriver honom som sansad, men ändå med en del nerv. Jag vill inte ha allt för mkt nerv, då det finns i stoet. Han säger ju iofs också att han tror att Magic Park kan bidra med lättridna avkommor för amatörer. Låter som det passar mig :D Vill gärna ha en pigg och framåt häst, men gillar inte när de flyger i luften för ingenting.
 
Jag skulle absolut välja en vältypad hingst med mkt god front, överlinjen och kors. Dessutom fokus på välvinklade bakben och välmusklade dito.
 
Jag skulle absolut välja en vältypad hingst med mkt god front, överlinjen och kors. Dessutom fokus på välvinklade bakben och välmusklade dito.

Utveckla gärna! :) Utgår du från modellen på stoet eller rent de egenskaperna rent generellt? Nån speciellt hingst som du tycker stämmer bra in på beskrivningen?
 
Nu ser ju många araber väldigt olika ut, ex franska arabgaloppörer ser inte ut som de vi har här i Sverige. Men ser man på ex de jag sett här i Sverige så har många "problemet med väldigt raka bakben när de jobbar, därav att du ska ha en hingst med riktigt bra vinklar. Många har lite lägre och i te så välutvecklade mankar, kort plant kors och ibland lite sänkta ryggar. Därav stark överlinjen och typ gällande typen så är det enbart en smaksak, på en ädel riktigt fin arab vore det synd o skam att inte ta en riktigt fin hingst men sen vill du inte ha ponnylook utan ädel ridhästlook? Personligen skulle jag ta en dressyrhingst före en hopp för jag har Aldrig sett en arab hoppa riktigt tekniskt finns givetvis undantag men många av de som tävlar går med på fart och hjärta än ren teknik. Har själv haft två arabston där jag sökte hblhingst och tyckte jag kunde ta vad som helst, jag kollade på totalt olika hingstar vilket jag idag inte skulle göra. Vilka riktigt snygga hoppgrabbar det finns är jag dålig på men du har nämnt Luxus CML och Dalwhinnie båda är två jättebra val i mina ögon. De har också bra temperament som borde ihop med klokhet och hjärta hos araben bli ngt alldeles extra! Jag skulle akta mig lite för hingstar med mkt nerv då det ihop med arabens känslighet och energi kanske kan bli för mkt av det goda.
 
Jag hade också fortsatt titta på Luxus, Zaladin rör sig fantastiskt men exteriört vette tusan om det är en hit med arab. Luxus verkar ge rätt stora avkommor tycker jag.
 
Nu ser ju många araber väldigt olika ut, ex franska arabgaloppörer ser inte ut som de vi har här i Sverige. Men ser man på ex de jag sett här i Sverige så har många "problemet med väldigt raka bakben när de jobbar, därav att du ska ha en hingst med riktigt bra vinklar. Många har lite lägre och i te så välutvecklade mankar, kort plant kors och ibland lite sänkta ryggar. Därav stark överlinjen och typ gällande typen så är det enbart en smaksak, på en ädel riktigt fin arab vore det synd o skam att inte ta en riktigt fin hingst men sen vill du inte ha ponnylook utan ädel ridhästlook? Personligen skulle jag ta en dressyrhingst före en hopp för jag har Aldrig sett en arab hoppa riktigt tekniskt finns givetvis undantag men många av de som tävlar går med på fart och hjärta än ren teknik. Har själv haft två arabston där jag sökte hblhingst och tyckte jag kunde ta vad som helst, jag kollade på totalt olika hingstar vilket jag idag inte skulle göra. Vilka riktigt snygga hoppgrabbar det finns är jag dålig på men du har nämnt Luxus CML och Dalwhinnie båda är två jättebra val i mina ögon. De har också bra temperament som borde ihop med klokhet och hjärta hos araben bli ngt alldeles extra! Jag skulle akta mig lite för hingstar med mkt nerv då det ihop med arabens känslighet och energi kanske kan bli för mkt av det goda.

Intressant att läsa om dina tankegångar! En del av det du beskriver stämmer faktiskt väl in på mitt sto och är sånt jag inte tänkt så mycket på vid valet av hingst. T.ex.det här med de raka bakbenen och lite sänkt rygg. Eftersom Zaladin kommit upp i tråden, blir jag nyfiken på hur du tror han skulle passa med mitt sto?
 
Jag hade också fortsatt titta på Luxus, Zaladin rör sig fantastiskt men exteriört vette tusan om det är en hit med arab. Luxus verkar ge rätt stora avkommor tycker jag.

Luxus och Zaladin är de som känns mest aktuella just nu :) Hur tänker du om Zaladins exteriör i kombo med en arab?
 
Flikar in med information gällande respektive hingstar. Fördelen med att jämföra Zaladin och Luxus är att det gjorde bruksprovet samma år.

Zaladin:
Stl. 176
Exteriör: 8,5-8-7-8,5-9=41
Gångarter: 9-9,5-9,5 = 9,19
Testryttare dressyr: 8,5-9= 8,75
Hoppning: 6-7
Index dressyr: 21,88

Luxus:
Stl. 166
Exteriör: 8-9-7-8-9=40
Gångarter: 9-8-8=8,5
Testryttare dressyr: 9-9=9
Hoppning: 5-7
Index dressyr: 20,0

En annan hingst är Fürst Romancier? Även han har lite storlek i sig.
 
Flikar in med information gällande respektive hingstar. Fördelen med att jämföra Zaladin och Luxus är att det gjorde bruksprovet samma år.

Zaladin:
Stl. 176
Exteriör: 8,5-8-7-8,5-9=41
Gångarter: 9-9,5-9,5 = 9,19
Testryttare dressyr: 8,5-9= 8,75
Hoppning: 6-7
Index dressyr: 21,88

Luxus:
Stl. 166
Exteriör: 8-9-7-8-9=40
Gångarter: 9-8-8=8,5
Testryttare dressyr: 9-9=9
Hoppning: 5-7
Index dressyr: 20,0

En annan hingst är Fürst Romancier? Även han har lite storlek i sig.

Tack! Har kollat dom där siffrorna några gånger, men alltid bra att se dom uppställda så här mot varandra :up:

Spanade in RayMore på filmen från Tullstorp i mars. Han verkar ha ett väldigt trevligt temperament. Så cool för sin att bara vara 3,5 år! Han har också storlek, men är kanske väl mkt dressyrhäst. Fick inte så bra på hoppningen på 3-årstestet..

Fürst Romancier hade bara språngavgift och vad jag förstod står han utomlands. Tack ändå för tipset.
 
Tack! Har kollat dom där siffrorna några gånger, men alltid bra att se dom uppställda så här mot varandra :up:

Spanade in RayMore på filmen från Tullstorp i mars. Han verkar ha ett väldigt trevligt temperament. Så cool för sin att bara vara 3,5 år! Han har också storlek, men är kanske väl mkt dressyrhäst. Fick inte så bra på hoppningen på 3-årstestet..

Fürst Romancier hade bara språngavgift och vad jag förstod står han utomlands. Tack ändå för tipset.
Vill du ha språng, så finns det annars Zatchmo DVH 1116. Har bra storlek, halvbror med Zaladin.
 
Det beror nog på att han inte gått bruksprov i SWB. Om jag har förstått det hela rätt han han bara testats som dressyrhäst i danmark så det finns inga bedömningar på hans hoppning, varken lös eller uppsutten. Tyvärr.

Däremot om man kollar på stammen ser det helt annorlunda ut från Zaladin som har mycket allround/hopp på mödernet. Zatchmo har på mödernet Donnerhall och Pik Bube I som på den tiden var en mycket lyckad kombination för att få fram kvalitetshästar. Även om det finns lite hopp bakom Donnerhall's far Donnerwetter och bakom Pik Bube I så är Zatchmo's stam mycket mer rent dressyrbetonad. Så med tanke på det är det en stor chansning skulle jag säga. Jag skulle inte ta en så renodlad dressyrhäst om jag ville ge avkomman bra hoppskalle.
 
Det beror nog på att han inte gått bruksprov i SWB. Om jag har förstått det hela rätt han han bara testats som dressyrhäst i danmark så det finns inga bedömningar på hans hoppning, varken lös eller uppsutten. Tyvärr.

Däremot om man kollar på stammen ser det helt annorlunda ut från Zaladin som har mycket allround/hopp på mödernet. Zatchmo har på mödernet Donnerhall och Pik Bube I som på den tiden var en mycket lyckad kombination för att få fram kvalitetshästar. Även om det finns lite hopp bakom Donnerhall's far Donnerwetter och bakom Pik Bube I så är Zatchmo's stam mycket mer rent dressyrbetonad. Så med tanke på det är det en stor chansning skulle jag säga. Jag skulle inte ta en så renodlad dressyrhäst om jag ville ge avkomman bra hoppskalle.

Läste vidare och ser att det är som du säger - för mkt dressyrhäst.

Ju mer jag kollat och läst om Zaladin desto mer blir jag nyfiken på hur en kombo med honom och mitt sto skulle bli. Kanske är mer en chansning än med t.ex. Luxus eller Dalwhinnie, men jag tror jag är beredd att vara så vågad :D
 
Ptja. Av dessa 3 hingstar är ju Dalwhinnie den med bäst hoppbetyg från visning. En 8:a på inställning är väldigt ovanligt att en dressyrhingst tilldelas.
Stammässigt har dock Zaladin mycket mer och starkare hoppblod än de andra två. Så en jättechansning tror jag inte det är.
Zaladins far är ju dessutom en av de hingstar som bara spottar ur sig sporthästar och godkända hingstar. Han har bra index på BLUP för temperament och Zaladin själv är ju cool och trevlig så han borde lämna bra lynne.
 
Jag tänkte nog mycket på exteriören också, Zaladin är ju inte jättevacker. Från början var jag mest ute efter exakt sån typ som Luxus är, lite mer maffig. Zaladin är så långbent och lite älg-aktig, men hans ridbarhet och temperament tilltalar mig. Mitt sto har också den där lättheten och goda samlingsförmågan som han har och den vill jag gärna bibehålla.
 
Synd att Briar ofta lämnar lite knepigt temperament. Skulle vara intressant att se hur en sådan kombination blev.

Lustigt - det har jag också tänkt på! Såg honom live en gång och tyckte han var fantastisk! Han har ju bra hoppindex också. Men verkar han i aveln ännu?
 
Ja Briar verkar fortfarande. Han är egentligen precis det du söker. Hade inte varit orolig för tempramentet, de jag sett efter honom som varit svåra är där mamman varit vass, det har blivit för mycket ihop med Briar.

Han har lämnat otroligt många avkommor så borde gå att hitta en med arabmamma.
 
Yes han står numera på Björkhaga stuteri tror jag det var. Still going strong. Men som sagt, mött en del lite mer krävande avkommor efter honom, oftast ston. Dessutom brukar han lämna burkiga hästar, skulle endast lägga honom på ett ädelt och långlinjerat sto.
Han har dock bara gröna staplar på BLUP, ben, hopp, dressyr allt. Har aldrig sett det tidigare. Så han lämnar ju kvalitet.

Ja Zaladin är ju långbent och modern. Jag tror Zaladin kommer se väldigt annorlunda ut om två år, han är ju så stor så han har inte växt i sig ännu. Samt att hans far Zack också packade på sig ordentligt när han passerat 6-årsstrecket. Är det exteriörbilden från Tullstors hemsida du tänker på också? För den är faktiskt lite fulare än bruksprovsbilden HÄR.
 
Senast ändrad:
Sen för att visa vad jag menar med att Zack packat på sig.

4 år
BlueHorsZackConfirmation.jpg


Idag
Blue_Hors_Zack_2013.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp