Halvblodshingst till litet arabsto?

@Fenestra Ja det är ju helt rätt. Och Florencio I har ju tidigare också gjort detsamma. Zack är ju mer "up and coming".

Briar var lite stökig i unga år, hamnade hos Jan tidigt i livet och ju högre de tävlade desto mer sysselsatt blev han och desto bättre gick det. En häst som tänker mycket skulle jag säga.
Dräktigheten ser inte toppen ut om man kollar på BLUP:
2012 - 7 betäckta 3 registrerade föl
2010 - 22 betäckta 13 registrerade föl
2009 - 42 betäckta 21 registrerade föl osv.
Kollade Blup på briar. Detär 4 på AI och 3på TAI. Kan det inte vara samma ston?
 
@Puriousity Jag hade undvikit Zaladin pga fronten som Zack-blodet kan ge (och Zaladin har), samt att Zack-blodet inte heller är amatörblod sas. Luxus lägger jag min röst på. Trevligt psyke och en rätt komplett hingst som verkar lämna mycket sympatiska avkommor. Ska man ha en häst till sig själv är kanske inte dom där superhingstarna med massa nerv och elektricitet riktigt vad man vill ha. (Inte jag iaf).
 
@Puriousity Jag hade undvikit Zaladin pga fronten som Zack-blodet kan ge (och Zaladin har), samt att Zack-blodet inte heller är amatörblod sas. Luxus lägger jag min röst på. Trevligt psyke och en rätt komplett hingst som verkar lämna mycket sympatiska avkommor. Ska man ha en häst till sig själv är kanske inte dom där superhingstarna med massa nerv och elektricitet riktigt vad man vill ha. (Inte jag iaf).

Ursäkta en novis, men vad i fronten på Zack-avkommorna är det du vill undvika? :)

Pratade just med Tullstorp om mina funderingar. Frågade t.ex. om Zack-blodet, Zaladins psyke, elektricitet osv. Berättade att avkomman skulle vara för eget bruk till en amatör. Förklarade hur mitt sto är och hur jag vill att hingsten ska komplettera detta sto med bestämda åsikter och en del nerv. Citat från henne på Tullstorp "han ber nästan om ursäkt för att han finns". Han var m a o väldigt snäll och okomplicerad och hon tyckte han lät som ett utmärkt val till mitt sto. Hennes erfarenhet av Zack-avkommor är att de är trevliga i temperamentet :up:
 
Ja halsarna är ibland ganska brett och lite lägre ansatta. Zack är ju ingen jag skulle välja om jag ville förbättra just halssättning, utan en hingst jag skulle välja för att förbätta gång och ridbarhet.
Ang. psyke borde ju Tullstorp ha koll. tycker det låter trevligt, känner att jag själv är mer vänligt inställt till Zaladin nu än någonsin, har bara inget sto som är litet nog :P

För att runda upp - Zack är ingen typförbättrare. Han ger storlek, gång och ridbarhet. Zaladin borde lämna det med, och lite hopp från mödernet också.
 
Ja halsarna är ibland ganska brett och lite lägre ansatta. Zack är ju ingen jag skulle välja om jag ville förbättra just halssättning, utan en hingst jag skulle välja för att förbätta gång och ridbarhet.
Ang. psyke borde ju Tullstorp ha koll. tycker det låter trevligt, känner att jag själv är mer vänligt inställt till Zaladin nu än någonsin, har bara inget sto som är litet nog :P

För att runda upp - Zack är ingen typförbättrare. Han ger storlek, gång och ridbarhet. Zaladin borde lämna det med, och lite hopp från mödernet också.

Ja det står ju som omdöme på exteriören att Zaladin har något brett ansatt hals. Det spelar mindre roll för mig, när allt i övrigt stämmer bra med mina önskemål. Får hoppas avkomman ärver mer av moderns typ :p

Frågade även om hoppningen vad gäller Zaladin. Han är inte hoppad uppsuttet, vad jag förstod, men hon sa att han fixar löshoppningen på ett bra sätt. Nämnde även tidigare oron om storlek, vilket hon bekräftade är obefogad oro på en så pass stor häst som en D-ponny. Zaladin är ju inte direkt grov ;) Så efter att ha pratat med Tullstorp känns valet klockrent - Zaladin är den jag söker! Han var dessutom faktiskt bland de allra första hingstarna jag blev rekommenderad redan i vintras.

Tack snälla ni som bollat med mig, ni har varit till god hjälp! :bow::up:
 
Alltid kul att skvallra om hingstar ;) Lycka till med dräktigheten, betäcks hon snart nu?

Ja, jätteroligt! Önskar jag hade fler ston att betäcka :D Var lite insatt i mina tonår, så det är lite av ett bortglömt intresse som väckts till liv. Om en dryg vecka tänkte jag bege mig att kolla på treårstest, så jag kan lära mig ännu mer :)

Tack! Hoppas hon tar sig på första försöket så jag kan fokusera på lite annat i sommar :laugh: Just nu väntar jag på brunst. Hon har inte brunstat än nämligen. Hon är väldigt stirrig, som hon brukar vara, men jag saknar skvättandet hon brukar syssla med också :eek:
 
@Puriousity Precis som kommit fram är det den breda och ibland lågt ansatta halsen jag inte gillar. jag vill själv ha hästar med riktigt bra front som "är födda i form" eftersom de är mycket lättare att rida och får en snygg sida. Jag har en förkärlek till Luxus det går inte att sticka under stol med:p, men det som jag ffa fastnat för med honom är att han gör mig ridsugen. Han ser så himla lätt, enkel och bussig ut. Zaladin ger för mig en älgig känsla som jag hade bävat för att rida;).
 
@Puriousity Precis som kommit fram är det den breda och ibland lågt ansatta halsen jag inte gillar. jag vill själv ha hästar med riktigt bra front som "är födda i form" eftersom de är mycket lättare att rida och får en snygg sida. Jag har en förkärlek till Luxus det går inte att sticka under stol med:p, men det som jag ffa fastnat för med honom är att han gör mig ridsugen. Han ser så himla lätt, enkel och bussig ut. Zaladin ger för mig en älgig känsla som jag hade bävat för att rida;).

Jag tycker Zaladin har rätt trökiga bakben också? I alla fall på videon på Tullstorps sida, inte mycket lyft där heller.
 
Har dragit mig för att skriva i denna tråden, eftersom jag mycket väl vet vilket stoet är. Jag är inte så bra på korsningsavel, men har storerfarenhet av fölningar.
Jag vet att stoet både är litet och näpet, och att då välja en hingst på 176 cm, som dessutom beskrivs ha lång hals, djup bog och bål", känns väldigt riskabelt.

Min åsikt är att temperamentet ska vara prio ett.
 
@CK I detta fallet är det dock inte korsningsavel? Finns en rätt känd gångartsuppfödare som har tagit flertalet för e halvblodshingstar på ett maxat B-ponnysto utan att det varit problem med fölningar. Så vad det gäller storleksskillnaden verkar som att det stämmer med att ungen anpassar sig efter det utrymme som finns att tillgå.
 
Med korsningsavel menar jag att korsa olika raser. Jag är ändå skeptisk, och tror att det ändå blir en hel del förlossningskomplikationer som man kanske inte pratar om.
 
@CK Kul att du känner till mitt sto! Du är lika välkommen i tråden :) Jag förstår din skepsis och har även förstått att det råder delade meningar vad gäller komplikationer p.g.a. stor hingst till litet sto, alla baserade på sina olika erfarenheter. Eftersom du tror att det blir "en hel del förlossningskomplikationer som man kanske inte pratar om", undrar jag nyfiket vad du baserar det på?
 
@CK För mig är korsningsavel när avkomman blir en bastard med fel färg på papperna. Denna eventuella avkomman får gröna papper med önskvärt förädlingsblod. Att kalla detta korsningsavel är som att kalla hela SWB som ett korsningsförbund med tanke på att hästarna är produkter av ett flertal raser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp