Halvblodshingst till litet arabsto?

Avelsbeskrivningen från ASVH:
Zaladin MI
En hög, komplett dressyrhingst med tre gångarter av allra högsta kvalité. Han är av modern
sporthästtyp och rör sig alltid i uppförsbacke. Hans starkaste sida är övergångarna och han har ett
bra register i samtliga gångarter. Bör kunna användas till de flesta välbenade, ej alltförstora ston för
målinriktad dressyravel. I synnerhet för att förbättra gångarter, storlek, förmåga till samling och
ridbarhet
 
Såg honom på bruksprovet det året han blev godkänd och tyckte han var riktigt fin där. Tycker Jan rider honom alldeles för återhållsamt på visningar, en imponerande häst ser helt plötsligt tråkig ut, och då får man inga ston.
Jag tycker att Jan visar alla hingstar på det viset. Mycket för att svenska stoägare hellre ser hingstarna avslappnade och mer "till vardags" än flashigt. Fast jag tycker att de har gjort ett jätte jobb med just Zaladin om man jämför med förra året. Han ser otroligt välriden och elastisk ut i år, jämfört med förra året.
 
Om man bortser från kravet på storlek, så varför inte satsa på att göra en Anglo? Fango in Blue finns ju tillgänglig i år också och har ju gett väldigt bra fälttävlanshästar. Det skulle troligen inte ge en speciellt stor häst, men trevligt temperament och hoppförmåga är ju inte fy skam ;)
 
Jo avslappnat håller jag med om, och jag förstår att Jan vill visa upp utbildningen på hästen också, det är ju prov på ridbarhet. Men jag tror det skulle sälja mer om han red i alla fall ett varv i varje gångart där han red på mer framåt så man fick se grundgången också. Man måste ju inte knyckla ihop dem a lá PS-style för att kunna visa grundgång. Hans beridare med vit snodd i håret tycker jag visar trevligt. Men det är kanske en smaksak.
Håller med om att Zaladin såg bättre ut i år. Mer schwung och elasticitet, men jag tycker ändå han var mer imponerande på bruksprovet.
 
Dessutom hoppade den Dalwhinnieavkomman till sig 8-8 på hoppningen! Bilden som är länkad till är inte jättebra utan jag har sett fler bilder på honom och han är mkt snyggare.. Han har dessutom en jättefin helsyster. Båda är u ett mycket fint arabsto.

Tror det finns en till här ute som lagt Dalwhinnie på ponnysto och den ungen är helt bedårande :heart
 
  • Gilla
Reactions: via
Dessutom hoppade den Dalwhinnieavkomman till sig 8-8 på hoppningen! Bilden som är länkad till är inte jättebra utan jag har sett fler bilder på honom och han är mkt snyggare.. Han har dessutom en jättefin helsyster. Båda är u ett mycket fint arabsto.

Tror det finns en till här ute som lagt Dalwhinnie på ponnysto och den ungen är helt bedårande :heart

Är det inte en halvsyster han har? e. Warsteiner? Modern är jätte snygg tycker jag, men han fick väl bara 6,5 på typ och inte de bästa gångartspoängen? Men hoppa kan han minst sagt säga ;)
 
Är det inte en halvsyster han har? e. Warsteiner? Modern är jätte snygg tycker jag, men han fick väl bara 6,5 på typ och inte de bästa gångartspoängen? Men hoppa kan han minst sagt säga ;)

Han har både en helsyster och en halvsyster e Warsteiner. Uppfödaren är min kompis. Att an fick lågt på typ var för att han är liten och då ska ett poäng dras av på typen ske enligt reglementet. Jag såg hans treårstest.
 
Lite nyfiken på varför du valt Fetcher N av dessa tre?

För att han själv verkar ge trevlig ridbarhet och överlag väldigt fina allroundhästar. Kanske inte 100% svårklass, men gott och väl hästar som "alla" kan rida lätt-msv på :) Hans minus är väl egentligen att det kanske blir lite grovt, men tror stoet kan komplettera honom bra. Annars finns ju även Hip hop (levande fölavg) och Canterbury som nog skulle kunna vara passande.
 
Jag tror egentligen att araber har egenskaper att bidra med till halvblodsaveln men att detta inte sker ofta just pga. storleksdilemmat. Halvbloden vill de flesta skall vara mellan 164-170 cm och för att få det ligger det engelska fullblodet närmre till hands.

Och nej jag skulle inte vara orolig för att Zaladin är FÖR stor. Egentligen är ett litet sto perfekt för honom då man riskerar att få elefanter om man betäcker ett större sto med honom. Såg honom på bruksprovet det året han blev godkänd och tyckte han var riktigt fin där. Tycker Jan rider honom alldeles för återhållsamt på visningar, en imponerande häst ser helt plötsligt tråkig ut, och då får man inga ston. Tyvärr tycker jag han är gräsligt ful utan ryttare på ryggen x) Zack är ju inte känd för att ge vacker typ direkt.
Men ja nu när jag tänker efter låter det inte tokigt alls. Ditt sto bidrar med vacker typ, uthållighet och allroundbetoning. Han bidrar med storlek, gång, ridbarhet och bra inställning till hopp/bra temperament.

Är helt med på ditt tänk om hur Zaladin skulle komplettera henne, låter inte alls som en dum kombo. Håller med om att Jan inte visar honom på något flashigt vis, när jag tittar på filmen från Tullstorps visning i mars. Han ser dock väldigt reglerbar och trevlig ut i temperamentet, vilket jag uppskattar.
 
Om man bortser från kravet på storlek, så varför inte satsa på att göra en Anglo? Fango in Blue finns ju tillgänglig i år också och har ju gett väldigt bra fälttävlanshästar. Det skulle troligen inte ge en speciellt stor häst, men trevligt temperament och hoppförmåga är ju inte fy skam ;)
För att jag inte vill ha så mkt fullblod ;) Som jag skrev tidigare, så är det inte hela världen om det blir en liten häst. Men jag väljer inte gärna en liten hingst eftersom risken är större att det blir litet.
 
Hans beridare med vit snodd i håret tycker jag visar trevligt. Men det är kanske en smaksak.
Håller med om att Zaladin såg bättre ut i år. Mer schwung och elasticitet, men jag tycker ändå han var mer imponerande på bruksprovet.

Vet du om det finns filmer där hans beridare rider honom? Bruksprovet borde jag hitta tycker jag.
 
Googlade på DaLaurian Ax, hästen e:Dalwhinnie u:arabsto, som jag länkade till. Ser väldigt trevlig ut, tycker jag. Gångarterna verkar inte alls tokiga och han hoppar riktigt bra

 
Vet du om det finns filmer där hans beridare rider honom? Bruksprovet borde jag hitta tycker jag.

Jag tror inte hon (Ida tror jag hon heter) rider Zaladin numera. Hon brukar rida de mindre hästarna och Jan rider de större. Tyvärr. Men se om du kan hitta bruksprovet för det är helt klart värt en titt. kanske till och med hon som red honom där.
 
Ja det var ju hon som red honom på bruks! tyckte det såg fint ut.

PS. om du zoomar in i din webbläsare kan du få filmen större så man faktiskt ser vilken häst som är vilken :)
 
För att han själv verkar ge trevlig ridbarhet och överlag väldigt fina allroundhästar. Kanske inte 100% svårklass, men gott och väl hästar som "alla" kan rida lätt-msv på :) Hans minus är väl egentligen att det kanske blir lite grovt, men tror stoet kan komplettera honom bra. Annars finns ju även Hip hop (levande fölavg) och Canterbury som nog skulle kunna vara passande.

Jag har honom som kandidat just p g a dom anledningarna, eftersom jag vill ha en bra allroudhäst med trevlig ridbarhet :) Grovheten är inget minus för mig, med tanke på att jag kanske inte får så mycket häst på höjden från mitt sto.
 
Tack, både rostad och Wine-tee! :) Kollade filmen och det ser riktigt trevligt ut när hon rider honom. Han ser ut att komma mer till sin rätt gångartsmässigt och samtidigt tycker jag han ser avspänd och fin ut. Men som nån av er skrev tidigare - han är inte vidare tjusig utan ryttare. Tur min arabtjej är söt som socker :D
 
Jag har letat men i equipe finns tyvärr bara gångarterna kvar för dressyrhingstarna, och ingen utomstående tycks ha lagt upp film från det tillfället. Däremot kan man ju säga att Zaladin har en del hopp i stammen så han borde föra det vidare också. Hans morfar Solos Landtinus är efter ingen mindre än Landadel (Landgraf) och hans mor är e. Argentinus (Argentan). Så det finns en del stark hoppstam där som grenade ut i multitalanger.

En hopphingst med bra gång du kanske skulle kika på verkar också via Tullstorp - Magick Park. Om du kollar på filmen från deras visning i år visas alla gångarter + hopp från hingsten. Han fick 9-9 från sina testryttare som tyckte han var väldigt ridbar och fin i munnen. Ser cool ut på visningen i alla fall.
Tyvärr inte levande föl, men 90-dagar i alla fall och han är inte särskilt dyr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp