Halvblodshingst till litet arabsto?

Vissa hingstar verkar lämna stora föl, vilket blir problematiskt.
Jag vet inte om Zaladin är en sån ska jag säga men jag hade ändå tänkt till en extra gång. Långa ben verkar öka risken för fellägen.
 
Häng inte upp er på korningsavel. Min poäng var att det är rätt stor storleksskillnad på hästarna. Och kroppsbyggnad, framför allt.
 
@Puriousity Jag har enbart träffat en avkomma från Zaladin och det var en hingstunge född förra året som mitt stoföl gick på lösdrift med. Mamman till den var e. Akribori och riktigt skarp och speciell, men denna avkomma var ljuvlig, tålmodig och snäll. Dock var han lite stressad när han skulle stå still vid verkning och tas in i stall osv.

Ang. Storleken så var mitt sto e. A-Dur större och hon var 1 mån yngre. Men mamman till denna var nog inte större än 156.
 
@Verlin Vad roligt att du träffat en Zaladin-unge och delar med dig :) Vi pratade om det idag jag och en annan tjej, om det är känt om Zaladins föl som kom förra året utmärkte sig genom att vara särskilt stora. Det verkade inte gälla detta fölet du träffat, utan snarare som att det anpassat sig efter mammans storlek, som flera sagt. Tänkte jag ska snoka vidare vad gäller den saken.
 
Allmänna funderingar
Jag tänker att ett halvblod på en D-ponny är helt okej, men att lägga halvblod på så litet som B-ponny tycker jag är på gränsen till djurplågeri att någon annan gjort det gör det inte mera rätt, RISKEN för det lilla stoet är alltid större med en stor hingst även om det sägs att fölungen anpassar sig i storlek. Vad är tanken liksom? (nu ska jag inte kapa tråden med dessa tankar mer)

Jag hoppas att TS hittar en trevling hingst att betäcka sitt sto med och att resultatet blir lyckat.
Jag har för övrigt träffat arabstoet vars avkomma det länkades till innan och sett alla hennes avkommor med SWB hingstar, det lite underliga är att den som faktiskt sett rejälast ut (den är bara ett ännu) är den som är efter Bellagio.

Jag har också träffat en Zaladinunge och jag vet att det stoet är bokad till honom igen, den uppfödaren är mycket nöjd med sin, tror inte att den är extremt stor heller.
 
Varför inte köpa ett föl? :) där förväntad storlek passar dig bättre och där både sto & hingst har de egenskaper som du gillar.
Om det nu är så mkt du vill förbättra i ditt sto. (storlek, lynne m.m). Finns stor risk att avkomman blir lika. Hos mig finns avelsston som fått flera avkommor med olika hingstar, det jag sett är att avkommorna liknar varandra i lynnet (4 olika avelsston, totalt ca 30 avkommor) och att mammans lynne "slår igenom" oftare än hingstens.
Nät jag avlade på min häst valde jag henne för att jag gillar allt med henne! ville bara ha en "bättre version" av stot som ex lite mer gång.
 
Allmänna funderingar
Jag tänker att ett halvblod på en D-ponny är helt okej, men att lägga halvblod på så litet som B-ponny tycker jag är på gränsen till djurplågeri att någon annan gjort det gör det inte mera rätt, RISKEN för det lilla stoet är alltid större med en stor hingst även om det sägs att fölungen anpassar sig i storlek. Vad är tanken liksom? (nu ska jag inte kapa tråden med dessa tankar mer)

Jag hoppas att TS hittar en trevling hingst att betäcka sitt sto med och att resultatet blir lyckat.
Jag har för övrigt träffat arabstoet vars avkomma det länkades till innan och sett alla hennes avkommor med SWB hingstar, det lite underliga är att den som faktiskt sett rejälast ut (den är bara ett ännu) är den som är efter Bellagio.

Jag har också träffat en Zaladinunge och jag vet att det stoet är bokad till honom igen, den uppfödaren är mycket nöjd med sin, tror inte att den är extremt stor heller.

Ja, nu har jag hört mig för ordentligt och känner mig trygg i mitt beslut. Hingsthållare, veterinär, seminstation m.fl. ser inga problem i valet av 176 cm hingst av sportmodell till arabsto på 144cm.

Och tack för lyckönskningen, kul att höra fler som är nöjda med sin Zaladinunge :)
 
@Puriousity Har du bestämt dig för vilken hingst? :) Tror det blir bra oavsett val

Som det ser ut nu så är det Zaladin som är bokad, även om jag fortfarande har ett par andra i åtanke :p Jag kör henne till seminstationen den 25/5, så tills dess kan jag fortfarande ändra mig, velig som jag är :angel: Men varje gång jag kollar på Zaladin på film känner jag mig säker igen. Önskar jag hade fler ston att betäcka!
 
Varför inte köpa ett föl? :) där förväntad storlek passar dig bättre och där både sto & hingst har de egenskaper som du gillar.
Om det nu är så mkt du vill förbättra i ditt sto. (storlek, lynne m.m). Finns stor risk att avkomman blir lika. Hos mig finns avelsston som fått flera avkommor med olika hingstar, det jag sett är att avkommorna liknar varandra i lynnet (4 olika avelsston, totalt ca 30 avkommor) och att mammans lynne "slår igenom" oftare än hingstens.
Nät jag avlade på min häst valde jag henne för att jag gillar allt med henne! ville bara ha en "bättre version" av stot som ex lite mer gång.

Att jag inte gillar min häst är din egen tolkning. Jag älskar hur min häst är, hennes sätt, hennes ridbarhet m.m. och det är just därför jag vill avla på henne. Veterinären jag hade ute senast tyckte jag hade "en helt underbar häst" och att hon förstod att jag ville avla på henne. Den kvinnan sysslar själv med avel på hög nivå, kan tilläggas.

Min häst kan dock vara lite envis och vass emellanåt, även om hon är väldigt snäll, och det måste inte nödvändigtvis vara helt och hållet negativt. För att inte riskera att få "dubbelt upp", vill jag ha en hingst med stabilt temperament. Vad jag är ute efter är alltså en häst som liknar den jag har, men av lite större modell, med bättre trav och lite mindre tittig. Inget sto är perfekt och mitt hingstval syftar till att bibehålla sånt jag uppskattar, men med större möjlighet att uppväga stoets brister. Så ja, jag vill också ha en lite förbättrad version av min pärla.
 
Senast ändrad:
Att jag inte gillar min häst är din egen tolkning. Jag älskar hur min häst är, hennes sätt, hennes ridbarhet m.m. och det är just därför jag vill avla på henne. Veterinären jag hade ute senast tyckte jag hade "en helt underbar häst" och att hon förstod att jag ville avla på henne. Den kvinnan sysslar själv med avel på hög nivå, kan tilläggas.

Min häst kan dock vara lite envis och vass emellanåt, även om hon är väldigt snäll, och det måste inte nödvändigtvis vara helt och hållet negativt. För att inte riskera att få "dubbelt upp", vill jag ha en hingst med stabilt temperament. Vad jag är ute efter är alltså en häst som liknar den jag har, men av lite större modell, med bättre trav och lite mindre tittig. Inget sto är perfekt och mitt hingstval syftar till att bibehålla sånt jag uppskattar, men med större möjlighet att uppväga stoets brister. Så ja, jag vill också ha en lite förbättrad version av min pärla.
Okej vad bra. Jag tolkade ditt första inlägg som om det var mkt du ville kompensera upp och det är sånt som händer på forum. Menade inget illa om ditt sto då jag inte vet nått om henne, men som sagt första inlägget tolkade jag som om det var väldigt mkt som var tvunget att kompenseras upp. Fel tolkning helt enkelt!
 
Okej vad bra. Jag tolkade ditt första inlägg som om det var mkt du ville kompensera upp och det är sånt som händer på forum. Menade inget illa om ditt sto då jag inte vet nått om henne, men som sagt första inlägget tolkade jag som om det var väldigt mkt som var tvunget att kompenseras upp. Fel tolkning helt enkelt!

Ingen fara! Som sagt, forum ger ofta utrymme för misstolkningar :)
 
Tycker du gör ett bra val -:)
Även om endel säger att fölet/livmodern anpassar sig , så skulle jag ha ångest över att betäcka ett lite kort i ryggen arabsto med en 176 cm stor Zaladin .
Skulle ha ångest över den fölningen .
Stora föl kan man få ändå ....
Tror det blir super med Luxus en underbar hingst -;)
 
  • Gilla
Reactions: AW
Tycker du gör ett bra val -:)
Även om endel säger att fölet/livmodern anpassar sig , så skulle jag ha ångest över att betäcka ett lite kort i ryggen arabsto med en 176 cm stor Zaladin .
Skulle ha ångest över den fölningen .
Stora föl kan man få ändå ....
Tror det blir super med Luxus en underbar hingst -;)
Ett arabsto jag födde upp (147cm hög) fick en avkomma med Camaro M, den blev 155cm hög. Ger Camaro M stort eller smått?
 
10917829_805470376187080_4713759169673313321_n_zpsathrawng.jpg
Såg nu lite sent hehe... att det låg ute några bilder på min Dojjan (DaLaurian ax). Psyket på den hästen är något utöver det vanliga, helt fantastisk i allt! Lättlärd, otroligt god ridbarhet och cool i alla lägen. Han är allt jag vill ha och lite till, så glad att jag har honom:heartHar inte hört någon säga något annat om Dalwhinnie-avkommorna utan att de är otroligt nöjda med sina hästar. Såklart tror jag även Dojjans mamma har bidragit med en massa goda kvalitéer, ett mycket fin arabsto, så han har fått det bästa utav båda raserna. På hans treårstest var han väldigt outvecklad och framförallt tunn, han behövde sitt sommarlov efter för att äta upp sig. Han är inte mätt sen förra sommaren men han är ca 161 cm och har grovat på sig bra under förra året. Han är nu en mycket snygg och proportionerlig femåring. Det var en stor förvåning att han hoppade så bra som han gjorde och vi har väl alla undrat lite vart det kom ifrån men ett stort plus! :D
10917827_805471186186999_7555630100067780086_n_zpsp6s6xyfn.jpg
1948226_805471349520316_3012507620873425811_n_zpshtgfhz37.jpg
 
Senast ändrad:
Om det inte framkom så är han alltså e. Dalwhinnie 1180 och u. 1 klass arabstoet Sulana ox. Det som märks är väl att han är smäckrare än ett vanligt halvblod samt att korset är lite kort. Annars är han väldig snygg exteriört! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp