Cairo 869!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horselife2000
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo 869!

Nu e jag oxå ute och seglar med sånt som inte handlar om Cairo men det vore kanske kul att ha nåt att jämföra med?!:angel:

Hursom helst vi som använder Cairo som hingstval vill gärna inte disk hans oduglighet, att vi är dårar som använder en sådan dålig hingst osv..., för han ÄR bra!
Och vi borde återigen inrikta denna tråd på det tack!:D

Avel är inte rättvis.
Allt handlar inte om individens egna omdömen eller framgångar.

Det handlar om förärvning. Och den är väldigt stark hos ex Cardento o Hip Hop, hos Cairo är den det inte.

Att ge ett A bara för att han VERKAT lovande och gett bra bedömning och varit lite hypad och inne för att sedan ta bort hingsten för att han inte fått tillräckligt med bra ston el bra ägare som velat visa, ja det är helt galet.

Vilka hingstar är det som fått A och sedan blivit sänkta?

För avsaknad av avkommeresultat kan ju indirekt tolkas som att "de är så dåliga att de inte kan prestera något".

Fast jag tror att den passusen i hingstreglementet skall tolkas som att om andelen visade/tävlade avkommor är låg så kan det i sig vara ett tecken på dålig förärvning.

Edit. Kanske vad du menade också?

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl ingen som har sagt att Cairo är dålig? Bara att han har sänkts till V i väntan på fler avkommeresultat. Om fler visas/tävlas med bra resultat så kommer han höjas igen. OM avkommeresultaten uteblir även framöver kommer han sänkas till C. För avsaknad av avkommeresultat kan ju indirekt tolkas som att "de är så dåliga att de inte kan prestera något".

Oj då har du missat massor...många har rent ut sagt att Cairo ÄR just dålig och undrar varför man ska avla på en sådan hingst! Ja varför? FÖR att han har ett utomordentligt temp komb med både goda gångarter OCH god hopptek OCH exteriört.... JUST DET har inte många hingstar! :)

Quite Easy
Dåliga gångarter
Exteriört veka haser

Nu tycker jag jättemkt om QE men för att se min poäng så har jag tagit med detta.
Har man erbjudit Cairo samma möjligheter och ston som QE så hade nog (värdebokstaven) sett annorlunda ut för Cairos del!

Men snälla människa! Inte kan du mena att en bedömmningssiffra väger starkare än meriter i svår internationell hoppning?!!
Betygen är ju en uppskattning av hästens förmåga, som man måste ta till med unga hästar för att de ännu inte har haft tid att bevisa sig själva med prestationer.

Om då Cairo är högre bedömd än Cardento eller Hip Hop så betyder det antingen att domaren har brustit i sin förmåga att döma, eller att Cairos ägare har misslyckas med att matcha sin häst.

Zussi: Om du önskar att man ska avla hästar för hobbyryttaren, så förstår jag inte varför Cairo skulle vara ett lämpligare val än någon annan hingst. Han är e Cortez, en import hingst som användts för att tillföra förmåga. Jag kan inte påstå att jag upplever att Cortezavkommor på något sätt är mer stabila än andra hästar. De har ofta en god ridbarhet, men är vakna och uppmärksamma individer - vilket inte passar alla.
På mödernet finner man Utrillo, framgångsrikt använd i aveln av sporthästar.

Jag menar inte att Cairo är dålig, jag har ingen uppfattning om vad han lämnar, har aldrig sett någon avkomma själv - men, jag tycker inte att ovanstående argument är användbara för att använda honom.

Varför man hellre tar Cairo än någon annan hingst är just pga hans kombo med temp, ben, gångarter, hopp teknik! Han har gått 1.40 hopp med Helena Persson samt internationellt i Dressyr.
Snälla, visa fler hingstar som gått så bra i både hopp och dressyr av dagens hästar samt att dem ska ha ett 10mässigt temp.
Snälla, visa det!?:angel:

Hans avkomme resultat tror jag beror mest på att han inte marknadsförts rätt samt att han inte matchats rätt av hans hingsthållare för en mkt kompetent häst, det är han! :bump:

Fast enligt de omdömen och poäng som du publicerade nyss, så stämmer ju inte det? QE hade en poäng mindre i den sammanlagda exteriörbedömningen, vilket måste ses som marginellt, han fick dock mkt bättre kritik för sina gångarter än Cairo.

QE marknadsfördes som hopphingst, inte dubbeltalang, men har visat sig nedärva gångarter.

Det är mkt möjligt att Cairo lämnar trevliga hästar, en och annan kan säkert bli riktigt bra, men någon superförvärvare är han nog inte, det hade visat sig vid det här laget. Om en hingst med få avkommor ändå lämnar några som går bra i sporten brukar de få betäcka mer.

Ett litet svar på antal ston och kvalitet på dessa/avelsresultat.
På blup sidan hittar jag 49 Cairo avkommor som är tillräckligt gamla för att vara tävlade, 4 av dessa har placeringar i msv hoppning, 1 i medelsvår dressyr, 4 avkommor 3 avkommor har fått nia eller tia för hoppningen, en 1 avkomma har fått nia på traven. Han har tillförts välstammade ston från Markebäcks stuteri och han har två avkommor med High Tention, svår internationell hoppning med Peter Eriksson.
So What har sammanlagt 26 i tävlingsålder, varav 2 har placeringar i svår hoppning, 11 har placeringar i msv hoppning, 1 i medelsvår fälttävlan. Två av dessa har även fått 9a eller 10a på treårstest. Han har inte tillförts några svårklasston, men har betäckt Pina Colada (syster till Butterfly Flip) och några ston ur samma familj som Briar.

Att han gick 140 med Helena Persson kan också betyda att han inte höll måttet för svår hoppning, hon är ju mycket duktig på att ta fram hästar, och med förmåga och som du säger ett 10 mässigt temperament (finns det på papper någonstans?) borde han inte ha varit svår att ta upp i åtminstone 150.

Detta blir ju dessutom ointressant om han inte nedärver egenskaperna.

Efter att ha läst i den här tråden så började jag fundera lite och tog och jämförde Cairo med en annan hingst som var verksam under ungefär samma tid i Sverige. Det är med KP Sirocco som sedan kastrerades av samma skäl som Sandakan förra året och fortsatte sin egen tävlingskarriär i stället.

Jag har bara tagit med avkommor som finns i blup under eget namn, vet att de som inte har namn kan vara fel registrerade och de officiella uppgifterna där ifrån om tävling.

Cairo har under perioden 94 - 02 46 avkommor registrerade, vilket är mer hälften av hans avkommor.
Sirocco har under perioden 97 - 01 14 avkommor registrerade under eget namn.

Av Cairos 46 avkommor finns följande tävlingsresultat:
7 st har startat i lätt hoppning
5 st i medelsvår
4 stycken i lätt dressyr
1 st i medelsvår

Av Siroccos 14 avkommor finns:
3 st i lätt hoppning
4 st i medelsvår
1 st i lätt dressyr

Detta ger ju att Sirocco har ju ca 50 % av sina avkommor ute på tävling mot Cairos ca 25 %.
Bägge hingstarna har en avkomma som går på ridskola. Vilket kan tala för att de bägge lämnar trevligt temperament.

Som morfars hingstar har Cairo en tävlande avkomma som tävlat lätt hoppning. Sirocco har två en i lätt hoppning och en i medelsvår hoppning.

Så om man tittar på det på det viset så kanske Cairos V är befogat för inte kan väl Sirocco ha fått alla de bra stona och ägarna och Cairo de dåliga ;)

kl

Jag tycker det är lite missvisande att jämföra bedömningarna så som TS gör. Visst kan en annan hingst fått snäppet sämre omdöme men den kanske å andra sidan nedärver mycket bra gång, hoppteknik, temperament och exteriör? Bättre än vad den själv har! Medans en högt bedömd hingst kanske inte alls nedärver sina goda kvaliteér. Det är ju ingen självklarhet.

Jag har inte nämnt Cairo tidigare i detta inlägg och jag har inte sagt att just han är dålig. Detta var reflektioner rent allmänt.

Hans avkomme resultat tror jag beror mest på att han inte marknadsförts rätt samt att han inte matchats rätt av hans hingsthållare för en mkt kompetent häst, det är han! :bump:

Kan du utveckla det? På vilket sätt har han marknadsförts "fel"? För marknadsförd det har han ju blivit, men vad tyker du skulle ha kunnat göra saken annorlunda? På vilket sätt har han inte matchats rätt?

Till er andra:
Aerline är ju också efter Cortez, vad har han fått tempramentsmässigt tex? Vart kan jag hitta det? För han har väl både hopp och gång?

Snälla, visa fler hingstar som gått så bra i både hopp och dressyr av dagens hästar samt att dem ska ha ett 10mässigt temp.
Snälla, visa det!?:angel:

Nobel.

Ger gott temperament, hoppförmåga och goda rörelser. Har själv gått både S hopp+ dressyr.

Edit: Såg nog att någon redan länkat till hans sida.

Senast ändrad:

Att han gick 140 med Helena Persson kan också betyda att han inte höll måttet för svår hoppning, hon är ju mycket duktig på att ta fram hästar, och med förmåga och som du säger ett 10 mässigt temperament (finns det på papper någonstans?) borde han inte ha varit svår att ta upp i åtminstone 150.

Detta blir ju dessutom ointressant om han inte nedärver egenskaperna.

10:an på temperament är från Australien.

Huvudsaken är inte poäng hit el dit, hur duktiga vissa avkommor är el inte är, osv.
Orkar inte fortsätta tjafsa här så att tråden forts spåra ur i massa sidor helt utan nytta.
Alla har olika åsikter och tur är väl det!
Alla får tycka olika utan att man behöver klassas som "IQ befriad"! =)

Denna tråd kan vi forts med för Cairos avkommor, om det finns några som vågar berätta om sina Cairo avkommor nu!
Har fått PM av folk som inte vågar göra sig hörda här då dem blir lynchade så fort man nämner Cairo.
Skrattretande...men samtidigt tragiskt!

Det är skillnad på en hingsts egna omdöme och vad han nedärver.

Spelar ingen roll om en hingst har fantastiskt omdöme och höga siffror om han inte nedärver det till sina avkommor.

Har själv sett både Cairo och avkommor till honom och de var helt OK men det finns många hingstar jag tycker är mer intressanta som avelshingstar än vad Cairo är.

Marknadsföringen verkar börja ta sig, trots sitt V har han de två senaste åren fått nästan lika många ston som under de femton tidigare åren sammanlagt.

Liknande trådar

Avel Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den...
2
Svar
20
· Visningar
2 984
Senast: sona
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 310
Senast: Malacki
·
Avel Har köpt tillbaka en av mina uppfödningar, som skall tävlas nu men i framtiden kommer hon att bli mitt avelssto. Funderar lite angående...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: Eowyn
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka