Cairo 869!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horselife2000
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo 869!

Jag träffat på en Cairo-avkomma som var ganska intetsägande. Jag skulle vilja påstå att avla på Cairo är ett litet steg tillbaka i avelsvärlden, jag hade förhoppningar på att han skulle bli bättre än vad han blev. Han har lite för ordinära gångarter, och jag tror inte man ska lägga honom på ston med svag rygg.

Hans V har, som andra sagt, med hans avkommor att göra. Efter att ha kollat i Blup tycker jag att han fått alldeles för många dåliga ston.

Hur många vill använda fryst sperma? Dessutom har det varit svårt att boka honom enligt många. Så det är inget skitsnack överhuvudtaget! Sedan ville TS inte ha en massa skitsnack om hingsten i fråga i denna tråden så LÄGG NER!!!!
Men snälla rara - om hingsten annonseras, så har han blivit marknadsförd OCH han har varit tillgänglig för avel via fryst sperma. DET är fakta!
Om sen ägaren inte, som du påstår (jag hoppas innerligt att du har belägg för det påståendet!!), varit anträffbar för bokning så är det ingen annan än ägaren som är ansvarig för att hingsten inte har fler avkommor.

Detta är absolut inget skitsnack om hingsten, utan rena fakta, som sagt!

Och en annan sak, detta är ett öppet forum och BÅDE positiva och negativa inlägg är tillåtna, i alla trådar!

---

Och nu plockar moderatorn i mig fram suddgummit och suddar bort en radda otrevliga inlägg...

Senast ändrad:

Nu bad TS flera gånger i den här tråden att alla som tänkt snacka strunt om hingsten skulle hålla sig till den gamla tråden och inte till denna. Jag tycker att det är rätt så löjligt att då fortsätta provocera. Varför inte bara hålla sig till den gamla tråden och låta alla som vill prata gott om hingsten i fråga hålla sig till denna tråden?

Hur många vill använda sig av frusen sperma? Kanske gör man det om det handlar om en hingst som t ex Cardento som tävlats på mycket högre nivå än vad hingstar som Cairo har gjort.

Om Cairo hade funnits till avel i Sverige och inte farit land och rike runt och tävlat och endast funnits på frusen så hade han förmodligen aldrig behövt sänkas då han då förmodligen haft betydligt fler avkommor. De få avkommor som han lämnat som är visade har fått mycket bra omdömen. Läs t ex inlägget som FadeAway skrev.

Jag ser fram emot alla avkomor efter honom som ska visas nu framöver, ska bli så spännande och kul om han höjs, eller hur? :idea:

Nu bad TS flera gånger i den här tråden att alla som tänkt snacka strunt om hingsten skulle hålla sig till den gamla tråden och inte till denna.
Man äger inte en tråd bara för att man skapat den, utan det är fullt normalt att trådar utvecklas åt olika håll.
Och INGEN har snackat strunt om hingsten. Det är FULLT TILLÅTET att prata om både för- och nackdelar med hingstar!

Hemskt dålig regel! Hur som helst, om TS nu ber så vänligt att de som hon tycker stör hennes tråd flyttar till en annan tråd (för tydligen finns det en annan liknande i detta fallet) så kan de väl bara göra det istället för att vara så himla vresiga och stanna kvar men det klart, Bukefalos är ju känt för allt tjabb och alla elakheter. Det är ju ingen nyhet och jag vet flera som är fullkomligt trötta på vissa moderatorer.

Vissa kan öppna käften hur mycket de vill medan andra knappt kan andas innan de blir avstängda. Patetiskt! Detta är jag inte ensam om att tycka. Det finns ett par gamla rävar här som hävt ur sig betydligt värre grejer än de som blivit avstängda gjort.

Jag tycker det är konstigt att med 70 avkommor inte ens lyckas ha 15 bedömda avkommor?

Nåväl, antingen sänks han eller så höjs han, svårare än så är det inte.

Stenmagi, jag vet inte hur gammal du är (jag skulle tro runt 12-15år?) men edt är ju du som tjafsar och förstör tråden, ingen annan?

Nej, jag tjaffsar inte.. däremot finns det andra som gör det och har gjort i denna tråden men de inläggen är borttagna nu. :idea:

Jag har en mycket trevlig 2 årig halvblodblodsvalack efter Cairo som har en otroligt trevlig exteriör, tre mycket bra gångarter och ett helt fantastiskt temperament! Världens underbaraste och mysigaste häst att pyssla och dona med!

Jag betvivlar inte att din häst kan ha ett fantastiskt temperament och vara värdens mysigaste att pyssla med.

Men extriören är inte otroligt trevlig, utan kanske trevlig.

Den har inte tre mycket bra gångarter, utan möjligen kanske bra. Om det varit min häst med de gångarterna så hade jag själv sagt ordinär gång, men jag brukar vara lite hård.

Fast det känns ju fel att säga att det är över 70 avkommor när runt 20 av dem är födda 07-09 och dessa har inte haft någon möjlighet att visas.
12 av 50 är ca 25% och det är inte så vansinnigt lite.

Tack FadeAway, tur att det finns sådana som dig som har 110% koll!

Jag betvivlar inte att din häst kan ha ett fantastiskt temperament och vara värdens mysigaste att pyssla med.

Men extriören är inte otroligt trevlig, utan kanske trevlig.

Den har inte tre mycket bra gångarter, utan möjligen kanske bra. Om det varit min häst med de gångarterna så hade jag själv sagt ordinär gång, men jag brukar vara lite hård.

Har faktiskt tänkt detta men inte sagt något . Håller dock med dig att det är ingen otrolig häst men vem vet han kanske kan hoppa :)

Sen får framtiden utvisa vad som händer med grabben , men i dagsläget är han inget otrolig ,sen får Stenmagi tro / tycka vad hon vill och alla tycker vi om våra hästar .

Sen om Cario så gillar jag honom inte extriört eller gången det lilla jag sett .
Men hoppningen verkar ju gå igenom mycket väl ;) Ska bli intressant att se vad ASVH säger om V om det kan vända eller om han kommer nedgraderas till C .

Mia

Jag har ju fått klart för mig att han inte är den moderna typen av halvblodshäst men det var heller inte min avsikt att avla fram en smäcker häst med tandpetare till ben utan jag ville ha en maffig och ordentlig häst och det fick jag ju.

Jag hoppas att han kommer att bli en fin dressyrhäst i åtminstone MSV klasser och det tror jag inte är en omöjlighet. Jag har inte för avsikt att tävla honom med sikte på att bli nästa "Jan Brink och Briar" utan jag rider, tränar och tävlar för att jag tycker att det är kul men jag tar gärna mig och hästen så långt det är möjligt.

Jag trivs jättebra med honom! En snällare häst har jag aldrig träffat. En sak som tyvärr oroar mig är hans storlek. Jag har alltid känt mig osäker med så stora hästar. Jag har mestadels ridit arabhästar i mitt liv och de är ju betydligt mindre. Jag får väl helt enkelt ta och skärpa mig för han är en häst som passar mig som "handen i handsken". Jag behöver bara komma över min skräck för stora hästar.

Hemskt dålig regel! Hur som helst, om TS nu ber så vänligt att de som hon tycker stör hennes tråd flyttar till en annan tråd (för tydligen finns det en annan liknande i detta fallet) så kan de väl bara göra det istället för att vara så himla vresiga och stanna kvar men det klart, Bukefalos är ju känt för allt tjabb och alla elakheter. Det är ju ingen nyhet och jag vet flera som är fullkomligt trötta på vissa moderatorer.

Vissa kan öppna käften hur mycket de vill medan andra knappt kan andas innan de blir avstängda. Patetiskt! Detta är jag inte ensam om att tycka. Det finns ett par gamla rävar här som hävt ur sig betydligt värre grejer än de som blivit avstängda gjort.
Har du synpunkter på regelverket så tar du det på Bukefaloshjälp!
Vilka åtgärder som vidtas mot vilka användare har du INGEN aning om, så just det ska du nog inte uttala dig om.

Jag har ju fått klart för mig att han inte är den moderna typen av halvblodshäst men det var heller inte min avsikt att avla fram en smäcker häst med tandpetare till ben utan jag ville ha en maffig och ordentlig häst och det fick jag ju.

Jag hoppas att han kommer att bli en fin dressyrhäst i åtminstone MSV klasser och det tror jag inte är en omöjlighet. Jag har inte för avsikt att tävla honom med sikte på att bli nästa "Jan Brink och Briar" utan jag rider, tränar och tävlar för att jag tycker att det är kul men jag tar gärna mig och hästen så långt det är möjligt.

Jag trivs jättebra med honom! En snällare häst har jag aldrig träffat. En sak som tyvärr oroar mig är hans storlek. Jag har alltid känt mig osäker med så stora hästar. Jag har mestadels ridit arabhästar i mitt liv och de är ju betydligt mindre. Jag får väl helt enkelt ta och skärpa mig för han är en häst som passar mig som "handen i handsken". Jag behöver bara komma över min skräck för stora hästar.

Nej det är inte en omöjlighet, Msv dressyr kan alla hästar gå. Jag tycker dock han mer ser ut som en hopphäst faktiskt.

Kanske bara är jag som har överdrivet höga krav på hingstar :D Men jag tycker inte det är så mycket.

Jag har följt tråden innan den rensades och det var bara du som skrev konstant att de som inte gillade hingsten kan dra till en annan tråd. Sen presenterades fakta men du fortsatte tjafsa.

Liknande trådar

Avel Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den...
2
Svar
20
· Visningar
2 984
Senast: sona
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 310
Senast: Malacki
·
Avel Har köpt tillbaka en av mina uppfödningar, som skall tävlas nu men i framtiden kommer hon att bli mitt avelssto. Funderar lite angående...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: Eowyn
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna