Cairo 869!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horselife2000
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cairo 869!

*KL* Sen kan man fundera på om det är värt OM han skulle bli sänkt till C när man jämför med Tullstorps rabatt och det kostar tusenlappen mer och få en hingst som är godkänd .

Men det var inte dåliga hoppsiffror och jag tycker att han är ganska snygg men har han så mycket fördelar att rent ekonomiskt att chansa ?
Mia

kl

Mitt sto ska föla i början på april och hon har en liten Cairo i magen.
Jag är jätte nöjd över mitt val,en mycket trevlig hingst!

Ursprungligen postat av cirkus
Och den sista bilden är direkt gräslig, bakbenen släpar och frambenssprattel och ryggen är sänkt. Är detta vad vi vill med ridbarhet ?

Fast du kan väl ändå inte lägga det på hingsten att han rids på ett sådant sätt :confused: Nu ser jag ingen bild men det är faktiskt en ryttarsak och inget annat!

Hm, med tanke på att den bilden är från EM så håller jag inte alls med dig Cirkus!:crazy:
Frambens sprattel???:D Ha ha, framåtgripande, luftig och elastisk ser det snarare ut som!:angel:

Ja, man ser olika saker. Jag skiter i om bilden är från bakgården eller från EM, jag gillar inte ridning med släppta bakben där tårna släpar, frambenssprattel och sänkt rygg och det är vad jag ser på den där bilden. Det kan vara en ögonblicksbild. Man behöver inte lasta hingsten för dålig ridning, men för mig är det INTE en tilltalande bild om man vill marknadsföra hingsten.

Jag har alltså inget alls emot Cairo och hoppas att han blir lyft till A, jag hoppas verkligen att de unga avkommor som han har visas och att resultatet blir bra. Några av de redan visade har ju hyggliga poäng på ffa hoppning och galopp, men inte många har topp-poäng totalt sett, andra har riktigt dåliga poäng, men så är det ju alltid.

Sen kan ju hingsten ha kvaliteter som inte är mätbara som tex ett fantastiskt temperament.

Jag har försökt hitta en film på Cario under ridning eller lös . Någon som har en sådan ?

Mia

Instämmer, en film hade vart trevlig att se! Jag tycker det är svårt att bilda sig en uppfattning om Cairo, tycker varken bu eller bä. Han ser trevlig ut, men skulle jag använda honom är det för att komma åt Cortez-blodet som jag gillar väldigt mycket (har haft ett underbart sto efter honom), men då känns tex Aerline mer attraktiv.

Ja, man ser olika saker. Jag skiter i om bilden är från bakgården eller från EM, jag gillar inte ridning med släppta bakben där tårna släpar, frambenssprattel och sänkt rygg och det är vad jag ser på den där bilden. Det kan vara en ögonblicksbild. Man behöver inte lasta hingsten för dålig ridning, men för mig är det INTE en tilltalande bild om man vill marknadsföra hingsten.

Jag har alltså inget alls emot Cairo och hoppas att han blir lyft till A, jag hoppas verkligen att de unga avkommor som han har visas och att resultatet blir bra. Några av de redan visade har ju hyggliga poäng på ffa hoppning och galopp, men inte många har topp-poäng totalt sett, andra har riktigt dåliga poäng, men så är det ju alltid.

Sen kan ju hingsten ha kvaliteter som inte är mätbara som tex ett fantastiskt temperament.

Ja som sagt vet jag inte riktigt vad du finner så hemskt med denna bild?
Du undrar hur man kan marknadsföra en hingst med så dålig bild tex?
Jämför dessa bilder!
Detta är Cairo

Detta är Donnerhall

Detta är Briar!

Tyckte du var lite väl hård när du skrev i ditt första inlägg "släppta bakben där tårna släpar, frambenssprattel och sänkt rygg"
Båda dessa 2 sistnämnda världsberömda hingstar uppfyller isf dina kriterier över detta hemska spektakel och dåliga ridning isf! =)
Kolla Briars sänkta rygg, Donnerhalls släpande tår, exakt samma vinkel i bak som Cairo på bilden!

Tänkvärt.
Båda dessa hingstar har marknadsfört sig med dessa bilder!
Men du har helt rätt, kan vara en ögonblicksbild och jag håller med dig att vi får hoppas Cairo höjer sin bokstav då han har en bra ridbarhet och enormt bra temp som bör få forts finnas i aveln.

Nog om det!

Någon mer med avkommor el kännedom om Cairo?

Håller med om Briar på alla punkter (tycker till och med att hans bakben är ännu värre på just den bilden).

Däremot tycker jag att Donnerhall går med nosen framme, inte släpar lika mycket och ffa är ryggen inte sänkt.

Ett plus på Cairo är att han vinklar hasen rätt ordentligt.

Men som sagt ögonblicksbilder - jag har bara sett Briar live av dessa.

Struntsamma, jag hoppas på att Cairo kommer tillbaka, det var för tidigt att ge honom ett V tycker jag iom att han varit ur landet i så många år.

En liten tanke bara. Även om en hingst har jättebra egenskaper så är det ju inte säkert att den nedärver det till sina avkommor.. Eller?

Nu menar jag inte Cairo specifikt utan det var en allmän tanke.

Att Donnerhalls rygg inte är lika sänkt som Cairos beror nog mer på att han har en betydligt kortare länd än Cairos som är ganska lång. Jag tycker inte heller att man kan säga att Cairo är en dålig hingst för att han marknadsförs med en bild där ryggen är släppt. Det är inte hästens fel att ryttaren inte håller ihop honom. Dessutom är Cairo inte ensam om fenomenet och jag ser det som en extrem ovanlighet att se en dressyrhingst marknadsföras med en flashig travbild där ryggen är uppe och med.

Att Donnerhalls rygg inte är lika sänkt som Cairos beror nog mer på att han har en betydligt kortare länd än Cairos som är ganska lång. Jag tycker inte heller att man kan säga att Cairo är en dålig hingst för att han marknadsförs med en bild där ryggen är släppt. Det är inte hästens fel att ryttaren inte håller ihop honom. Dessutom är Cairo inte ensam om fenomenet och jag ser det som en extrem ovanlighet att se en dressyrhingst marknadsföras med en flashig travbild där ryggen är uppe och med.

Eftersom flashighet ofta går hand i hand med spänning så tappar dom ju ryggen.. men om inte frambenen är uppe vid öronen så är ju inte folk intresserade :grin:

Jag har en mycket trevlig 2 årig halvblodblodsvalack efter Cairo som har en otroligt trevlig exteriör, tre mycket bra gångarter och ett helt fantastiskt temperament! Världens underbaraste och mysigaste häst att pyssla och dona med! En film: http://www.youtube.com/watch?v=6GwwG9Lxni4&feature=player_embedded

DSC00080.JPG

19896961.jpg

28738_1252428983.jpg

Nej och nedärver han sig inte så blir han ju sänkt ...;

Mia

Det är inte därför Cairo blivit sänkt utan han har för få visade avkommor och detta på grund utav att ägaren inte direkt marknadsfört honom som avelshingst utan mer satsat på honom som tävlingshäst. Jag kommer att visa min avkomma efter honom och jag vet flera andra med avkommor efter honom som också kommer att visa sina på treårstesten så förhoppningsvis har han snart tillräckligt många bra visade avkommor för att det där skitsnacket ska tystas ner.

Nu har jag kollat lite i blup och sett Cairo har 12 avkommor som har gjort treårstest/kvalitets.
Av dessa finns Vairo med 9/9 i hoppning, charming boy med 9/10, sweet caroline med 8/8, cargo mb med 8/8, midnigth shiron med 9/8.

Åh, så kul! Tack för infon! :bump:

Det är inte därför Cairo blivit sänkt utan han har för få visade avkommor och detta på grund utav att ägaren inte direkt marknadsfört honom som avelshingst utan mer satsat på honom som tävlingshäst. Jag kommer att visa min avkomma efter honom och jag vet flera andra med avkommor efter honom som också kommer att visa sina på treårstesten så förhoppningsvis har han snart tillräckligt många bra visade avkommor för att det där skitsnacket ska tystas ner.
DET är rent skitsnack, för jag har absolut sett stora annonser på honom både de år han varit i Sverige och de år han funnits tillgänglig via fryst då han varit utomlands.

För hingstens skull hade det förmodligen varit bättre om han varit helt ur avel de år han varit utomlands, eftersom efterfrågan varit så liten.

Sen är han ju sänkt till V i väntan på fler avkommeresultat.

Instämmer. Har gamla tidningar med stora annonser för honom i från åren då han var utomlands.

DET är rent skitsnack, för jag har absolut sett stora annonser på honom både de år han varit i Sverige och de år han funnits tillgänglig via fryst då han varit utomlands.

För hingstens skull hade det förmodligen varit bättre om han varit helt ur avel de år han varit utomlands, eftersom efterfrågan varit så liten.

Sen är han ju sänkt till V i väntan på fler avkommeresultat.

Hur många vill använda fryst sperma? Dessutom har det varit svårt att boka honom enligt många. Så det är inget skitsnack överhuvudtaget! Sedan ville TS inte ha en massa skitsnack om hingsten i fråga i denna tråden så LÄGG NER!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Miaa
Nej och nedärver han sig inte så blir han ju sänkt ...;

Mia

Om du nu någon gång försöker *stalla in hästarna och få dessa och sammarbeta* så ser du att jag svarade Mynta som ställde en fråga ALLMÄNT OM VARFÖR EN HINGST BLIR SÄNKT!!: Svarade inte om Cairo övehuvudtaget ....

Mia

Liknande trådar

Avel Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den...
2
Svar
20
· Visningar
2 984
Senast: sona
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 310
Senast: Malacki
·
Avel Har köpt tillbaka en av mina uppfödningar, som skall tävlas nu men i framtiden kommer hon att bli mitt avelssto. Funderar lite angående...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: Eowyn
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka