Byta jobb när man vill bli gravid?

E

emjo

:confused:Hej Buke,
jag är en 25 årig tjej som har ett problem.

Jog och min kille har helt nyligen bestämt oss för att skaffa barn, jag har en fast tjänst i chefspostion.
Strax innan vi bestämde oss för att skaffa barn så sökte jag en drömtjänst (tror jag, har inte alla detaljer än.)
nu har jag blivit kallad på intervju till den tjänsten.
Men hur gör jag nu, skall jag vara helt ärlig och säga att vi försöker skaffa barn, eller inte säga nåt alls?

Hjälp mig snälla Buke, jag är jätteförvirrad!

Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Ingen vet om du blir gravid nästa vecka eller om fem år, jag hade inte sagt något i det här stadiet.

Jag hade inte heller sagt nåt

Hade du spontant tänkt och säga att ni planerar och skaffa barn?

Finns det nån på jorden som gör det?

Det finns ingen garanti på att barnet dyker upp om nio månader, eller nio månader och två år.

Jag skulle aldrig berätta. Det har ingen med att göra utom mig och min partner!

Jag kommer inte säga något på intervjun, men om dom tillämpar provanställning så kommer jag säga det ifall jag skulle få tjänsten.

Det känns i alla fall rikigt bra att veta att man är attraktiv på arbetsmarknaden!:banana:

Jag tycker inte att du ska säja något om att du planerar barn alls! Berätta för dem när du väl ÄR gravid, det räcker! Det vore ju skitdumt om du skulle gå miste om tjänsten för att du säjer att du planerar barn, om det sen tar dig tre år att BLI gravid....
Vilket företag som helst som anställer en kvinna i fertil ålder begriper att det finns en chans/risk att hon tänker sig att få barn inom överskådlig framtid, det ingår liksom i konceptet "fertil kvinna".

Jag kommer inte säga något på intervjun, men om dom tillämpar provanställning så kommer jag säga det ifall jag skulle få tjänsten.

Det känns i alla fall rikigt bra att veta att man är attraktiv på arbetsmarknaden!:banana:

Nej, nej! Inte säga ett PIP förrän du ÄR gravid! Vad du planerar i barnväg har bara du och din sambo med att göra. Själv svarade jag ett diplomatiskt "det är inte aktuellt just nu" när barnfrågan kom upp under anställningsintervjun, och blev sedan gravid efter fyra månaders anställning. Graviditeten var inget som var planerat så lång tid innan, utan var mer en känsla av att "nu är det dags", och vårt barn blev till på första försöket. Det hade ju lika gärna kunnat ta ett par år av försökande, och det hade jag helst INTE velat att min arbetsgivare (eller någon annan) hade vetat om.

Eftersom du inte ÄR gravid idag är ju svaret plättlätt: du säger inget om era planer!

*kl*
Jag ska gå på en andra intervju!

Nu är vi bara två kvar som dom är intresserade av.
Gissa om hjärnan går på högvarv nu!
Vet varken ut eller in...:confused:

Om du hade varit gravid hade det varit omoraliskt att inget säga, samma sak om de frågar om du planerar att bli gravid.
Det kan vara mkt jobbigt & dyrt för ett företag att kalla in en vikarierande chef om den fasta chefen tar ledigt bara några månader efter anställning, iaf om det är ett småföretag.
Är det större företag är det inte lika synd om dem.

Så redan när man planerar att försöka bli gravid så ska man vackert finna sig i att ens karriär på arbetsmarknaden måste avstanna då eller? Oavsett om det tar en månad eller 5 år, eller så kanske det visar sig att man inte kan få barn alls? Även en tidig graviditet kan dessutom sluta i missfall.

Jag förstår inte hur det kan vara omoraliskt att inte säga något, ingen människa vet något om framtiden även om man kan drömmar och förhoppningar. Det är väl snarare omoraliskt av arbetsgivaren att ens fråga om en sådan sak, räknas det inte som diskriminerande t o m?

Om du hade varit gravid hade det varit omoraliskt att inget säga, samma sak om de frågar om du planerar att bli gravid.
Det kan vara mkt jobbigt & dyrt för ett företag att kalla in en vikarierande chef om den fasta chefen tar ledigt bara några månader efter anställning, iaf om det är ett småföretag.

För det första så vet du inte ens om ni kan få barn eller hur lång tid det tar innan du blir gravid (precis som så många har påpekat). När man bara har börjat planer och inte är gravid så ser jag inget nödvändigt i att upplysa interjuvaren om det.

När man anställer någon i en ålder där det är vanligt att man blir förälder så är man som arbetsgivare ytterst medveten om att man "riskerar" att någon går på föräldraledighet.

På mitt företag är det väldigt bra inställning till föräldraledighet både för män och kvinnor. Det tycker jag känns skönt även om jag själv inte har barn.

Den näst högsta chefen på min avdelning är föräldraledig just nu (en man) och företaget uppmuntrar anställda att ta tillvara den förmånen till föräldraledighet som vi har i Sverige (om de vill förstås).

Däremot så kan det vara bra att lite försiktigt ta reda på vad företaget har för inställning till föräldraledighet (dock kanske inte under själva intervjun) så du vet hur det eventuellt kan påverka dig i framtiden. Har man en negativ inställning till just föräldraledighet inom företaget så kan det bli tråkigheter längre fram. Kan vara bra att vara medveten om vad som väntar runt hörnet.

Lycka till med båda projekten (jobb och barnalstrandet)!!!

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag håller med om att man berättar om man ÄR gravid. Däremot ser jag inget omoraliskt i att inte berätta om man planerar att bli gravid - det kan ju dröja flera år innan de planerna blir verklighet! Man behöver inte ljuga folk rätt upp i ansiktet men ingenting hade kunnat få mig att på en anställningsintervju säga att "visst, vi vill ha barn och försöker för fullt". Då har man ju i realiteten ingen möjlighet att byta jobb under de år av sitt liv som man eventuellt planerar barn!

Jag hade INTE berättat. Ingen har att göra med om du och din sambo planerar att skaffa barn. Och varken du, han eller någon annan vet ju om du blir gravid nu eller om några år. Jag tror att du skulle ångra dig om du sumpade ett drömjobb och så blir du inte gravid. För berättar du det kan jag nästan skriva under på att du inte får jobbet. Tyvärr.

Och inte heller få jobb om man är arbetslös...

Jag håller med om att man berättar om man ÄR gravid. Däremot ser jag inget omoraliskt i att inte berätta om man planerar att bli gravid - det kan ju dröja flera år innan de planerna blir verklighet! Man behöver inte ljuga folk rätt upp i ansiktet men ingenting hade kunnat få mig att på en anställningsintervju säga att "visst, vi vill ha barn och försöker för fullt". Då har man ju i realiteten ingen möjlighet att byta jobb under de år av sitt liv som man eventuellt planerar barn!

kl
Så länge kvinnor envisas med att gå arbetsgivarna till mötes och svara på denna idiotiska fråga kommer vi aldrig att tas på 100% allvar på arbetsmarknaden.
Vilken kille har fått frågan "planerar du att skaffa barn"?
Dessa frågor skulle vara förbjudna att ställa, både om planer och ev. graviditet.

Är det inte det? Förbjudet alltså? I alla fall har man väl ingen skyldighet att svara på frågan?

kl
Så länge kvinnor envisas med att gå arbetsgivarna till mötes och svara på denna idiotiska fråga kommer vi aldrig att tas på 100% allvar på arbetsmarknaden.
Vilken kille har fått frågan "planerar du att skaffa barn"?
Dessa frågor skulle vara förbjudna att ställa, både om planer och ev. graviditet.

De får inte ställas det vet jag, men kvinnor tillåter dem eftersom denna frågeställning är otroligt vanlig och därmed tillåts de ändå.
Se bara här på buke, hur många sådana här trådar har det varit?
Det är en laglig rättighet att skaffa barn och mammor och pappor ska ta samma ansvar det är alla rasande överens om här.
Men, varför får inga fäder denna fråga jag har inte ens hört en fru/flickvän/fästmö ställa denna fråga för sin killes vägnar på ett forum.
Vill jag ha ett specifikt jobb söker jag det och får jag det och sen skaffar barn så är det väl inget som arbetsgivaren ska informeras om inte förrän det är dags att ta föräldraledigt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 879
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 641
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 562
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 215
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad betyder smågnagande?
  • Täcke...