hyra bostad av privat hyresvärd, vilka fallgropar finns att se upp med?

ameo

Trådstartare
Moderator
Finns det några fallgropar att fastna i som hyresgäst om man hyr bostad av en privat hyresvärd? Alltså, kan man som hyresgäst råka illa ut på något sätt ifall det visar sig att hyresvärden skulle vara av det mindre seriösa slaget? Vad bör man kolla upp och vad bör man se upp med?

Vet inte ifall det stämmer. Men har en vän som hyr(t) privat där det fanns vissa frågetecken. Sa så att hen skulle gå med i Hyresgästföreningen ifall det skulle behövas extra stöd vid problem.
Men hen sa då att hyr du av privatperson så kan dom inte hjälpa till.
Tycker själv att det lät konstigt men finns säkert någon med mer koll som vet hur det verkligen ligger till.

Hörde ett program på p1 där de tog upp detta. Ekonomibyrån, tror jag det var. Någ ra veckor sen.

Edit: Ekinomiakuten, 14 oktober

Finns det några fallgropar att fastna i som hyresgäst om man hyr bostad av en privat hyresvärd? Alltså, kan man som hyresgäst råka illa ut på något sätt ifall det visar sig att hyresvärden skulle vara av det mindre seriösa slaget? Vad bör man kolla upp och vad bör man se upp med?
Beror nog på kanske, vet en som hyrde ett hus på en annans gård som råkade ut för att nästan bli av med bil och allting pga att hyresvärlden var hos kronofogden och allt som befann sig på gården räknades att vara hyresvärdens. Så det kanske är en bra grej att kolla upp så man inte hamnar i sådana jobbiga situationer.

Beror på vad man menar med privat.
Privat som i hyr ut ett enfamiljshus eller som privatägt fastighetsbolag?
Jag har privat hyresvärd men det är ett stort bolag ägt av Folksam och ev nån mer. Alltså inte allmännyttan.
Är inte med i HGF eftersom de ändå inte gör att jag får fler rättigheter som hyresgäst.

Vi hyr ut en bostad privat, det vi är väldigt noga med är ett bra kontrakt, så det hade jag varit noga med om jag själv skulle hyra privat. Har kompisar som hyrt privat som aldrig fått ett kontrakt och det har slutat dåligt.. svårt att bevisa vad man kommit överens om muntligt. Kolla med tidigare hyresgäster om de är nöjda med värden?

Vi är mest osams med vår hyresgäst om att vi vill sätta ner hyran vissa månader för att vi stör med renovering till exempel. Hyresgästen vägrar så det slutar med att vi swishar pengar fram och tillbaka 🤭😁

Privat som en person som har ett litet hus med några lägenheter som hen hyr ut.
Då är det näringsverksamhet, det blir det vid 3 eller fler uthyrda bostäder.
Hyreslagen med besittningsskydd gäller.

Då är det lämpligt att kontrollera hyresvärdens ekonomi.
Och att hyresvärden inte finns på Hyresgästföreningens Svarta Lista.
Jag rekommenderar också starkt att gå med i Hyresgästföreningen.

En enkel sökning på nätet ger också mycket.

https://www.hemhyra.se/reportage/oc...l-lagenheter-har-ar-landets-20-varsta-vardar/

Privat som en person som har ett litet hus med några lägenheter som hen hyr ut.
Kan vara både bättre och sämre än en stor HV.
Antingen någon som bryr sig långsiktigt och är genuint intresserad i sin självvalda verksamhet, eller någon som bara tar ut hyran och struntar i övrigt så länge det funkar.
Jag tänker att den bästa referensen vore att prata med en annan hyresgäst och rent allmänt se hur omskött huset verkar vara.

Bra att ha Hyresgästföreningen som back-upp för om det skulle bli någon konflikt. Finns en risk att HV tar det mer emotionellt än professionellt, och eventuellt inte kan alla delar av hyreslagen så bra.

Då är det näringsverksamhet, det blir det vid 3 eller fler uthyrda bostäder.
Hyreslagen med besittningsskydd gäller.

Då är det lämpligt att kontrollera hyresvärdens ekonomi.
Och att hyresvärden inte finns på Hyresgästföreningens Svarta Lista.
Jag rekommenderar också starkt att gå med i Hyresgästföreningen.

En enkel sökning på nätet ger också mycket.

https://www.hemhyra.se/reportage/oc...l-lagenheter-har-ar-landets-20-varsta-vardar/
Har lyckats kolla litegrann. Uthyrningen ligger i ett AB, som gått back några tusen om året senaste åren (vad jag kan se). Hv verkar ha två hyreshus med <10 lägenheter totalt. De ligger i en mindre ort i en småstadskommun. Och hen säger att hen har det som ett litet "projekt" vid sidan av ordinarie sysselsättning, sen några år tillbaka.

Vad är det man riskerar om hv är oseriös?
Vad händer om bolaget skulle gå i konkurs?

Vad är det man riskerar om hv är oseriös?
Vad händer om bolaget skulle gå i konkurs?
Man riskerar att få bo i en sunkig lägenhet utan värme, el eller vatten.
Men man kan ju flytta om det inte är trivsamt.
Om bolaget går i konkurs så kan huset säljas till någon skandalvärd som struntar i allt utom att få in hyran.
Och då så kan man ju också flytta.

En oseriös värd är bara ett problem för någon som inte har möjlighet att flytta.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 541
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 325
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 169
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama